Nekromanti Jag tycker synd om nybörjare...

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Jag låg och läste lite ur regelboken till sexan då jag märkte en väldigt dålig sak med boken - det fanns inget som förklarade riktigt hur en rollspelskväll "ska" gå till...

Låt oss säga att du aldrig har spelat rollspel och inte känner några som spelar det. Men du har hört några prata om det och du har blivit mycet intresserad av att få testa på att slakta lite orcher eller bekämpa stora elaka troll... Du går och köper första bästa rollspelsbok i hopp om att bli en duktig rollspelare, men när du suttit på toaletten och läst igenom halva boken inser du att det inte framgått helt klart i texten hur man spelar rollspel...

Om man bläddrar några sidor in i den första DoD boken så finns det ett litet exempel på hur ett ävenyr kan gå till... Men detta saknade jag i sexan, om ingen hade talat om för mig hur man spelar rollspel hade jag nog fattat!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Själv vet jag inte.. Det känns så tafattat med alla försök (ofta bara på en sida) om hur rollspel går till.. Det skulle vara bättre att släppa en bok med rollspelstips till nybörjarspelledaren i så fall (eller släppa den som en del i ett paket)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker DoD:s första variant med soloäventyret var en god idé som tyvärr(?) gått helt i graven
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
DoD6 var mitt första rollspel, och jag hade ingen aning. Gick bra ändå.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Vart det inte ett litet häfte med i dodboxen som beskrev en session också?? Om att de skulle ta sig in i en stad, och att det var en handelsresande eller något sånt som sabbade alltsammans???
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Så först skall nybörjaren köpa en fettig bok han inte förstår, och sedan skall han köpa en särskild bok?

Gör mer spel för nybörjare istället.

Erik
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaaa....

Hemm, om jag ska vara ärlig så tror jag att det löser sig ändå. När jag började spela så hade jag heller ingen direkt uppfattning vad rollsepl var. Men efter några spelmöten så hade jag ganska bra kläm på på vad det var.
Efter att ha plöjt igenom reglerna & säkerligen nån av modulerna så tror jag nog att man har fått en uppfattning av konceptet rollsepl. Sen så är det vara att testa sig fram & sen så flyter det nog på.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"Så först skall nybörjaren köpa en fettig bok han inte förstår, och sedan skall han köpa en särskild bok?"
Jo, jag tänkte på det också.. Det blir lite bakvänt.. Dock så skulle man kunna släppa nybörjartipsen som en del av regelboken.. Jag kan tänka mig att erfarna rollspelare inte vill betala för tipsen.. Så då blir det.. tadaa.. en del av ett paket till nybörjare.. :gremsmirk:

Tänk lite va.. :gremwink:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som försökte sig på en reflexräddning
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Så att den som är nybörjare och osäker skall betala mer än den som är säker på att han vill spela?

Nä, tacka vet jag förr, när det fanns korta och bra spel som inte kostade så många pengar för nybörjare... :gremmad:

Erik
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Funkade för mig...

Så att den som är nybörjare och osäker skall betala mer än den som är säker på att han vill spela?

Tjaaa, det funkade för mig iaf...
Var i princip en n00b när när jag började lira rollspel & det gick bra utan nått introäventyr. Vi började med Sagan om ringen-rollspelet 1:a utgåvan... & det funkade rellativt bra...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Funkade för mig...

Jo, men du är ett geni, också. :gremwink:

Mer seriöst - 'det funkade för mig' är inte en anledning att det inte skall funka för andra också. De flesta rollspelare lärde sig från sådant som gamlar Drakars svarta box, eller, än viktigare, ANDRA ROLLSPELARE.

Men det finns ingen anledning att nybörjare skall köpa feta extraböcker.

(Däremot kan man ju ge ut spel som inte vänder sig till nybörjare ALLS, vilket är helt OK. De flesta böckerna på bibblan jag jobbar på är inte skrivna för folk som just lärt sig läsa heller.)

Erik
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
SL med RP...

Instämmer... När undertecknad började spela för en sisådär elva år sedan hade han en MYCKET vag aning om vad ett rollspel var... Jag had bekantas äldre syskon som spelade och visste att man använde tärningar, rollformulär och SL...

Vad ett rollformulär var till för hade jag inte den blekaste om, men då jag någon gång sett ett gammalt DoD formulär antog jag att där skulle stå Namn o vara en bild på RP´n (skadefiguren ni vet) alltså spelade jag och fyra bekanta med gubbar som bara var ett namn och en bild på ett papper och ett helt improviserat regelsystem som avgjorde i princip allt från om en gång gick till höger eller vinster, till om man nedgjorde en fiende eller hittade skatter...

Till saken hör även att jag inte hade nån större lust att vara SL på heltid och därför hade jag en egen RP... Jag tror inte att något av de spel jag äger förklarar hur ett spelmöte går till (möjligen Eon som var det femtonde systemet jag provade på).

Tror att sådant är överflödigt... Alla grupper får sin egen stil, och för eller senare bör ju alla komma till vad som mer eller mindre är friform...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: SL med RP...

Tror att sådant är överflödigt... Alla grupper får sin egen stil, och för eller senare bör ju alla komma till vad som mer eller mindre är friform...
Förutom oss som testat det, insett att det är uselt, och gått tillbaka till mer vettiga stilar. :gremwink:

Jag misstänker att Expert knappast vänder sig till nybörjare, så i det här specifika fallet är det antagligen knappast nödvändigt. Men ingen kommer att förlora på om spel som vänder sig till nybörjare ger dem hjälp. Ni mutanter som klarar er bra ändå kan ju hoppa över de sidorna. :gremwink:

Erik
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: SL med RP...

Tror iofs. inte på friform heller men det e nedrans "rollspelsåsiktsmässigt" korrekt att skriva så...
Å jag försöker skärpa mig lite så jag slipper fler hot från argsinta människor som tycker att jag förolämpar Eon, NeoGames, rollspels hobbyn, andra människor, Gud och naturlagarna med varje litet inlägg...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Funkade för mig...

Mer seriöst - 'det funkade för mig' är inte en anledning att det inte skall funka för andra också. De flesta rollspelare lärde sig från sådant som gamlar Drakars svarta box, eller, än viktigare, ANDRA ROLLSPELARE.

Naee, det har du ju kansek rätt i. Hade kanske tur att ha en grupp som gav sig fasen på att vi skule spela. Får väll åxå erkänna att man hade en liten inkörsport genom att läsa fantasyböcker. Så man hade en liten bild av vad fantasy var iaf, vilken är ju bättre än inget.

Men det finns ingen anledning att nybörjare skall köpa feta extraböcker.

Naeee, håller igen med dig. Sånt tror jag bara krånglar till det, eller vad man ska säga. Tror att det kan vara en fördel att inte blanda in för mycket i början. Kommer själv ihåg hur det var i början... Man var ju helvilsen ju..
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Lösningen : rollspel_for_dummies.pdf

Som folk kan ladda ner på www.nyarollspelare.net (okej, varken sidan eller pdf:en finns).

Men det hade varit en enkel lösning, om det nu funnits alltså. Och rollspelskonstruktörerna borde(tycker man) om dom finner pdf:en andvändbar inte ha något emot att tipsa om den i sitt förord eller nått sånt. Och om detta nån gång blir verklighet(tror inte jag kommer starta upp något sådant project) så skulle rollspels konstuktörer lätt kunna fixa "moddar" på denna och lägga upp på sin egna sida samt den där nyarollspelare.net(eller varför inte rollspel.nu ??).
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Spelarens Handbok

NeoGames gjorde ju en hel doktors avhandling i ämnet... Eller iaf. om allt skräp runt ämnet...

Efter att jag rivit den i bitar åt jag upp den... Jag tänker bevisa att jag köpt skit... :gremgrin:
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Spelarens Handbok

Men den är specifikt för Eon och Spelare, rollspel_for_dummies.pdf är lika mycket till SL som till spelaren(om inte mer till sl) samt i grund och botten universal, dvs gäller till rollspel i allmänhet(allt från friform till harnmaster eller basic-rpgs). Och grattis. Kanske open-source för att slänga runt lite med ett flashigt namn... :gremgrin:
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Funkade för mig...

Hmm, undrar om det skulle funka rent ekonomiskt att släppa ett rent nybörjar rollspel. Jag har känslan att de flesta som köper rollspel i Sverige redan är ganska inbitna.
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Funkade för mig...

Jag har för mig att Eon delvis löser problemet genom att snällt ange vilka regler som är lämpliga för nybörjare och vilka som är lämpliga för mer vana spelare. Å andra sidan så är Eons regeltäthet avskräckande för vilken nybörjare som helst... Av de nybörjare jag spelat med verkar de fått ut mest av Drakar (i alla dess reinkarnationer). Om det beror på världen eller regelsystemet vet jag inte.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Jag började med DoD4, fick det som julklapp av föräldrarna. Läste igenom en massa men fattade inte riktigt hur spelmötet skulle gå till. Skulle spelledaren säga allt som hände och en massa liknande frågor dök upp.

Allt blev liggandes till sportlovet då 75% av nuvarande kusingänget träffades och spelade, då var en kusin som spelat tidigare SL och plötsligt uppdagades allting, jag förstod hur det var tänkt att funka. Happy happy joy joy! Sedan var det bara att dra med ett par grabbar i klassen och så var jag igång med SL:andet.

Enligt mig är alltså den överlägset bäste introduktionen att lira med en SL som har spelat förut. Saknas det alternativet så får Nightowl, Han eller nån lösa problemet, de klarar det säker hur bra som helst. :gremsmirk: (tänkte ha en 'lat' smiley här men det fanns ingen sådan...)
 
Top