Nekromanti Jag tycker inte föreningen ska upplösas:

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Vad jag förstått ämnar föreningens styrelse ta upp frågan om föreningens upplösning utifall Rollspel.nu flyttar från Sveroks server. Det är förvisso inga problem med det (att ta upp frågan, alltså), men jag skulle vilja argumentera för varför det vore synd att ge upp föreningen. Varför det vore väldigt tråkigt om vi (som i vårt community) tog ett organisatoriskt steg tillbaka (för det är vad vi skulle göra).

Jag kan börja med att påstå att jag inte alls är säker på att vi hade haft ett indierum på GothCon idag utan den här föreningen. WRNU fångade upp den verksamheten när Arvidos var osäker på om han pallade driva den mer. Det här är en av de stora fördelarna; för visst kan det upplevas som att många av verksamheterna flyter på utan assistans idag, men vad sker då när de som nu lägger ner sin möda av olika orsaker vill gå vidare? I bästa fall finns det en förening där och en medlemsbas, dit en kan vända sig med frågan "om jag inte kan längre, vem kan tänka sig ta över?" En förening kan ta kollektivt ansvar, och det ansvaret tycker jag ligger i att finnas till hands med engagemang (när det behövs) och se till att det inte fattas ett nätverk när en verksamhetsledare känner sig klar med sin stafettpinne och vill lämna den vidare.

Indierummet är en föreningsverksamhet jag värderar högt (och det är jag inte ensam om), och även den som jag själv haft mest samröre med (ja, det är därför Indierummet är mitt enda illustrativa exempel). Idag finns det en grupp av individer som engagerar sig i det. Det är ingen tillfällighet. Arvidos var ganska själv de flesta år han höll igång, och inte heller klev det fram någon att ta över av sig själv. Jag tycker först och främst styrelsen borde ta sig lite i sina imaginära kragar, sträcka på ryggarna och se att det finns en viktig uppgift här. Det finns en grundläggande omsorg att uppfylla, som är viktigare för det community vi är med att organisera än olika högflygande planer om vad vi skulle kunna bli. Det är inte speciellt svårt, det är något vi vet att vi klarar, men det är av betydelse. Förtydliga vad vi gör, och vad vi är bra på - redan idag.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
\o/

Jag blir så sjukt glad av att höra det här! Inte minst för att någon faktiskt har åsikter av något slag :gremsmile:

Föreningens verksamhet är precis som Bunny säger väldigt självgående idag. Så till den milda grad att styrelsen inte behöver lyfta ett finger. (Som styrelsemedlem kan jag tänka mig att man undrar vad man är till för i så fall, men det får någon som faktiskt är det bekräfta eller dementera :gremwink: )

Det känns kul att höra att föreningen har en faktisk roll att fylla. Då känns det åtminstone för mig som en självklarhet att föreningen ska vara kvar oavsett vårt beroende av Sverok.

Om/när vi flyttar från Sveroks server och det beroendet är kapat tror jag däremot att man kan lyfta frågan om HUR föreningen ska fortsätta. Jag har ett par idéer, men det kan vi ta då :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Fanns ens föreningen när Arvidos steg ner från Indierummet på GC och andra tog över? Jag har levt i föreställningen hamnade under Indierummet för att främst Pilzeman var drivande i båda.

Själv kan jag inte riktigt känna att föreningen WRNU ger någon föreningskänsla. Min lojalitet och min tillit ligger hos communityt rollspel.nu - och behöver rollspel.nu en förening så är jag såklart för det.

Om du känner att föreningen behövs så är jag överraskad - jag känner bara inte samma sak - men inte emot.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Möller said:
Fanns ens föreningen när Arvidos steg ner från Indierummet på GC och andra tog över? Jag har levt i föreställningen hamnade under Indierummet för att främst Pilzeman var drivande i båda.
Föreningen bildades i juli 2010 och tog sedan över Indierummet till GothCon 2012. Mer om hur går att läsa här (jag frågade Arvidos å föreningens vägnar, efter att han uttryckt att han var trött på arrangerandet i ett par sammanhang).

Själv kan jag inte riktigt känna att föreningen WRNU ger någon föreningskänsla. Min lojalitet och min tillit ligger hos communityt rollspel.nu - och behöver rollspel.nu en förening så är jag såklart för det.
Föreningens syfte är vagt av en anledning (det säger bara att vi ska se till att "www.rollspel.nu och dess community fortlever och utvecklas"), eftersom det skrevs innan föreningen hade något egentligt innehåll. Skillnaden idag är att nu finns det ett sådant. Om jag skulle formulera en syftesförklaring idag så skulle det vara i stil med att överse och underlätta för de arrangemang som har en stark communityanknytning. Jag vet att föreningskänslan inte infaller så lätt - styrelsen ser inte varandra i ögonen när de fattar beslut, styrelsen träffas aldrig i person samtidigt som beslutsfattande över forum kan vara en utdragen historia. Det sagt är jag övertygad om att föreningen gör skillnad; communityt gynnas helt enkelt av att en grupp tar på sig det lite mer övergripande ansvaret, ser till att stafettpinnen inte tappas bort.

Visst är det coolt att Rollspelsdraken delas ut varje år? Visst vore det önskvärt om vi fortfarande kan besöka indierummet på olika konvent om fem år? Det här kan vi i föreningen i högsta grad bidra till. Jag tycker till och med att vi ska börja involvera oss mer. Vi har allt att vinna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
1. Föreningen bildades för att vi låg (och än idag fortfarande liger) på SVEROKs servrar (även om vi idag har utrymme på annan server).
2. Föreningen står idag som arrangör för Indie-rum, Forumsöl, Repetikon och Rollspelsdrake.
Dessa saker är fullständigt oberoende av varandra.

D.v.s.:
Föreningen kan mycket väl finnas kvar även om vi flyttar från SVEROK.
Indie-rum, Forumsöl, Repetikon och Rollspelsdraken kan mycket väl finnas kvar även om föreningen läggs ned.

Jag anser att så länge vi lyckas välja en komplett styrelse kan föreningen finnas kvar.
Den mest intressanta frågan om vi lämnar SVEROK-servrarna tycker jag är:
- Ska föreningen fortfarande vara SVEROK-ansluten?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
anth said:
Den mest intressanta frågan om vi lämnar SVEROK-servrarna tycker jag är:
- Ska föreningen fortfarande vara SVEROK-ansluten?
Om vi släpper Sverok så har vi större frihet att bestämma hur vi vill forma föreningen, men vi tappar rätten att rösta på ombud till Sveroks riksmöte.

Helt kallt så är det nog det som blir skillnaden. Är det någon som upplever att vårt Sverok-medlemskap ger oss något mer förutom server-utrymme?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Björn Wärmedal said:
anth said:
Den mest intressanta frågan om vi lämnar SVEROK-servrarna tycker jag är:
- Ska föreningen fortfarande vara SVEROK-ansluten?
Om vi släpper Sverok så har vi större frihet att bestämma hur vi vill forma föreningen, men vi tappar rätten att rösta på ombud till Sveroks riksmöte.

Helt kallt så är det nog det som blir skillnaden. Är det någon som upplever att vårt Sverok-medlemskap ger oss något mer förutom server-utrymme?
Det är, så som jag ser det, inte bara webbutrymme och rösträtt till Riksmötet som är saker Föreningen WRNU kan ha nytta av. Därför tänkte jag lista några av de saker Sverok kan bidra med som också bör tas i beaktande när beslut tas:

- Försäkringar vid evenemang i föreningens regi (http://www.sverok.se/forening/forsakring/)
- Träffbidrag som är oberoende av medlemmarnas ålder (http://www.sverok.se/forening/bidrag/#traffbidrag)
- Subventionerade tågresor (http://www.sverok.se/forening/erbjudanden/sj/)
- Rabatt på profilmaterial (http://www.sverok.se/forening/erbjudanden/#mera)

Jag välkomnar en diskussion om Sverokmedlemskapet (och föreningens vara eller icke vara) för det gör att föreningen blir starkare. Jag vet att Sverok skulle uppskatta att höra hur diskussionen gått efter att vi bestämt oss eftersom det råder diskussion om hur föreningar med icke-bidragsberättigande medlemmar ska kunna välkomnas och känna att de får ut något av sitt medlemskap.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Martin Ackerfors said:
Det är, så som jag ser det, inte bara webbutrymme och rösträtt till Riksmötet som är saker Föreningen WRNU kan ha nytta av. Därför tänkte jag lista några av de saker Sverok kan bidra med som också bör tas i beaktande när beslut tas:

- Försäkringar vid evenemang i föreningens regi (http://www.sverok.se/forening/forsakring/)
- Träffbidrag som är oberoende av medlemmarnas ålder (http://www.sverok.se/forening/bidrag/#traffbidrag)
- Subventionerade tågresor (http://www.sverok.se/forening/erbjudanden/sj/)
- Rabatt på profilmaterial (http://www.sverok.se/forening/erbjudanden/#mera)

Jag välkomnar en diskussion om Sverokmedlemskapet (och föreningens vara eller icke vara) för det gör att föreningen blir starkare. Jag vet att Sverok skulle uppskatta att höra hur diskussionen gått efter att vi bestämt oss eftersom det råder diskussion om hur föreningar med icke-bidragsberättigande medlemmar ska kunna välkomnas och känna att de får ut något av sitt medlemskap.
Det är inte meningen att låta sur och grinig även om det kanske låter så, men:

Försäkringar
För vilka evenemang är vi försäkrade?
Utdelningen av rollspelsdraken, indierummen och repetikon anordnas ju i lokaler som redan är försäkrade genom andra SVEROK-föreningar. Eller har jag fel här?
Är vi verkligen försäkrade på forumsölarna??? :gremsmile:
Kvar blir mindre hemevenemang hos forumiter som utanonseras som forumsträffar. Är dessa försäkrade?

Subventionerade resor
SVEROK har rabatt hos SJ genom Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer.
Gäller rabatten även för personer över 25 år?

Rabatt på profilmaterial
Jag tror vi har informerat arrangörerna av indierummen att de kan få gratismaterial (tanken är att vi får rabatt från SVEROK och att rollspel.nu skjuter till resterande pengar, vi har ändå någon tusenlapp att ta av.
Men hittills har ingen indiearrangör nappat - finns det någon arrangör som vill uttala sig?

Träffbidrag
Är vi berättigade till 150 kr per arrangerat Repetikon, fastän vi arrangerar i Dragon's Lairs lokaler?
Är vi också berättigade till 150 kr till varje arrangerat indierum fastän de arrangeras på konvent som antagligen redan får bidrag av SVEROK?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
anth said:
Det är inte meningen att låta sur och grinig även om det kanske låter så, men:
Det är en diskussion, du får ta till vilka knep du vill för att vinna den. :gremwink: Med det sagt, jag tänker inte lägga mig i beslutet utan vill mest bidra med lite mer underlag.

anth said:
Försäkringar
För vilka evenemang är vi försäkrade?
Utdelningen av rollspelsdraken, indierummen och repetikon anordnas ju i lokaler som redan är försäkrade genom andra SVEROK-föreningar. Eller har jag fel här?
Är vi verkligen försäkrade på forumsölarna??? :gremsmile:
Kvar blir mindre hemevenemang hos forumiter som utanonseras som forumsträffar. Är dessa försäkrade?
Föreningen och medlemmarna är försäkrad till, från och under alla arrangemang som föreningen håller i. Medlemmar i föreningen är också försäkrade till, från och under alla arrangemang som en annan Sverokförening håller i. Och medlemmar i andra Sverokföreningar är försäkrade till, från och under föreningens arrangemang. Inte online dock, tyvärr.

Kom ihåg att det finns både en olycksfallsdel i försäkringen, och en ansvarsdel (som rör skadestånd, utebliven verksamhet, rättegångskostnader, förskingring, etc).

anth said:
Subventionerade resor
SVEROK har rabatt hos SJ genom Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer.
Gäller rabatten även för personer över 25 år?
Rabatten hos SJ gäller för alla medlemmar i Sverokföreningar. Likaväl som att ni som förening kan begära den högsta rabatten vid arrangemang ni håller i.

anth said:
Rabatt på profilmaterial
Jag tror vi har informerat arrangörerna av indierummen att de kan få gratismaterial (tanken är att vi får rabatt från SVEROK och att rollspel.nu skjuter till resterande pengar, vi har ändå någon tusenlapp att ta av.
Men hittills har ingen indiearrangör nappat - finns det någon arrangör som vill uttala sig?
Det borde kanske finnas större intresse för det här än vad som faktiskt finns. :gremwink:

anth said:
Träffbidrag
Är vi berättigade till 150 kr per arrangerat Repetikon, fastän vi arrangerar i Dragon's Lairs lokaler?
Är vi också berättigade till 150 kr till varje arrangerat indierum fastän de arrangeras på konvent som antagligen redan får bidrag av SVEROK?
Träffbidragen gäller för träffar ni håller i, även om ni är i en annan förenings lokaler så är det ni som arrangörer som söker de träffbidragen. På konvent gäller att konventet ibland söker träffbidrag, ibland inte (det är en liten summa i sammanhanget), medan individuella träffar på konventet kan söka för sin egen verksamhet. Det finns inga satta kriterier kring detta, och det har betalats ut träffbidrag för konventsarrangemang tidigare. Var noga med att vara avgränsade i beskrivningen av träffen, så det inte går att missta för konventet i stort. Det är också bra att vara mer avgränsad i tid, så att det är någon del av ert arrangemang snarare än hela det löpande eventet som blir fokus.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Martin Ackerfors said:
Det är, så som jag ser det, inte bara webbutrymme och rösträtt till Riksmötet som är saker Föreningen WRNU kan ha nytta av. Därför tänkte jag lista några av de saker Sverok kan bidra med som också bör tas i beaktande när beslut tas:

- Försäkringar vid evenemang i föreningens regi (http://www.sverok.se/forening/forsakring/)
- Träffbidrag som är oberoende av medlemmarnas ålder (http://www.sverok.se/forening/bidrag/#traffbidrag)
- Subventionerade tågresor (http://www.sverok.se/forening/erbjudanden/sj/)
- Rabatt på profilmaterial (http://www.sverok.se/forening/erbjudanden/#mera)
Våra arrangörer är ju redan idag extremt självgående och utnyttjar inte ens de pengar som föreningen erbjuder dem. Vi skulle ju faktiskt kunna jobba för att förenkla och uppmuntra våra medlemmar och arrangörer att utnyttja de medel som finns.

Frågan är om det här är något som i praktiken är intressant och användbart för just våra evenemang.

Bordsrollspel är en relativt skadefri hobby, och den största majoriteten av deltagare har dessutom en olycksfallsförsäkring som täcker ifall något skulle hända (mot all förmodan).

Träffbidrag känns inte jätteaktuellt. 150 kr är mindre än vad föreningen idag erbjuder (de få omkostnader som finns för våra evenemang skulle vi kunna ersätta till fullo, men mig veterligen brukar våra arrangörer inte be om ersättning eftersom summorna känns överkomliga).

Rabatt på profilmaterial skulle kunna utnyttjas, men det kräver att någon designar profilmaterial först :gremsmile: Samt att någon vill ha det, naturligtvis. Vore helschysst om det här utnyttjades, naturligtvis.

Resebidrag är spontant det jag tror skulle kunna vara mest användbart för oss. Vi kanske ska försöka sprida lite info om det så att våra medlemmar vet att de kan utnyttja det?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal said:
Våra arrangörer är ju redan idag extremt självgående och utnyttjar inte ens de pengar som föreningen erbjuder dem.
Självgående är inte det ord jag skulle använda. Ignorant passar bättre. :gremsmile:

Björn Wärmedal said:
Träffbidrag känns inte jätteaktuellt. 150 kr är mindre än vad föreningen idag erbjuder
Föreningen erbjuder väl ingenting. Hur kan 150 kr vara mindre än ingenting?
Torsdag 12 sep anordnar vi Repetikon XIX, det betyder att vi missat 28 * 150 = 4200 kr som vi skulle kunna ha i vår kassa.

Björn Wärmedal said:
Rabatt på profilmaterial skulle kunna utnyttjas, men det kräver att någon designar profilmaterial först :gremsmile: Samt att någon vill ha det
Då föreslår jag att styrelsen tillsätter en arbetsgrupp bestående av grafiskt kompetenta forumiter och indiearrangörerna så kanske vi har material färdigt om ett par månader.

Björn Wärmedal said:
Resebidrag är spontant det jag tror skulle kunna vara mest användbart för oss. Vi kanske ska försöka sprida lite info om det så att våra medlemmar vet att de kan utnyttja det?
Det skapas i princip en tråd för varje konvent eller träff.
Vi får hjälpas åt att posta inlägg om resebidraget i dessa trådar.
Och vem vet - det kanske får medlemsantalet att öka eftersom man måste vara medlem för att få bidraget.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Resebidrag skulle eventuellt hjälpa till att göra det lättare för andra än Stockholmare att komma till Repetikon till exempel.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
anth said:
Björn Wärmedal said:
Träffbidrag känns inte jätteaktuellt. 150 kr är mindre än vad föreningen idag erbjuder
Föreningen erbjuder väl ingenting. Hur kan 150 kr vara mindre än ingenting?
Torsdag 12 sep anordnar vi Repetikon XIX, det betyder att vi missat 28 * 150 = 4200 kr som vi skulle kunna ha i vår kassa.
Föreningen betalar väl eventuella omkostnader mot inlämnande av kvitto? Det var det jag syftade på iaf.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Björn Wärmedal said:
Föreningen betalar väl eventuella omkostnader mot inlämnande av kvitto? Det var det jag syftade på iaf.
Problemet är att föreningen knappt har några pengar och de pengar vi har har kommit via frivilliga bidrag.
Om vi fick pengar för Repetikon skulle det betyda 1800 kr per år.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Och med tanke på att repetikon inte kostar oss något så länge vi har någon snäll och vänlig själ som kan skriva ut flyers på vårt jobb så är det pengar som verkligen går rätt ner i kassan, som vi kan göra något latjo för, exempelvis på något större konvent, eller ordna någon slags "årsdag" för föreningen.

Vad gäller utforma profilmaterial så har vi ju rätt snygga flyers på varenda repetikon, även om vi ärligt stjäl bilderna från nätet.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag funderade som sagt på liten hemsida dedikerad till Repetikon och att kanske kunna göra en riktig plansch som inte har stulna bilder.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag blir så glad!

Jag skulle vilja säga att den här diskussionen har varit ett lyft för mig. Jag tycker om när man engagerar sig och jag tror att föreningar kan ha mycket lyftkraft i allmänhet. Som medlem i den här föreningen har jag ofta känt att den kanske bara finns till på papper, men den här tråden visar en helt annan och coolare sida för mig.

Jag tycker det är jättekul att höra att arrangörerna som gör saker i föreningens namn också känner på riktigt att det de gör är en del av föreningen. (Konstig mening, kanske, men jag tror ni förstår)

Om vi vill - och det verkar det som att vi gör - så tror jag att föreningen faktiskt kan utvecklas till något mer betydelsefullt som kan stödja våra arrangemang på mer sätt än bara genom sitt namn.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Jag blir så glad!

Björn Wärmedal said:
Jag skulle vilja säga att den här diskussionen har varit ett lyft för mig. Jag tycker om när man engagerar sig och jag tror att föreningar kan ha mycket lyftkraft i allmänhet. Som medlem i den här föreningen har jag ofta känt att den kanske bara finns till på papper, men den här tråden visar en helt annan och coolare sida för mig.

Jag tycker det är jättekul att höra att arrangörerna som gör saker i föreningens namn också känner på riktigt att det de gör är en del av föreningen. (Konstig mening, kanske, men jag tror ni förstår)

Om vi vill - och det verkar det som att vi gör - så tror jag att föreningen faktiskt kan utvecklas till något mer betydelsefullt som kan stödja våra arrangemang på mer sätt än bara genom sitt namn.
Nja, så här ser jag på saken:

Föreningen är en ren pappersprodukt som bildades för att forumet skule få ligga gratis på SVEROKS server.
Forumsöl har vi haft så länge jag kan minnas (och mitt forumskonto har funnits i drygt 10 år).
Repetikon hade antagligen funnits även utan föreningen då det är en avknoppning av forumsölen.
Indierummet fanns på GothCon innan föreningen bildades. Om indierummet hade funnits kvar idag och om det hade funnits indierum på andra konvent än GothCon utan föreningen är osäkert.
Det är även osäkert om Rollspelsdraken hade funnits utan föreningen.

Men, när jag blev involverad i föreningen (vilket var något år efter den bildades) frågade vi oss vad föreningen skulle göra (och det är egentligen samma fråga som vi ställer idag).
Föreningen är en stödförening för forumet och vi bestämde oss att det skulle vara ett paraply för, och stötta till, de öppna händelser som sammanför forumiter och därmed ökar gemenskapen på forumet.
Nu talar jag INTE om alla spelgrupper som bildats tack vare forumet - för dessa är slutna. Vem som helst får t.ex. inte hoppa in i min spelgrupp, även om alla spelarna är forumiter.
Och även om vi numera räknar varulvsspelen som föreningsaktiviteter är de självgående och behöver egentligen inte föreningens stöd.

Kvar blir IRL-händelser som vem som helst får gå på. IRL-händelser som ökar gemenskapen på forumet.
Något annat som varit uppe till diskussion är om rollspel.nu är ett forum eller ett community.
Som jag ser det ska föreningen aktivt arbeta för att skapa en community-känsla för de som vill ha det, men samtidigt inte förstöra forumskänslan för de som bara vill ha den biten.

Men de eldsjälar som arrangerar händelser i föreningens namn gör det av egen fri vilja.
Frågan är hur föreningen ska kunna hjälpa dessa enskilda människor. Och om dessa ens behöver någon hjälp.
Svaret är att eldsjälar behöver all hjälp de kan få.
Utan uppmuntran, stöd och hjälp bränner de flesta eldsjälar ut sig och de slutar göra de saker de tidigare brann för.

Jag anser att föreningen fungerar bäst när den uppmuntrar enskilda individer att ta egna initiativ, stödjer individerna att genomföra sina initiativ, och hjälper individerna att hålla liv i initiativen så att de blir traditioner.
För när när man genomfört något tillräckligt många gånger blir det en tradition, och traditioner är mycket svårare att bryta än enskilda händelser.

Det viktiga är att föreningen arbetar på ett helt annat sätt än andra föreningar.
Vanliga föreningar bildas av människor med ett gemensamt intresse och används som ett forum för detta intresse.
WRNU finns för att hjälpa enskilda individer så att dessa kan skapa nya saker som ger mervärde för föreningens medlemmar och övriga forumiter.

Om dessa saker som skapas sedan hamnar under föreningen eller ej tycker jag är oväsenligt.
Jag tycker t.ex. att föreningen ska stödja Möllers TullCon och Garderners #Spelbaren - även om dessa inte har ett dyft med föreningen att göra.

Sen är frågan om övriga medlemmar håller med mig. :gremsmile:
 
Top