Nekromanti Jag tycker bara det är så coolt med...

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,877
Saker som du tycker är särskilt coola just nu! Speciellt om det är något du inte gillat tidigare.

Jag är bara super-pumpad för Cyberpunk just nu! Ska snart börja köra en Cyberpunk kampanj som jag skrivit som heter Razorgirls där alla spelar gatu-samurajer i gäng miljö. Jag tittade precis på Blade Runner och har Ghost in the Shell redo för imorgon ??
 
Western som setting.
För ett antal år sedan tyckte jag amerikansk historia var skittrist, nu har jag helt vänt om och tycker den är skitcool
 
Jag e oxå grymt peppad för cyberpunk just nu! Har inte rört det på evigheter. Vill ösa på med alla underbara cyberpunk-klyschor och bara njuuuuta av den där 80tals-framtids-känslan där Japan är kungen, smog och ozonhål livsfarliga, mohawks överallt och massor av kromade allting.
 
Star wars och warhammer 40k som settings just nu. Mest för att min grupp nyligen hittat Fantasy Flight Games Star Wars spelen (Edge of the Empire, Age of Rebellion och Force and Destiny). För star wars är det ett väldigt bra system och vi har konverterat reglerna så att de funkar att använda till en 40k inquisition kampanj ganska bra också.
 
Jag var initialt skeptisk men efter att ha lirat det ett slag jag e grymt pepp på systemet till Edge of the Empire - hur det funkar med de olika sorternas tärningar, hur man bygger upp sina grundegenskaper och skills och alltihopa. Talent trees är kul oxå. Gillar hur RPn gradvis byggs upp och blir bättre!

Har hört att WHFRP 3e är hyfsat likt. Hade velat ha ett likartat system till cyberpunk!
 
Intrigspelet och djupet i Törnetronen till Symbaroum. Det är en så episk och trovärdig maktkamp mellan både människor och gudar. Det tycker jag är väldigt coolt!
 
Drakar.

Aldrig riktigt gillat drakar, men i år har jag insett grejen, eller har åtminstone en tillfällig drakperiod. Jäkla häftiga ändå.
 
High fantasy.

Jag har alltid vurmat för low fantasy a la Trudvang/Westeros. Men nu har jag utmanat mig själv att skriva en high fantasykampanj som sommarkampanj. Och.. jag är faktiskt väldigt pepp.
 
Jag är så himla sugen på Diplomacy med folk jag känner, är säkert tio år sen vi fick ihop ett helt gäng senast.
 
Har väl alltid gillat post-apocalyps men inte spelat rollspel i den miljön sedan 80-talet. Nu inser jag hur underskattat det är. Minst lika flexibelt som fantasy, man kan blanda genrer. Skräck, monster, magi, drama, sci-fi, zombies, aliens, vandöda... You name it! Stilmässigt kan man köra humoristist, dystopiskt, äventyr, action etc etc.

Edit:
Och t.o.m. cyberpunk kan man klämma in i större städer i post-apocalyps :)
 
Mysteriespel a la Cthulhu (men nödvändigtvis inte med den mytologin) med massor med handouts, långa diskussioner om hur ledtrådar ska tolkas och i princip ingen action. En värld som var helt obeträdd (om än inte okänd) för mig för några år sedan. Körde en kort kampanj för ett år sedan och är väldigt sugen igen. Tur att Symbaroum ger en lite av den fixen också!
 
Efter att ha spelar Dungeon Crawl Classics på senaste Grottröj är jag peppad på riktigt weird fantasy, något som jag för 15 år sedan antagligen skulle ha avfärdat som löjligt och "fel".
 
Star Wars! Har inte spelat sedan 80-talet men nästa vecka är det dags och jag undrar om inte Rogue One har hjälpt mig åtskilligt för att kunna se ett Star Wars utanför själva filmserien? Plötsligt blev galaxen begriplig som en "riktig" plats.
 
Rollspel i thriller/kriminalargenren, men som inte innehåller skräck och övernaturligheter (iaf inte mer än att det hintas). Har varit sugen länge och tycker fortfarande detta är svårt att hitta. Baker Street? Kanske "The Things We Leave Behind" till CoC ?
 
Jag tycker bara att det vore så coolt att spela...

...något mörkt/vardagsgrått agent/thriller/kult-aktigt spel. Miljön ska vara som en blandning av Watchmen (men utan superhjältegrejset), Seven och Tinker; Tailor; Soldier, Spy. Sepia, vardag, mörkt, regnigt, vanliga människor, intriger och komplotter överallt. Ingen går att lita på. Det får gärna (men måste inte!) innehålla drag av något övernaturligt som att utomjordingar/ett ont AI/en annan dimension håller på att kartlägga mänskligheten inför en kommande armageddon. Det skulle också kunna handla om agenter och spionage i ett sönderfallande EU, klämda mellan alt right-rörelsen, ryska spioner och galna IS.

I så fall vill jag ha med något gejmistiskt i regelväg, men inte för att fokusera på det gejmistiska - utan för att ha enkla regler tillhanda när vi ska avgöra om något lyckas eller inte. Rollpersonsgenererandet ska fokusera på den personliga bakgrunden för att alla spelare ska känna att de har ett dramatiskt/tragiskt/ödesmättat öde bakom sig. Jag vill att alla ska känna runt spelbordet: "Herrejösses, det hade kunnat vara JAG som stod där i regnet utanför den mörka lagerlokalen!". Jag vill att vi spelare ska känna oss osäkra och oroliga. Det får gärna sprida sig nån sorts paranoia runt bordet: "Men vänta nu, borde vi lita på den där sekreteraren som alltid råkar dyka upp efter när vi har hamnat i klistret?! Är det verkligen ett sammanträffande? Vem har skickat honom egentligen?!"

Vi spelar ca 10-20 spelmöten (men minst 10! Jag avskyr one-shots) och sakta men säkert rullas förklaringen till Det Mystiska upp (som SL förstås har förberett minutiöst!). Spelmötena innehåller både rollspelande interaktion med slps (både förhör, intervjuer och vanligt småsnack med slp:s) såväl som taktiska strider, planerande av hur gruppen bäst smyger sig in på övergivna (?) armébaser, undersöker mordplatser, drar slutsatser och försöker övertyga spelets good guys om hur det egentligen ligger till.

Jäklar, vad sugen jag är på nåt sånt!
 
Död vid 0 hp, inga gråzoner om huruvida man "bara är medvetslös". Inget snack, brutalt och skräckinjagande.

Slumptabeller för spelarbakgrunder och karaktärsdrag, utmanar spelarna att tänka i nya banor.
 
Märklig mekanik, som till exempel Gondicas flogiston- och prognosmaskiner eller clockpunkens stora fjäderverk.
 
Back
Top