Nekromanti Jag tror jag hatar stadsvakten

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Max Raven said:
I övrigt vill jag bara säga medhåll. Som om eliten bryr sig för fem öre hur medborgare sköter sitt.
Fast i en medeltida stad är väl eliten och medborgarna en och samma?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Ytterligare en fin sak med medeltida rättssystem: den som tar ut böterna är den som behåller pengarna. Att kivas om vem som har rätt att döma vilka brott har med ekonomi att göra. Även om det är ett gilles vakter som får tag på nån som anklagas för något kanske det är kyrkan (vars mark det skedde på) eller någon ädling (som kanske håller rätten att döma om det är ett allvarligare brott) som läger vantarna på stackaren sen i hopp om att det går att ta ut någon fin bot.

I samma veva blir det väl uppenbart varför fängelse inte är något populärt straff – det går man ju minus på!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
The Northern Girl av Elizabeth Lynn är en fantasyroman som bland annat handlar om stadsvakten i en stadsstat som styrs av ett köpmannaråd (en oligarki). Där ansvarar de härskande familjernas vaktstyrkor för varsitt distrikt. Det funkar sisådär. Romanen skildrar diverse politiska konvulsioner (och mycket annat) genom en tjänsteflickas ögon. Hon är livskamrat till vaktchefen i ett av handelshusen.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Strunta i vakten!

Ha ett gille med vakter som bara rikingar har råd med till att vakta deras gods och lagerlokaler. Och typ en vakt vid stadsmuren.

Säg att det brukade finnas en stadsvakt, men de fick kasst betalt. Så hotade de med att inte göra sitt jobb om de inte fick bättre betalt. Och sedan slutade de göra det, till folks stora förvåning.

Så nu hyr de dyrt ut sina tjänster. Kanske.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,352
Location
Helsingborg
Radioaktiv said:
Strunta i vakten!

Ha ett gille med vakter som bara rikingar har råd med till att vakta deras gods och lagerlokaler. Och typ en vakt vid stadsmuren.
Skulle väl snarare göra det så att det egentligen är stadsvaktens jobb att hålla ordning i allmänhet och beivra brott.
Men de får så dåligt betalt att det är de rikas mutor som får jobbet att gå runt. Så stadsvakten spenderar den mesta tiden med att beskydda de egendomar som de har blivit mutade att spendera extra mycket uppmärksamhet på (för annars så slutar extrainkomsten att komma in! Det är den som betalar som ska bli nöjd).
och så vaktar de stadsporten (och muren lite då och då. Fursten vill ha sina tullpengar! Om han inte får sina tullpengar så rullar huvuden).
Annars så ser det bara till att kontrollera de värsta excesserna.
Mord? Tja. Om det är någon viktig.
Upplopp? slås ner brutalt (om de kan).
Krogslagsmål? Om de finns i närheten och har lust att slåss själva. I varje stadsvakt så finns det en hulligan som känner för övervåld lite då och då.

De vaktar också marknaden/bazaaren ganska stenhårt, för där finns pengarna. Både deras officiella och och inofficiella chefer har ett intresse att marknaden fungerar felfritt.
Blir du som fattig (inte superfattig i alla fall) bestulen eller ofredad så måste du muta vakterna för att de ska göra något. Och de löser sådana saker på det snabba och inte det grundliga sättet (det finns inga pengar i att hålla en fattig nöjd i längden. Däremot så måste de väl göra något för annars kanske inte andra mutar dem).

Överlag. Rome är en skitbra serie att titta på om man vill se hur man håller ordning i en korrupt storstad.
Rom var en miljonstad innan sådant egentligen var hållbart.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
chrull said:
Storuggla said:
COPS Waterdeep.
Kan du inte bara snickra ihop det här istället för att gnälla? Det låter ju awesome.
Då spikar vi det till Dancon 2013. Ser fram emot det!

Ugglis, är alla raser i PHB ok, och är det öppet för monsterraser? Jag ska vara en myconoid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Arvidos MC said:
chrull said:
Storuggla said:
COPS Waterdeep.
Kan du inte bara snickra ihop det här istället för att gnälla? Det låter ju awesome.
Då spikar vi det till Dancon 2013. Ser fram emot det!

Ugglis, är alla raser i PHB ok, och är det öppet för monsterraser? Jag ska vara en myconoid.
Bad orcs, bad orcs, whatcha gonna do, whatcha gonna do when they come for you?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Ha ett gille med vakter som bara rikingar har råd med till att vakta deras gods och lagerlokaler. Och typ en vakt vid stadsmuren."

Så istället för fantasypolisen ska jag ha... fantasypolisen? Njae, jag tar nog och kapar bort dem ändå. Det finns inget en stadsvakt kan göra som inte ett lejt råskinn eller elakt gäng klarar av ändå. Eller en halvfull lärling.


Storuggla, möjligen stå på händer
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Glöm inte att det tidiga lagarna om stöld och misshandel var "hue and cry"

Hue and cry var en stor anledning till att jag började tänka bort stadsvakten, det och underligt nog äventyret som finns i Artesia-rollspelet där nästan alla soldater som finns i borgen är bönder eller hantverkare vars tur det är att sitta och glo i länsherrens sold i en vecka.
Och faktiskt Rome, både tverien och det ypperliga BRP-supplementet.


Storuggla, kavallerichock
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Bad orcs, bad orcs, whatcha gonna do, whatcha gonna do when they come for you?"

Gripen för "Driving while being green"


Storuggla, med underbett
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Artesia-OT

Storuggla said:
… och underligt nog äventyret som finns i Artesia-rollspelet där nästan alla soldater som finns i borgen är bönder eller hantverkare vars tur det är att sitta och glo i länsherrens sold i en vecka.
Huh! Jag hade inte tittat på det förut så jag var tvungen att gå och glo. Vilken mysig liten bykarta! Och jääävlar vad mycket text det känns som det var för att vara ett enkelt äventyr. Det är väl pga av all setting insmugen där.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Storuggla said:
"Bad orcs, bad orcs, whatcha gonna do, whatcha gonna do when they come for you?"

Gripen för "Driving while being green"


Storuggla, med underbett
Driving under the influence of green?
 

Neroflame

Veteran
Joined
24 Jan 2013
Messages
6
Location
Stockholm
På landsbygden kan du ju satsa på en länsman med bara någon enstaka medhjälpare. Han kan förståss hämta mer folk vid behov hos närmsta förste när han stöter på större problem.
I en större stad kanske en milis har ansvaret för stadens försvar, men fogden tar kanske hjälp av dem ifall större bråk uppstår. På så sätt har du en trovärdig ekonomi bakom lagmannen och rejäla resurser att ta till när allt brakar löst.
Responstiden kan vi ju kanske diskutera, men det ger ju bara utrymme för roliga utvecklingar...
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Riktigt intressant tråd! :gremsmile:

Enda tanke jag kan bidra med just nu är att jag inte tycker det funkar att bara titta på hur det såg ut i vår värld och sedan föra över det i en fantasymiljö, innehåller fantasymiljön t ex magiker kommer samhällena där ha metoder att hantera urspårade magiker t ex...

alltså finns det miljön saker som gör det möjligt och önskvärt för samhällena i världen att ha våldsmonopolistiska polisstyrkor alla stadsvakten tycker jag det bör finnas, annars inte...
 
Top