Nekromanti Jag tänkte programmera

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag tänkte ta och ta tag i min allt för långa programmerings torka, då jag har glömmt bort i stort sett allt som syntax heter så tänker jag gå på det jag vill lära mig istället för det jag kunde, alltså någon typ av C smak förutom objective typ.
Nå problemet är att jag vill ha något enkelt sätt att rita upp ett interface så som jag gjorde i delphi för en 11-12 år sedan, jag vill inte ha något snyggt bara något som funkar hjälpligt, och de flesta möjligheterna verkar inte erbjuda detta, om det finns fri mjukvaru eller öppen källkods alternativ till detta föredrar jag det, men över till frågan har ni några förslag på IDE eller UI skapande?

/Zorbeltuss
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
450
Location
Linköping
LiveCode. Grymt enkel syntax för att snabbt skapa enkla applikationer och gränssnitt crossplatform. Man slipper bry sig om syntax utan kan fokusera på att skriva funktionerna. Nackdelen är att det kan vara svårt att få överblick över kod som lätt sprids ut över komponenter. Finns i en gratis community-version.

Funkar bra om man inte har prestandakrav och inte ska göra något avancerat.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Tack, tyvärr är det ju så att jag specifikt vill lära mig C dialekts syntax, java är dock uteslutet pågrund av sin mindre avsaknad av att kunna interagera med hårdvara.

/Zorbeltuss
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
450
Location
Linköping
OK. Då kan jag inte hjälpa dig. Har programmerat C, C++, och Java men det var 15 år sedan nu, så mina kunskar är inte precis up to date. Men det som idag är lingua franca som nästan alla lär sig är C# och Java. Som nybörjarspråk har vi på Datavetenskap på LiU gått över till Python.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Herr Grönstedt said:
LiveCode. Grymt enkel syntax för att snabbt skapa enkla applikationer och gränssnitt crossplatform. Man slipper bry sig om syntax utan kan fokusera på att skriva funktionerna. Nackdelen är att det kan vara svårt att få överblick över kod som lätt sprids ut över komponenter. Finns i en gratis community-version.

Funkar bra om man inte har prestandakrav och inte ska göra något avancerat.
Alltså, syntaxen är enkel att läsa, men min erfarenhet av sådana där "språkhärmande" syntaxer (Asystant har jag för mig att det hette) är att de är en pest att skriva, eftersom de är lika uppstyrda som en mer traditionell syntax, fast mycket mer text. Så, det är inte ett så naturligt språk som man kan tro, utan man har bara bytt ut korta kommandon mot långa haranger där mer kan gå fel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu ska du kanske inte koda webbsidor gissar jag. Men ska du det så ska du såklart använda Coda.

..och så använder jag BBEdit också.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Om du är ute efter att lära dig C-syntax, så är väl främst något av de större språken (med välutvecklade gränsnitt för just grafiska gränsnitt) du bör titta närmare på: C++, C# eller Java.

För C++ behöver du använda något tredjepartsramverk för just GUI, så som Qt eller wxWidgets (båda plattformsoberoende). Det förra har jag själv använt en del och dess utvecklingsmiljö QtCreator har även en grafisk editor där man kan skapa GUI:n. En av fördelarna med dessa ramverk är just öppen källkod och gratis användning.

C# (eller rättare sagt .Net) har ett antal olika API:n för grafiska gränssnitt, av vilka jag gissar WPF är smidigast att arbeta med. Visual Studio har verktyget Blend som även det låter skapa gränssnitt på grafisk väg. WPF stödjer på samma sätt som Qt ett deklarativt sätt att skapa gränssnitten (XAML respektive QML, alltså XML/JSON-liknande syntax), om man inte vill göra det procedurellt i kod. Nackdelen med C#.Net kan väl vara att du inte får all funktionalitet om du använder gratisversionerna av Visual Studio. En annan skulle kunna vara att du blir mer eller mindre låst till Windows i och med .Net, även om den öppna implementeringen Mono möjliggör hyfsat komplett utveckling/körning på alla större plattformar (dock ej WPF).

Java har sitt Swing-API inbyggt men fler gränssnitt finns. Har lite sämre koll på vad som gäller här och vad som används rent praktiskt där ute. Google kan nog hjälpa dig här.

Har man ingen större erfarenhet av programmering går det antagligen snabbast att nå en duglig nivå i C# eller Java. C++ brukar ses som lite kraftfullare och kan hushålla med minne på ett bättre sätt, men syntax, finesser och kraven på programmeraren är inte riktigt på samma nivå, för att hålla mig väldigt kortfattad.

Om jag var i dina skor, tror jag att jag skulle satsa på C# i första hand, sedan Java eller C++.
 
Top