Nekromanti Jag skriver ett OSR spel (Relics & Ruins)

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Jag har helt fastnat för OSR spel i så kallad retro-klon stil, dvs kloner på gamla editioner av Dungeons And Dragons. Det är någonting med spelstilen som verkligen klickar med mig.

Det finns hundratals retro kloner redan men ändå har jag ett behov av att skapa min egen. De huvudsakliga anledningarna är:
1. Ras kan inte vara samma sak som klass
2. Strömlinjeforma, ofta i retro kloner är färdighetsslag ibland 1d6, ibland 1d20 och ibland 1d100. Lite hipp som happ. Så kan vi inte ha det.
3. Descending AC vill jag inte ha. Kanske en het potatis för vissa nostalgiker men inte min kopp te.
4. Nostalgi... Jag är inte egentligen superintresserad av exakt hur reglerna var 1975, jag vill bara ha ett enkelt rolig spel.

Nu har jag alltså börjat skriva en egen klon av klonerna som jag kallar Relics & Ruins.

Den första beta versionen ligger här:
http://relicsandruinsrpg.blogspot.co...aytest-01.html

Jag tar tacksamt emot återkoppling och hjälp från er. Stavning, grammatik, regler eller vad som helst egentligen.
 

Thomas

Veteran
Joined
9 Jul 2017
Messages
3
Kul initiativ. Lite för ont om tid för att läsa ordentligt men såg en sak när snabbt skummade igen din pdf: Rogue stavas Rogue. Rouge är något helt annat.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Thomas;n289374 said:
Kul initiativ. Lite för ont om tid för att läsa ordentligt men såg en sak när snabbt skummade igen din pdf: Rogue stavas Rogue. Rouge är något helt annat.
Snabbt skummande, ovärderlig hjälp.

Tack!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Jocke;n289377 said:
Kvack! Klart ras är klass!
Man är inte en krigare eller en anka. Man är en krigaranka ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Lemur;n289385 said:
Man är inte en krigare eller en anka. Man är en krigaranka ;)
Man är antingen en krigare som råkar vara en anka eller en anka som råkar gilla svärd och plåtrustning.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Dunderklumpen;n289388 said:
Ser lovande ut!

På sida 7 saknas ett x i rubriken "eperience"!
Tack!
Sjukt vad man kan missa grejer. Så fort jag börjar göra layout blir jag blind för allt annat.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Lätt hänt! hojtar om jag ser något mer. :)

För övrigt är den främsta ankan att spel "stryparankan".'.. borde vara en klass i varje rollspel. ;)
 

Gonnagle

Veteran
Joined
28 Mar 2017
Messages
24
Location
Lund
Borde inte halfling och dwarf ha samma fördel i att vara svåra att träffa?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Gonnagle;n289393 said:
Borde inte halfling och dwarf ha samma fördel i att vara svåra att träffa?
Rent logiskt så borde de nog det men halflings blir lite OP då... Kanske kan tweaka anledningen till att dwarves har bonus så att det blir mer logiskt att halflings inte får samma.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Lemur;n289397 said:
Rent logiskt så borde de nog det men halflings blir lite OP då... Kanske kan tweaka anledningen till att dwarves har bonus så att det blir mer logiskt att halflings inte får samma.
Jag hade nog gett dvärgen ac +1 och halvlingen ac +2. Känns lättast.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Funderar på detta med medicus/cleric. Känns lite skumt att medicus är stridstränad. Kan vara jag som är insnöad men är det inte bättre kalla klassen cleric ändå?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Dunderklumpen;n289400 said:
Funderar på detta med medicus/cleric. Känns lite skumt att medicus är stridstränad. Kan vara jag som är insnöad men är det inte bättre kalla klassen cleric ändå?
Hmm, jag gillar Medicus grejen, tanken är att man kan välja att vara som en Cleric om man vill men att man också kan vara som en fältskär - och är man det så är det rimligt tycker jag att man har sett lite vapen och grejer.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag är osäker på HP-reglerna. Om jag har Constitution 16, och därmed en modifier på +2, får jag 1d6+2 eller 1d6+16 HP per level?

I min erfarenhet är värdet 16 min "constitution score" och +2 är min "constitution modifier". Här använder du "score" om +2 verkar det som – har du isf ett namn på 3d6-slaget? Är det meningen att det ska sparas någonstans, eller kastas det bort efter chargen? Det kan bli tydligare i reglerna. Det kanske egentligen bara är otydligt för folk som mig, som läst en massa andra liknande spel... men let's face it, det är ju hela din publik.

Om det är 1d6+2 HP per level, så borde det framgå vad som händer om jag har poor constitution (-2) och slår 1 eller 2 på min hit die. Om det å andra sidan ska vara 1d6+16 så känns det som att striderna blir väldigt annorlunda från andra retrokloner – en genomsnittlig PC med en d6 HD har då 10 Constitution -> i genomsnitt 13 HP, medan skadevärdena i vapenlistorna ligger runt 1d6. Det är såklart ett rimligt spel där du tål 3–4 träffar på lvl 1, men det är ganska olikt gammel-DnD.

Jag tycker "medicus" vore ett rimligt ord för en person tränad i läkekonst om du vill förmedla att det inte behöver vara en religiös sådan... Men alla medicus-RP kan ju kasta "Divine magic" så du har ju inte gått bort från den grejen ändå! Om du faktiskt vill ha en "du är partyts läkeexpert men behöver inte vara präst om du inte vill" så får du nog tema om divine magic till att kunna vara allmänna magisk läkekonst för den som vill. Jag tycker personligen att gudomlig läkekonst är såpass specifikt och tematiskt starkt att det vore tråkigt att baka ihop det med något annat och låta det vara mekaniskt ekvivalent. Hellre isf ha en cleric som funkar ungefär som din nuvarande medicus, och en annan klass som har ännu mer fokus på träning, kunskap och vetenskap men utan gudomlig magi. Eller skippa gudomlig magi öht och slå ihop eventuell helande magi med arcana.

"Conjure elemental" har ordet "loosing" i beskrivningen men det stavas "losing".

Du har skrivit "liscence" på mer än ett ställe men det stavas "licence".
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Tack Pilzeman för utförlig feedback!

Jag har helt kastat klassiska attribut scores (eftersom de aldrig används till något) och döpt om attribute modifier till attribute score. Så det blir alltså 1d6+2. Kan säkert förtydligas som du säger.

Medicus grejen verkar många ha svårt för.. Kanske måste hitta nån annan smart lösning, eller krypa till korset (bokstavligen) och kalla klassen Cleric. Får fundera på det en vända till.

Tack!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lemur;n289368 said:
Jag har helt fastnat för OSR spel i så kallad retro-klon stil, dvs kloner på gamla editioner av Dungeons And Dragons. Det är någonting med spelstilen som verkligen klickar med mig.

Det finns hundratals retro kloner redan men ändå har jag ett behov av att skapa min egen. De huvudsakliga anledningarna är:
1. Ras kan inte vara samma sak som klass
2. Strömlinjeforma, ofta i retro kloner är färdighetsslag ibland 1d6, ibland 1d20 och ibland 1d100. Lite hipp som happ. Så kan vi inte ha det.
3. Descending AC vill jag inte ha. Kanske en het potatis för vissa nostalgiker men inte min kopp te.
4. Nostalgi... Jag är inte egentligen superintresserad av exakt hur reglerna var 1975, jag vill bara ha ett enkelt rolig spel.

Nu har jag alltså börjat skriva en egen klon av klonerna som jag kallar Relics & Ruins.

Den första beta versionen ligger här:
http://relicsandruinsrpg.blogspot.co...aytest-01.html

Jag tar tacksamt emot återkoppling och hjälp från er. Stavning, grammatik, regler eller vad som helst egentligen.
Först: jag älskar OSR och tycker om ditt initiativ.

Du räknar upp 4 punkter som du anser skiljer ditt spel från övriga OSR.
Men det finns hundratals OSR-spel och jag har själv uppåt ett halvdussin fysiska OSR-spel i bokhyllan som uppfyller dina krav.

Jag är mest nyfiken på hur ditt spel kommer skilja sig från övriga spel som redan är strömlinjeformade, har stigande AC och där ras inte är klass.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Ja, det finns onekligen myriader av retro kloner. Jag har inga illusioner om att revolutionera osr-genren med mitt spel.
Jag skriver det främst för min egen skull, för att ha ett spel som är precis på pricken så som jag vill ha det.

Övriga mål för mitt spel är:
- Kort regelbok, max 60 sidor
- ingen stock art
- kompatibelt med S&W samt LL
- Magi har ett manasystem istället för slots
- Feats, enkla, nya varannan level
- Fighter har lite mer kul i sin låda
- Cleric är mer av en healer (och har inte turn undead)
- turn undead är valbar som feat men är väldigt förenklad
- Combat rounds är 10 sekunder
- inga class/level restriktioner för raser
- inga ability scores, bara modifiers
- man kan höja sina abilities var tredje level

Massor av mer småsaker som jag inte kan komma på just nu.

Nyfiken på vilka de där halvdussin spelen är som du nämnde. Kul att ha som referens.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,355
Finns en ny uppdaterad version av Relics & Ruins nu. Tog all er feedback i beaktande.
Spelet är lite mindre 'unikt' nu men mer stabilt och bättre (imo).
Ca 50 sidor i digest storlek (typ pocket), strömlinjeformat med så få subsystem som möjligt.

Ladda hem här:
https://relicsandruinsrpg.blogspot.c...st-04.html?m=1
 
Top