Nekromanti Jag skall göra en stillbildspresentation.

Irrlicht

Veteran
Joined
3 Jul 2003
Messages
25
Jag går andra året på IT programmet i Borås och jag skall göra en presentation med bilder som jag skall redovisa inför min klass, ämnet är rollspel.

Och det behövs bilder vilket är svårt eftersom rollspel inte är en direkt grafisk tillställning (allt är ju i huvudet på var och en)
men det gör inte så mycket.
fast nu över till det som jag hoppas att någon kan svara på,
jag tänkte använda mig av bilder på

1 Rollspels böcker, EON och Neotech och deras Tillbehör,
dessa har ju vackert illustrerade framsidor.= Bryter jag mot lagen om jag vissar dom för min klass på 24 personer?.

2 Rollformulärer.= "samma fråga"

3 jag har tänkt att vissa bilder från insidan av bocken för att beskriva att reglerna i vissa rollspel tar upp det mesta, allt från vapen till hur ett gästabud går till.

4 Jag tänkte ha med bilder från Vandöda och nekromati
bilden i början (läskig...) och bilden på sid 78 (underjorden man måste älska den)

Så vad gäller?
jag vet att man inte får vissa konstverk på Internet utan upphovsmannens tillåtelse men nu så skall dessa inte vissas på Internet och vår lärare sa något om att vi helt fritt kunde ta bilder från Internet o använda på grund av att det var i utbildnings syfte. men nu sitter ju bilderna i böcker och vad gäller för text. Svara snarast.

tack på förhand.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag tror inte att det är några problem. Du mångfaldigar ju inte bilderna, så jag tror att du kan räkna det som "internt bruk". I vilket fall som helst, hur ska Neogames kunna kontrollera dig?
 

Irrlicht

Veteran
Joined
3 Jul 2003
Messages
25
Tack för ditt svar det var mycket betrygande.
och vad det gäller Neogames förmåga att kontrollera mig så har dom nog inte "Extremt hög offensiv kapasitet"
så allt är frid och fröjd.

Och när allt kommer till kritan så gör jag ju reklam för deras produkter.

men neogames äger väll inte illustrationerna i tillex "V&N" det gör väll konstnärerna som målat dom? eller har dom sålt dom till NeoG.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"men neogames äger väll inte illustrationerna i tillex "V&N" det gör väll konstnärerna som målat dom? eller har dom sålt dom till NeoG."

Det beror på avtalet som Neogames har tecknat med upphovsmännen. Upphovsmännen har alltid upphovsrätten, men Neogames kan ha fått en exklusiv rättighet eller inte.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
I vilket fall som helst, hur ska Neogames kunna kontrollera dig?
Och skulle de krångla för att du eventuellt värvar nya kunder?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,319
Location
Göteborg, Lindome
Om man nu undantar argumentet att svenska rollspelsskapare säkerligen inte bråkar med någon som faktiskt gör reklam för deras produkter på det viset, så har man faktiskt rätt att använda upphovsrättsskyddat material inom vissa gränser.

Den fråga du bör ställa dig inför varje bild eller annan kopiering ur produkterna som du tänker göra är: "Använder jag den här bilden för att försköna min egen presentation eller för att he exempel på hur ett rollspel ser ut?" Det första är i allmänhet inte tillåtet, medan det andra är det. Känner man efter lite, känns det säkert vilket det är. Rollformulär behöver du antagligen inte oroa dig för -- de saknar normalt sett skydd under upphovsrätten.

Sedan finns det förstås alltid gränsfall, men det är nog ingen som vill leka gränspolis. :gremsmile:

/Mikael
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låter ju skoj !!

Det här låter ju faktsitk skoj ju !!
Skulle vara kul att få se ditt alster sendan när du är klar !
Trior du att det finns nån möjlighet att du kan lägga upp dtta på nätet ??

/ Johan K, som tycker att detta låter intressant !
 

Irrlicht

Veteran
Joined
3 Jul 2003
Messages
25
Re: Låter ju skoj !! Självklart.

Tack till alla som visat interesse. :gremwink:.
Och visst kan jag försöka att publicera min presentation på nätet. men var? och hur?
Fan man går IT linjen och det enda sättet jag kan komma på är att bifoga fierna här på forumet.
kommer att kräva att folk har programet "media lab IV".
 
Top