Nekromanti Jag ska spelleda The Lost City (B4), vad ska jag tänka på?

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag hade världens största inlägg på g sen insåg jag att the lost city inte är The shackled city.

Men ha så kul ;)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Våra hjältar vaknade upp i sin kammare till det falnande ljuset från skalbaggsrumporna. Efter frukost och kort rådslag begav de sig ner till nivån under för att söka efter Usamigaras heliga skrifter som skulle innehålla nyckeln till att besegra Zargon. Färden ledde dem ner till korridoren som rör sig och efter att ha tryckt in bokstaven de två andarna (som påstod sig vara Zenobia och Alexis) visat kom de till en svartmålad korridor med en stjärnhimmel handmålad. Dörren i slutet av korridoren ledde in till en ritualkammare där 13 regnbågsklädda cynodiceaner höll en rit. Ledaren presenterade sig som Auriga, ledare för Usamigaras tillbedjare, och rollpersonerna bemöttes trevligt. Auriga vägrade dock lämna ut information från de heliga skrifterna om inte rollpersonerna svor evig trohet till Usamigara, vilket rollpersonerna vägrade. Efter en del diskussion kom dock ett förslag från rollpersonerna: om de kan ordna ett fredsmöte med de två övriga religiösa grupperingarnas ledare på neutral mark och om detta möte leder fram till en vapenvila så ska Auriga lämna ut informationen från de heliga skrifterna. Under diskussionen smyger Nissa fram och stjäl ett trollspö från Auriga, något som upptäcks när hjältarna är på väg därifrån för att tala med Kanadius. Vimak tar trollspöet och lämnar det tillbaka till Auriga med ursäkten "vi hittade det här i korridoren, är det ditt?" (Auriga blev aningen förvånad och misstänksam).

Färden går tillbaka till Gorms kammare och Kanadius går med på samma villkor som Auriga men varnar för den tredje ledaren, Pandora för Madarua, som är en blodtörstig och stridslysten figur. Rollpersonerna tänker i alla fall göra ett försök och efter att ha fått vägvisning från Kanadius kommer de ner till Pandora. Pandora är egentligen inte alls sugen på ett möte men kan tänka sig att gå med på det om hon får en av rolleersonerna som gisslan. Efter några vändor kommer rollpersonerna överens om att det är godtagbart och Blue lämnas i Maraduras krigares förvar. Mötet mellan de tre ledarna utspelade sig i korridoren som flyttar sig och rollpersonerna fick medla och lirka och krångla för att det skulle bli något annat än tjafs och bråk. Tillslut nås en överenskommelse: vapenvila i sju dagar och därefter utvärdering, om det gått bra kanske det blir ett längre samarbete. Nissa har dock hunnit bli rastlös och har under förhandlingarna stulit Pandoras vackert utsirade bronssvärd. Pandora upptäcker detta när hon ska göra sorti och blir rasande, aggressiv och rädd. Situationen löses dock med att Pandora flyr från platsen och överenskommelsen mellan de tre sekterna hänger redan på en skör tråd. Blue återlämnas och hjältarna tar sig tillbaka till Usamigaras kammare för att tala med Auriga. Auriga tar fram de gamla skrifterna och visar en passage som säger att Zargon endast kan besegras medelst Förtvinandets svärd som ligger begravt med drottning Alexis. Som tur är har rollpersonerna Demetrius med sig som ve var drottningen vilar och efter en kort stunds vila ger sig rollpersonerna ner i tunnlarna igen.

De tar samma väg som föregående dag till den vackert dekorerade korridoren med de halvt nedfallna stenblocken. Försiktigt kryper de under stenblocken och kommer in först i den falska gravkammaren och sedan via hemliga gångar till de två verkliga gravarna. Först kommer de till Zenobias grav men denna avstår de från att öppna när Merzlyax känner närvaron av odöda från insidan av kistan. Alexis grav har de dock inte mycket till val med då de direkt anfalls av banshee-Alexis som immateriell stiger genom kistlocket. Demetrius försöker kommunicera med sin drottning men förgäves. En "turn undead" senare är Alexis på väg bort genom väggarna och spelarkaraktärerna skyndar sig att plundra kistan på innehållet: en guldkrona, ett greatsword och en platemail. Merzlyax kan känna att banshee-Alexis är på väg bort men trots den knappa tiden bestämmer spelarna sig att plundra även Zenobias kista. Ett öppnat kistlock och ytterligare en turn undead senare har de ännu en guldkrona samt ett trollspö med sig. På väg tillbaka mot krypgångarna under klippblocken känner Merzlyax att banshee-Alexis närmar sig. De förbereder sig för strid och anfaller så snart banshee-Alexis kommer in genom väggen. Striden är hård, banshee-Alexis är en tuff motståndare som börjar med att sänka Blue med ett skrik (DM:s anmärkning = här gjorde jag en regelmiss då skriket inte ska påverka constructs, my bad!) som också skadar övriga. Några rundor är dock allt som behövs för att spöa bansheen och hjältarna skyndar sig därefter ut genom krypgångarna. De kan dock höra att Zenobias lik härjar någonstans bakom dem och de bestämmer sig för att försöka försegla gången genom att kasta thunderwave på klippblocken. Ett par försök krävs men de får stenarna att falla ner den sista biten med ett öronbedövande brak som lockar till sig sex stycken hobgoblins! Spänningen är dock kortvarig då Demetrius sänker dem alla med en eldboll.

Färden går tillbaka till Auriga som blir glad att se svärdet men mindre glad när spelarna inte vill lämna det ifrån sig. Efter tuffa förhandlingar där rollpersonerna balanserar en knivsegg från öppen strid kommer de dock överens om att det är bäst att rollpersonerna behåler svärdet tillsvidare. Allt gott! Eller? Nej, inte riktigt, ty Nissa har åter igen blivit rastlös och vill den här gången försöka stjäla Aurigas stridsklubba, något som inte går lika bra som tidigare försök. Auriga blir ursinnig och de 13 magikerna anfaller rollpersonerna. Magic missiles flyger genom rummet på alla bredder och det är endast genom tur med initiativet som gör att spelarna lyckas ta ut Auriga innan hon hinner agera som rollpersonerna klarar sig ur striden utan att någon dör. Efter eldbollar, fäktning allmänt kaos lägger sig dammet. Två magiker har flytt, Auriga är nedgjord och övriga av Usamigaras följare är döda. Demetrius stabiliserar och läker Auriga och hjältarna försöker reda upp "missförståndet" och mäkla fred. Det går sådär. Trots att de läser Aurigas tankar och där ser en hämndlysten skolboks-sociopat så släpper de iväg henne, med förhoppningen om att de kanske kan laga relationen på sikt. Efter detta tar sig hjältarna utmattade upp till Gorms kammare och lägger sig att sova.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
NU känns det att spelet börjar ta fart! Spelarna har börjat hitta i alla fall någorlunda på de övre våningarna (även om de fortfarande inte greppat att korridoren som flyttar sig roterar, de tror att det är en hiss) och de har börjat bygga relationer med invånarna. Resan ner till Alexis grav var spännande och nu är det hajp kring att hitta den underjordiska staden för att besegra Demetrius bror Darius som är överstepräst för Zargons kyrka där nere, och kanske röra sig hela vägen ner till Zargon! Spelarna vill också omsätta de pengar de samlat på sig och tror att det ska kunna gå i staden, många förhoppningar! Kul också att de skonade Auriga, som troligen kommer att stabba spelarna i ryggen i framtiden som hämnd :)

Jag har kul och det verkar som att spelarna också har det, nu måste jag preppa stadens invånare och ett bra relationsnät där nere!
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
DF-tråden som olaberg länkar till är guld, ja. För att få ytterligare inspiration skulle jag uppmana dig att läsa Conan-novellen "Red nails" av Robert E. Howard.
 
Top