Nekromanti Jag ska spelleda Svavelvinter

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Jag behöver tips och råd och annorlunda inblickar till hur man spelar äventyren. Ge gärna läsvärda länkar. Själv har jag tittat igenom svavelvinter.nu men det forumet är för stort för att jag ska orka läsa igenom allting. Jag har testat att googla (sökord: svavelvinter) men utan vettigt resultat. Det fanns en mailinglista (tror Baldyr höll i den), men fanns det något vettigt att läsa där? Jag känner även till att någon har skrivit en krönika, men den är på 300 eller 400 sidor och det känns mer möda än inspiration att läsa igenom den.

Så, några frågor:

1. Delge mig hur du struktuerade upp Svavelvinter.

2. Det vore tacksamt att få några andra infallsvinklar i hur man spelar Svavelvinter.

3. Ge mig gärna länkar till läsvärda saker, typ inom de områden som jag nämnde ovan.

4. Finns det något som jag borde fokusera extra mycket på?

/Han som kan säga att han bara har två spelare, så om det är någon i Norrköping som vill hoppa in så säg bara till
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Boken Svavelvinter (www.Svavelvinter.nu) är nog inte helt fel att läsa heller för att få lite idéer och stämningsinspiration.
Vad i den boken tycker du är värt att lyfta fram. Är det några speciella sidor som du föreslår att jag ska läsa?

/Han som har en signerade bok någonstans
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Vad i den boken tycker du är värt att lyfta fram. Är det några speciella sidor som du föreslår att jag ska läsa?
Läs hela, och det för stämningens skull. Det är snabbt gjort då den är mycket lättläst. Ha bara i minnet att en hel del saker är ändrade på eller är flyttade i handlingen i jämförelse med äventyret.

/Anders
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Läs hela, och det för stämningens skull. Det är snabbt gjort då den är mycket lättläst. Ha bara i minnet att en hel del saker är ändrade på eller är flyttade i handlingen i jämförelse med äventyret.
Men... om vi säger såhär då. Vad i boken föll dig mest i smaken? Vilka saker fastnade och vad i boken skulle du vilja föra fram?

/Han som i trådstarten räknade upp en massa saker för att folk inte bara skulle skriva saker som "Läs på [det här] forumet"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Men... om vi säger såhär då. Vad i boken föll dig mest i smaken? Vilka saker fastnade och vad i boken skulle du vilja föra fram?
Knepigt att säga; men vi kan säga såhär: du har ju redan äventyret, så bokens handling tillför inte så mycket. Dessutom så täcker den enda delen som ännu finns tillgänglig, av förståeliga skäl, endast början av historien. Det du har användning av är snarare det att boken s.a.s. innehåller fördjupningar och, i viss mån, även nytolkningar av sådant som de personer och platser som förekommer. I Herr Nils pågående svavelvinterkampanj hade jag t.ex. inga som helst problem att föreställa mig misären i arbetslägret i svavelträsket, och detta till stor del pga att jag läst om det i boken. Att ha en karta över lägret, en beskrivning av vad som finns i alla baracker, samt värden för alla vakter och fångar, är gott och väl tillräckligt för att kunna visualisera det hela framgångsrikt, men att utöver det även kunna läsa om lägerlivet i skönlitterär form kan bli det där lilla extra som gör det hela sådär extra bra.

Så det var därför, och inte pga slöhet, som jag skrev att du skulle läsa hela istället för bara delar av boken. Nästan allt i boken förekommer på något vis i äventyret och genom att du läst om det så kan det mycket väl ge dessa en extra dimension.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Jag ska spelleda Svavelvinter (ant)

Vilket system kommer du att använda? Ditt hemsnickrade EDoD eller?

/Anders
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Re: Jag ska spelleda Svavelvinter (ant)

Vilket system kommer du att använda? Ditt hemsnickrade EDoD eller?
Japp. Spelarna ville spela Svavelvinter och jag orkar knappast gå över till ett system som jag har lämnat bakom mig för flera år sedan. Jag kommer inte att köra några direkta konverteringar utan använder värden rakt av, omtolkade i mitt system. Det är (nog) såpass enkla konverteringar att jag kan köra det i huvudet. I och med detta testar jag också hur systemet klarar av episkt spelande (jag har bara höftat med poängen) och om reglerna angående att köpa färdighetsvärden funkar (där jag också höftade). Det sistnämnda brast då spelarna endast köpte gränsvärden (värden 7, 13 och 17 favoriserades), så jag får nog göra om den biten.

/Han som i nuläget kan säga att det ser ut att bli en botaniker och en kartritare i äventyrargänget
 
G

Guest

Guest
Re: Jag ska spelleda Svavelvinter (ant)

/Han som i nuläget kan säga att det ser ut att bli en botaniker och en kartritare i äventyrargänget
Då behöver ni en barbar va? :gremlaugh:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Re: Jag ska spelleda Svavelvinter (ant)

Då behöver ni en barbar va?
Morgrim är alltid välkommen. :gremlaugh: Nä, men det skulle behövas någon infödd som kan området och lite om vad som händer i trakten.

/Han som har skrivit klart hälften av alla ödesförmågor idag, så det ska bli intressant att få se dem i spel
 
Top