Jag söker visheten hos forumets tech priests

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är helt jäkla analfabet när det kommer till tech och dom allra enklaste små kullar blir Mount Everest för mig .

Jag har gett mig på att börja skapa det smarta hemmet och har då valt att använda mig av google och innan jag köper en Google nest mini eller Google hub så tänkte jag använda min telefon och dess inbyggda Google assistent för att se så att saker och ting funkade .

Jag ville få min tv att bli röstaktiverad genom Google assistent/Google home men då jag inte har en android tv utan en LG TV med webbos så läste jag mig till att man kan använda sig av en Chromecast och cec länka den till tv:n för att kunna använda röstkommandon. En Chromecast äger jag sen innan så sagt och gjort och genom en guide lyckades jag få det att funka nått så när.
Jag kan nu genom att använda mig av telefonens Google assistent och röstkommandon slå på TVn men inte stänga av den, jag har försökt genom åtskilliga röstkommandon slå av tv ,slå av tv vardagsrum ,slå av lg-tv osv osv men det funkar inte tv-helvetet vill inte stänga av sig vilka kommandon jag än försöker med , den slår bara av skärmspegling/casting men inte TVn .

Jag har Netflix app i både telefon och tv och när jag säger till Google assistent att starta Netflix på tv eller starta Netflix vardagsrum eller starta Netflix app tv så castar den Netflix appen ifrån telefonen men jag vill att Google fanskapet skall öppna appen som är inbyggd i TVn samma sak med Spotify eller YouTube .

Hjälp mig oh ni vise tolkare av Googles vilja .
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Nu är jag ingen expert och har aldrig gjort det här själv, men jag misstänker att du har lyckats koppla din Google Assistent på telefonen till din Chromecast. Denna lilla manicken är ju rätt schysst i sig, men lär ha flera begränsningar för vad den klarar av med HDMI-CEC. Jag tror att det du behöver utföra är att koppla samman LG-TVn med Google Assistant för att få kontroll över TVns inbyggda funktioner.

Kanske kan det här hjälpa? Visserligen med en sån högtalare, men principen är kanske den samma för Google Assistant-appen på telefonen?


Jag hittade inte funktionen själv på min LG-TV (WebOS 5.x) men saknar både nätverk och osäker på om min modell har stöd för funktionen. Här hittade jag LGs guide.

 
Top