Nekromanti Jag säger mitt.

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Hej alla läsare av Codex, och redaktionen på Codex.

Jag har inte lyckats få tag på Codex 6 innan igår - pga av många olika anledningar (... och ja, jag ska börja prenumera - när alla i min spelgrupp betalat 90 kr till mig).

I alla fall, jag har lite (lite?) saker som jag vill säga angående Codex. Jag skulle ha kunnat skicka in det här till Codex direkt men nu gör jag inte det eftersom jag högt vill säga mina åsikter.

Först lite kritik. Det är inte för att jag är en negativ person som ogillar ert arbete, utan för att jag vill dela med mig av vad jag tycker så det kan bli så bra som möjligt.

Nu angriper jag Codex sektionen på rollspel.nu.
"Codex 004 som helhet". Vadå? Antingen är min läsare paj och uppdaterar inte fönstret eller så har någon helt glömt bort att uppdatera. Samma sak gäller när man tittar på Codexsektionens startsida. Nummer 5? Och fortfarande detdär om UO. Skäms! Det erbjudandet är sedan länge borta!

Nåväl, tidningen då?

Utsidan?
Utsidan täcks av en man med en stor hammare. För alla som vet, vilket nog de flesta också gör, är detta Ragnar ifrån spelet Rune. Men varför? På Sveriges enda rollspelstidning? Samma sak gäller flera nummer tillbaka, det var länge sen det var någon rollspelsrelaterad utsida. Tre nummer i rad - dataspel! Frågan jag ställer mig är då: <I>Lockar dataspel så mycket att de måste förstöra utsidan på Codex?</I> Köper mindre folk tidningen om det är en söt bild på en missla eller några alver som klänger i ett träd? Oavsett vad svaret är så säger jag att jag hellre hade velat se misslan. Mycket hellre. För övrigt står det bara en halv sida om Rune i tidningen, och det är inte ens betygsatt. Tragiskt!

Inne i tidning då?
Ja, sidaantalet har ökat markant men det finns inte länge så mycket skrivet om rollspel (inte om man räknar procentuellt mot sidantalet i alla fall). Med lite ungefärliga siffror kan jag säga att 30 sidor är rollspel. Nog för att det är tillräckligt men jag hade gärna sett att mycket mer än halva tidningen upptogs av rollspelsrelaterade saker. Det gör det inte. Lite synd. Men så var det ju framsidan - längst upp läser jag "<I>Rollspel, Figurspel, Kortspel, Dataspel, Filmer</I>". NeJ! Flera kategorier kan tas bort. Framför allt Dataspel. Den <B>ska</B> bort. Det finns minst hundra (och då överdriver jag inte heller) tidningar om dataspel och på nätet kan man hitta tusentals recensioner om just dedär spelen. Det är helt meningslöst att ha Dataspel i Codex. Det ni skriver om Filmer har varit trevlig och det tycker jag ska vara kvar. Men Figurspel och Kortspel? Tja, det <I>skulle</I> kunna tas bort men jag anser att det hör till ämnet såpass mycket att de kan vara kvar. I alla fall kortspel. De flesta rollspelare sysslar ju med sånt (inte jag, varken kort- eller brädspel men ändå).

Nu har jag klagat lite. Mest på Dataspel. Men så är det. Jag hade gärna sett att Codex hade 60 sidor om rollspel. Men men, nu till det positiva. Det är ju trist att bara klaga.

Det bästa med Codex är att den är gratis. Ja nästan i alla fall. 19 kronor kan faktiskt räknas som inga pengar alls. Datortidningarna och datorspelstidningarna i Sverige kostar oftast runt 60-70 kronor vilket är väldigt dyrt för att få lite futtiga spelrecensioner. Codex däremot får man ut mycket av - och så är den ju gratis också /images/icons/wink.gif.
Codex har nu även fått färg. Nästan hela tidningen. Det är helt underbart. Från första tidningen till nu har det hänt mycket med layouten också. Först kändes Codex som en tidning med mycket text och lite slumpvist inkastade bilder - nu är den något av det bästa som finns att hitta! Sen har vi juh det där med sidantalet. Det har ökat och ökat och är nu uppe i 82 sidor. Om några år kanske vi inte ens kan bära hem tidningen från kiosken eftersom den är så tjock! /images/icons/laugh.gif
Alla artiklar håller mycket hög nivå. Det är trevligt å läsa och det märks att Codex tänker på sina läsare. Blaren är väldigt bra, och även om nummer 6 inte innehåller så många serier så är de ändå bra.

Ja, mycket i Codex är bra. Annat, är dåligt. Och så var det reklamen. Den tar upp lite mer än 20 sidor av Codex. Men reklamen är helt okej. Jag har till och med läst igenom allt. Många ser det som negativt att de köper reklam men jag förstår fullt och fast att Codex har just reklam. Det måste väl vara enda sättet att tjäna pengar på eller? Jag menar, tidningen är ju trots allt gratis /images/icons/smile.gif!

Jag skulle vilja se uppdatering av Codex på nätet och så mindre dataspel. Eller rättare sagt inga datorspelsrecensioner alls. De hör inte hemma i Codex. Och sen så tror jag inte det kan bli bättre. Det måste väl alla hålla med mig om..? Nu har jag sagt mitt. Undra om ens 10% orkade läsa hit.

Mac - och dagens stora tack går till Codex och alla som jobbar med tidningen!
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Jag tycker att de tre första nummren av Codex har varit bäst. Antagligen pga att jag bara spelar Neotech (ytterst sällan lite Eon också) och tyckte att det var bra att det var Neogames som skötte tidningen. Nu innehåller den 80% material som jag inte är det minsta intresserad av. Mycket av det verkar dessutom bara vara dålig utfyllnad för att kunna skryta med antalet sidor. Jag håller också med föregående talare att det är onödigt med dataspel i tidningen. Folk som vill veta om dataspel köper nog en riktig dataspelstidning istället. Men för samma låga pris får jag ju en betydligt tjockare tidning och de 20% som är något att ha är ju rätt bra. Mer Neotech i Codex!

Joham -Orkade läsa hela förra inlägget.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
<I>Jag tycker att de tre första nummren av Codex har varit bäst.</I>
Det håller jag inte med om. Codex blir bara bättre och bättre. Och det har väl varje gång funnits ungefär lika mycket material till NeoTech eller?

<I>Mer Neotech i Codex!</I>
Nej varför det? Jag har inte ens NeoTech. Det jag ville få fram av mitt brev var <B>mer rollspel</B>. I största allmänhet. Inte mer av ett spel bara.

<I>Orkade läsa hela förra inlägget.</I>
Det förstår jag. Brukar heller inte läsa långa inlägg.

Mac
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Codex på nätet

Okej, jag har gjort de uppdateringar jag kan på webbplatsen nu, tack för ditt lilla angrepp det fick mig att få till det hela till slut.

Anledningen till att Codex-delen inte uppdaterats så mycket beror på lite olika saker, dels är jag av naturen lat - det stoppar en hel del. =] Men det är också så att jag inte har full tillgång dator hemma och definitivt inte mkt mer än notepad och en webbläsare vilket gör uppdateringar riktigt jobbiga. Till råga på köpet tog Ola semester och har inte haft tid att skicka information om senaste numret till mig, därför finns det av naturliga skäl inget om det på sidan.

Jag har återigen bett Ola skicka mig allt material jag behöver till Codex 006 så jag kommer lägga upp information om det så fort jag kan.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
"Mer Neotech i Codex" var bara mitt personliga önskemål. Mer rollspel är givetvis bra men eftersom jag bara spela Neotech så...

Vet inte varför de första nummren kändes bäst. Kanske för att det inte var så mycket utfyllnad (t.ex. dataspel) som i det senaste nummret.

Detta är förståss bara mina personliga åsikter. Det är bra att Codex innehåller mer så att fler kan läsa den.

Joham
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Jo men jag håller med dig. Det är rätt mycket utfyllnadssvammel i Codex. Även om det gör att tidningen räcker mycket längre känns det som att det kunde vara mer passande utfyllnad.

Mac - datorspel är svamel i högsta grad.
 

Vincentus

Veteran
Joined
25 Nov 2000
Messages
56
Location
Bålsta
Jag kan bara hålla med...

Till exempel, jag köpte tidningen för att det stod EON2 på framsidan.. Och vad står det i tidningen, nåra sidor med saker som man antingen har läst på Neogames hemsida, i en eon-bok (Svärsspel tex) eller i den där katalogen jag fick i brevlådan... De kunde väl åtminstånde klämma in en liten recension eller lite egna åsikter... Men det mesta i tidningen är bra, men mera ROLLSPEL och mindre andra saker!

"Nämän hörru, Faktiskt!"
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Jag kan bara hålla med...

Ja, det som stod om Eon II var skrattretande. Jag glömde att nämna det. Man har kunnat beställa de från nätet under en ganska lång tid.

Fråga till Ola:
Betalade NeoGames för den där reklamen (för det var endast reklam ja.)?

Om de inte betalade så måste jag säga att det jag sisådär 93 gånger mer onödigt än alla datorspelsrecensioner tillsammans.

Mac - har redan två ex av den reklamen om Eon II.
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Figurspel i codex

Jag håller med i mycket av det du säger, men jag skulle vilja se mer figurspel. Och det skulle vara ännu bättre om dom skrev om fler spel än Games Workshops.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Figurspel i codex

Möjligt. Personligen är jag inte fantast i figurspel men man kan inte undgå ifrån att det hör hemma rätt bra i Codex. Hur som helst, finns det inte många tidningar om det redan?

Mac - viker sig och håller med om att figurspel hör hemma i Codex.
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Jag kan bara hålla med...

Hej!

Eon 2 foldern medföljde Codex nr 6 som bilaga, och det var betald annonsplats vilket möjliggör att Codex kan ges ut. I samband med trycket av Codex fick därmed Neogames möjlighet att trycka foldern separat på ett tjockare papper och därmed även "på köpet" få en billig broschyr. (Och även denna överupplaga kostar pengar)

Det kostar stora pengar att trycka Codex, speciellt nu när upplagan har ökat och även antalet sidor. Men jämför med andra tidningar så kan ni lätt se att det inte är ovanligt med mer än 30, 40 eller till och med mer än 50% annonsinnehåll. Codex har förhållandevis få annonser.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Codex på nätet

Och nytt material kommer.

Hallå! Att driva en tidning tar tid och många duktiga personers hjälp, och vi behöver mer hjälp. Det är inte alltid så att allt hinns med, och trots allt behöver både jag och Olle semester ibland.

Men, visst, det kan och kommer att bli bättre.



Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Jag kan bara hålla med...

Okej, jag förstår att ni måste ha annonser. Det har jag också redan sagt. Eftersom tidningen är gratis (nästan) måste ni juh få pengar någonstansifrån. Det lilla dumma var att det står att det är Eon II special vilket det faktiskt inte var. Det var reklam. För dom som inte läst om Eon II kanske det var lite special men de flesta har nog redan den broshyren.

Hade det varit en Eon II special skulle det varit en special med Codex synpunkter. En special skriven av Codex. Inte en specialreklam eller vad man ska kalla det.

Mac - och där är jag bestämd.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Codex på nätet

Okej, nu kommer det låta som jag är värsta tråkmåns och klagar på allt ni gör men jag bara måste påpeka detta. Jag uppskattar ert arbete men som ledare av en tidning måste ni också få lite kritik så den blir bättre.

<I>Det är inte alltid så att allt hinns med, och trots allt behöver både jag och Olle semester ibland.</I>
I två månader? Eller blir det fyra? Jaja, ja Codex kommer ut med två månaders mellanrum och Codex 6 är här. Det måste betyda att det tog er fyra månader att uppdatera sidan. Lite väl lång tid även om det är skönt att ha semester ibland.

Nej, för tillfället ligger det uppe fakta om Codex 5 som Olle la upp när jag skrev mitt brev. Men liksom, det var några månader sen det med. Att leta upp olika saker som bör betygsättas och sedan lägga ut dem på sidan kan omöjligt ta mer än 20 minuter. Och om någon letar upp vad som ska betygsättas och ger det till Olle så kan det väl inte ta mer än 3 minuter att få ut det på sidan? Eller har jag helt fel? /images/icons/wink.gif Många här i forumet är säkert villiga att hjälpa till. Jag är en av dom.

Så för guds skull - nu när Codex har gått ihop med rollspel.nu: <B>Uppdatera liiite oftare.</B>

Mac - tack för en jävligt bra tidning i alla fall!
 
G

Guest

Guest
Re: Jag sδger mitt.

Jag förstår att de som har vissa spel vill se material till och jag håller med om att material till alla de svenska spelen som ges ut idag ska få vara med. Men artiklar kommer inte fram helt magiskt, någon måste ju skriva dem också. Codex har nu 80 (typ) skribenter och bara en liten del av dem vet jag vad de håller på med. Jag som inte spelar något svenskt har propagerat en del på vår redaktions forum för artiklar som är användbara till N2 och andra liknande spel.

Angående sidantalet rollspel så har det också ökat med den övriga sidantalsökningen så ni får mer rollspel nu för era 19 kr än tidigare. Men jag kan lova er här och nu att jag kommer att göra nitt för att fylla tidningen med rollspelsmaterial även om jag kommer hoppa över det i nummer 7. Har ni specifika artikelförslag får ni gärna posta dem här så vi skribenter vet vad ni vill ha.

Daniel Schenström
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Det har inte skrivit särskillt mycket om DoD6. Jag tror extremt många folk skulle uppskatta saker till det och inte bara till NeoGames spel. Det som står om rollspel är trots allt fortfarande mest till NeoTech och Eon.

Du sa dock att du inte spelade svenska spel. Nåväl, då kanske du inte kan göra så mycket åt det men men. Det hela var bara ett förslag alltså.

Mac - och du, skaffa ett namn (registrera om dig).
 
G

Guest

Guest
Re: Jag sδger mitt.

Först, jag har ett namn, eller två till och med. Om du vill ha hela storyn, hoppa in på www.rollspel.nu avdelningen här på forumet. Det är i korthet inte jag utan datorn som strular.


Att det inte stått något vettigt om DoD6 än beror på att företagen får betala för sådan plats om det är de själva som skriver. Från oss skribenter kommer det nog, spelet släpptes ju alldeles nyss.

Daniel Schenström
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Codex på nätet

Jepp, du har faktiskt fel. Det är ett rent helsicke att lägga upp sidan för att göra betygsättningen av en tidning, det är en jäkla massa information som ska in och det ska redigeras på olika ställen så visst tar det en jäkla stund att ordna det.

Sen vill jag påpeka att Codex websidor är mycket mer än bara informationen om tidningen och resten av webplatsen uppdateras näst intill dagligen, vilket bara det är stort jobb.

Men naturligtvis är det meningen att det ska komma upp information om senaste numret snabbare och vi ska försöka ordna det bättre i framtiden. Om jag bara får tid att uppdatera uppläggninsscriptet så ska det bli möjligt att delegera ansvar men i nuläget går det inte. Förutom sånt som förberedelse av materialet som ska läggas upp, vilket jag gärna får hjälp med.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top