Nekromanti Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyret: Tvillingberget
Av: Thomas Gunnarsson och Kjell Regmer
År: 1983

Fuck yes, The Doom that came to Sarnath referens i fjärde stycket! I am fucking in!

Det här är annars klassiskt men bra. En gammal gubbe berättar om en skatt som kommer från intriger mellan två familjer av onda trollkarlar och deras fästen. Det finns rykten spelarna kan leta reda på i förväg och som är uppdelade i sanna och falska men som alla leder till något intressant senare.

Dungeon crawlandet är bra och klassiskt men inte superspänannde. Men det här är väldigt tidigt och det är en väldigt bra "första gången vi dungeon crawlar" produkt. Skatterna är däremot rikrigt fantastiska bitvis, min favorit är Svärdet Dziggetai. Ett demoniskt vapen som kämpar om kontroll med bäraren, som Stormbringer om Elriks vapen också var ett badass enhörningssvärd som kunde få andra vapen att bli trubbiga.

4 av 5 och en väldigt stark början!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Skarpskytten;n275990 said:
Ja, det här kommer att bli kul. Men du har glömt "Bland tomtar och troll", introäventyret i DoD-82. Med landmaneter!
Då backar jag hästen och recenserar det! :D Landmaneter låter precis som min typ av grej :D
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Kul initiativ. Du har ju ångan uppe efter Scenariobanken.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Go go go! Ser fram emot när du når Chronopia och min barndom.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Perfekt timing!

Funderar på äventyr o kampanjmiljö till att köra igång med DoD Retro

(ägnar sista veckorna innan jobb byte med att varva panikarbete med att skriva ut intressanta pdf:er som låg uppe hos riotminds)

/Christer
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyret: Bland Alfer och Troll
Av: Tomas Björklund
År: 1982

Spelarna är helt färska äventyrare. De träffas på ett värdshus. En gammal man hyr in dem för att stoppa en kult som kidnappar barn. Man går till deras tempel och det är en dungeon. Väldigt standard. Kulten är dock ganska badass. De har onda riddare, fruktansvärda präster, djävulsvargar, flygande brännmaneter och de offrar barn! Det finns också svaralfer och Troll i källaren. Och en ond Lovecraftiansk gud.

Så standard. Men gammalt. Och coolt.

3/5. Jag måste gilla det här, men det finns bättre scenarion.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
God45;n276007 said:
Äventyret: Bland Alfer och Troll
Av: Tomas Björklund
År: 1982

Spelarna är helt färska äventyrare. De träffas på ett värdshus. En gammal man hyr in dem för att stoppa en kult som kidnappar barn. Man går till deras tempel och det är en dungeon. Väldigt standard. Kulten är dock ganska badass. De har onda riddare, fruktansvärda präster, djävulsvargar, flygande brännmaneter och de offrar barn! Det finns också svaralfer och Troll i källaren. Och en ond Lovecraftiansk gud.

Så standard. Men gammalt. Och coolt.

3/5. Jag måste gilla det här, men det finns bättre scenarion.
Intressant. Jag har spelat det här, säkert flera gånger, men minns ingenting (utom landmaneterna, de satte fart på våra tioåriga hårdrockssjälar) av det.

Tvillingbergen har jag splittrade minnesbilder av och av modulen jag har här vid skrivbordet att döma spelade vi det ganska många gånger.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag har tänkt göra en mjuk övergång till rollspel för min brädspelintresserade flickvän som aldrig spelat rollspel förut. Har tänkt inleda med något som är likt brädspel (fast mer dynamiskt), nämligen ett äventyr med mycket utforskande och strider, och mindre moral och djupgående story. Det viktiga är att hon får rulla tärningar och fundera på hur poäng bäst fördelas.

Jag har tänkt att vi ska spela DoD - 85. Det låter på recensionen i trådstarten som att Tvilingberget är en bra kandidat till ett äventyr att utgå från?
 
G

Guest

Guest
Man kan inte recensera "alfer och troll" utan att kommentera den döda mantikoran (med obligatoriskt efterföljande trådkrig, där folk pratar om olika kartor utan att förstå det)!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
roboman;n276019 said:
Jag har tänkt göra en mjuk övergång till rollspel för min brädspelintresserade flickvän som aldrig spelat rollspel förut. Har tänkt inleda med något som är likt brädspel (fast mer dynamiskt), nämligen ett äventyr med mycket utforskande och strider, och mindre moral och djupgående story. Det viktiga är att hon får rulla tärningar och fundera på hur poäng bäst fördelas.

Jag har tänkt att vi ska spela DoD - 85. Det låter på recensionen i trådstarten som att Tvilingberget är en bra kandidat till ett äventyr att utgå från?
Jag skulle säga att det är det :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyret: Spindelkonungens pyramid
Av: Anders Johansson
År: 1983

Äventyret börjar med den brutala beskrivningen att äventyret är "för 4-6 svaga eller 2-3 starka karaktärer." Alltså, det är ett smart sätt att förmedla svårighetsgrad. Men det är också en utmaning. Handsken är kastad och vi är inte ens inne i äventyret än.

Det här äventyret håller samma legendariska status som äventyr så som Temple of Elemental Evil och Tomb of Horrors. Så jag väntade mig att läsa något speciellt när jag öppnade den här boken. Detta grusas nästan direkt.

Du kan inte ha ett platsnamn som är ett ordskämt på "Torra öknen" och samtidigt pressa jättehårt på att spelarna ska leva sig in och känna känslor. Det här är ett äventyr om ett tempel fyllt med en jättespindel med ett rum fyllt med random fuck you mumier.

Jag tänker göra en kort not här om att kvinnosynen är ganska shitty och sedan gå vidare.

Det en ond grupp monster som också vill ha skatter, de är lite kul att de är där och de har mycket karaktär. De är också viktiga för äventyret vilket är kul. Men mestadels är det här en ganska trött funhouse dungeon i ett tråkigt ökenområde. Det finns liksom inget som höjer scenariot över vad det är på ytan.

Jag kanske har blivit över hypad... men 2 av 5. Som Tempel of Elemental evil är ryktet bättre än äventyret.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyret: Dimön
Av: Roger Undhagen
År: 1984

Det finns en odöd kung-fu anka i romersk stil på framsidan av boken. Det finns en ond trollkarl som heter Sith som frammanat demonen Lucifer. Det finns en ö som är ett magiskt centrum i universum som ger magiker mer makt och därifrån kan de mycket lättare kontakta utomjordiska demoner, vilket gjort att ön är helt täckt av dem. Där finns ett super coolt troll som har ett helt rum med troféer av de dödliga han dräpt. Det finns mer än en liten chans att spelarkaraktärerna, som ska vara erfarna badasses med minst en magiker bland dem, hamnar öga mot öga med Dödens demon i en satanisk grotta. En mindre livsfarlig elddemon ställer rimmande gåtor efter att spelarna navigerat ett dödligt shackpussel. Och på något sätt är dungeonen logiskt planerad och halv realistisk istället för bara nonsen.

Så, om jag bara recenserar delen på ön är det här 4 av 5 lätt. En aningen oslipad diamant som kan bli en riktigt skatt i händerna på en erfaren spelledare.

Den detaljerade by som följer med äventyret är dock super tråkig. Men det är mer en setting grej så jag tänker inte sänka betyget på grund av den grejen. Biten där spelarna ska ta sig till ön är lika tråkig, men den känns mycket som en efterkonstruktion också så...

Fortfarande 4 av 5 till det här feta demoniska äventyret med kulor och hjärna. HAIL SATAN!!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Äventyret: Sarkath Hans gravvalv
Av: Steve Perrin (Översättning av Mikael Börjesson)
År: 1984

Det här är en direkt översättning av ett äventyr som från början var på engelska. Det följde med andra utgåvan av reglerna (så det var svårt för mig att hitta vilket är varför det recenserad före Dimön som det släpptes tidigare än). Det är det mest grundläggande och intetsägande äventyret jag någonsin har läst. En kille säljer en skattkarta till gruppen, de ger sig av till grottan, slaktar eller blir utpressade av några alver på vägen, dödar lite monster i ett hål i marken. Det är väldigt själlöst och tomt.

1 av 5.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
God45;n276032 said:
Äventyret: Spindelkonungens pyramid
Av: Anders Johansson
År: 1983

...Men mestadels är det här en ganska trött funhouse dungeon i ett tråkigt ökenområde. Det finns liksom inget som höjer scenariot över vad det är på ytan.
Du glömde nämna tombola-"fällan" :)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
God45;n276058 said:
Äventyret: Sarkath Hans gravvalv
Av: Steve Perrin (Översättning av Mikael Börjesson)
År: 1984

Det här är en direkt översättning av ett äventyr som från början var på engelska. Det följde med andra utgåvan av reglerna (så det var svårt för mig att hitta vilket är varför det recenserad före Dimön som det släpptes tidigare än). Det är det mest grundläggande och intetsägande äventyret jag någonsin har läst. En kille säljer en skattkarta till gruppen, de ger sig av till grottan, slaktar eller blir utpressade av några alver på vägen, dödar lite monster i ett hål i marken. Det är väldigt själlöst och tomt.

1 av 5.
Jag hade något minne av att detta var ett bra äventyr och blev förvånad av recensionen. Sen läste jag igenom det och insåg 1 av 5 nästan var ett snällt betyg, blä va kasst det var.
 
Top