Nekromanti Jag recenserar de gammla DoD äventyren!

Jocke;n276754 said:
Jag hade som barn en mycket bättre upplevelse av Nidländska Reningen än av Härskarserien.

Jag också. Faktum är att Den nidländska reningen är det scenario som jag som ung hade den i särklass största känslan av att vara en central person i världens öde i. Spelarupplevelsen av den är inte alls lika dålig som äventyrsbeskrivningen.

Därmed inte sagt att det var strålande eller ens särskilt bra på något sätt, men hög epic-känsla och bättre på spelarsidan om skärmen än på SL-sidan.
 
God45;n276749 said:
Äventyret: Djupets Fasor
Av: Mikael Svanberg, Anders Blixt & Olle Sahlin
År: 1989

5 av 5. Spela den här dungeonen nu. Det här är top 5 dungeones jag någonsin läst. Jag har börjat spelleda den här grejen i en av mina kampanjer. Så om du är med i äventyrargruppen jag spelleder som består av Ödleman, Ödleperson och gammal tant så sluta läsa nu!

Det här kommer med ett undantag låta som en standard dungeon, men tro mig när jag säger att utförandet och uppläget är mycket bättre än standard. Karaktärerna går från att vara vanliga knegare till att vara legendariska hjältar i ubderjorden, allierar sig med de många faktionerba i dungeon eller manipulerandes den till krig. Allting är logiskt förklarat och det finns en historisk bakgrund som sakta men säkert blir klarare för spelarna desto längre ner i djupet de kommer.

Den speciella twisten i äventyret är att efter att huvudäventyret är över anfaller en arme av fruktansvärda insekter. Det blir snabbt starship troopers i dungeonen när spelarkaraktärerna måste leda en rag tag arme av dungeon innevånare mot horden.

5 av 5. Ett helt fantastiskt dungeon crawl alla borde spela. Också, så svårt att det är i Dark Souls kategorin av "bli bättre" utan att någonsin vara orättvist.

Jag får tacka för det betyget. Visst gör du rätt som drar en parallell till Starship Troopers. Såhär 30 år efteråt minns jag inte riktigt hur jag resonerade när jag fixade det avnittet -- annat än att modulen behövde rymma mer -- men jag hade skapat insektoiderna till Monsterboken ett par år tidigare. I Djupets Fasor fick de äntligen chansen att visa framklorna. :-)
 
God45;n276529 said:
Äventyret: Torshem
Av: Anders Simonsson, Anders Blixt och Henrik Strandberg
År: 1989

Jag var osäker på om jag skulle recensera Torshem eftersom det inte egentligen är ett äventyr. Det är en platsbok. Och den hemliga anledningen till att God45 recenserar äventyr är att han avskyr platsböcker, nästan lika mycket som han tycker illa om Monstermanualer. Jag bara tycker att de är så jävla tråkiga. Men Torhem är en av de få platsböckerna som jag faktiskt tycker om och det är av följande anledning. Varje stad, varje tempel, varje plats... är antingen skriven som en äventyrsplats eller en dungeon! Ja där är nya gudar och hjälmar och stuff i början och det är väldigt bra! Men bläddrar du lite in i boken är det en hög med dungeons eller korta äventyr! Och allihop är bra! Det är alltså en bok med lite coolt fluff, lite nya regler och en hög äventyr. Oh, och bilderna är feta och påminner mig om Gemworld serietidningarna. Det är inte ett äventyr... men det är en fantastisk model för en rollspelsbok.

4 av 5.

Återigen, tack för det omdömet. Det var jag som gav Torshem dess slutliga struktur. Jag ville skapa en trakt som mitt 29-åriga jag jag skulle vilja äventyra i. Då gällde det att se till att här fanns saker att göra. :-)
 
God45;n276726 said:
Hade jag kört detta hade jag gjort det med karaktärer som hade ett par värden på minst 90% och en hög värden på minst 70%. Det blir inte strid ofta här, men blir det en är det fucking bad omedelbart och i ditt ansikte. Jag hade också rekommenderar minst 2 magiker i en grupp på 4 eller 5 karaktärer.

Jao, men så är det bra att ha en lärd man (för att forska i Vindarnas tempel eller vad det nu heter) och en smygare är alltid bra, Och du lär behöva minst två tanks, så det kräver nog en rätt stor grupp. Vi körde det på tre RP så vitt jag minns, kanske hade någon inhyrd hjälp också antar att SL fuskade rätt mycket.

Överlag är det ett problem med de här äventyren att det inte är så tydligt hur många och hur bra rollfigurer konstruktörerna/utgivaren tänker sig är lämpligt. Levelystem har sina fördelar jämför med BRP här, det är enkelt att skriva på utsidan av en modul på vilken nivå utmaningen ligger. TSR var bra på det, men inte Äventyrsspel.

Här finns en skönhetsfläck till och med på Ärans Väg. Döda skogen är förr "alla typer av rollpersoner av varierande erfarenhetsgrad", även "nyskapade". Maktens portar "är avpassat för 4-6 erfarna rollpersoner" som "bör ha minst tre färdigheter på 90-100% och fem på 60-80%". Och "i gruppen bör ingå minst två dugliga magiker". Jag har mycket svårt att tro att nyskapade rollfigurer kan höja sig så mycket på att bara spela igenom Döda skogen. Och om man inte hade med några magiker, vad gör man då? Ja, man får SL så klart modda äventyret, men det hade varit schysst om Del 1 räckte för att en noob ska bli bra nog för att klara Del 2.

Överlag upplever jag att Maktens portar liksom många andra DoD-äventyr har väldigt hårda motståndare. Går det verkligen att klara de här äventyren med rollfigurer som är annat än mycket erfarna?
 
Skarpskytten;n276803 said:
Överlag upplever jag att Maktens portar liksom många andra DoD-äventyr har väldigt hårda motståndare. Går det verkligen att klara de här äventyren med rollfigurer som är annat än mycket erfarna?

Man undrar lite om det var vanligt att folk körde helt utan att fudge'a? Om inte med tärningar så med fiendernas KP eller liknande.
 
zonk;n276806 said:
Man undrar lite om det var vanligt att folk körde helt utan att fudge'a? Om inte med tärningar så med fiendernas KP eller liknande.

Klart man trixade som SL. Dels med tärningsslag och så småningom med fiendernas värden i förväg. Inför Barbia gav jag mina spelare dessutom 50 erf rakt av att köpa vissa lärdomsfärdigheter för (förutom att jag typ så åt dem att ni måste åka från Kardien, eller var de var, över halva kontinenten till Barbia för äventyret utspelar sig där).

Men i allmänhet tycker jag inte bara Äventyrsspel var dåliga på detta utan det gäller många andra spelskapare också, även samtida. Överhuvudtaget är en tydlig presentation av ingångsvärdena för både SL och spelare i ett scenario en bristvara.
 
Äventyret: Shogunens Vrede
Av: Anders Blixt
År: 1989

Jag tänker bara notera att det här utspelar sig i låtsas Japan istället för standard fantasy land. Så det är 47 ronins istället för Hawk the Slayer. Det gör inte så stor skillnad.

Det här är några bra äventyr men två av tre av dem är i mer eller mindre en helt annan genre än de flesta äventyr vi recenserat tidigare. Så namnet Shogunens vrede och djur varelserna på framsidan fick mig att tro att detta var någon form av hack & slash äventyr när bara sista tredjedelen av boken är det. Istället är det först ett par mindre äventyr i en detaljerad hovintrig innan man kommer till mördandet. Vreden kommer från Shogunens eftersom han är rädd och inkompetent och överkompenserar.

Så först har vi skuggan av ett mord som är ett skräck äventyr med en mördardemon (oni) som kommer utnyttja att spelarkaraktärerna inte kan se i mörkret. Det finns också intriger precis som i alla scenarionen.

Guldringen är fokuserat på korruption och bygger på den festliga idéen att någon tar mutor från två olika sidor och håller käften om att de också tar mutor från några andra. Här finns också ninjas i stora lass.

Slutuppgörelsen är, efter lite inledning, om att man plockar upp sina svärd och går till en demonborg för att döda skurken där. Det är svårt som fan. Men hej, du får chansen att gå 13 assasins på motherfuckers.

4 av 5. En utmanande blandning av flera olika spelstilar som slutar i ett vulkanfort efter att ha gått genom hovintriger och mordförsök. Använder en feodal setting på ett intressant sätt.
 
Måns;n276842 said:
Underhållande läsning! Men, vad hände med Marsklandet och Svavelvinter?

Marsklandet är märkt som en kampanjmodul så jag har missat den, så får vända och göra den som nästa :p

Svavelvinter är värre. Eftersom jag använder gratis materialet som Riotminds lade upp för några år sedan har jag inte Svavelvinter. :(
 
Måns;n276842 said:
Underhållande läsning! Men, vad hände med Marsklandet och Svavelvinter?

Rösten från forntiden -- har jag missat dess recension någonstans här i tråden? Eller har du missat att recensera den?
 
Mekanurg;n276869 said:
Rösten från forntiden -- har jag missat dess recension någonstans här i tråden? Eller har du missat att recensera den?

Jag vet att jag recenserat scenariot men hittar det inte i tråden. Så då ligger nog recensionen färdig på min dator där hemma. Så lägger upp den ikväll ????
 
God45;n276868 said:
Svavelvinter är värre. Eftersom jag använder gratis materialet som Riotminds lade upp för några år sedan har jag inte Svavelvinter. :(

Detta måste ju få en lösning.

Jag har gjort en sökning i LIBRIS, men hittar inget Svavelvinter där. Det är dock ett svenskt tryck, så Äventyrsspel ska ha lämnat pliktexemplar till KB, UUB och LUB. Du bor väl i Lund? Kontakta samlingar på LUB och fråga om de har den. Annars ska ju då KB ha ett ex, och då kanske de kan låna in det åt dig?
 
Efter som materialet som Riot la upp från början scannades av Gothmog och några till för att finnas i sjön så antar jag att någon (tex kanske Brior som i arla urtid skrev det hele) har sparat en kopia från tiden det gick att ladda hem saker och kan skicka den till dig?
 
Mekanurg;n276869 said:
Rösten från forntiden -- har jag missat dess recension någonstans här i tråden? Eller har du missat att recensera den?


Finns även ett äventyr i Ivanhoe-boxen. "...Edelfara...någotnågot" som inte har recenserats :)
 
God45;n276868 said:
Svavelvinter är värre. Eftersom jag använder gratis materialet som Riotminds lade upp för några år sedan har jag inte Svavelvinter. :(

Jag kan skicka dig äventyren från konfluxsviten som pdf för recension, GOD45. Det är inte ens olagligt eftersom jag personligen fått tillåtelse från varenda illustratör och layoutare att lägga ut äventyren icke-kommersiellt och förstås även tillåter det själv rörande texten. (OK, Frazetta var död, så där gick jag bet).
PM:ar dig.
 
Brior;n276893 said:
Jag kan skicka dig äventyren från konfluxsviten som pdf för recension, GOD45. Det är inte ens olagligt eftersom jag personligen fått tillåtelse från varenda illustratör och layoutare att lägga ut äventyren icke-kommersiellt och förstås även tillåter det själv rörande texten. (OK, Frazetta var död, så där gick jag bet).
PM:ar dig.

Snyggt
 
Brior;n276893 said:
Jag kan skicka dig äventyren från konfluxsviten som pdf för recension, GOD45. Det är inte ens olagligt eftersom jag personligen fått tillåtelse från varenda illustratör och layoutare att lägga ut äventyren icke-kommersiellt och förstås även tillåter det själv rörande texten. (OK, Frazetta var död, så där gick jag bet).
PM:ar dig.
Jag älskar det här forumet.
 
zonk;n276806 said:
Man undrar lite om det var vanligt att folk körde helt utan att fudge'a? Om inte med tärningar så med fiendernas KP eller liknande.

Om man kör DoD RAW så dör rollpersonerna förr eller senare av en perfekt träff. Med till visshet gränsande sannolikhet förr.
 
Listan utifrån Äventyrsspelsboken;

[TABLE="border: 0, cellpadding: 0, cellspacing: 0, width: 283"]
[TR]
[TD]Namn[/TD]
[TD]År[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Bland alfer och troll (DoD 1982)[/TD]
[TD="align: right"]1982[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Spindelkonungens pyramid[/TD]
[TD="align: right"]1982[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Tvillingbergen[/TD]
[TD="align: right"]1983[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Dimön[/TD]
[TD="align: right"]1984[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Sarkath Hans gravvalv (DoD 1984)[/TD]
[TD="align: right"]1984[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Döda skogen[/TD]
[TD="align: right"]1985[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Havets vargar[/TD]
[TD="align: right"]1985[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Maktens portar[/TD]
[TD="align: right"]1985[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Mörkrets hjärta[/TD]
[TD="align: right"]1986[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Rösten från forntiden[/TD]
[TD="align: right"]1986[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Skönheten & Odjuren (Äventyrspaket 1)[/TD]
[TD="align: right"]1986[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Svart duell (Äventyrspaket 1)[/TD]
[TD="align: right"]1986[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Jeraz (Äventyrspaket 2)[/TD]
[TD="align: right"]1987[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Leka med elden (DoD Samuraj)[/TD]
[TD="align: right"]1987[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Novastenen (Äventyrspaket 2)[/TD]
[TD="align: right"]1987[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Svavelvinter[/TD]
[TD="align: right"]1987[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Markslandet[/TD]
[TD="align: right"]1988[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Triangeldrama i Edelfara (DoD Ivanhoe)[/TD]
[TD="align: right"]1988[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Barbia[/TD]
[TD="align: right"]1989[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Djupets fasor[/TD]
[TD="align: right"]1989[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Dödens väg[/TD]
[TD="align: right"]1989[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Edsbrytaren i Erebos (Ereb Altor)[/TD]
[TD="align: right"]1989[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Enhörningen och drakormen (Ereb Altor)[/TD]
[TD="align: right"]1989[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Monturerna[/TD]
[TD="align: right"]1989[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Shoguns vrede[/TD]
[TD="align: right"]1989[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Torshem[/TD]
[TD="align: right"]1989[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Demonprinsen[/TD]
[TD="align: right"]1990[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Enhörningshornet[/TD]
[TD="align: right"]1990[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Handelsfursten[/TD]
[TD="align: right"]1990[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Magilre[/TD]
[TD="align: right"]1990[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Oraklets fyra ögon[/TD]
[TD="align: right"]1990[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Tempelherren[/TD]
[TD="align: right"]1990[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Fiender av begynnelsen (Krilloan)[/TD]
[TD="align: right"]1991[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Fritagningen (DoD 1991)[/TD]
[TD="align: right"]1991[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Helvetesfortet[/TD]
[TD="align: right"]1991[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]I drakens käftar (DoD 1991)[/TD]
[TD="align: right"]1991[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]I skuggan av en ros (Krilloan)[/TD]
[TD="align: right"]1991[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Melindors återkomst[/TD]
[TD="align: right"]1991[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Nidland[/TD]
[TD="align: right"]1991[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Vredens dag (Krilloan)[/TD]
[TD="align: right"]1991[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Kristalltjuren[/TD]
[TD="align: right"]1992[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Den femte konfluxen[/TD]
[TD="align: right"]1994[/TD]
[/TR]
[/TABLE]


Är ju en del. Bara att jobba på med recensionerna :)

Det är ju för övrigt slående att de enda äventyr som företaget lyckades ge ut efter 1991 var avslutningen av Konfluxen. Många handböcker blev det däremot...
 
Back
Top