Nekromanti Jag ledsnar

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,552
Location
Stockholm
Hej.

Jag är spelledare väldigt ofta och har ett litet återkommande problem: Jag tröttnar på mina kampanjer, världar och äventyr.

Jag kan ha suttit och fixat och donat med min värld, planerat kampanjen, etc, i ett bra tag och allt känns verkligen tipp-topp. Sedan börjar vi spela, allt går skitbra, alla har superskoj och livet leker. Ungefär mitt i kampanjen - kanske efter några månaders spelande (ibland bara veckor) - tappar jag helt lusten. Världen käns bara trist, kampanjen suger grispung och jag har ingen lust alls att köra mina planerade äventyr.

Jag har försökt massa olika sätt att komma bort från detta, man inget lyckas. Jag har lagt kampanjen på is ett tag, skrotat den helt, bytt värld, testat ett nytt spel, eller ändrat allting jag planerat fullständigt. Inget har hitintills hjälpt.

Ta nu senast som exempel: Jag spelleder en kampanj som hitintills har rullat på jättebra. Till det senaste spelmötet hade jag förberett värsta äventyret, suttit å filat på det i veckor, men så kännde jag helt plötsligt "detta är skit, jag har ingen lusta att spelleda det här, fan jag ska döda alla rollpersoner och börja om med något annat". Jag vet bara att om jag dödar alla rollpersoner så kommer samma sak hända efter ett tag med mitt nya projekt. Det hela slutade med att jag bara improviserade ihop ett sugande hack-n-slash-äventyr och helt struntade i äventyret jag tidigare sett fram mot att få spelleda.

Vad göra? Jag behöver tipps om hur jag ska hålla min egen motivation och mitt eget intresse uppe! Jag har, tro det eller ej, hitintills aldrig avslutat en av mina egna kampanjer på "normalt sätt" (genom att spela igen den ända till slutet).

Help!

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
känner igen mig...

Jag lessnar också snabbt på kampanjer. Ibland känns rollspelets regler fel eller världen och ibland den kampanjidé som verkade så bra från början.

Man undrar lite vad det beror på och hur man skall kunna motivera sig själv att fortsätta. Nån som haft samma problem och hittat en lösning?

Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Avbrott från att vara SL.

Kan du inte göra som så att du tar en paus från att vara SL och låter andra vara det. Då sås slipper du ju tänka påatt skita ut nya saker och lämnar det till nån annan.


[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,552
Location
Stockholm
Jag spelar också. F.n. har vi 3 pågående kampanjer i min spelgrupp - jag SL:ar i en av dem. Någon brist av spelande råder inte.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,552
Location
Stockholm
Re: känner igen mig...

Jag har funderat på att skippa kampanjer helt och bara köra lösa äventyr.

Det är så förbenat irriterande för alla inblandade att kampanjerna hela tiden avbryts, så då kan man lika gärna sänka ambitionsnivån... Men samtidigt är det trist - jag vill ju spelleda värsta maffiga kampanjerna ju!

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,552
Location
Stockholm
Re: Avbrott från att vara SL.

Men jag tar avbrott från SLande! Ibland händer det att jag inte sitter på flera månader. Verkar inte hjälpa nämnvärt.

Att bara sitta någon gång i månaden verkar inte heller funka... och för med sig att spelarna ofta hunnt glömma bort vad fanken de sysslade med.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Aj då !

Ok, då var det värre !
Hmmm, har du föröskt att hitta nån ny inspirationskälla ??

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag känner mycket väl igen problemet...

Jag gör så att jag hittar på allt som ska hända under kampanjen i stora drag, och sedan delar jag upp dom i lagom stora deläventyr. Om man har stommen klar för sig är det inte lika betungande att hitta på utfyllnad, och det sparar mycket tid. Själv så brukar jag tröttna efter ungefär 4-5 delar, så mitt max antal deläventyr har jag satt till 4.

Det är möjligt att du redan jobbar så här...men det är så här som jag har löst mitt problem.
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Min brorsa (Flash Back) är våran SL och han kan känna samma sak, att han inte har nån lust med det alls, och om man ens pratar om det blir han förbannad.
Men han blir sugen efter ett tag igen.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
En bra idé kan vara att bara hitta på en mycket övergripande plot till kampanjen i förväg, med utrymme för förändringar. Sedan planerar man ett äventyr inför varje spelmöte, samt gör några anteckningar om vad som ska hända längre fram. Kampanjen blir då mer öppen, och det är mindre risk att SL tröttnar. Glöm inte att det måste finnas något spännande även för SL att upptäcka i spelvärlden...
Du kan även försöka med kortare kampanjer, kanske 10-15 spelmöten. Evighetskampanjer kanske helt enkelt inte är din grej...
(Om du sen ändå tröttnar på världen kan du ju införa resor i multiversum, tidsresor eller dyl...)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,552
Location
Stockholm
Re: Aj då !

hur menar du då?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Att döda alla rollpersoner i en kampanj är en väl drastisk metod som troligen slår tillbaka på dig som SL. Vem vill spela senare?

I min egen spelgrupp varierar vi mellan olika spel och SL. Vi är för närvarande två SL som bedriver tre kampanjer i olika rollspel som behandlar SF, Fantasy och Skräck. Det ger utrymme för nya ideér och samtidigt mycket varierat rollspelande. Som SL kan man på så sätt också variera sig själv. Ibland spelar man och ibland spelleder man.



/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk." - Caramba
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,552
Location
Stockholm
Det är ju egentligen idéaliskt, att alla spelledare kör olika spel. Min grupp är dock rejält D&D3E-centrerad.

Vi har kört lite andra spel, till och från, men de har aldrig fastnat riktigt.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,552
Location
Stockholm
Vad anser du vara en mycket övergripande plot?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,552
Location
Stockholm
Så är jag också. Efter att ha vara helt off ett tag blir jag jättesugen på att spelleda. Sen blir jag off igen. Repetera.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,552
Location
Stockholm
Deläventyren, hur stora är de? Typ 1 deläventyr/spelomgång, eller vad?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
"Vi har kört lite andra spel, till och från, men de har aldrig fastnat riktigt."

Kanske för att ni just har lagt kraften på just ett spel, vilket jag inte säger är fel. Då kan jag också förstå att man tröttnar efter ett tag på en viss kampanj.

Själva höll vi liv i en SF-kamanj under nästan 8 år med samma rollpersoner. Jag brukar fortfarande tjata på vår SL att han skall ta upp den kampanjen eftersom den var så bra.





/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk." - Caramba
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Här är ett exempel från en kampanj jag TÄNKTE köra på sydcon, men sket i det.
Så nu är plotten officiell, utom till mina spelare (JONIX slutar läsa här.../images/icons/mad.gif/images/icons/frown.gif/images/icons/crazy.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/laugh.gif



Det går ut på att RP hamnar under sina resor i ett land i södra trudvang , Valjland. (associera till Valand, en språvagnshållplats i GbG och Valj, internationalisering av Välj.)
Iaf. de stöter på Dvärgarnas grottor, ett slags tull. här kan de stanna och få härbärge inget annat, typ.
Inne i landet pågår en fejd mellan fyra adelsmän. som alla står för olika styrelseformer. Kungen har därför delat in Valjland i fyra provinser, och hjälpt folk att flytta till där de får det bäst. I vilket fall, RP ska nu göra ett val, vilken adelsman de sällar sig till, eller stöder. Detta sätter grunden till resten av kampanjen. när den är slut, har en adelsman (förslagsvis och förhoppningsvis) den RP sällade sig till från början. om Rp klantar sig har du chansen hos de andra adelsmännen tills de klarat eller klupat kampanjen. misslyckas de hos alla fyra blir de utkastade ur landet, inte särklit kul.

Varje adelsman har olika uppdrag, men det sista går alltid ut på att hämta Äpplet och Kronan hos kungen, som under äventyrets gång blir sjuk och lovar tronen till den som tar makten. klaraa de kmpanjen får de hela kungariket och halva prinsessan /images/icons/smile.gif och ära och berömmelse.

En sån här grundläggande plott öppnar en kampanj så oerhört. den kan gå i stort sett hursomhelst, men start och mål är förutbestämda.
tilläggas bör att testspelgruppen klarade av kampanjejn på fyra kvällar/nätter, och de fick fem deluppdrag.

Jag vet att jag har rätt!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så här menar jag.

Menar att man kanske ska ta och hitta nya vägra att hitta insipration. Inte använde de gammla vanliga som böcker och sådant utan hitta nya vägar på nått sätt.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top