Grafik Jag layoutar ett rollspel i Scribus.

Nu fick jag kolla upp det. Du kan importera stilmallar från ett dokument till ett annat, och du kan även göra ett dokument till en "template" för andra dokument. Så det borde vara rätt smidigt.

Edit: Men detta är inte "synkning" förstås. Vill du ändra någon grej måste du fortfarande gå igenom alla dokument, förmodar jag.

Osäker. Det som definitivt finns, är att man kan importera sidor från ett dokument till ett annat. Så när man är färdig med allt kan man ju sätta sig och pyssla ihop ett masterdokument och sen exportera till pdf.

Det finns inte riktigt. Vad som finns är ett externt project. https://github.com/JLuc/scribus-project-manager vilket tyvärr är ett tecken på att de som underhåller projectet inte är så lyhörda för förslag. Det vore utmärkt med ett konkurrerande projekt för att driva fram innovation, om någon skulle känna sig manad.

Alltså, jag vill inte påstå att det är omöjligt att testa grejer hit och dit. Problemet är väl mer att när man testat sig fram ett tag måste man likväl sätta sig och bygga de där strukturerna. I Affinity kan man ju mer låta strukturen växa fram ur lekandet.

Edit: Alternativt att man får bygga upp en struktur som medger lekande. Som jag har försökt göra med de där kursiva teckenstilarna, ifall jag skulle få feeling senare och ändra brödtextypsnittet.

Det går definitivt att leka sig fram, men Det är inte ovanligt att man sedan vid nåt tillfälle kommer på att man behöver/vill göra om det med mallar eller liknande.

Jag har kommit fram till att jag får bygga i bitar, och sedan pyssla ihop med andra verktyg där jag klistrar ihop och numrerar och gör en massa sådant jox. Just det faktum att ett Scribusdokument är text som man kan köra sök och ersätt innuti har hjälpt en del med sånt. Det vore naturligtvis *mycket* trevligare om man kunde få in sådana funktioner i programmet. Om inte C++ är så antitetiskt till hur jag fungerar hade jag kännt mig lockad att hacka lite i programmet själv.

Det finns inte riktigt. Vad som finns är ett externt project. https://github.com/JLuc/scribus-project-manager vilket tyvärr är ett tecken på att de som underhåller projectet inte är så lyhörda för förslag. Det vore utmärkt med ett konkurrerande projekt för att driva fram innovation, om någon skulle känna sig manad.
Ah, se där! Har du fler tips på externa verktyg?

Trevlig tråd! Jag har haft som ambition att lära mej Scribus för rollspelsändamål. För närvarande är mitt stora spelprojekt formgivet i LibreOffice Writer och jag har lite lust att se hur långt man egentligen kan gå på den banan innan allt börjar falla isär. Men jag vet samtidigt att det inte är en vettig lösning på sikt.

Mina ögon har fallit på Scribus som ett FLOSS-program. Scribus har uppenbarligen många belackare, men jag har en förkärlek för påstått hopplösa program, så jag tänker nog framhärda en bit på det spåret ändå.
Jag undrar om någon har några tips på vägledningar eller andra resurser för att lära sej programmet, och gärna layout i allmänhet. Jag är ungefär på nivån att jag läst typografisk handbok och hackat ihop en pdf i Affinity Publisher någon gång.

Back