Jag krashade min OpenVPN

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag glömde bort lösenordet till min router. Jättepinsamt. Det blev dags att köra en reset på den, för jag behövde låsa några IP-adresser (pallade inte att 3d-skrivaren hela tiden bytte adress, utan smarta funktioner för att hitta den nya). Och då, förstod jag ju, skulle jag förstöra min OpenVPN-server som routern körde. Men det var ju rätt lätt att fixa den förra gången, kom jag ihåg! Så blev det inte denna gång.

Routern hade DD Wrt-firmware. I resetten så fick jag tillbaka Netgears firmware. Det hade jag inte räknat med. Men det var rätt enkelt att lägga in senaste DD Wrt igen.

Det har gått, tror jag, att sätta upp en OpenVPN-server på routern genom att generera nycklar på min stationära dator. Den säger iallafall att den är uppe, men jag är osäker på om jag har rätt grejer i 'Additional Config', bl.a:
State Server: CONNECTED SUCCESS
Local Address: 192.168.66.1
Remote Address:
(borde den inte ha en remote address också?)

Men jag kommer inte vidare. Jag kör en app på min Android-telefon som heter OpenVPN Connect. Till den behöver jag skapa en profil. Behöver ju bl.a. koppla ihop nya server-nycklar med nya klient-nycklar. Men jag fattar inte alls hur jag ska skapa en profil.

Jag har en DNS host (heter det så?) via noip.com också. Vet inte om jag behöver in i den och ändra något i och med router-reseten ...

Har ni några tips i rätt riktning?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Du kan behöva uppdatera IP på din dynamiska DNS (noip), troligen har ditt publika IP bytts.

Kan inte hjälpa dig med OpenVPN själv. Förmodar att den lokala addressen är på samma LAN/nät som resten av dina grejer (t ex 192.168.66.0/24)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Du kan behöva uppdatera IP på din dynamiska DNS (noip), troligen har ditt publika IP bytts.
Tror jag har lyckats med det. Kikar jag på vad min publika IP är på valfri internet-tjänst så är det samma som står hos noip.

Kan inte hjälpa dig med OpenVPN själv. Förmodar att den lokala addressen är på samma LAN/nät som resten av dina grejer (t ex 192.168.66.0/24)
Hm. Nja. Min router har 192.168.1.1 och påkopplade enheter startar på 192.168.1.100 (vet inte varför det är default-inställning i routern, tidigare ändrade jag så de startade på .2).

Fick instruktionen härifrån att ändra till 192.168.54.0 för lanet och för 192.168.66.0 för OpenVPN att undvika konflikter i nätverket. Inser att jag inte ändrat till ändrat 54.0 som start för adresser i nätverket, men har inställningar i VPNen som hänvisar så. Hm.

Jag uppskattar hjälpen @Max Raven. Om inte annat så är det skönt att skriva av sig lite. Som jag minns det var detta alltså enkelt när jag gjorde det för 1,5 år sedan. Lite trix med att generera nycklar i terminal-fönstret, men sen var det bara att klippa in några text-filer på rätt ställe i routern-inställningarna och installera en vanlig Android-app ... Bah! Vad man förskönar saker i minnet.
 
Top