Quadrante
Grisbonde
Då tänker ni/du att samma värde ger olika kvaliteter.I mitt exempel hade vi ju precis det, exakt samma. Men det är antagligen vår syn på vad sim är/om det är något som styr den diffen.![]()
Då tänker ni/du att samma värde ger olika kvaliteter.I mitt exempel hade vi ju precis det, exakt samma. Men det är antagligen vår syn på vad sim är/om det är något som styr den diffen.![]()
I mitt exempel hade vi ju precis det, exakt samma. Men det är antagligen vår syn på vad sim är/om det är något som styr den diffen.![]()
Då tänker ni/du att samma värde ger olika kvaliteter.
Så kör jag i Plommonkrönikan. Du slår alltid 1T6, och 1-3 är alltid sämre än väntat och 4-6 bättre, men vad som är väntat och vad resultatet blir beror på den faktiska situationen. Då kan man ta hänsyn till allt möjligt. Utövarens skicklighet, erfarenhet med just den här sortens situation (jag är skitbra på att köra bil men har aldrig kört en med manuell växellåda förr), väder, humör, förberedelser, etc, utan några specialregler. Funkar väldigt bra och spar en massa krångel med siffervärden på rollpersonerna. Ibland kan en sexa innebära att man lyckas enkelt och imponerande, och ibland att man inte dör utan kommer undan med rejäla skador, eftersom ”oskadd” aldrig var ett rimligt resultat i situationen.Mja. Tänker mer att ett system skulle kunna grunda sig i att vi alltid slår 50/50 men vad som särskiljer en mästare gör en novis är det situationella, när slår vi tärning lag för vad.