Jag kan inte kämpa för mina övertygelser

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag läste nyligen Grognardia-intervjun med @Nässe och kom till biten om Burning Wheel. Han nämnde då hur hela spelet är gjort för att man ska kämpa för det man tror på och betala priset för det. Plötsligt slog det mig varför jag inte charmats av detta, eller av andra spel som lägger fokus på rollpersonens övertygelser. Jag tycker ju det spännande är att ta reda på vad rollpersonen till slut bestämmer sig för att tycka, inte att spela en person som är övertygad redan från början! Att hitta på starka åsikter för rollpersonen innan jag fått spela är rent utav något jag tycker är direkt tråkigt. Vilka spel finns det som är bättre lämpade för någon som helst antar en avvaktande hållning till rollpersonens övertygelser?
Du kan spela Burning Wheel utan att ha starka övertygelser från början. Eller hårt definierade starka åsikter. Det kan ju vara din RPs grej? Precis som att du i Solar System skulle kunna ha nihilistens klav eller något liknande. I sin grundform handlar det bara om att explicit berätta för övriga speldeltagare vad du är intresserad av.

Men vi kan dra det ett varv till. Om du inte heller vill var delaktig i planerande av er kommande story (via din RP) och vara ett fullständigt oskrivet blad så är det nog få spel som bygger på någon slags Story Now-stance som funkar. Apocalypse World har redan nämnts där man har ersatt detta med Session Zero.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Ang. Belifs i BW så tycker jag att denna checklista är bra:

Thor's current thinking on Beliefs:
  • A belief should contain an ideological stance of some sort.
  • A belief should contain a goal in the "I achieve this goal and earn a Persona point" sense.
  • A belief should express how the ideological stance drives the character to achieve the goal.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Vilka spel finns det som är bättre lämpade för någon som helst antar en avvaktande hållning till rollpersonens övertygelser?
i Noir finns två centrala regelmekaniker för rollpersoner - Övertygelser och Drivkrafter.

Dessa etableras och utvecklas under spel beroende på vad RP råkar ut för och vill göra. I Noir gäller, som designprincip, att det är viktigare att ”vilja något” än att ”kunna något”. Så om din RP är i en situation där hen vill utföra något där Övertygelse och/eller Drivkraft samverkar så ges en massiv (!) bonus till handlingen.

Detta har ofta utmynnat i episk scener under spel, där inte sällan spelaren har varit helt urvriden känslomässigt efteråt. Vilket passar väldigt bra där begrepp som hämnd och besatthet är centrala storybitar. =)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,977
Location
Umeå
Kom på att jag glömde säga Trollbabe här!!! Det är nog det absolut bästa exemplet på hur detta kan göras. Det GÖR verkligen ingenting alls om du går in och är rätt obrydd om saker i spelet det är en feature. Jag spelade ex. Trollbabe för massa året med en spelare som framförallt spelat rätt klassiska rollspel, han gick in i det, högg tag i första SLPn som sa bad om hjälp (en hövding i byn trollbruden kom till som bad henen att hämta hem sin dotter som rymt hemifrån) och följde den tråden till sin logiska slutpunkt för att där som stanna upp och känna att "fan hon var nog på en dålig plats här, det här är nog inte vem hon egentligen är..." och hade vi därifrån fortsätt det hela som en kampanj, hade detta såklart förts över in i nästa äventyr som någon slags moralisk punkt.

(en liten AP finns här, kom jag på: https://www.rollspel.nu/threads/trollbabe-gunnar-död-inte-mitt-fel-bimbogg.50265/ )
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,977
Location
Umeå
Jag insåg just att du är Poppe. 🤯

Edit: Och att jag måste skaffa Trollbabe.
Haha yes! Jag bytte namn på nya forumet men nu efter sammanslagningen av gammalt och nytt och med magi är jag Christoffer överallt tydligen.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,977
Location
Umeå
I mina ögon är Trollbabe Edwarda bästa spel. Men det var ett bra tag sedan jag läste det.
Skulle nog själv sätta Sorcerer först, dock är det ett spel som inte riktigt klaffar i i denna tråd då det nog kräver rätt starkt driv från karaktären redan innan spel drar igång, en har ju trots allt brutit verkligheten och dragit fram en avgrundsvarelse för att få någon någon slags edge på det en vill uppnå, och det redan innan ens kicker sätts i rullning. Men Trollbabe extremt nära därefter! Sen, tyvärr alldeles för bortglömt och inte många som verkar bry sig, men Circle of Hands är riktigt jäkla bra!
 
Top