Nekromanti [Trollbabe] Gunnar död, inte mitt fel. /Bimbogg

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
Det spelades Trollbabe igår. Det hela utspelades sig på ön Black Ferth, trollbruden Bimbogg hade beslutat sig för att semestra, ta det lugnt, sola och bara relaxa. Bimbogg är en stor stark trollbrud, krokiga horn och klädd i en pälsbikini. Hon bär en stor påk, har en benkam gjord av ett litet djurs revben och ryggrad samt en fint snidad pipa.

Mitt story stake var enkelt, hövdingadottern Unns ännu ofödda barn. Den fattige fiskarsonen Joss vill fly med Unn och barnet. Ingard vill finna dottern och skicka bort henne för att föda någon annanstans och gifta bort henne med en krigsherre från Blodsporten. Trollshamanen Tharuk vill adoptera barnet för att utöka trollstammen som håller på att helt försvinna. Unn själv vill att Tharuk skall avsluta hennes graviditet med hjälp av örter och trollmagi. Bimbogg vill bara sola, ta det lugnt och inte störas. Men så blev det inte.

Minnesvärda scener:
Bimbogg har med hjälv av trollmagi försökt hitta Joss som är försvunnen i skogen på ön, hon misslyckas och låter sin livvakt/vakt Gunnar hjälpa till, men misslyckas och Gunnar slukas upp utav jorden, rötter växer över honom och jordandarna tar sitt pris för att de blivit störda. Bimbogg skriver en enkel lapp och lägg på platsen, "Gunnar död, inte mitt fel. Hälsningar Bimbogg".

Bimbogg har blivit överfallen av Joss som tror att hon är ett troll, han är övertygad om att Unn har blivit tillfångatagen av trollen och i tumultet så skadas Joss allvarligt och en ny figur uppenbarar sig som en plötsligt allierad till Bimbogg, ekorren Kottbane. Han tas raskt som en relation och följer Bimbogg vart än hon färdas.

En strid mot Tharuk och hennes trollkumpaner där Bimboggs pälsbikini fattar eld, hon lyckas både utmanövrera de två trollen och släcka elden under konfliktens gång. Helt tokigt grym scen.

När Bimbogg sent på natten bär Unn i sina armar tillbaka mot Ferath, den lilla fiskebyn för att lämna henne till Ingard. Vi inleder en konflikt när Unn inser vart de är påväg. Inledningsvis trodde hon att Bimbogg ämnade rädda henne och Joss undan Ingard, men nu när hon ser var de är påväg börjar hon protestera. Bimboggs mål är att få Unn att inse att hon måste lyda sin far, och Bimbogg vinner och hoppet försvinner från Unns ögon och samtidigt säger hon "Det trodde jag inte om dig, jag trodde du var annorlunda..."

Det hela slutar med att Bimbogg lämnar tillbaka Unn till Ingard. Mark och Joss syns inte längre till, det är underförstått att Ingard låtit dräpa dem. Bimbogg solar på stranden och får sin lediga stund. Efter ett par dagar rider Ingard med ett tjugotal soldater ut i skogen för att förgöra trollstammen en gång för alla. Bimbogg stiger ombord på ett skepp, beger sig mot Blodsporten för att där finna något som kan inbringa guld och rikedom.

Det känns som Trollbabe i ett nötskal. Det är dramatiskt som tusan. Det är mycket känslan av en ensam revolverman som ramlar in i staden, alla har ett intresse att få honom eller henne på sin sida. Men Trollbabe kan på ytan ses väldigt komiskt men underliggande finns alltid ett rätt stort allvar. Hela grejen med story stakes är att knyta det till något väldigt allvarligt, något som vi kan relatera till. En ung flicka som vill kontrollera sin egen graviditet. Tex. En ung pojke som anser sig vara redo att bli far. En patriark som anser sig ha rätt att bestämma över sin dotters liv och livet inom henne. Och över allt det här brinnande pälsbikinis, stora knölpåkar och nakensolande på stranden. Det är en väldigt intressant dynamik.

Jag kan bara bekräfta mina tidigare åsikter. Trollbabe är så fruktansvärt bra. Så fruktansvärt roligt. Viktigt. Allvarligt. Dramatiskt. Men framförallt, ett sjukt bra rollspel som fler borde spela.

Det avslutande orden om Bimbogg från Bimboggs spelare löd ungefär såhär, jag tror hon har en dålig period, att hon verkligen var i behov att stressa av...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Coolt! Det här knyter an till mycket av det jag klurar på nu.

Det låter som ett grymt spelmöte!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
Måns said:
Coolt! Det här knyter an till mycket av det jag klurar på nu.

Det låter som ett grymt spelmöte!
Ja det var det verkligen! Min enda sorg är att vi antagligen inte kommer få tid att följa Bimbogg till Blodsporten för att se vad som skulle ske där. Men vem vet, kanske kanske nån gång... :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
För alla som väntat och nu knappt har några naglar kvar på de blodiga fingertopparna, kan jag meddela att Bimboggs äventyr med all sannolikhet kommer fortsätta med hjälp av Skype och Vassal. Någon gång under våren skall vi se till att fortsätta och följa Bimbogg till Blodsporten, självfallet återkommer jag med spelrapport...
 
Top