Nekromanti Jag kan inget om OSR!

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Finns ju många bra nyckelfraser såsom: "När ni…" "När ni kommer till statyrummet på väg till kistrummet märker ni…" "När ni tar i dörrhandtaget märker ni…"
Då kan man ta att dom gör långa action chains, det går att zooma in med ett 'När ni' så fort nåt oväntat el osäkert uppstår. Efter avbrottet så fråga 'Vad gör ni?', dom kanske vill fortsätta till kistrummet ändå, eller göra nåt annat.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ett tips är att ha typ en kalender eller iaf papper som visar DM vad den diegetiska tiden är, hur många dar dom varit där inne osv. Kan hjälpa en hålla reda på facklor, sjukdomar, monsterchecks och hunger.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
2097;n229979 said:
Ett tips är att ha typ en kalender eller iaf papper som visar DM vad den diegetiska tiden är, hur många dar dom varit där inne osv. Kan hjälpa en hålla reda på facklor, sjukdomar, monsterchecks och hunger.

Ah, fiffigt! Det var jäkla knepigt att hålla i huvudet tyckte jag, så en sån liggande rackare kan nog vara kanon!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja spelarnas rutiner är definitivt inget SL behöver vara rädd för. Det blir som ett programming game, det kommer ganska snabbt visa sig att det är lättare sagt än gjort att få dom både buggfria och snabba. Och det är ju en del av utmaningen. "Vi känner alltid på dörrhandtagen" kommer leda till en hel del sönderbrända händer
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Sapient;n229963 said:
Den spelledare jag var när jag blev äldre, efter ett antal års uppehåll från rollspelande, hade fortfarande varit misstänksam och hade antagligen gått efter mottot "de spelare som är mest kreativa, är de som minst kan tillåtas vara det!"
Inom story game finns en tes om att nya spelare har en gonzo-period för att fira att dom numera slipper gränserna som plågade dom tidigare. Men jag tvivlar på detta. Hur kan det förklara Claremonts 16 år långa run på Uncanny till exempel? Det känns ju längre än bara en fas.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
RasmusL;n229965 said:
En annan grej: Jag blir lite stressad när det inte "händer" något, när det är närmast tomma rum, spelarna missar de gömda dörrarna och wandering monsters håller sig borta. Jag gjorde mitt yttersta för att inte hålla på och bombardera spelarna med randomstuff när spelet inte dikterade det, men det var jobbigt (för mig!)! Gör jag något fel?
Delvis med detta inlägg i åtanke , som först kom sig ur en PM-diskussion med en annan forumit.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Ja hej här kommer jag från ingenstans och antagligen för sen med att hjälpa till i frågan "Vad kan jag hitta på så att spelarna spenderar pengar" genom att länka till Jeff Rients klassiska "Let's party like it's 999":
http://jrients.blogspot.se/2008/12/party-like-its-999.html
TL;DR är typ "Få xp genom att supa bort pengarna, men grejar du inte en save vs. poison så kanske du vaknar upp med ett orc-kön tatuerat i pannan istället! KUL VA!"
Den är fet!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Haha, det är ju iofs en bra anledning att ge XP för party :p

Då jag inte ids ge XP alls för att döda saker (jobbiiiiigt för mig som DM) så undrar jag dock om jag kanske borde öka skattmängden en aning om jag ska köra den lösningen? Eller reglerar det sig självt?

PS Första mötet i lvl 1 av ASE avklarat. Endast en rollperson dog (uppäten av en jättelik fjärilslarv) pga osannolik tur (satt tre stackars karaktärer upphängda i en bur länge nog att ge 27 slag för wandering monsters men inte en enda fuling dök upp, hade något dykt upp så hade de varit döda) och de börjar samla på sig stora mängder guld! Kanske låter dem spendera det (tror någon dingar lvl 2 då) och sedan går över till någon sådan supa -> XP-lösning. DS
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Om du känner att du vill ha fler konkreta tips på bra spelledartekniker för just OSR (och det gamla sättet att spela) så kan jag rekommendera Jeff Rients bok Broodmother Skyfortress. Liksom, ok äventyret är nog kul osv men det riktigt göttiga är sista halvan i boken som bara är en massa bra tips, råd och tabeller på saker som är bra att ha till hands (i minnet och vid spelbordet). Allt är inte jättenödvändigt, som typ tabellen över "What is my characters motivation" (för ärligt talat, har man spelare vid bordet som känner att deras karaktärer saknar motivation till att äventyra utöver att skaffa guld, döda/mörda/råna, ragga på brudar/grabbar och/eller använda sprit och droger sååå kanske dom inte är rätt personer att spela med) men den är ändå bra.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
RasmusL;n233538 said:
Då jag inte ids ge XP alls för att döda saker (jobbiiiiigt för mig som DM) så undrar jag dock om jag kanske borde öka skattmängden en aning om jag ska köra den lösningen? Eller reglerar det sig självt?

Äh.. i alla fall på level 1 är det ganska lite som är monster xp, max 5-10%.

Jag skulle för övrigt aldrig klara av att ge xp för spenderat guld eller så, det låter som för mycket bokföring för mig. Särskilt om man inte kan sälja exakt alla grejer för värdet de har.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Fuling…? Jag brukar ju kalla dom mina pretties
 
Top