Jag hittade den! Den värsta krönikan!

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Oh, läste den härom dagen. Väldigt mycket cringe..
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag gillar den! Att försörja sig i kultursvängen är oftast ett omöjligt projekt och jag känner igen känslan av att bli attackerad från olika håll. Visst finns det ofta ett förakt mot de som (försöker att) försörja/er sig på kultur.

Vad kvalificerar debattartikeln till "värsta krönikan" tycker ni?
 

indiana.joel

Veteran
Joined
11 Apr 2019
Messages
16
Jag tycker nog att krönikören visar ett kulturförakt, eller i alla fall en slags kulturelitism som säger att om du inte är lika duktig som mig så får du inte hålla på. Själv jobbar jag i "kulturbranchen" på museum, min sambo är slöjdlärare. Hon undrade om hon ska stoppa undan sina stickor eller ska jag sälja mina täljknivar för att en konstnär i Göteborg inte tycker om hemslöjd? Eller folk som är kreativa generellt. Vissa lever för att få syssla med sin hobby på fritiden och jobbet är bara tillför att då in pengar.jag tycker att krönikören visar ett grovt kulturförakt
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det var väl knappast det värsta Wanloo skrivit?

Det tog mig bara två klick därifrån för att läsa först hans krönika om "sköna snubbar" som attackerar Linda Skugge, och sedan Skugges krönika, och därmed konstatera att hela hans text byggde på att (avsiktligt?) missuppfatta hennes. Suck.

Därmed inte sagt att Skugge är speciellt bra heller.

Krönikan är den sämsta artikelform som någonsin uppfunnits och minst 90% av alla krönikor jag läst i mitt liv har saknat existensberättigande.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Tror ni Wanloo känner flåset i nacken från "någon permitterad försäkringstjänsteman med överskottsenergi"? Kan vara det gnälligaste jag läst.

Det är väl också precis den här "skapandet är mitt liv"-attityden som gör att den gode Wanloo och hans frilanskollegor inte får några "friskvårdsförmåner, rikskuponger och betald semester". Vill man att kreativa yrken ska ses som riktiga yrken måste man (tror jag förstås) hantera dem mer som hantverk och mindre som kall.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Basenanji;n349141 said:
Vad kvalificerar debattartikeln till "värsta krönikan" tycker ni?
Nu sa jag faktiskt aldrig att jag tyckte det var "värsta krönikan", men att den var väldigt mycket cringe. Rent sakligt så innehåller den rena felaktigheter. Det råder självklart ingen distinktion mellan att vara kreativ och att vara uttråkad. Jag har både arbetat med kreativitet till yrket och haft det som hobby och tycker varken det är fel att leva på sin kreativitet eller att ha den som hobby.

Vidare känns krönikan så otroligt splittrad. Författaren ondgör sig å ena sidan att det som personer skapar och lägger upp på facebook, Instagram m.m. inte är tillräckligt "fint" eller "bra" eller "genomtänkt" eller "äkta" och å andra sidan klagar han på att folk ser ner på honom i egenskap av konstnär. Men det känns som att han blandar ihop personerna, att det är samma personer som lägger upp "ofin" kreativitet på facebook som missunnar honom sitt yrke: "Det pratas om politikerförakt. Det borde pratas om kulturförakt. Men nu, när ovissheten och ledan rider dig, har du insett att det är ”viktigt med kreativitet?” Då passar det att ta fram ukulelen och webkameran."

Men bortsett från det sakliga är själva tonen i krönikan extremt kissnödig. Ja, det finns säkert ett förakt mot folk som försörjer sig inom kultur (inte för att jag märkte det när jag jobbade med kultur, men ändå). Men det är kulturarbetarna inte ensamma om. Nästan varje jobb jag haft har i mer eller mindre mån möts av vissa människor som föraktar just det jobbet (att jag sedan inte orkar bry mig om sådana människor är en annan sak). Exempel: Telefonförsäljare: "Jaha, så du sitter och lurar människor hela dagarna". Personlig assistent: "Jaha, så du får betalt för att vara kompis med någon". Hemtjänsten: "Jaha, så du torkar bajs hela dagarna". Lärare: "Jaha, så du är en sån där vänsterflumlärare". Och så vidare. Inget unikt för kulturarbtare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
"Värsta" vet jag inte. Mer "osammanhängande" och "onödig". Är det Wanloos "sätt att leva" att skriva den här typen av texter så vetefasen alltså... Men som Bolongo säger: krönikan är en usel genre.

Jag fattar absolut att det är ett tufft och osäkert gig att vara kulturarbetare. Givet! Men det känns rätt bisarrt att hävda att det inte skulle finnas någon koppling mellan kreativitet och tristess (som ju handlar om behov av stimuli), eller att den typen av moderna folkkultur som sprids på nätet idag inte är "riktig kultur" eller "riktig kreativitet". Kreativitet är ju, precis som tristess, något vi alla har potential till. Skapande är en allmänmänsklig aktivitet. Det här med att konst skulle vara något så jävla speciellt som bara är en liten klicks "sätt att leva" på känns som en orimlig, ohistorisk och destruktiv hållning.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Ett alternativt perspektiv hade ju kunnat vara "Vad kul att fler upptäcker upptäcker hur trevligt det kan vara att skapa grejer!"
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Haha, har ej GP så jag kunde bara läsa rubrken men den är ju obetalbar :)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,237
ceruleanfive;n349149 said:
Ett alternativt perspektiv hade ju kunnat vara "Vad kul att fler upptäcker upptäcker hur trevligt det kan vara att skapa grejer!"
Eller rikta kritik om att vi måste skapa en tryggare värld för kulturutövare, med ett bättre skyddsnät.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Ja, nu förstår jag bättre. Wanloos starkaste talang verkar inte vara att skriva krönikor, den är osammanhängande och spretig. Men jag kan också känna igen föraktet mot kulturarbetare och de ständiga uppförsbackarna som osäker finansiering innebär.

Jag är knappast förtjust i elitism, men det är ju intressant att grubbla över huruvida ett ökat skapande är bra eller dåligt för etablerade konstnärer. Det kan irritera mig att det är så svårt att uppskatta det arbete många kulturutövare lägger ned ("Vaddå konst? Höhö, det där hade JAG ju kunnat göra!") och ännu mer att så många verkar ha svårt att förstå sig på konst och kultur ("Vaddå kubism/atonalitet/poesi, tror'ru jag bryr mig elleh?!"). Så, elitismen verkar ta sig många uttryck och uttrycks knappast bara från "kulturpretton".

Jag har börjat följa Charlie Mackesy på Instagram som gör fina bilder och små poetiska inlägg. Han leder också kurser i bildskapande för vuxna och hans devis är: om du njuter av att skapa behöver du inte bry dig om det blir bra eller dåligt. Fokusera på hur njutbart det är att måla, skriva, sjunga, ... Det tycker jag är en sympatisk inställning till skapande, vilket som Vimes skriver är något allmänmänskligt.

Men är det skapandet som Wanloo verkligen är kritisk mot? Hans (virriga) poäng är väl snarare att eftersom så många nu sysselsätter sig med skapande på amatörnivå, blir trycket mot etablerade kulturutövare större. Och DET tycker jag verkar tråkigt. Liksom: inget fel i att folk skapar, men det är fortfarande skillnad på Wanloos roliga bilder och mina fula streckgubbar med tillhörande pappaskämt.

---

Och om ni tycker att DET HÄR är kul att tjafsa om får ni inte missa att det är snart är dags för en ny runda Varulvsspel! :D Där kan ni få täppa till truten på mig flera gånger om! Hoppa på, snart drar det igång! :D

http://www.rollspel.nu/forum/%C3%83%...-mitten-av-maj
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Basenanji;n349141 said:
Jag gillar den! Att försörja sig i kultursvängen är oftast ett omöjligt projekt och jag känner igen känslan av att bli attackerad från olika håll. Visst finns det ofta ett förakt mot de som (försöker att) försörja/er sig på kultur.

Vad kvalificerar debattartikeln till "värsta krönikan" tycker ni?
Jag tycker att hans fokus på kapitalistisk framgång som det enda som skiljer "riktiga konstnärer" från folk han ser ner på är vämjelig.

Jag tycker att det är vansinnig osympatiskt att han ser ner på andra människors kreativitet.

Jag tycker hans uppenbara förakt för och antydningar om att saker är lätta för folk som skapar som en hobby överlag är väldigt osympatiskt.

Om han har en poäng har han begravt den under så mycket förakt för resten av mänskligheten och elitism att den är omöjlig att gräva fram. Det är imponerande att vara så här elitistisk när mediumet du arbetar i är serier.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Basenanji;n349141 said:
Jag gillar den! Att försörja sig i kultursvängen är oftast ett omöjligt projekt och jag känner igen känslan av att bli attackerad från olika håll. Visst finns det ofta ett förakt mot de som (försöker att) försörja/er sig på kultur.

Vad kvalificerar debattartikeln till "värsta krönikan" tycker ni?
Då den är låst bakom betalvägg ser jag bara brottstycken av vad som skrivits, och jag vet att det är farligt att ta saker utan sitt sammanhang, men det verkar som att han inte tycker att folk ska få ägna sig åt kreativitet som hobby?

" [h=1]Ni som plötsligt blivit "kreativa" under corona borde skämmas[/h]
[HR][/HR][HR][/HR]För mig är skapande på liv och död – inget tidsfördriv att ägna sig åt mellan Netflix och TV-spel..​
"
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Min tanke är att detta kunde varit världens bästa krönika någonsinn. Om den vore exakt lika dan, men istället signerad Onel Kånkel...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
obak;n349197 said:
Min tanke är att detta kunde varit världens bästa krönika någonsinn. Om den vore exakt lika dan, men istället signerad Onel Kånkel...
Då hade den varit... konst!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,389
Vimes;n349194 said:
missa inte! Min våta dröm är ju att God45 ska vara med och spela någon gång!
Jag har ett extremt dåligt track record med Varulv där jag tar det personligt och blir arg på riktigt. Det är verkligen bara Varulv och Diplomacy som gör det. Men jag behöver hålla mig utanför för att inte vara en värre version av mig själv.
 
Top