Nekromanti Jag hatar mac

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Arfert uppmanade mig att starta denna tråden för att vi på ett sakligt sätt ska kunna klara upp alla missförstånd (vi kommer att misslyckas).

Jag har alltid varit lite skeptisk mot mac. Mac anser att de är lite bättre. Macanvändare anser sig vara lite mer förfinade. Sånt gör mig misstänksam. Men allt fler av mina vänner köpte mac och lovordade den (den strular aldrig, allt funkar jättebra). Så när jag i november började nytt jobb och fick välja dator så valde jag en macbook pro. Jag har nu ångrat mig (det gick ganska fort).

Datorn är fin på ytan. OSX är vackert på ytan. Jag gillar att det under skalet är unix.

Däremot, följande gillar jag inte att min mac gör:

* Installerar ny firmware en gång i veckan. Nej, jag skämtar inte. Ett tag kom det en ny firmware en gång i veckan. Man tvingas boota datorn (som aldrig skulle strula). Vid varje ny firmware är det något nytt som inte fungerar.

* Ett tag var det musenpekaren som efter väckning av datorn bara kunde flyttas längs kanterna av skärmen.

* Ett tag var det tangentbordet som låste sig med jämna mellanrum, alternativ hängde sig en tangent och sprutade tecken okontrollerat.

* Ett tag vägrade datorn att vakna överhuvudtaget. Lösning: ta ut batteriet.

* Konstig cpu-last efter väckning, allt går i slowmotion. Lösning: boota om datorn.

* Vägrar att starta om jag inte har i nätsladden om skärmen är nedfälld (det borde ju spara batterier).

* Tangentbordet har knepiga kombinationer för vanliga tecken som {}| (jaja... det är bara för att jag programmerar).

Det är (jag är ganska säker) inget fel på just min dator. Detta eftersom felen varierar med den firmware jag precis fått hem. Det ska erkännas att det långsamt blir bättre, i början var det olidligt, nu efter 8 månader är den nästan felfri. Fast den kräver fortfarande en batteriurtagning med några veckors mellanrum.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Sånt där gör iofs 90% av alla PC också, eller? Min rätt så jäkla dyra Vaio med rätt så bra komponenter med ett rätt så uppstyrt Vista vill också uppdatera med autoreboot ungefär en gång varje eller varannan vecka, som resulterar i saker som att mina färgställningar till skärmen kapsejsar, att teckenuppsättningen ändras i Flash, att Photoshop inte längre kan klistra in screenshots, att jag...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Eksem said:
Sånt där gör iofs 90% av alla PC också, eller? Min rätt så jäkla dyra Vaio med rätt så bra komponenter med ett rätt så uppstyrt Vista vill också uppdatera med autoreboot ungefär en gång varje eller varannan vecka, som resulterar i saker som att mina färgställningar till skärmen kapsejsar, att teckenuppsättningen ändras i Flash, att Photoshop inte längre kan klistra in screenshots, att jag...
Jag ska vara helt ärlig och säga att mnjäe, inte 90%. Jag har själv kört XP sedan Sp1 kom eller så, och jag har generellt inte varit med om några problem jag inte skapat själv. Och problem man skapar själv tycker jag inte man bör lasta M$ för.


Själv kör jag, om jag får välja, Ubuntu. Ubuntu är Open Source. Det är en moralisk fördel många tycks missa - liksom, OK, Microsoft är ett stort ont företag som vill ta över världen, det är väl alla medvetna om - men herregud, menar ni på allvar att Apple skulle vara på något annat sätt? Apple försöker i ännu högre grad än M$ tvinga på användare en massa lösningar som knappt ens är opt-out, och definitivt inte (som all vettig moral säger att allt ska vara) opt-in. Se på deras inkuppande av Safari med Quicktimeuppdatering. Eller att man ett tag inte kunde uppdatera Quicktime utan att få med sig jävla Itunes.

Det är samma sak som att folk inbillar sig att Nintwendo och Sony skulle vara mindre onda än Microsoft. Hallå, vakna! Big N står för de fulaste maffiametoderna i TV-spelsshistorien, och Sony är liksom grabbarna med rootkitskandalen.

OK om man tycker att MacOS/OSX är mer användarvänligt. Jag tycker absolut inte det själv, men jag är en så liten målgrupp att jag inte finns, så att man inte anpassat OSX efter mina behov är fullt förståeligt (för att end ator ska vara "användarvänlig" för mig måste jag t.ex kunna uppdatera den själv och så. That'r right, jag är en sån datoranvändare). Men som sagt, det är helt OK att tycka att Mac är mer användarvänligt än Windows.

Det man inte kan göra är att ta nåtslags moralisk highground. Apple är ett stort, ont företag som till skillnad från Microsoft till och med monopoliserat hårdvaran så att det inte finns någon konkurrens eller några lagliga alternativ till deras grisfult formgivna äckliga pillerdatorer. Apple är precis lika onda som Microsoft.

Linux och andra opensourcealternativ däremot, där kan man ha moralisk highground. Själv kör jag både Photoshop och InDesign i Ubuntu via Wine och en del knökande, visserligen inte CS2 och inte nyaste CS3, men det fungerar helt OK. Jag vore givetvis en bättre människa om jag körde Gimp och Inkscape och Scribus istället, men de programmen räcker inte ritkigt för mina behov. Än.



Nå, jag avskyr apple. Jag tycker inte om deras formgivning, deras tänk kring gränssnitt eller hur man ska göra saker, jag är inte kompatibel med det sättet att fungera med en dator. Jag är dock tillräckligt vaken för att inse att det är en defekt hos mig som odlats via tio år av Windows och ett år av Linux/Ubuntu, där det är en självklarhet att man inte bara "måste" pilla med saker för att få dem att funka, utan där det faktiskt är en del av det som är givande med själva datoranvändningen. Datorn är liksom inte bara ett verktyg för mig... utan något som är roligt "i sig självt" förutom att man kan göra mycket skoj med den.

Jag tillhör en minoritet, och vet om det. Däremot är jag övertygad om att många användare nog skulle funka bättre med OSX eller Ubuntu istället för Linux: Färre problem, helt enkelt. Den enda anledningen till att köra Windows är att de flesta program i dagsläget bara finns för just Windows, men korsplattform blir allt större, framförallt om man inser att det faktiskt finns OpenSource-alternativ som är fullt giltiga.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
För mig så lucktar det nytt OS. Visst är senaste OSX versionen (Leopard tror jag den heter) ganska nytt? Själv så brukar jag hålla mig minst ett år efter på OS fronten, just på grund av dessa saker.

/Marcus lagar mat
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Eksem said:
Sånt där gör iofs 90% av alla PC också, eller?
Nej. :gremsmile:

Jag kan ju inte göra anspråk på att ha testat 90% av alla pcmodeller som finns, men ingen av de windowsdatorer jag ägt har burit sig så illa åt. Inte ens i närheten. En dator jag hade var ganska instabil, men så hade jag satt ihop delar som inte vara kompatibla med varandra, helt och hållet mitt eget fel. Den var ändå inte alls så instabil som min mac.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag gillar Mac för att det är litet indie att ha en Mac, och jag diggar att vara udda. Och dessutom är min iMac den snyggaste datorn som finns. Bara en plattskärm, med en enda jävla sladd (strömsladden). Ingen monitorsladd (eftersom det inte finns någon burk), ingen nätverkskabel (trådlöst), ingen sladd till tangentbord eller mus (också trådlöst). Underbart. Nu har jag visserligen en ritplatta, så med den tillkommer en sladd, men det är ju inte apples fel.

Operativsystemet är väl ungefär som Windows. Det är visserligen trevligt att det inte finns något register, och att installation är en fråga om att kopiera ett program till programmappen. Det är något mer lättanvänt, tycker jag, men det är subjektivt.

När jag skaffade min iMac så hängde den sig stup i kvarten. Ungefär en gång om dagen, vid normalt användande. Då var jag tvungen att starta om den. Det fixades efter ett tag med firmware-uppdateringar, och nu fungerar den helt klockrent. Autouppdateringen dyker upp ungefär en gång i veckan, vilket är småirriterande, men det är bara att ignorera den tills man känner sig redo att starta om, i alla fall.

Jag är överhuvudtaget nöjd med min iMac, och känner mig helt konverterad, om inte annat så på grund av den enorma estetiska fördelen som alla Apple-grejor har. Jag har efter hand börjat inse att jag tycker att allt som krank tycker är snyggt är fult, och det mesta som krank tycker är fult tycker jag är snyggt.

Mac är jättetrevligt (även om Apple är minst lika bra som Microsoft på att tvinga en att använda deras grejor). Jag anser mig inte ha någon moralisk high ground, men däremot så tycker jag att jag är något coolare än de som kör PC.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Själv har jag gått från Apple (1985!) till Linux (Red Hat) till PC och nu tillbaka till Apple. Som Krank säger gör jag mig inga illusioner om att Apple är "snällare" än Microsoft. De mutar definitivt in sin tomt och stänger in användaren där om de kan, men däremot har jag inte stött på dem i så många fula kampanjer mot konkurrenter som Microsoft (det senast var kuppförsöket mot ISO-formaten). Apple ger mig dock vad jag vill ha till skillnad från MS som jag alltid ogillat*. Nu är jag inte road av det tekniska utan vill att datorn ska låta mig skriva, surfa och planera min tillvaro på ett trevligt sätt utan att lägga sig i. Jag gillar designen vilket förstås är en smaksak och min Imac har överhuvud taget inte krånglat sedan jag skaffade den i april. Under mina fem år som PC-användare tycker jag att det har varit ständiga problem med virus och installationer av det ena efter det andra. Mängden program och särskilt antalet spel till PC har vägt tungt men nu tycker jag att spelkonsolerna tagit över mycket av nöjesspelandet och till Mac finns allt jag behöver. Så tills vidare stannar jag där.

Vad gäller Linux så har jag under de senaste åtta åren arbetat inom Open Source-världen och sympatiserar med den. Jag har bra minnen från Linux men systemet kräver mer meckande än jag är kapabel till och intresserad av.

* I själva verket undviker jag Microsoft så mycket jag bara kan. NeoOffice är exempelvis en utmärkt gratis ersättare till MS Office för Mac.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Brior said:
Vad gäller Linux så har jag under de senaste åtta åren arbetat inom Open Source-världen och sympatiserar med den. Jag har bra minnen från Linux men systemet kräver mer meckande än jag är kapabel till och intresserad av.
Om du inte testat Ubuntu det senaste året eller så, så kan jag rekommendera det. Ubuntu är en sjukt snäll distro jag utan tvekan skulle rekommendera min farmor, så snäll är den. Det är mest om man (som jag) vill ha specialprylar (som windowsprogram och -spel, samt specialprogram man måste kompilera själv) som det blir krångel.

* I själva verket undviker jag Microsoft så mycket jag bara kan. NeoOffice är exempelvis en utmärkt gratis ersättare till MS Office för Mac.
OpenOffice för PC-burkar är också ett utmärkt alternativ. Samma grund, har jag för mig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Hata på du.

Men jag ställer mig verkligen tveksam till ditt påstående att det kommer firmware-uppdateringar varje vecka.

Jag kör själv fyra olika Macintosh-datorer, och firmware har uppdaterats kanske en eller ett par gånger på några av dem. Totalt.

En PowerBook, en MacBook Pro, en Macbook Air och en PowerMac.

Vad som däremot dyker upp är systemuppdateringar; säkerhetsuppdateringar, program,uppdateringar och buggfix. De har det kommit ganska många av på sista tiden, men det är ju inget som är unikt för Mac.

Och en av ändringarna med Leopard var just att man får välja om man vill starta om och installera uppdateringarna eller arbeta vidare och vänta tills man stänger av maskinen.

En kollega hade problem med sin maskin, och där spårade vi det till ... NeoOffice. :gremgrin:

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
krank said:
Apple är ett stort, ont företag som till skillnad från Microsoft till och med monopoliserat hårdvaran så att det inte finns någon konkurrens eller några lagliga alternativ
Ja, förutom att bygga en själv, eller beställa från Open Tech om man kan tänka sig att installera Leopard själv, det vill säga.

Sen hävdar ju PsyStar att de säljer lagliga Mac-kloner, men vi får väl se vad som händer där.

Summan av kardemumman; den som gillar att bygga allt själv när det gäller datorer, och kontrollera varenda beståndsdel, har de bästa förutsättningarna att själv sätta samman hårdvaran för att köra OSX, om nu någon skulle vilja det.

/M
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Ja, förutom att bygga en själv, eller beställa från Open Tech om man kan tänka sig att installera Leopard själv, det vill säga.

Sen hävdar ju PsyStar att de säljer lagliga Mac-kloner, men vi får väl se vad som händer där.

Summan av kardemumman; den som gillar att bygga allt själv när det gäller datorer, och kontrollera varenda beståndsdel, har de bästa förutsättningarna att själv sätta samman hårdvaran för att köra OSX, om nu någon skulle vilja det.

/M
Fast, liksom... Apple har ju i licensavtalet begränsat användningen av någon annan hårdvara än deras egna. Det handlar inte om att kontrollera varje beståndsdel, det gäller att kunna tweaka och mecka för att få exakt den prestanda man behöver till ett pris som är rimligt. Jag har absolut planer på att en dag bygga mig en rejäl Hackintosh, nu när folk faktiskt lyckats få ihop stabila såna. Det är ju srymt mycket billigare att sätta ihop motsvarande PC-beståndsdelar till en hackinstosh än att köpa en motsvarande macintosh. Mer prestanda per krona, helt enkelt.

Synd att man inte kan stoppa i OSX legalt, bara.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Du har absolut fel på din dator. Jag har 4 macar igång just nu som jag jobbar på (och har haft åtskilliga tidigare) och har ALDRIG stött på de där problemen du talar om. Andra fel, ja (en vanlig hederlig hårddiskkrasch, men det var på en bärbar, kan ju vara ett mekaniskt fel).

Firmwareuppdatering? Vad sjutton talar du om? Apple skickar ut uppdateringar av OSX ibland, men det är ju inget krav på att man kör dem.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Alla mina PC har strulat mer eller mindre. MER jämfört med OSX. Har haft jätteproblem både med XP och vista till och från.

Däremot rullar Ubuntu på som en klocka på min Thinkpad. Den enda skumma grejen där (Ubuntu) är att om jag tittar på en film på youtube i firefox så lägger ljuded på hela datorn av tills man startar om den. Dock ej i Opera. Lite OT.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja du är absolut coolare om du kör Mac, det har ingen ifrågasatt. Det är ett universiellt faktum. :gremgrin:

Sen har jag svårt för fula prylar, och windows är fult. Överlastat med en massa skräp man inte behöver.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om inte annat blir det billigare genom att OSX är ett par tusen billigare än Windows, om man nu betalar för sitt operativsystem.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Linux har ju blivit mycket enklare, Ubuntu är ju till exempel mycket enklare att installera än Windows... För övrigt håller jag med dig, det stämmer med mina erfarenheter.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
När jag körde mac så hade jag extremt stora problem.

Med IE och Ms Office. Annars tror jag den kraschade cirka en gång, och då använde jag den i 10 veckors tid i närheten av Herr Nils...

Mina enda problem med mac/osx är 1, utbudet av program och spel. 2, priset på hårdvaran.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja openoffice och neooffice är i princip samma sak, det senare är bara helt macifierat (Open Office går också och köra på en mac med X11).
 
Top