Jag har slutat fantisera

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag lider själv av ångest och har medicinerats med olika sorters bensodiazepiner i minst 10-15 år. Jag är alltid orolig och grubblar om mer eller mindre alla problem som ”kan” hända. Jag skulle kunna ha lika mycket pengar som Elon Musk och jag skulle fortfarande vara orolig över min ekonomi. Jag har haft flera vänner som dött alldeles för tidigt nära och kära som drabbats av stroke i alldeles för tidig ålder. Detta har dels givit mig en enorm dödsångest men också gjort att min hjärna är på högvarv hela tiden.

Precis som du säger Henke, så tror jag att det kan finnas samband mellan att fantisera mycket och att vara en ”grubblare” som hela tiden gör riskbedömningar både medvetet och omedvetet. Med detta sagt så är jag inte ledsen över mitt liv, jag har ett bra liv och ingen behöver tycka synd om mig. Men jag vet hur det är att ha ångest mer eller mindre varje dag över något samtidigt som man(jag) skall sköta ett vanligt liv med familj etc.

Som tur är så har jag hanterar detta lite som Krank, jag har inga lån utöver CSN och köper aldrig saker på avbetalning. Jag bor i lägenhet med min fru och barn och även om vi kollat lite hus så är jag väldigt nöjd just nu att jag inte köpte något hus för ett år sedan. Sen finns det säkert massor av människor som fantiserar hela tiden och är extremt duktiga på det samtidigt som de aldrig haft någon ångest alls.
Känner igen mig oerhört mycket i det du skriver minus fru och barn samt att jag slutat med all psykofarmaka.



Men jag skulle snarare säga att den situationen gjort mig till en grubblare än att jag fantiserar mycket .
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Känner igen mig oerhört mycket i det du skriver minus fru och barn samt att jag slutat med all psykofarmaka.



Men jag skulle snarare säga att den situationen gjort mig till en grubblare än att jag fantiserar mycket .
Min tanke är att jag endast har hela mitt eget facit när det gäller hur mitt liv varit och är. Jag tror inte jag hade haft samma fantasi jag har idag om jag inte tacklats av en del minst sagt hemska saker i min barndom och sen också senare i livet. Jag kan förstås inte veta då jag tyvärr inte kan leva om mitt liv igen fast minus de negativa händelserna och den minst sagt kaotiska barndomen. Så det jag har att hålla mig till är att jag grubblar mycket på grund av rädsla för nästan allt och att jag fantiserar mycket för att hjärnan skall tänka på andra saker än just riskbedömning och liknande.

Jag kanske hade fantiserar like mycket utan all skit jag gått igenom, men på gott och ont så tror jag inte det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag lider själv av ångest och har medicinerats med olika sorters bensodiazepiner i minst 10-15 år. Jag är alltid orolig och grubblar om mer eller mindre alla problem som ”kan” hända. Jag skulle kunna ha lika mycket pengar som Elon Musk och jag skulle fortfarande vara orolig över min ekonomi. Jag har haft flera vänner som dött alldeles för tidigt nära och kära som drabbats av stroke i alldeles för tidig ålder. Detta har dels givit mig en enorm dödsångest men också gjort att min hjärna är på högvarv hela tiden.

Precis som du säger Henke, så tror jag att det kan finnas samband mellan att fantisera mycket och att vara en ”grubblare” som hela tiden gör riskbedömningar både medvetet och omedvetet. Med detta sagt så är jag inte ledsen över mitt liv, jag har ett bra liv och ingen behöver tycka synd om mig. Men jag vet hur det är att ha ångest mer eller mindre varje dag över något samtidigt som man(jag) skall sköta ett vanligt liv med familj etc.

Som tur är så har jag hanterar detta lite som Krank, jag har inga lån utöver CSN och köper aldrig saker på avbetalning. Jag bor i lägenhet med min fru och barn och även om vi kollat lite hus så är jag väldigt nöjd just nu att jag inte köpte något hus för ett år sedan. Sen finns det säkert massor av människor som fantiserar hela tiden och är extremt duktiga på det samtidigt som de aldrig haft någon ångest alls.
Yep, ångest är ännu ett likhetstecken. Medicinerar sedan ca tre år tillbaka men har innan dess haft omedicinerad utmattning och ångest i omgångar. Grubblerierna kring ekonomi trots att man har det relativt gott ställt är en annan, men för min del tror jag det hänger mycket ihop mer erfarenheter från när jag var liten då det svängde okontrollerat mellan lyxliv och skulder/existensminimum.

På samma sätt som dig så är inte heller jag på något sätt ledsen över mitt liv och även om jag också släpar på en ständig ekonomisk oro (vi bor i hus) så är det hanterbart. Hela livet är ju i sig en risk och oavsett vad man gör så dör man ändå i slutändan :)
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Jag fantiserar aktivt för att komma ner i varv när jag har svårt att sova.
Dito. För mig har det alltid hjälpt. Problemet är att det fungerat FÖR bra, istället för att välbehövligt konfrontera och processa saker så kunde man alltid fly in någonstans. Men ju äldre man blev desto mer blev verkligheten hanterbar och till och med intressant.

Men jag är fortfarande i mångt och mycket en Peter Pan light med huvudet bland molnen. Min fantasi är lika livlig som när jag var tolv. Är fokuset som brister nu för tiden. Rejält. En massa trådar som går åt olika håll istället för att flätas ihop. Blir inte många färdigställda äventyr och kampanjer längre.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Dito. För mig har det alltid hjälpt. Problemet är att det fungerat FÖR bra, istället för att välbehövligt konfrontera och processa saker så kunde man alltid fly in någonstans. Men ju äldre man blev desto mer blev verkligheten hanterbar och till och med intressant.
Wow, för mig hjälpte det aldrig. Kunde ta uppåt 90 minuter för mig att sova, om jag inte använde mig av två tekniker - tekniker jag senare insåg var en del av meditation så att min hjärna kunde slutatänkaenmiljontankarsamtidigtsomjagaldrigkundesläppademutanvartvungenattavslutavarjetankemensåpåbörjadesennyochjagkundealdrigslappnaav.

Fast när jag lärde mig meditation för tre år sedan så insåg jag också att jag spände alla muskler i kroppen ibland när jag sov.

Idag kan jag somna på en minut. Det var som magi för mig när jag upptäckte att mina partner kunde göra det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Uppdatering: Jag har under en väldigt lång sommarledighet försökt hitta tillbaka, och i lugna stunder har tankarna vandrat iväg. Inte minst under mina dagliga hundpromenader genom skog och strand har jag kommit på mig med att fundera på skogstroll, sjöodjur och annat "onormalt" :)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Uppdatering: Jag har under en väldigt lång sommarledighet försökt hitta tillbaka, och i lugna stunder har tankarna vandrat iväg. Inte minst under mina dagliga hundpromenader genom skog och strand har jag kommit på mig med att fundera på skogstroll, sjöodjur och annat "onormalt" :)
Härlig känsla. Vi lever generellt med för mycket brus så väldigt klokt val och vilken härlig upplevelse 🙂
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,506
Location
Göteborg
Uppdatering: Jag har under en väldigt lång sommarledighet försökt hitta tillbaka, och i lugna stunder har tankarna vandrat iväg. Inte minst under mina dagliga hundpromenader genom skog och strand har jag kommit på mig med att fundera på skogstroll, sjöodjur och annat "onormalt" :)
Det låter härligt! Hundpromenader är bra på många sätt. Undrar vad hunden fantiserar om?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har fantiserat en hel del den här sommaren, speciellt då jag precis håller på att byta jobb och har inte fått mitt schema än(Så tekniskt sett är jag arbetslös för första gången sedan några månader i tonåren). Men trots att jag är ”mellan jobb” så är jag hittills inte speciellt orolig då jag fått tre erbjudanden och jag kommer acceptera något av dem då alla tre alternativen må vara relativt dåligt betalda, men de gör att jag kan cykla till jobbet!

Till saken, min arbetslösa vecka i kombination med semester har lett till att jag på riktigt njutit i timtals av att bara sitta på balkongen och lyssna på musik samt fantisera om allt(väldigt mycket rollspel) och det har på något sätt givit mig en känsla av lugn och ”lycka” jag sällan känner då jag är en person som är orolig för nästan all. Så mina timmar på balkongen blev till dagar och det goda vädret gjorde verkligen att min fantasi gick på högvarv istället för den normala oron och depression som normalt brukar inställa sig vid förändringar i mitt liv. Jag är självklart nervös över att byta jobb men inte orolig på det sätt som jag hade trott och detta har givit mig väldigt mycket bra egentid till att fantisera!
 
Top