PROMOTION Jag har skrivit en bok om spelledarlös friform

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,709
Location
Göteborg

Om någon är intresserad. Jag tycker att den är ganska bra, och jag tänker att den kan vara intressant även om du inte gillar spelledarlös friform. Jag tänkte bara publicera den digitalt, så om ni har kommentarer om hur jag kan förbättra den så är det uppskattat, för då kan jag ju förbättra den och ladda upp den igen, bättre.

Tanken är typ att jag vill förklara min spelstil, hur den ser ut och varför den ser ut som den gör. Och hur man gör om man vill prova.

(Egentligen handlar den om samberättande, så är du nyfiken på det borde du också läsa den.)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ser väldigt intressant ut! Men det är mycket mer omfattande än vad jag orkar läsa på en skärm (med alla distraktioner som finns på sånna). Om boken blir tillgänglig som pod kommer jag garanterat läsa den.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,709
Location
Göteborg
Ser väldigt intressant ut! Men det är mycket mer omfattande än vad jag orkar läsa på en skärm (med alla distraktioner som finns på sånna). Om boken blir tillgänglig som pod kommer jag garanterat läsa den.
Borde ju inte vara så svårt att lägga upp den på Lulu. Ska se om jag lyckas uppbåda tillräckligt med ork för det.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Ser jätteintressant ut, denna ska jag definitivt försöka ta mig tid att läsa! Och praktiskt med epub-format också.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
(Egentligen handlar den om samberättande, så är du nyfiken på det borde du också läsa den.)
Ja, jag hade önskat att du använde "samberättande" istället för "spelledarlöst".

Skön bok. Jäkligt imponerande att du lyckades klämma ur dig så många sidor, men jag saknade en innehållsförteckning så att jag kunde få en förväntan om vad som komma skall.

Borde även ha tagit bort lite saker som inte bidrog något, som Mushin och ... något mer jag glömt. :)
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,709
Location
Göteborg
Tack för kommentarerna, Rickard!
Ja, jag hade önskat att du använde "samberättande" istället för "spelledarlöst".
Anledningen till att jag inte använde "Samberättande" är att det kan vara så många olika saker. Du kan köra samberättande med en spelledare, du kan göra det med en massa regelmekanik, och jag ville inte behöva hålla på med definitionskrångel eller en massa "Om spelet du spelar är såhär och såhär" eller "om inte reglerna säger något annat" bla bla bla. Spelledarlös friform är den mest "kompletta" formen av samberättande, och sedan så kan regler ändra en del på principerna. Så det kändes enklast att skriva detta.
Skön bok. Jäkligt imponerande att du lyckades klämma ur dig så många sidor, men jag saknade en innehållsförteckning så att jag kunde få en förväntan om vad som komma skall.
Det finns en innehållsförteckning i PDF:en. Alltså en PDF-innehållsförtekning, som man kan plocka fram i Acrobat Reader. Det finns också en (dålig, automatgenererad) i epubben.
Borde även ha tagit bort lite saker som inte bidrog något, som Mushin och ... något mer jag glömt. :)
Jag måste ju fylla ut den lite så att det ser ut som en riktig bok. Jag får betalt per sida! ;)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,709
Location
Göteborg
Kul! Var det GAST i Gamlestan du spelade med?
Vet inte. Jag minns som jag skrev inte deras namn. Men det var tre killar i en lägenhet i Gamlestan. Det enda jag minns, förutom att de var friformare, är att han vi var hos regelbundet köpte pizza, tog med sig pizzasalladen och ställde in den i kylskåpet. Där fick den stå tills den blev brun, varetefter han slängde ut den. Detta gjorde att hela hans kylskåp var fyllt med pizzasallad i varierande grad av förruttnelse. Det upptog ca halva volymen av kylskåpet, som jag minns det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Vet inte. Jag minns som jag skrev inte deras namn. Men det var tre killar i en lägenhet i Gamlestan. Det enda jag minns, förutom att de var friformare, är att han vi var hos regelbundet köpte pizza, tog med sig pizzasalladen och ställde in den i kylskåpet. Där fick den stå tills den blev brun, varetefter han slängde ut den. Detta gjorde att hela hans kylskåp var fyllt med pizzasallad i varierande grad av förruttnelse. Det upptog ca halva volymen av kylskåpet, som jag minns det.
Haha, om det är gänget jag tänker på så bodde de precis bredvid pizzerian. Tror aldrig jag kollade kylskåpet dock :)

(Bodde i Gamlestan några år och spelade sporadiskt med folk där)
 
Top