Nekromanti Jag har läst Spione!

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jepp, jag har läst Spione av Ron Edwards (han som gjorde Sorcerer) och här följer mina intryck, lätt huller om buller för jag äter en skinkmacka medan jag skriver:

Spione är jobbigt att få tag i, man måste gå via tyska amazon eller tyska books on demand, varvid man får email hem som man inte vet om det är en beställningsbekräftelse eller en krigsförklaring.

I Spione spelar man spioner. Inte James Bond-spioner, Sandbaggers-spioner eller Mission Impossible-spioner, utan Le Carre-spioner. Med andra ord, svensson som plötsligt rekryterats till KGB, MI6 eller vilken spionorganisation som helst. Ett grepp jag tror ingen tagit förut i ett rollspel.

Boken är... matnyttig. Den har massvis med settinginformation, såsom en genomgång av spionage, hur man spionerar, varför man spionerar, vem som spionerar, Berlin under kalla kriget, en kort genomgång av kalla kriget, beskrivningar av de stora spionorganisationerna i Berlin under 1950talet-1980talet, osv osv. Det är matnyttigt.

Varje kapitel avslutas med en further reading-spalt som ger tips om böcker man kan läsa om man vill fördjupa sig i ämnet. Bra idé.

Efter att ha läst all bakgrundsinformation så anser jag att det här är ett lysande spel!

Okej, så till reglerna: Du kan inte göra en egen karaktär, du måste spela med en av de förberedda karaktärerna som medföljer. Du kan inte göra egna, eftersom det finns ett enda spelvärde man går efter och det variera mellan karaktärerna och ingenstans förklaras det hur man kommer fram tilll det. Detta är inte en miss utan en medveten handling, tydligen. Du spelar de gubbar som Edwards gjort åt dig, därmed basta!

Sen tar du och skriver ner något hemsk, pinsamt eller skamligt du gjort och lägger det i en hatt, alla som spelar ska göra det. Allatså, inget som din karaktär har gjort, utan som du har gjort i riktiga livet. Sedan drar man en lapp ur hatten och det är ens karaktärs skamliga hemlighet, som man ska avslöja under spelets gång. Här börjar det kännas lite obehagligt.

Nu menar Edwards att det här med hemlisar ur hatten-tekniken är viktig för att skapa emotionell samhörighet med karaktären. Om folk runt spelbordet blir förbannade för hur man sedan gestaltar hemlisen eller så, det struntar han i. Det är viktigare att konsten får leva fritt än att folk är polare (eller för den delen, att tio års terapi går i kras) skriver han. Konsten? Okeeeej...

Nu kommer han äntligen till reglerna. Man radar upp speelkort på bordet, flyttar dem lite enligt enkla regler och sedan läser man dem vänster till höger och så ser man vem som får berätta vad som sker och hur mycket som får ske. Enkelt men svårt att beskriva.

Det är reglerna, mer eller mindre. Sedan kommer ett tjockt index. Det är bra.

Okej, så vad tycker jag då? Rent subjektivt? Bra setting, bra idé, bra resolutionsmekanik. Dåligt med illustrationer (det är kartor på beerling, Tyskland, Europa och bilder på CIAs logotyp, ungefär), dåligt med att dra folks hemlisar ur en hatt och dåligt som faaaan att man inte kan göra egna gubbar. Det är inte så svårt att lista ut hur man gör, men det där enda spelvärdet, det förklaras aldrig så fan vet.

Gillar ni genren och Le Carre? Leta upp. Vet du inte var Le Carre har för stil? Gurgeh reder ut genren!


Storuggla, gluffa
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
det där lät som något som både var intressant och suger elefantkulor... ÄLSKAR den settingen, bra grepp, och jag har faktiskt inget emot att bara spela med färdiga gubbar (om det finns tillräckligt många att välja på)... lite som i All Flesh Must Be Eatens färdiga rollfigurer (även om man såklart kan göra egna där också).

Men det där med hatten och lapparna känns bara tillgjort. Och alla kanske inte har gjort så hemska saker i sitt liv, så det kan bli rätt platt (hur kul är det med hemligheter som "fuskade på prov" eller "snattade ett nintendospel på Åhlens" eller vad det nu kan vara). Jag misstänker att jag som äldre spelare dessutom har en betydligt större mängd hemligheter i bagaget än en snube på 19 år... kan bli obalanserat om man säger så.

Det där med korten... tja jag brukar inte gilla att spela med kort i rollspel (är väl lite fördomsfull), men systemet kanske är bra. Kan inte uttala mig om det förrän jag testat.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Humm, synd att det var lite klyddigt att få tag på. För jag blev lite sugen på att skaffa det. Kul att testa lite nytän & spioner är alltod skoj att spela.. :gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ett rollspel som -bara- har färdigskrivna karaktärer, och inget alternativ för att göra egna? Ett rollspel där man -måste- applicera sina egna patetiska svenssonhemligheter på sina rollisar? Hur kan det inte suga?

...och den här killen ska alltså vara nån slags rollspelsgeni? Det skulle väl vara om hans färdigskrivna karaktärer är de bästa i världshistorien, isåfall. Fast okej, det där om att konsten måste få leva fritt, -det- kan jag sympatisera med...

- Ymir, petig
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
[ QUOTE ]
Ett rollspel som -bara- har färdigskrivna karaktärer, och inget alternativ för att göra egna? Ett rollspel där man -måste- applicera sina egna patetiska svenssonhemligheter på sina rollisar? Hur kan det inte suga?

...och den här killen ska alltså vara nån slags rollspelsgeni? Det skulle väl vara om hans färdigskrivna karaktärer är de bästa i världshistorien, isåfall. Fast okej, det där om att konsten måste få leva fritt, -det- kan jag sympatisera med...

- Ymir, petig


[/ QUOTE ]

Bortsett då från att Spione inte är ett rollspel. :gremsmile:

- Traffaut, petigare
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Bortsett då från att Spione inte är ett rollspel.
På Storugglas beskrivning lät det precis som ett rollspel. Vad är det som gör att det inte är ett sådant?

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"På Storugglas beskrivning lät det precis som ett rollspel. Vad är det som gör att det inte är ett sådant?"

Ron Edwards påstående att det inte är det. That's about it.


Storuggla, ankor säger kvack
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Icke-rollspel

Ron Edwards påstående att det inte är det. That's about it.
Motiverar han det på något sätt, eller säger han det bara för att vara häftig?



/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"ÄLSKAR den settingen, bra grepp, och jag har faktiskt inget emot att bara spela med färdiga gubbar (om det finns tillräckligt många att välja på)..."

Settingen är apball (om man gillar kalla kriget och Le Carre) och det finns nio gubbar/gummor som man ska para ihop med elva olika spionoperationer. Så man kan teoretiskt sett krama ut... um... en kasse gubbar. Här finns de allihop, ifall man vill kolla. Observera det enda spelvärdet, Card Number som står längst ner på varje Guy Sheet. Man tar alltså ett Guy Sheet och ett Spy Sheet och så har du en gubbe/gumma.
Also, teoretiskt sett kan man väl spela det som Sandbaggers, att man alltså spelar handlern eller spymastern istället för själva svenssonspionen, men det kanske kräver lite jobb.

"Det där med korten... tja jag brukar inte gilla att spela med kort i rollspel (är väl lite fördomsfull), men systemet kanske är bra. Kan inte uttala mig om det förrän jag testat."

Reglerna är, uh, kort sagt jobbigt att förklara. De verkar enkla, men jag har å andra sidan inte testat dem. Jag kan ta med till SSK och visa upp boken så får du avgöra själv?


Storuggla, åldräparen
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Icke-rollspel

Han skriver något om det i förordet, nämligen "Är det ett spel eller en bok?". Och han ger inget svar. Jag vill minnas att han menar att han skulle marknadsföra Spione mot andra målgrupper än rollspelarna, varför han inte gjort någon reklam för det på rollspelssiter, rollspelstidningar eller ens sålt in det till spelbutiker. Varför? Fan vet.


Storuggla, förvirrad blå
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
Re: Icke-rollspel

Jag har inte läst det själv men har hört att du faktiskt inte gestaltar en rollperson.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Re: Icke-rollspel

Jag har inte läst det själv men har hört att du faktiskt inte gestaltar en rollperson.
vad är det man gör i spelet då, enligt vad du hört? (Är faktiskt nyfiken på hur spelet ska gå till, inte bara på andrahandsuppgifter om vad författaren påstår att spelet inte är.)

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Icke-rollspel

"Så vad är det man gör i spelet då"

Du tar en av nio färdiga gubbar, passar ihop den med en av elva färdiga spionorganisationer och spelar resultatet. Här finns de allihop. Är det en rollperson? Det b eror väl på hur man definierar det, men jag tror nog att det är mer som att spela Överste Senap.


Storuggla, indiepretton liksom
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,118
Location
Ereb Altor
Re: Icke-rollspel

[ QUOTE ]
Så vad är det man gör i spelet då, enligt vad du hört?

[/ QUOTE ]

Jag har ingen aning. Men har du ingen rollperson är det ju tveksamt om det rör sig om ett rollspel. Nu är jag visserligen inte så intresserad att snacka om just definitioner utan tyckte nog mest att det var ett lagom avsnoppande svar på Ymirs inlägg. :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Re: Icke-rollspel

Men nu verkade det ju ändå röra sig om en rollperson - även om skaparen väljer kalla det för något annat. Bara för han inte tycker det, betyder det ju inte att han har rätt i det hela.

Liksom, säger en person att färgen gul egentligen nu är röd så kommer den fortfarande vara gul för alla andra - oavsett vad han hävdar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Men om det inte är ett rollspel...

...vad är det då? Och varför är det så svårt att få tag i? Om nu ambitionen är att det inte ska vara ett rollspel för inbitna rollspelsnördar så borde det väl gå att komma över även för vanliga dödliga? Jag vet ingenting om Ron Edwards förutom att Sorcerer är fult men han verkar inte riktigt ha alla hästar i stallet. Ingen av karaktärerna kändes så komplex och genialisk att det kändes motiverat att man inte själv kunde skapa egna heller.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Re: Icke-rollspel

Du tar en av nio färdiga gubbar, passar ihop den med en av elva färdiga spionorganisationer och spelar resultatet. Här finns de allihop. Är det en rollperson? Det b eror väl på hur man definierar det, men jag tror nog att det är mer som att spela Överste Senap.
Då kommer vi till den centrala frågan: Finns det något i spelet som antyder att man ska gestalta den person man valt? Annars låter spelet bara som ett kortspel med en massa onödiga inslag.

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Icke-rollspel

"Då kommer vi till den centrala frågan: Finns det något i spelet som antyder att man ska gestalta den person man valt?"

Ja. Förutom alla exempel, alltså.


Storuggla, tidig morgon
 
Top