Nekromanti Jag har en kompis...

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Datorrollspel

Det är min uppfattning att merparten av D&D-spelarna kanske borde söka sig just till datorspelen. D&D är inte långt ifrån dem, ändå.

Nej...men seriöst. Echofive försöker nog bevisa något snarare än att maxa en karaktär, du vet...

- Ymir, passar på att dissa D&D.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Varför gör man turbomunkar

För att ett sätt at ha roligt med ett rollspel är att göra figurer. Dessa figurer kanske inte är roliga att spela med, men genom att konstruera en optad figur, så lär man sig om systemet och har lite kul under tiden.

-W
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Huvudet på spiken!

Varför krångla till det? Att ha roligt är väl trots allt det viktigaste? Varför denna onödigt elitism?
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Undviker my ass.

Nu säger jag detta en gång till och endast en gång till: jag tycker vad jag tycker. Omogna spelare är dom som inte tycker att rollspel består av nåt annat än powergaming. Och denna åsikt står jag för. Om du sedan vill göra nåt åt det, så är du välkommen, men min åsikt och dess framförande står fast. No more no less.

D.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Undviker my ass.

Omogna spelare är dom som inte tycker att rollspel består av nåt annat än powergaming.

IMHO är det mer rättvisande att säga: "Omogna spelare är dom som inte tycker att rollspel består av nåt annat än just den typ av rollspel de föredrar". Jag tycker det är precis lika omoget av en frifomare att underkänna alla andra former av rollspel som det är av en "powergamer" att göra detsamma.

Bara en betraktelse :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Blanda inte in din stjärt i det här ...

Jag tror att vi alla greppat din åsikt vid det här laget: Du är en elitist som känner behov av att upphöja ditt eget spelsätt (som du anser vara överlägset) på bekostnad av de som gillar powergaming (som du anser vara en underlägsen avart som knappt förtjänar att kallas rollspel).

Jag hoppas innerligt att jag har fel, men eftersom du idisslar samma sak om och om igen kan jag inte dra någon annan slutsats.

Jag antar att det räknas som moget och vuxet att racka ner på andras sätt att spela?

Om du verkligen vill propagera för inlevelse, stämning och rollutveckling som ingredienser i rollspel, föreslår jag att du framhåller vad du tycker är bra med det sättet att spela istället för att snacka skit om andras sätt att spela. Jag skulle tro att du får mer gehör på det viset.

Jag varken vill eller kan göra något åt att du har en åsikt. Vad jag däremot kan göra är att försöka få dig att inse att du kan göra människor upprörda, ledsna eller arga genom ditt sätt att uttrycka den åsikten. Men det står smärtsamt klart att du väljer att ignorera rätten att spela som man vill utan att behöva kallas »omogen«, »löjlig« eller »sorglig«.

Törs jag fråga varför du fått för dig att de som gillar powergaming skulle vara omogna?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Peka gärna...

Jag tycker nämligen att rollspel kan lära folk saker, inte bara användas som ett avancerat "Fia med Knuff".

Vi har två problem här. För det första så tror jag inte att spelgruppen Göran, Stefan, Linda och Annika, sammanlagd ålder 40, är intresserade av att lära sig saker. De är ute efter att ha kul, och om det avancerade Fia med knuff är roligare än det enkla så tycker jag det är helt okej att de spelar den avancerade varianten. För det andra så kommer Göran, Stefan, Linda och Annika lära sig saker om de spelar den avancerade varianten av Fia med knuff, och detta utan att veta om det!

Men även om varje medlem i spelgruppen skulle vara 40 år så ser jag inte något problem med att de spelar rollspel som en avancerad variant av Fia med knuff. Personligen så strävar jag inte efter att lära mig saker eller utvecklas som människa genom varje handling jag gör, ibland vill jag helt enkelt bara slappna av och ha roligt. Det händer då att jag med mina likasinnade vänner spelar rollspel. Ibland i stil med ett ryskt svårsmält drama, ibland med samma pastellfärger som en b-actionfilm från USA. Ibland får jag ut mer av kvällen än ett par skratt, ibland är skratten de enda jag får.

Poängen med att spela rollspel är väl att ha kul, har man inte det föreslår jag att man gör någonting annat.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Datorrollspel

Och bara för att peta Ymir lite i revbenen så påminner jag om att Vampire också finns som datorspel. :)
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
En enkel liten fråga...

Vem i den här tråden var det som tyckte att powergaming är allt som är värt att kalla rollspel?

Lämpligen bör det ha varit jag som dragit på mig din rättfärdiga ilska eftersom jag nämnde min exemplifierande turbomunk, vilket även var meddelandet du svarade på som drog igång hela den här pajkastningen.

Powergaming är inte alls be all, end all i min kampanj. Visst, det förekommer en del power/metagaming -- jag optimerar rätt ofta motståndet mot mina spelare. De gillar att slåss för livhanken, då känns segern så mycket sötare.

Rollpersoner i D&D tenderar att bli rejält mäktiga vid hög level. Det ligger i D&D-systemets natur att man planerar sin karaktärs framtid. Man siktar ofta på ett mål eller en prestige-klass och styr rollpersonens kurs i den riktningen.

Rollpersoner blir mäktiga per definition när de når höga nivåer. Är det powergaming om det är inbyggt i systemet?
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Det jag tycker är underligt...

...är att hela den här pajkastningen drog igång efter att jag nämnde en munk jag gjorde som kunde springa i 378km/h. Munken var inte ens en rollperson, utan ett exempel gjort på 10 minuter med PHB uppslagen i knät.

Så jag antar att det är mig Dracopticon borde vara sur på eftersom jag startade med all min "powergaming"?
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Jag dog just!!!

Det var den bästa frågan jag fått på länge!
Jag måste här bekänna mig helt besegrad. D&D är helt rätt ett system med inbyggd turbomotor... Så då kan jag ju börja fråga mig själv - varför är jag spelledare i D&D? Ja, hur ironiskt detta än kan låta, så måste jag säga att det var för att jag vill försöka spela ToEE igen, eller The Temple of Elemental Evil. Kanske det mest hack'n'slashiga och koboldiga äventyr man möjligen kan spelleda. Så jag har med detta erkänt min alldeles egen kobold-kärna. *whimper* /images/icons/sick.gif
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Släpp lös Kobolden inom dig

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

The Temple of Elemental Evil. Kanske det mest hack'n'slashiga och koboldiga äventyr man möjligen kan spelleda.

<hr></blockquote>


Men, halli, hallå! Against the Giants då? Gamla goda G1-G3.
Jävlar i min låda vad det bankas monster där!!!
Och det kan vara ganska kul det med <Garv>

Lite Hack'n'slash emellanåt håller vapen (och tärningar) i trim/images/icons/grin.gif.

Enligt min ödmjukt framförda uppfattning är själva kärnan i rollspel en stunds eskapism. Och den kan ta sig många uttryck.

Gör vad du vill. Ha roligt efter egen bästa förmåga. Skada inte små barn och lämlar. Ta inga droger. Stör inte den torra, tråkiga allmänheten. Starta inga bokbål. Försök att inte bli excommunicerad. Bjud på godis du har med dig. Hjälp till att städa upp efter dig. Kasta in en [color:red]röd sill</font color=red> eller två åt spelledaren att spinna vidare på. Tjôta inte off game i stor omfattning. Nej du får inte vara en [color:red]Demilichstarspawn of Cthulhu som rider på en var-tarrasque!!!</font color=red> Det skulle möjligen påverka spelbalansen

Blanda friskt och modifiera. Spelet blir vad ni som spelare väljer att göra det till.

Kasta loss er kollektiva [kanske ganska sjuka] fantasi!!!

Go, lemmings, go!

-W <---- just hemma från pubrundan/images/icons/grin.gif
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Re: Släpp lös Kobolden inom dig

Ha ha ha ha ha ha! Det var nog det roligaste och piggaste och mest upplyftande jag läst på länge. En tokrolig blandning av godmodiga hejhoppisar! Fan vad bra, det borde bli en ny psalm eller nåt! Tack för den Widde - den värmde!

D. /images/icons/laugh.gif
 

Winter159

Veteran
Joined
15 May 2002
Messages
6
Du kan ju alltid kasta daze på en gud men det funkar inte. För att den ska fungera behöver den man ska kasta den på 4HD eller mindre.
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Det är mitt fel!

Nej, det är jag som misuppfattat det här med munken! Jag trodde nämligen att det var en riktig PC som någon spelade. Men nu när jag vet vad det är så är det jag som ska be om ursäkt!! /images/icons/smile.gif
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Datorrollspel

Tja...jag har inte direkt påstått att Vampires regelsystem är något annat än infantilt, även om 'värdelöst' nog är ett i sammanhanget lämpligare ord att använda :)

- Ymir, påpekar saker och ting.
 
Top