Nekromanti Jag har börjat blogga om te

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Genesis said:
Arfert said:
Jag gillar […] japanskt te
Matcha-te? Det är få förunnat att digga det. Jag vill verkligen gilla det, men jag skulle nog behöva dricka en hel del mer av det.

BDG: Läste att du diggar pu'er och jasminte. Min sifus favorit är att blanda pu'er och jasminte. Jasminens väldoft gifter sig väl med pu'erteets jordighet.
Jup Matcha-te. Fast det hittar man ju inte här i Bredäng, man får åka in till Tegnergatan. :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vilket matcha är bäst? Japanska torget på tegnergatan har ett bra o billigt tycker jag.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Björn den gode said:
Tomatalven said:
Vad kul! Är du också In the mood for tea-stammis? :gremsmile:
Ja, jag har ett par andra ställen jag handlar på också, men in the mood for tea är nog ändå bäst... hm det här borde jag ju också skriva om. :gremsmile:
Vilka då? :gremsmile:
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Åh, vilken mysig blogg. Den bokmärker den på en gång.

Tillhör själv den skaran som anser att te är den förnämst bästa drycken, vida överlägset den konstiga svarta blaska bönder och kriminella tvingar i sig. ;-)

Några planer att ordna ett rss-feed?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
LJSLarsson said:
Några planer att ordna ett rss-feed?
Ja, absolut. När jag listat vad det är :gremsmile:. Men jag har väldigt bra support från företaget som hostar så antagligen kan jag bara säga till dom att ge mig ett rss-feed, det är någon slags standard för bloggar gissar jag?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
heh...inte för att skryta (jo okej vem försöker jag lura...), men jag har nyligen bott 1½ år i teparadiset Yunnan, vandrat på (och fastnat på en bergstopp längst med) den Gamla Tevägen mellan Yunnan, Myanmar och Tibet, som jag dessutom tror SVT visade en dokumentär om nyligen...har massor av spännande bilder. Har dessutom besökt antika städer längst tevägen, och hjälpt temakare krossa och torka Pu'er-blad i en stuga mitt ute i ingenstans...

men allt var ett stort slöseri, egentligen...där satt jag med handplockat Pu'er-te av epic-level-kvalitét...och så gillar jag knappt ens te :gremconfused:


men kom till Yunnan nästa gång jag är där vettja, så kan jag guida dig! :gremlaugh:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Ymir said:
heh...inte för att skryta (jo okej vem försöker jag lura...), men jag har nyligen bott 1½ år i teparadiset Yunnan, vandrat på (och fastnat på en bergstopp längst med) den Gamla Tevägen mellan Yunnan, Myanmar och Tibet, som jag dessutom tror SVT visade en dokumentär om nyligen...har massor av spännande bilder. Har dessutom besökt antika städer längst tevägen, och hjälpt temakare krossa och torka Pu'er-blad i en stuga mitt ute i ingenstans...

men allt var ett stort slöseri, egentligen...där satt jag med handplockat Pu'er-te av epic-level-kvalitét...och så gillar jag knappt ens te :gremconfused:


men kom till Yunnan nästa gång jag är där vettja, så kan jag guida dig! :gremlaugh:
Jag har bara en sak att säga... FUUUUUUUUUUUSK!
Fast allvarligt, när ska du dit? Jag skulle absolut kunna tänka mig ett sådant besök, du pratar sån där utrikiska också va? Det kände jag var största bristen när jag besökte tedistriktet i peking, att jag inte kunde prata med nån.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har bara en sak att säga... FUUUUUUUUUUUSK!
:gremsmirk:

Fast allvarligt, när ska du dit? Jag skulle absolut kunna tänka mig ett sådant besök, du pratar sån där utrikiska också va? Det kände jag var största bristen när jag besökte tedistriktet i peking, att jag inte kunde prata med nån.
Jag pratar okej kinesiska, syrran pratar bättre... dessvärre vet jag inte när jag åker tillbaka till Kina, allt jag vet är att jag -vill- tillbaka för att jag absolut måste plugga mer kinesiska där. Jag hade åkt i sommar om jag haft råd, men det ser inte helt hoppfullt ut med min studentekonomi...men jag och syrran har pratat lite löst om att åka tillbaka till Yunnan och samla recept till en kokbok också...vi skulle ju kunna göra ett gemensamt projekt typ, du samlar material till en tebok? Helt enkelt, vi håller kontakten, så får vi se när det blir av. Jag är hursomhelst alltid sugen på att guida folk i Yunnan :gremsmirk:

Men annars, vill du någon gång åka dit på egen hand, kan du fråga på tex www.gokunming.com om inte någon kan guida dig lite i termer av te-relaterade sevärdheter och upplevelser...och i den temässigt intressanta Xishuangbanna-prefekturen vet jag en bra guide man kan hyra.
 
Top