Nekromanti Jag har börjat blogga om te

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Så, lite skamlös reklam för min nya blogg, den har ingenting med rollspel att göra, förutom att te förstås är en utmärk dryck för att ackompanjera rollspel. Men här är den i vart fall: Tala om te
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
OBD said:
Så trevligt! Har du några tips för nybörjare, vilka teer törs man börja med och var hittar man dem?
Bra fråga! Antagligen något jag borde skriva om på bloggen, men för att kunna ge ett lite mer personligt tips, vad gillar du att dricka annars, kaffe, mjölk, whiskey, cola?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Fantastiskt! Gör POD med! Och snart blir det te!

Det faktum att du väger ditt te med knarkvåg gör mig enormt lycklig!
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag är inte så förtjust i te själv (undantaget riktigt grönt te), men jag gjorde en kul upptäckt, vi har båda tabasco i våran varma choklad.

/Luna Lovegood
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Vi dricker te varje gång vi spelar hemma hos mig. Jag har en flickvän i Hongkong så när jag är där eller när hon kommer förbi får jag nya teer. Eftersom jag bott i Kina har jag ett riktigt teset med små koppar, hålad bricka och en liten trebent groda som bringar tur när man häller te över honom*. Det kinesiska sättet att brygga te, med lite i taget och små koppar, är vida överlägset det västerländska för socialt drickande. Man kan dricka te i flera timmar utan att riskera att teet blir kallt eller att man bälgar i sig för mycket.

Min sifus bror handlar med te och har hjälpt mig hitta bra pu'er (eller pou lei, som det heter på kantonesiska) för billiga pengar. Jag har också en bok hemma, som heter 用心学泡茶 (använd hjärtat för att lära dig hälla upp te) som bara handlar om konsten om att hälla upp en bra kopp te (en konst som tar decennier att lära sig, enligt författaren). Den är helt fantastisk; jag borde läsa om den.

*Allteftersom mer och mer te torkar på honom blir han mer och mer rostaktig och grov och ser mer och mer ut som en padda.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Trevligt att se att även andra har upptäckt tjusningen med extra mycket kakao och tabasco i varm choklad. Nu fattas det bara att du upptäcker hur gott det är med socker och vispgrädde i en kopp earl grey :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Den stora frågan är väl: när kommer nästa uppdatering?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag gillar: Tonic Water, Coca-Cola, whisky av olika sorter, spansk brandy, espresso, mai tai, citronvand, diverse juicer, japanskt te, ceylon-te med citron, sån där iransk yoghurtdryck... Med mera. Några te-tips?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Nice. Jag gillar verkligen temat. Wordpress-temat, alltså. Och te-temat, för den delen.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Om man gillar whisky, vad dricker man för te då? (Vet att arfert nämnde det, men han nämnde ungefär hundra andra saker också.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Arfert said:
Jag gillar […] japanskt te
Matcha-te? Det är få förunnat att digga det. Jag vill verkligen gilla det, men jag skulle nog behöva dricka en hel del mer av det.

BDG: Läste att du diggar pu'er och jasminte. Min sifus favorit är att blanda pu'er och jasminte. Jasminens väldoft gifter sig väl med pu'erteets jordighet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Tomatalven said:
Vad kul! Är du också In the mood for tea-stammis? :gremsmile:
Ja, jag har ett par andra ställen jag handlar på också, men in the mood for tea är nog ändå bäst... hm det här borde jag ju också skriva om. :gremsmile:
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Vilken trevlig blogg! Härligt när folk nischar sig och skriver om sitt favoritnörderi. Diggar namnet också! Inspirerad av detta kanske jag äntligen ska ta och dricka det där japanska gröna risteet jag har hemma.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Vimes said:
Den stora frågan är väl: när kommer nästa uppdatering?
Idag, sen tror jag att planen är att ligga på ungefär ett inlägg i veckan, men det blir nog lite mer så här i början när jag har så mycket att skriva av mig om :gremsmile:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Genesis said:
BDG: Läste att du diggar pu'er och jasminte. Min sifus favorit är att blanda pu'er och jasminte. Jasminens väldoft gifter sig väl med pu'erteets jordighet.
Oh, det låter jättespännande, måste prövas vid tillfälle!
 
Top