Nekromanti Jag ger upp - vad är pulpigt?

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Adjektivet pulpigt har slagit igenom ordentligt här på forumet och det används i alla möjliga sammanhang. Men jag har lite svårt att förstå vad alla egentligen menar.
Wikipedias artikel handlar nästan uteslutande om det fysiska formatet och de författarexempel som räknas upp är rejält spridda i stil och genre.

Syftar pulpigt på genre, stil, allt från en viss tidsperiod, eller vad?
Vad menar ni? Help me, I´m stupid!

Gordeg
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Det många verkar tänka på när de säger »pulp« är något i stil med Indiana Jones, Mumien, The Shadow eller Sky Captain and the World of Tomorrow.

Inte helt tokigt, men själv inkluderar jag även Conan, John Carter och Tarzan bland sådant jag räknar som »pulpigt«.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Detta är Pulp. Vill du bli riktigt rädd kan du kolla in Shatners tolkning.

Okej, seriöst? Pulp är väl typ Svarta Masken? Jag har en inre bild av pulp som att man spöar folk för att lösa problemen, men istället för rustning så har man en fånig dräkt eller kostym på sig.


Storuggla, jarvis
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Det många verkar tänka på när de säger »pulp« är något i stil med Indiana Jones, Mumien, The Shadow eller Sky Captain and the World of Tomorrow.
Svarar förvisso på Dante men alla får känna sig manade att svara.

Vilka känslor ska något "pulpigt" förmedla? För ordet förmedlar tydligen en massa genrer.

/Han som ogillar att han inte vet mer exakt vad ordet innebär
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Mera pulp ...

Kom på att jag nog även räknar Blixt Gordon, Buck Rogers och Rocketeer som pulp. (Till och med Allan Kämpe har nog sin plats här.)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Wikipedias artikel handlar nästan uteslutande om det fysiska formatet och de författarexempel som räknas upp är rejält spridda i stil och genre.

Syftar pulpigt på genre, stil, allt från en viss tidsperiod, eller vad?
Vad menar ni? Help me, I´m stupid!
Från början syftade det mest på de tidningar från 1920-1950 som använde det billiga papperet och köpte stårysar för billiga pengar. Det omfattade en hel del inklusive fantasy och science fiction. Jag skulle nog säga att formatet omfattade en hel del författare från skilda stilar och genrer för att dessa författare inte hade någon annanstans att vända sig, och därigenom hittade de en publik.

På senare tid har en hel del science fiction och fantasy och deras respektive författare stuckit iväg och blivit rumsrena. En del andra saker, som superhjälteserier, har hittat ett eget format och håller också på att bli rumsren.

Det som jag menar när jag använder ordet "pulp" är det som har blivit kvar när allting har stuckit iväg. Space opera, följetongsfantasy och äventyrsstårysar i samma storslagna anda, helt enkelt. Det är ingen samlad trevlig genre som exempelvis hård SF eller high fantasy, utan väldigt, väldigt spretig.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Pulpigt = billig action
Utmärkande med enkla historier, "svarta" och "vita" karaktärer, action, de goda vinner (och de goda är oftast lite ruffiga), gärna sexuella anspelingar, skräplitteratur.

Hade sin stora tid på 20-40 talet eller nått sånt varför det ofta ses som "pulpig" tid, men pulp kan som flera redan påpekat lika gärna vara sf, skräck eller fantasy.

Och tjänar man inte tillräckligt som pulpförfattare, kan man skriva om en roman till en helig bok och starta en sekt och dö rik :gremcool:

Har för mig att pulpförfattare gärna har någon bokstav till sitt namn också.

Gunnar J. Söderberg
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
PULP syftar på pappret berättelserna trycktes på, ett billigt, grovt, trähaltigt och ganska tjockt papper, trots ganska låg gramvikt. I Sverige är ett delvis motsvarande uttryck "kiosklitteratur" (även om det ligger fel i tiden, i det svenska begreppet handlar det mer om taskiga deckare, thrillers, westernböcker och kärleksromaner).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej... Jag har heller aldrig förstått vad detta är.
men du säger, pulpigt=billig action....

Du menar alltså John Wayne, Clint Eastwood, Arnold Schwarzenegger, Mannen från Uncle o.s.v???
Är det pulpigt?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Enkelt. Tänk på skillnaden mellan frigolit och stål. Stål är tunnt, hårt och dyrt - frigolit är billigt, tjockt och lätt. Pulp är som frigolit i den jämförelsen. Vad är det du inte förstår?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Pulp kan precis som stålet i din jämförelse vara tunnt, hårt och dyrt. Det är bara frågan om vilken sorts pulp du gör pappret av.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Pulp kan precis som stålet i din jämförelse vara tunnt, hårt och dyrt. Det är bara frågan om vilken sorts pulp du gör pappret av.
Tänk dasspapper eller brevpapper. Båda är rätt tjocka, men är olika hållbara och olika bra att skriva på.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Pulp och pulp ...

Pulp (ej genrebeteckningen) betyder mycket riktigt pappersmassa – men är även en benämning på (som Tomas påpekade) lågkvalitativt, grovt, obestruket, trähaltigt*, högbulkigt papper med dålig arkivbeständighet.

Genrebeteckningen pulp kommer från den senare betydelsen.

<font size="1">* Något missvisande då allt papper (utom lumppapper) innehåller cellulosafibrer från trä. Det som menas är att papperet innehåller mycket lignin som får det att gulna och bli sprött med åldern.
</font size>
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Till att börja med så ska jag säga att jag genom mitt yrke är bra insatt i pappersmakeriet...

Ni kan bortse från mitt inlägg till Tomas. Det har redan blivit missuppfattat och jag behöver egentligen ingen förklaring på vad papper är eller hur det är uppbyggt. Jag tyckte bara att definitionen trähaltigt papper var något felaktig då veden redan är nedbruten i ett papper. Men det kanske är möjligt att stickor och spån blandades in i pappersmassan som fyllnadsmaterial på den tiden. (Men jag tror inte det.) Idag använder man andra material..

Den rätt så självklara uppkomsten kring begreppet Pulp Fiction är just att dessa berättelser/böcker hade en så enkel handling och lättsamhet att de betraktades som just skräplitteratur. En slit och släng produkt helt enkelt. Värdet var lågt. Precis som papperskvaliteten böckerna var tryckta på. Det var meningen att de skulle återförbrukas.

Spinner vidare då jag har sett motsvarande fenomen av "skräplitteratur / dussinlitteratur" tryckt på liknande papper. Nämligen japansk anime. Böckerna har låg papperskvalitet som ofta är färgad i glada toner för att på så sätt dölja den taskiga papperskvaliteten. Ungefär som tidningspapper.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
men du säger, pulpigt=billig action....

Du menar alltså John Wayne, Clint Eastwood, Arnold Schwarzenegger, Mannen från Uncle o.s.v???
Är det pulpigt?
Tidiga Clintanwesterns skulle jag klassa som plupiga filmer, samma sak till viss del med Arnolds tidiga verk, Wayne däremot har jag ingen koll på om han gjorde skräp först, för han var väll stor i sin samtid. Och action var lite slarvigt skrivet av mig, det fanns pulpskräck och pulpdeckare också (bl.a), lättsamt och enkelt skrivet är typiska saker för pulpen.
Dock blir det svårt att översätta mellan medium, säger någon pulprollspel kommer jag tro att det är satt i pulpböckernas tidevarv och att det innehåller deckare och äventyrare.

-Gunnar (har en pulpsamling hemma, men det är inte så läsvärt)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Pulp och pulp ...

Se mitt svar nedan.

Dock tror jag inte att trä blandades in i pappret. Dock kan andra material ha används. Som lump och liknande.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
OT om trähalt ...

Trähaltigt betyder ju bara att papperet är tillverkat av mekanisk massa (till skillnad från kemisk) och därför innehåller mycket lignin (som försvinner vid kemisk bearbetning).

You’re not the only one who knows shit about paper … :gremsmirk:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nja Clintan känns för modern och ironisk för att vara pulp,,, Ska man prata western så är The Lone Ranger mer pulp i så fall...
 
Top