Jag gör 24 rollpersoner innan trettonhelgen

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Coriolis
Sista Fria Ligan-spelet i den här kalendern, jag lovar. Fast ni kanske är trötta på alla PBTA-hack som dyker upp istället. Hursomhelst, Coriolis, spelet som Fria Ligan tog sitt namn ifrån. Återigen har jag inte läst det innan, vi får se hur likt År Noll-spelen och Ur Varselklotet det är.

Först ska gruppen som helhet välja vilken typ av grupp vi är. Jag utropar mig till diktator över den imaginära gruppen och bestämmer att vi är Utforskare. Vi ska ha ett rymdskepp, jag väljer en lätt fraktare. Vi har en skuld till någon (vår mecenat) på halva skeppets pris eller 717500 birr (pengar). Vi ska ha en grupptalang, som Utforskare har vi tre val och jag väljer Sanningssökare - en gång per spelmöte kan vi få fram viktig information utan färdighetsslag, men SL får ett mörkerpoäng.

Vi ska också ha en mecenat och en fiende. Vår mecenat är Jarrod Kumbra som gärna finansierar nya kolonier, och vår fiende är Drefusdol-Amadi, en mediemogul.

Sen ska jag göra min egen figur. Först ska jag bestämma min bakgrund. Jag slår fram att jag är från “Kua – Horisontens centrum, där rymdstationen Coriolis ligger.” Jag ska också välja uppväxt - legofolk, stationär eller privilegierad. Det här påverkar grundegenskaper, färdigheter och anseende - som ålder i Genlab Alfa och Elysium. Jag väljer legofolk, arbetare och slummare på planeter i Horisonten. Jag får 15 poäng grundegenskaper, 8 poäng färdigheter, 2 anseende och 500 birr kapital. Jag är dessutom förstkommen - de som redan fanns i Horisonten när den andra kolonisationsvågen - zeniterna - kom hit.

Jag ska välja koncept och om jag återgår till grupptypen så finns det förslag på lämpliga koncept där Explorator (Prospektör) är en av de lämpliga rollerna bland Utforskare och det låter ju kul. Och då hittar vi en playbookliknande sida igen, som i Genlab och Elysium.

Playbooken är alltså Explorator, med underkategorin Prospektör. Det finns förslag på namn och utseende, jag är Sabah, med skyddsglasögon, omslutande overall och grova kängor. Mitt Anseende modifieras inte ytterligare av att jag är Prospektör, så det blir 2. Min viktigaste grundegenskap är Skärpa

Jag ska sätta ut grundegenskaper och färdigheter. Styrka, Kyla och Skärpa hänger med från Mutant-spelen, Coriolis-rollpersoner sätter även ut Känsla. Playboken rekommenderar Pilot, Teknologi, Vetenskap, Överlevnad för Prospektörer. Det finns inga konceptspecifika färdigheter som i Genlab/Elysium, men däremot är åtta av de sexton färdigheterna Kvalificerade som man måste ha ett färdighetsvärde i för att alls få slå för. Utan vidare resonemang:

Styrka 3: Kraftprov 0, Närkamp 0,
Kyla 4: Rörlighet 0, Skjutvapen 0, Smyga 0, Pilot 2*
Skärpa 5: Spaning 0, Överlevnad 2, Datadjinn 0*, Medikurgi 0*, Teknologi 1*, Vetenskap 3*
Känsla 3: Manipulera 0, Horisontens Kulturer 0*, Mystiska Krafter 0*, Befäl 0*
*) Kvalificerad färdighet

Jag får Kroppspoäng lika med Styrka + Kyla = 7 och Stresspoäng lika med Skärpa + Känsla = 8.

Jag är född i en Ikons tecken, och det slumpas. Jag får Krämaren, som står för tillväxt, nya idéer och framgång.

Jag har tre talanger, det stod före Ikoner men jag hoppade lite eftersom jag får en talang från gruppkonceptet, en från min Ikon och en från mitt koncept.
Grupptalang har vi redan valt - Sanningssökare, få automatiskt ett svar på en fråga.
Ikontalang får jag en specifik från min Ikon - Krämarens talang, jag kan få ett fördelaktigt lån som gör att jag kan införskaffa ett värdefullt föremål eller en skeppsmodul. Jag måste sedan betala tillbaka lånet om jag vill behålla föremålet (men det låter ju betydligt mildare än de lånehajar som fanns tillgängliga i Elysium).
Koncepttalang kan jag välja - jag tar Väderbiten och har “rustning” med skyddsvärde 3 mot extremt väder och naturkrafter.

Jag har ett personligt problem från mitt koncept - jag är envis och ger aldrig upp även om konsekvenserna kan bli dåliga för mig och mina vänner. Jag ska även välja besättningsposition. Utan att veta hur de andra är konstruerade väljer jag pilotstolen. De andra får skjuta och ha sig.

Sist ska jag välja utrustning. Det finns fem rader med två alternativ på varje. Jag har med mig: Spaningssond, Vulkankarbin, Biblioteksbas, Skalexo (fancy namn på rymddräkt), Miljösensor.

Då är jag klar att utforska Horisonten - och bortom.

Sabah, Legofolk från Kua, Prospektör
Ikon: Krämaren
Personligt problem: Envis
Utseende: Skyddsglasögon, omslutande overall och grova kängor
Gruppkoncept: Utforskare

Kroppspoäng: 7, Stresspoäng: 8
Anseende: 2

Styrka 3: Kraftprov 0, Närkamp 0,
Kyla 4: Rörlighet 0, Skjutvapen 0, Smyga 0, Pilot 2*
Skärpa 5: Spaning 0, Överlevnad 2, Datadjinn 0*, Medikurgi 0*, Teknologi 1*, Vetenskap 3*
Känsla 3: Manipulera 0, Horisontens Kulturer 0*, Mystiska Krafter 0*, Befäl 0*
*) Kvalificerad färdighet

Talanger: Sanningssökare, Krämarens talang, Väderbiten
Utrustning: Spaningssond, Vulkankarbin, Biblioteksbas, Skalexo, Miljösensor
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Det är ju bara 76 sidor i min pdf!!?? Jag har väl hittat nån gratisversion och glömt att det inte var fullständigt. Jag plockar upp så mycket random gunk.
Japp, det kom en betaversion långt innan den färdiga. Helt andra grejer. Eventuellt var planen inte att inkludera regelsystemet från början, men det ändrades.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Costume Fairy Adventures
I Costume Fairy Adventures spelar vi féer i dräkter som går på äventyr. Så oväntat. Låtom oss göra en rollfigur och se om det blir klarare.

Först ska jag välja typ av fé. Det går att slå en tärning, jag gör så och får en pixie. I den här fé-settingen är pixies de starka tåliga féerna. De är mindre barnlika än andra féer (ärligt talat glömde någon att tala om det för illustratören) och har skal på sina vingar som en skalbagge.
Jag får kraften Flygförmåga och min Stressgräns ökar med fem.

Nästa steg är att placera ut aspekter (Facets). Det finns fem och jag får dela ut 4, 3, 2, 2, 1 på dem. Det blir Moxie 4, Focus 2, Craft 2, Grace 1, Shine 3. Jag är modig (Moxie) och har tur (Shine), vilket är tur för jag är inte ett uns smidig varken fysiskt eller socialt (Grace).

Jag ska välja två nycker (quirks). En är kopplad till min högsta aspekt och en till den lägsta, och de är min motivation till att göra saker. Jag väljer Show-off för min höga Moxie och Creepy för att kompensera för min låga Grace.

Sist ska jag notera min Stressgräns - 10 i bas, plus 5 för att jag är pixie blir 15 - och beskriva min fé. Pixies är biffigare än andra féer och har ofta rött hår och ögon, så det kör jag på. Sen tycker jag det vore coolt att ha rött skal med svarta prickar över mina vingar, som en nyckelpiga, när jag redan går i rött.

Allra sist vill jag ändå nämna något om dräkterna. När en fé tar på sig en dräkt tar den också på sig aspekter från dräkten, vilket yttrar sig i ytterligare nycker och en eller flera krafter. T.ex. finns Clown Suit som ger nyckerna Acrobatic och Comical, gör fén tåligare mot skada (van vid att ramla) och om fén skulle bli av med sin clowndräkt kan hen välja att bli av med en annan dräkt, för clownen kan inte hållas nere.

Hursomhelst är min fé klar nu.

Bobbitt, pixie, rött hår och ögon, nyckelpigsskal
Stressgräns 15.
Krafter: Flygförmåga
Moxie 4, Focus 2, Craft 2, Grace 1, Shine 3
Nycker: Show-off, Creepy
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
20201220_130639.jpg
Jag blev varnad. Det sket jag i.

Eclipse Phase 1e
Eclipse Phase har vi väl pratat om här när det var nytt? Sci-fi, människan har bosatt solsystemet, det finns ingen FTL men portaler till andra solsystem. Jorden har blivit förstörd av hyperintelligenta AI och deras robotar. Man kan ladda sitt sinne mellan kroppar, vilket också är ett sätt att resa snabbt mellan planeter.

Så långt hisspitchen. Nu gör vi en gubbe. Först ska jag ha ett koncept. Najs ändå att det explicit står först, men settingen är ju lite… komplex, och jag har inte läst mer än sammanfattningar. Men jag vet att det finns cowboys på Mars och det är jättecoolt, så det får bli min startpunkt.

Sen ska jag ha en bakgrund. Marsian finns som alternativ. Jag är uppväxt på eller i omloppsbana runt Mars, och får bonusskills: +10 Pilot: Groundcraft, +10 to one Technical, Academic: [Field], or Profession: [Field] skill of your choice, +20 Networking: Hypercorps.
Hypercorps är som megacorps fast hyper. Yrkesfärdigheter kommer förhoppningsvis i färdighetskapitlet. Undrar om kofösare finns som alternativ?

Jag ska välja en fraktion (Faction). Det är ju inget snack, Barsoomier är de rednecks som bor i Mars obygd och ofta kommer i konflikt med hypercorps och Tharsis League - det närmaste Mars har en regering. Jag får +10 Freerunning, +10 “to one skill of your choice”, +20 Networking: Autonomists.

Båda valen har också varsin lista på rekommenderade fodral - de kroppar du kan börja spelet med. För marsianer rekommenderas en "flat" (omoddad människokropp), "splicer" (genfixad människokropp utan ärftliga sjukdomar) eller "ruster" (människokropp moddad för att leva i Mars oterraformerade atmosfär). Barsoomier har de tre plus "case" (billig robotkropp) och "synth" (marginellt mindre billig robotkropp).

Nu får jag lägga ut “gratispoäng”. Jag får först 105 poäng att lägga ut på mina sju stats. Lite udda siffror men boken “rekommenderar” att jag börjar med 15 på varje och justerar därifrån, och sedan “rekommenderar” boken att jag jobbar med 5-poängsintervall men det är “inte nödvändigt”. Jag vill tänka snabbt och dra snabbt så jag lägger ut 15 Cognition, 10 Coordination, 20 Intutition, 20 Reflexes, 15 Savvy, 15 Somatics, 10 Willpower.

Jag får även 70+Intuition i mitt modersmål. Klart min rymdkofösare talar spanska. Jag får också 1 Moxie (hjältepoäng), 5000 krediter och 50 rep (rykte) som jag får fördela ut. Jag köper 40 @-rep (rykte bland autonomister, bl.a. Barsoomierna) och 10 c-rep (rykte bland hypercorps och inre solsystemet i stort). Krediterna använder jag för att köpa utrustning, det kommer.

Sen får jag 1000 poäng att justera min gubbe med.

Okej. Djupandning.

Moxie är bra att ha och de kostar 15 poäng styck - 4 kostar 60.
Ett fodral måste jag ju ha, en “ruster” kostar 25 poäng och ger en näve goa bonusar.
Jag måste lägga 400 på aktiva skills och 300 på kunskapsfärdigheter. Färdigheter kostar 1 poäng styck upp till 60, 2 poäng styck om jag går över - inklusive startvärdet från mina stats och bonusar från bakgrund och fraktion, men inte inklusive de bonusar som jag eventuellt får från mitt fodral. Jag lägger först 40 poäng i taget på skills så går jag aldrig över 60 (eftersom mina stats är max 20).

Aktiva färdigheter: (560p)
Animal Handling (SAV)
Demolitions (COG)
Deception (SAV)
Fray (REF)
Freerunning (SOM)
Infiltration (COO)
Intimidation (SAV)
Investigation (INT)
Kinetic Weapons (COO)
Networking: Autonomists (SAV)
Networking: Hypercorps (SAV)
Perception (INT)
Pilot: Groundcraft (REF)
Scrounging (INT)

Kunskapsfärdigheter: (320p)
Academics: Zoology (COG)
Academics: Genetics (COG)
Art: Writing (INT)
Interest: Martian Beers (COG)
Language: Native Spanish (COG) (gratis 70+Int)
Language: Russian (INT)
Language: Cantonese (INT)
Profession: Smuggling Tricks (COG)
Profession: Con Schemes (COG)

Bonusar sen tidigare: (80 poäng “tillbaka”)
+10 Pilot: Groundcraft
+10 Freerunning
+10 “to one skill of your choice”
+20 Networking: Autonomists
+20 Networking: Hypercorps
+10 to one Technical, Academic: [Field], or Profession: [Field] skill of your choice,

Verkar som jag har en gedigen utbildning innan jag blev kriminell och rentav terrorist.

Så långt “måstena”, och 885 poäng spenderade.
Jag ökar Coordination och Somatics med 5 poäng var, det kostar 100 poäng. Dyrt men värt. 15 poäng kvar. Det räcker ju precis till en poäng Moxie, för totalt 6 Moxie.

Nu ska jag köpa prylar för mina 5000 startpengar. Jag får utan kostnad en musa - en enkel AI som hjälper mig i den digitala vardagen - och 1 månads backupförsäkring - om jag dör laddas mitt sinne ner från backup till ett nytt fodral.
Mitt ruster-fodral, som de flesta fodral, är genmoddat till Kapten Amerika-nivå. Det är immunt mot de flesta sjukdomar, klarar sig på 4 timmars sömn, läker snabbt och regenererar avhuggna kroppsdelar. I hjärnan sitter en dator/smartphone som också rymmer musan och låter mig koppla upp till det trådlösa nätet. (Cyberjack är faktiskt tillval, den här cyberpunken är trådlös.) Och sen sitter det ju en "cortical stack" i nacken som huserar min själ och kan plockas ur och flyttas. Har ni sett Altered Carbon så kan ni det här.

Jag lägger 1000 krediter på Toxin Filters eftersom ruster-fodralet redan är temperaturtåligt och klarar syrefattig miljö. 250 på ett Utilitool, 1000 på en Smart light vacsuit och förstås 250 på en pistol. Kvarvarande 2500 stoppar jag i madrassen.

Jag ska ha tre motivationer. Det finns förslag, och så sätter man + eller - före. Jag väljer + Martian Liberation, + Wealth, - Infomorph Slavery
(Infomorphs är personer som inte blivit nedladdade i ett fodral utan lever på nätet. De behandlas ofta som skit, och jag är mot det.)

Slutet är nära, jag ska notera några deriverade värden.
Lucidity: WIL×2 = 20
Trauma Treshold: Lucidity / 5 = 4
Insanity Rating: Lucidity × 2 = 40
(Det finns ett sanitysystem, sa jag det? Nänä.)
Initiative: (REF + INT) × 2 = 80
Damage Bonus: SOM ÷ 10 = 2
Death Rating: DUR x 1.5 (biomorphs, round up) = 53
Speed: 1

NU är jag klar.

Olympus Orville

Motivation: + Martian Liberation, + Wealth, - Infomorph Slavery

15 Cognition, 15 Coordination, 20 Intutition, 20 Reflexes, 15 Savvy, 20 Somatics, 10 Willpower (Se även bonus från fodral.)

Moxie 6
Lucidity: 20
Trauma Treshold: 4
Insanity Rating: 40
Initiative: 80
Damage Bonus: 2
Death Rating: 53
Speed: 1

Färdigheter: Alla värden är 40+relevant stat.

Aktiva färdigheter:
Animal Handling (SAV)
Demolitions (COG)
Deception (SAV)
Fray (REF)
Freerunning (SOM)
Infiltration (COO)
Intimidation (SAV)
Investigation (INT)
Kinetic Weapons (COO)
Networking: Autonomists (SAV)
Networking: Hypercorps (SAV)
Perception (INT)
Pilot: Groundcraft (REF)
Scrounging (INT)

Kunskapsfärdigheter: (320p)
Academics: Zoology (COG)
Academics: Genetics (COG)
Art: Writing (INT)
Interest: Martian Beers (COG)
Language: Native Spanish (COG) (gratis 70+Int)
Language: Russian (INT)
Language: Cantonese (INT)
Profession: Smuggling Tricks (COG)
Profession: Con Schemes (COG)

Föremål: Utilitool, Smart Light Vacsuit, Pistol

Fodral: Ruster
Implants: Basic Biomods, Basic Mesh Inserts, Cortical Stack, Enhanced Respiration, Temperature Tolerance, (Toxin Filters tillköpt)
Aptitude Maximum: 25
Durability: 35
Wound Threshold: 7
Advantages: +5 SOM, +5 to one aptitude of the player’s choice (COO)
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
De här trådarna får mig att inse att jag avskyr poängköpssystem mer än jag visste (jag trodde bara att jag ogillade dem lite grand).
Ja och det passar ju verkligen inte i EP där man ska byta kropp emellanåt. Hade jag gjort en gubbe till en faktisk kampanj hade jag letat upp en karaktärsgenerator - nu googlade jag fram en på fem sekunder bara för att kolla om det fanns.
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Vi har gjort en figur till LOTR-med bortfilade serienummer-spelet Fellowship. Nu gör vi en figur till...
The One Ring
Sagan om Ringen behöver nog ingen större presentation. The One Ring utspelar sig i 70-årsperioden mellan slutet av Hobbit och när Ringen förstörs i Sagan om konungens återkomst. Det här står i boken, min egen kunskap i ämnet sträcker sig till att ha sett Peter Jacksons filmer, läst böckerna (trilogin och Hobbit, inte Silmarillion herregud) och spelat Middle Earth: Shadow of Mordor (som också utspelar sig i den här mellanbokstiden).

Först ska jag välja kultur. Det finns bardingar, beorningar, skogsmän, alver, dvärgar och hober. Tärningen säger att jag ska spela en hob. Det finns ett minikapitel om hober som med yrkena i Fria Ligan-spelen. Nästan men inte riktigt en playbook.

Hobers kulturella bonus är "Hobbit-sense": Varje hob i en spelgrupp ökar gruppens Fellowship med 1, och vid Wisdom-slag kan en hob slå om Feat-tärningen.

(Slag i The One Ring görs med ett antal d6 och Feat-tärningen, en d12:a där 11 och 12 ersätts med symboler - ett Saurons öga som räknas som 0 och ett Gandalf-tecken som gör att slaget lyckas automatiskt.)

Jag får också en färdig skilltabell som jag ska skriva ner, och välja en Favored Skill i:
Awe 0 Inspire 0 Persuade 2
Athletics 0 Travel 1 Stealth 3
Awareness 2 Insight 1 Search 2
Explore 0 Healing 0 Hunting 0
Song 2 Courtesy 3 Riddle 2*
Craft 0 Battle 0 Lore 0
*) Favored

Och så får jag välja en av två vapenskillset:
Bow 2, Short Sword 1, Dagger 1

Jag får välja två specialiteter från en lista, jag väljer Smoking och Cooking. Det här är Traits, de är indieflummiga och kan ge automatiskt lyckade slag, eller låta mig slå fast spelledaren beskriver en situation där det inte borde gå.

Sen får jag en bakgrund, det finns 6 och tärningen säger att jag blir Restless Farmer. Från denna lilla klass-i-klassen får jag Basic Attributes: Body 3, Heart 6, Wits 5 och Favoured Skill: Craft

Jag får välja två Traits till från min bakgrund, jag väljer Generous och True-Hearted. (Det finns traits som "Bold" men hur jag än vänder mig är det en hob jag gör.)

Det finns ett lass namn att välja på. Mimosa Hornblower blir väl bra.

Så långt kulturspecifika värden. Nu ska jag välja Favored Attributes genom att lägga till 3, 2 och 1 på mina grundattribut. Det blir Body 3 (5), Heart 6 (9), Wits 5 (6). Jag ska hålla reda på båda värdena för Favored Attributes används bara till Favored Skills.

Nu ska jag köpa upp mina skills. Jag får 10 poäng och varje höjning kostar så mycket som den nya nivåns värde.
Jag höjer Riddle till 3 för 3 poäng, Insight till 2, Lore till 1, Song till 3 och Hunting till 1.

Sen ska jag välja ett Calling. För hober rekommenderas Treasure-Hunter eller Warden. Boken avråder hober från att välja Slayer. Låter ju vettigt. (Det finns bara fyra, hober har inga starka åsikter om Wanderer tydligen.)

Jag väljer Treasure Hunter och får traitet Burglary, svagheten Dragon-Sickness (på vilket sätt Skuggan försöker dra ner mig i skiten) och två Favored Skills som jag ska välja från kategorierna Movement och Perception. Det är andra och tredje raden i skilltabellen ovan och jag väljer Stealth och Awareness.

Nu är vi på slutspurten. Endurance är 16 + (basic) Heart för hober, Hope är 12+Heart. Föga förvånande har storfolken mer Endurance och mindre Heart. Endurance 22 och Hope 18 alltså.
Jag ska prioritera Valor och Wisdom, alltså fördela ut 1 och 2 på dem. Jag väljer Valor 1, Wisdom 2, och får då välja en Virtue. Jag väljer Art of Disappearing och kan spendera en poäng Hope på att gömma mig och inte gå att hitta.

Sist (enligt sammanfattningen) ska jag skriva ner min utrustning och räkna ut Fatigue. Packning för sommarväder väger 2 enheter och inkluderar ett instrument eftersom jag har minst 1 i Song.
En dolk, ett kortsvärd och en båge väger totalt 2 enheter. En läderrustning, bucklare och läderhjälm väger ytterligare 11 enheter.

Totalt har jag 15 Encumbrance och vill inte gå över Endurance.

Sammanfattningen av karaktärsgenerering är inte jättebra, jag har fått hoppa fram och tillbaka mellan kapitel och nu ska jag skriva ner Parry och Damage fast det inte står i sammanfattningen. Parry är Wits (5), +1 för bucklaren som står separat då den kan gå sönder. Damage är baserat på mitt vapen (3 för dolk, 5 för kortsvärd och båge), slår jag tillräckligt bra lägger jag till Body (3). Detta dras från fiendens Endurance.
Läderrustningen och hjälmen ger mig 2d+1 på Protection Roll om jag måste slå ett sådant.

Då var det klart. Hoppas det finns några storfolk att gå på äventyr med.

Mimosa Hornblower, hob

Levnadsstandard: Prosperous
Kulturbonus: Hobbit-sense
Kall: Treasure Hunter
Svaghet för Skuggan: Dragon-Sickness
Traits: Smoking, Cooking, Generous, True-Hearted, Burglary
Valor 1, Wisdom 2

Attribut: Body 3 (5), Heart 6 (9), Wits 5 (6)

Skills:
Awe 0 Inspire 0 Persuade 2
Athletics 0 Travel 1 Stealth 3*
Awareness 2* Insight 2 Search 2
Explore 0 Healing 0 Hunting 1
Song 3 Courtesy 3 Riddle 3*
Craft 0 Battle 0 Lore 1
*) Favored

Bow 2, Short Sword 1, Dagger 1

Sommarpackning, dolk, kortsvärd, båge, läderrustning, bucklare och läderhjälm

Endurance: 22
Hope: 18
Parry: 5+1
Damage: Dolk 3+3, kortsvärd/båge 5+3
Rustning: 2d+1
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Ultraviolet Grasslands
Josåatte. I UVG ska vi göra en hjälte som är en del av en karavan i… De Ultravioletta Gräsmarkerna. Vi dyker väl rakt in i figurgenereringen som vanligt.

Först ska jag fördela ut sju poäng på sex stats. Jag scrollar till statkapitlet och där kan jag tydligen slå fram dem med d20. Klart jag gör det! Jag har lite röta och slår 19, 6, 8, 13, 17, 11, vilket inte blir de statsen rakt av utan Strength 3, Endurance 0, Agility 0, Charisma 1, Aura 2, Thought 1. Totalt sju poäng så tjena.

Nästa steg är att notera XP och level. Level 1 är en genomsnittslig människa och level 3 är Conan. Det står att de flesta hjältar börjar på level 1, level 0 finns om man vill ha en "funnel". Jag börjar på level 1 och får då +2 på mina skills och 8 livspoäng.

Sen ska jag ha skills, där jag får 4 st på level 1. Det finns en d40-tabell med sjuka idéer, jag rullar The War (historia, använda gamla krigsmaskiner), Soul Juicing (läsa folks avsikter, besätta dem), Tactics (utnyttja strategiska övertag i krig och affärer) och Gun Running (skjuta, gömma saker, sälja olagliga varor).
Jag slår med +2 för dessa och om jag försöker göra något jag inte är tränad i slår jag med disadvantage (slå 2d20 och välj den lägsta).

Nästa steg är Husdjuret. Det finns en tabell för varelsestats som också verkar vara för spelledarens monsterstats. Jag antar att jag får en level 0-varelse och väljer ett radiakspöke från förslagen. Det har statsen Target 10 (det man slår för för att anfalla det), Life 4, Major Bonus +2 (dess bonus vid attackslag och sånt det bör vara bra på), Minor Bonus 0 (bonus på allt annat) och Damage 1d4.

Som level 1 får jag en förmåga. Jag ska läsa på sida 145, där finns en mutationstabell? Nåväl, jag slår. Först 1 - en dålig och en kosmetisk mutation. Den dåliga är att mina öron blir benlika horn. (Eller förtvinar, men vad är mest metal? Just det!) Den kosmetiska är att jag får bläckfisklik hud som ändrar färg efter mitt humör. Det kunde ju varit värre.

(Jag är verkligen inte säker på om det var meningen att jag skulle slå på mutationstabellen men jag hittar inga andra "abilities".)

Sen ska jag skriva ner stridsvärden. Attackslagsbonus i närstrid är Strength+skill, alltså oftast 3, 5 om jag kan motivera att Tactics räknas. I avståndsstrid är det Agility+skill, 0 eller 2 med skjutvapen. Jag slår ju med disadvantage om jag inte använder en skill. Försvar är 10+Agility+Armor, så jag lär väl hitta en rustning för att komma över 10.

Vilket tar oss till nästa steg - utrustning. Jag får 100 cash, förkortas €, och så finns det "kits" som kostar 100€ eller mer. Klurigt. Jag plockar på mig en båge (1d6 skada), en yxa (1d6 skada) och en nomadkåpa (+1 rustning) för totalt 37€. 1000€ i skuld till nån finansiär ska tydligen vara grunden till en kul kampanj också.

Vikt spelar roll i det här spelet eftersom handelskaravaner är en grej. Utrustningen ovan väger en "stone" var, och det går 10 stenar på en "sack" vilket är vad jag kan bära utan att det blir jobbigt (disadvantage på all fysisk aktivitet).

Sista steget är steg 1 som det stod i boken att man kan ta sist. Figuren ska ha ett namn, det finns en NPC-tabell som jag kan slå fram ett namn på. Paprizio Decapolitan blir ju jättebra.
Art ska man också välja. Katt finns tydligen som alternativ, det var ju synd att jag inte gjorde det. Människa från regnbågsländerna verkar vara standard. Vänner, fiender och titel låter jag bero tills jag har spelat och upptäckt detta.

Då är jag klar att slå mina påsar ihop med några andra dårar, bilda en karavan och gå på äventyr.

Paprizio Decapolitan, människa.
HP: 8
Stats: Strength 3, Endurance 0, Agility 0, Charisma 1, Aura 2, Thought 1
Färdigheter (+2): The War, Soul Juicing, Tactics, Gun Running

Husdjur: Radiakspöke, Target 10, Life 4, Major Bonus +2, Minor Bonus 0, Damage 1d4

Förmågor: Bläckfiskhud, horn istället för öron.
Utrustning: Båge, yxa, nomadkåpa.
Attack (yxa): 3, 1d6 skada
Attack (båge): 2, 1d6 skada
Försvar: 11 (nomadkåpa)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Detta blir tjugonde figuren i tråden, alltså är det fjärde advent. Det firar vi med...

The Sword, The Crown & The Unspeakable Power
Puh. Längsta titeln hittills, vi säger SCUP från och med nu. Det här är ännu ett PBTA-hack, denna gång i Game of Thrones med bortfilade serienummer.

Det finns 11 playbooks, som faktiskt heter klasser i det här spelet. Jag vill inte grotta ner mig i torteraren The Screw, så d10:an bestämmer att jag spelar The Lyre. Mestadels trubadur, inslag av lurendrejare.

Jag ska ha ett namn och ett utseende och som brukligt i PBTA-hack finns det förslag. Jag blir Pine, en man med flådiga kläder och charmerande leende.

Sen kommer stats, och det finns fyra rader att välja på. Jag väljer raden med Steady+1, Fierce-2, Wily+2, Sly+1, Arcane+1
Jag är usel på våld och att hota (Fierce), bra på att övertala folk (Wily).

Jag skriver ner mina ägodelar: Min gitarr, random gunk värt 1 Barter, mina flådiga kläder och en värja (ett vapen som gör max 2 Harm).

(Det börjar kanske framgå att SCUP tar många termer rakt av från AW. Det är ett korrekt konstaterande.)

Jag tillhör en fraktion, och hoppar till fraktionskapitlet för att bygga den. Där ska jag svara på flervalsfrågor:
Typ av grupp? Orden (religiös eller bildad)
Social status? Olagliga (hemliga eller kriminella)
Välj två fördelar baserat på social status (olaglig/utstött): Sekretess, magi.
Sist ska spelarna diskutera sina fraktioners förhållande till varandra men jag har ju inga medspelare.

Nu när mina frimurare är klara noterar jag min Heder. Jag börjar med 1, plus 1 om jag är rik, ädling eller känd. Känd är jag nog så 2 Heder då. Heder betalar jag när jag ber min fraktion om hjälp.

Sen kan jag ha en beskyddare (Patron) och det kan vara en annan spelares figur. Om ingen annan spelare vill vara min beskyddare så bestämmer jag att jag är anställd av en smågreve. Jag snor namnet Halbrook från The Crown-klassen. Jag får ett Barter varje spelmöte och kan slänga mig med min beskyddares namn i sociala situationer.

Jsg ska ha relationer till två av mina icke-existerade medspelare. Nästa!

Jag får två Moves från min klass utöver basic-dragen. Jag tar "Vox Populi" (hetsa upp folkmassor) och "Charmed, I'm Sure" (charma en person i enrum så den jobbar åt mig).

Då är jag så klar jag kan bli.

The Lyre
Pine, en man med flådiga kläder och charmerande leende
Steady+1, Fierce-2, Wily+2, Sly+1, Arcane+1
Gitarr, random gunk (1 Barter), flådiga kläder, en värja (2 Harm)
Fraktion: Fribryggarnas hemliga orden - sekretess och magi
Beskyddare: Halbrook, smågreve.
Moves: "Vox Populi", "Charmed, I'm Sure"
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
21 är oslagbart, och det gäller även rollpersonerna i...

All of Their Strengths
AotS är en parodi på Blade. Man spelar en hybrid mellan två monster ur en WoD-liknande setting. Man har alla deras styrkor och inga av svagheterna. Man bekämpar monster. Det är nittiotal och regnar.

Alltså, man kan välja att vara människa-monsterhybrid, som Blade, men det är ju trist. Det finns tolv monster att vara hybridiserad från, tärningen säger att jag är hälften mumie, hälften djupfolk.

Från min mumiehalva får jag:
"Bond: Grave Authority" - när jag befaller någon blir den min slav i ett par timmar.
Unkillable - om inte mitt hjärta förstörs.
Immunity - mot kvävning, sjukdom, gift, törst, hunger, ålder.
Gift: "Sanctify (holy)" - om jag använder gåvan ökar maxeffekten på ett slag med 1. Adjektivet inom parentes kan jag sätta på andra gåvor för att skapa nya hybridgåvor.
Charm: Magic Awareness - om jag använder trollformeln ökar effekten med 1.

Från min djupfolkhalva får jag:
Power: Merskin - För varje timme jag tillbringar i vatten får jag 1 Amp, och kan välja en egenskap, kroppsdel eller sinne från ett vattendjur. Det är Charms och ger ökad effekt på slag. Jag kan ha så många som jag har Amp och de trillar av om jag förlorar Amp.
Charm: Sea's Blessing - jag får plus på fysiska handlingar om jag är blöt, +1 om jag är fuktig, +2 om jag är genomblöt och +3 under vatten.
Immune - mot drunkning, tryck
Charm: Quick Swimmer, Telepathy With Marine Life - även dessa ger +1 på slag.

Och alla Charms från djupfolksidan kan bli Holy.

Varje art har ett Discord-värde, de läggs ihop och så väljer jag så många svagheter från mina hybridhalvor. Discord är 1 för både mumier och djupfolk så jag ska välja två:
Allergy+Peril: Eld - kontakt med ämnet sätter min skada till 5, och ämnet trumfar både Immune och Unkillable. Jag kan alltså dö av eld eller av att få hjärtat utslitet.
Lose Control+Issue: Deepmind - när jag har minst 1 Amp kan SL få mig att säga kryptiska meningar med högst Amp antal ord. Jag är också nästintill oförmögen att agera emot dessa yttranden från Deepmind.

(Amp är en av tre energimätare som används för att driva krafter. Min hybrid har nu bara Amp men det kan även finnas Charge och Juice.)

Fullblodsmumier är svaga mot eld, vatten och katter, och är bundna inomhus och till sin sarkofag. Djupfolk har kontakt med Deepmind och är känsliga för uttorkning. Jag är inte riktigt utan svagheter men nog blev jag starkare än orginalen.

Nåväl, nästa steg är att komma på en melodramatisk ursprungshistoria. Varför är jag en cool hybrid, och varför slåss jag mot monster?
Gamla Egypten och Atlantis hade förstås kontakt. När jag, prins Kriagan XXIV, dog, sörjde min far mig så mycket att han såg till att mumifiera mig. Allt gick fruktansvärt fel och jag vaknade tusen år senare i ruinerna av min familjs palats. Sedan dess har jag irrat runt och försökt ställa saker till rätta.

Nu ska vi ha stats. Det finns fyra, jag får fördela ut 6 poäng på dem och de sätter taket för hur mycket effekt jag kan få på ett slag för dem:
Built 1, Fast 4, Hot 1, Sharp 0

Sen ska vi ha "Scenes", det är områden som figuren är insatt i. Jag antar att det refererar till "goth scene" etc. De är lite luddigt definierade och det enda exemplet är "Swords", men hursomhelst ska vi sätta ut 5 poäng, max 3 per scene. Min odödlige fiskman är förstås djupt (höhö) insatt i historia (1), nyfiken på modern teknologi (1), och som alla prinsar tränad i Atlantiska stridskonster (3). Värdet läggs till på slag där scenen är relevant.

Sen ska man beskriva hur råkool man ser ut. Det finns lite utgångspunkter på varje art. Prins Kriagan ser ut som en mycket torr atlantier, med pergamentliknande simhud mellan fingrarna, kalt huvud och gälar som inte längre behövs men kan spärras upp när han blir arg. Hans ögon är borttagna vid mumifieringsprocessen och täcks av silverfärgade spegelglasögon. Privat bär han atlanteanska adelskläder i blått och grönt med silverkanter, som han byter mot en wetsuit med en massa fickor när skiten träffar fläkten och han måste på uppdrag.

(Boken föreslår att man ska beskriva figurens frisyr, vilka delar som är rakade och vilken färg resten har. Och så vidare med tatueringar och hur mycket man anstränger sig för att visa dem. Och ja, vilka solglasögon rollen har och vilken ursäkt hen har för att ha dem inomhus på natten.)

Sen ska jag välja tre föremål, om de är relevanta för ett slag räknas de som en scen med rang 1, eller ger 1 i bonus om någon annan scen gäller.

Kriagan har en atlantisk treudd, ett bibliotek av bevarade uråldriga böcker och ett specialdesignat multiverktyg med inbäddad atlantisk teknologi och arbiträrt många funktioner.

Sist ska jag hitta på ett alias (typ "Blade") och kanske ett riktigt namn. Prins Kriagan XXIV har redan ett riktigt namn, och vill inte veta av något kodnamn vare sig från vänner eller fiender.

Då var min överdrivne actionhjälte klar

Prins Kriagan XXIV
Mummy/Deepfolk
Allergy+Peril: Fire
Lose Control+Issue: Deepmind

Built 1, Fast 4, Hot 1, Sharp 0
Scenes: History 1, Technology 1, Atlantean martial arts 3
Gear: Atlantean trident, ancient library, atlantean/modern hybrid multitool
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Under julen byggde jag julstämning istället för figurer, men nu kör jag igång med...
Rotsystem
Ett växtnätverk har tagit över nästan hela jorden, och mänskligheten som vi känner den har trängt in sig i arkologin Stad Ett. Finns det andra arkologier? Vi vet inte för växtnätverket stör ut all trådlös kommunikation. Välkommen till Rotsystem, allt är skit.

Jag ska göra nån slags cyberpunkig frilansagent. Först ska jag åtminstone fundera på utseendet. Jag fastnar för subkulturen "retros" och bestämmer att min figur är en sån. Han bär jeansbyxor och -jacka och har en smakfull hockeyfrilla.

("Smakfull hockeyfrilla" är ett citat från boken och kanske det finaste som skrivits i en svensk rollspelsprodukt.)

Sen ska jag hitta på ett alias och ett namn. Min retro kallar sig helt enkelt "86" och heter privat David Nikolov. Jag ska klura på min roll i gruppen också och kommer överens med mina imaginära medspelare att jag vill bygga en infiltratör.

Sen ska jag välja samhällsskikt och vilken megacorp jag vuxit upp inom. Ifrit är balla, de jobbar med att förstå Grönskan och har naturtema. 86 kommer från deras trasproletariat.
Jag ska slumpa fram minst två uppväxthändelser, och en bakgrundshändelse för varje syssla jag haft i semi-vuxen ålder. 86 har sysselsatt sig som budbärare.

Jag slumpar en allmän och en trasproletariat-uppväxthändelse.
Allmän: Min far var beroende av droger. Hur påverkade det mig? Han var frånvarande långa perioder och jag fick underhålla mig själv och utforska sektorn.
Trasproletariat: Mina föräldrar vägrade ha med gängen att göra, men ville inte nöja sig med näringslösning utan odlade egen mat, vilket är förbjudet pga Grönskan

Jag slumpar fram en allmän bakgrundshändelse: Jag blev inlurad i Gaiakulten och började ana oråd. Till slut gick jag till auktoriteterna, så nu är jag ovän med Gaiakulten.
En budbärarhändelse också: En gång lät jag mig mutas att visa innehållet i ett paket för någon annan än mottagaren. Så vitt jag vet fick mottagaren aldrig reda på det.

Jag ska också ha en motivation till att ge mig ut på vanvettiga uppdrag som frilansare. Jag vill bli rik och har en övertro på min egen förmåga, och frilansarjobbet betalar ändå bättre än kurirjobb.

Nu börjar vi med spelvärden. Jag ska fördela ut 10 poäng på 6 egenskaper. Man får sätta 0 men det är dumt, värden över 3 måste motiveras med genteknik eller cybernetik. Boken föreslår 3, 2, 2 och resten ettor, så:
Avståndsvapen 1, Hacking 1, Närstrid 1, Rörlighet 3, Socialisering 2, Styrka 2

Sen ska jag sätta ut 10 poäng på 13 expertiser, här är det rimligare att sätta ut nollor. Boken föreslår två tvåor, sex ettor, resten noll. Det blir:
Kultur: Design 1, Samhällsanalys, Subkulturer 1
Analys: Dataanalys, Materialanalys 1, Rättsmedicin, Signalanalys
Hårdvara: Ballistik, Cybernetik 1, Teknik 1
Grönska: Abnormal biologi 1, Botanik 2, Zoologi 2

Efter expertiser ska jag sätta ut 10 "fria poäng", på antingen cyber, pengar, mjukvara eller mer egenskaper eller expertiser. Eftersom jag fått blodad tand av Eclipse Phase cybrar jag loss lite och köper:
Implantatdator för 1p, två cyberögon för 2p, ryggrad 1p, två cyberben 2p, nervsystem 1p. Jag har två expansionsplatser lediga, får ett datajack med implantatdatorn, och cyberögonen har inspelningsutrustning, magnetfältsyn, mikroskop och teleskop.

(Till skillnad från i Eclipse Phase är den här cyberpunken trådbunden, eftersom Grönskan kan hacka trådlösa signaler.)

För mina sista 3 poäng köper jag 15 e-kreds och spenderar 9 av dem på:
Kameleontdräkt, mikrosensor, termografiska linser (glasögon), inbrottsverktyg och lasermikrofon.

Sen får jag en frilansarkit med basicgrejer: 1 pistol, 1 Omni-utfärdad licens för pistolen, 1 Skyddsdräkt, 1 hållbart klätterrep, 1 liten ficklampa med ställbar ljusstyrka, 1 spårsamlingsväska, 1 buggkit.

Då är jag klar. Det var klart lindrigare än att göra en Eclipse Phase-gubbe.

David "86" Nikolov, fd trasproletariat och kurir
Egenskaper: Avståndsvapen 1, Hacking 1, Närstrid 1, Rörlighet 3, Socialisering 2, Styrka 2

Expertiser:
Kultur: Design 1, Samhällsanalys, Subkulturer 1
Analys: Dataanalys, Materialanalys 1, Rättsmedicin, Signalanalys
Hårdvara: Ballistik, Cybernetik 1, Teknik 1
Grönska: Abnormal biologi 1, Botanik 2, Zoologi 2

Cyber: Implantatdator (med datajack), två cyberögon (inspelningsutrustning, magnetfältsyn, mikroskop, teleskop), ryggrad, två cyberben, nervsystem. Två expansionsplatser lediga.

Utrustning: Kameleontdräkt, mikrosensor, termografiska linser (glasögon), inbrottsverktyg, lasermikrofon, pistol, Omni-utfärdad licens för pistolen, Skyddsdräkt, hållbart klätterrep, liten ficklampa med ställbar ljusstyrka, spårsamlingsväska, buggkit, 6 e-kreds.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Dan före dopparedan gör vi en figur till…
Legacy: Rhapsody of Blood
Legacy: Life Among the Ruins är ett AW-hack, och Legacy: Rhapsody of Blood är i sin tur ett hack av L:LAtR. Man spelar både en blodslinje som finns kvar genom årtionden och den utforskare som blodslinjen med jämna mellanrum skickar till Slottet för att bekämpa Regenten som återföds och utför någon slags ond ritual för att göra världen sämre.

Jepp, det här är Castlevania som bordsrollspel. Jag har varken spelat Legacy: Life among The Ruins, Legacy: Rhapsody of Blood eller något Castlevania-spel, så det här blir nog bra.

Egentligen ska gruppen först välja varsin pregen som representerar varsin blodslinje och spela ut en slutstrid med Regenten, varpå man bygger sina roller för nästa tidsålder, men jag har varken medspelare eller ork att spela ut en fajt så jag går direkt på rollgenerering.

En d5 säger att min blodslinje är The Hidden Hand, som grundades av The Mastermind efter att han stred mot Regenten för många år sedan. Den ska ha stats, det finns tre val och det finns en rad om vad varje val säger om min blodslinje. Jag väljer Chalices 0, Swords -1, Coins 1, Wands 1, det betyder att vi är en hemlig orden av världens elit som är bundna av ockulta ritualer och ömsesidig utpressning. Frimurarna i det här PBTA-hacket också.

(Chalices 0 betyder att vi är halvdana på att förse utforskarna med mat och husrum. Däremot är vi rika och bra på magi, men inte så bra på att hålla brohuvuden i Slottet.

Sen ska jag välja traditioner, det är fluff om hur vi ser ut.
Stil: Formella kläder och subtila tecken på medlemskap.
Kunskap: Rapporter från agenter över hela världen.
Namn: En mytologisk varelse. (Hydran!)

Sen ska blodslinjen ha två moves. Jag väljer Experimental Weaponry (min utforskare får ett coolt vapen varje tidsålder) och A Web of Influence (blodslinjen kan leta resurser och få fler än vanligt).

Sist ska blodslinjen under varje generation välja ett "sammanhang" (context):
En fristad: En herrgård med hjälpsamt tjänstefolk.
En drivkraft (för min utforskare): En politisk rival har fått kraft av Regentens korruption.
En väg in i Slottet: En stor bal och en förfalskad inbjudan.

Nu själva figuren. Varje generation kommer en ny medlem av blodslinjen att ge sig in i Slottet och bekämpa Regenten. D5:an säger att jag spelar The Reckoner, en utforskare som kan tvinga på det föränderliga Slottet ett uns av stabilitet.

Även utforskaren har stats, det finns en färdig där jag får lägga till +1 på en rad. Det blir Iron -1, Glass +1, Sulphur 0, Mercury +1
(Vad fan betyder det här? Orginal-Legacy har nästan lika kryptiska statnamn. Ett litet smolk i en annars rätt cool familj av system. Hursomhelst är jag smart (Glass) och snabb (Mercury) men inte så tuff (Iron) och medel på magi (Sulfur).

Hur ser jag ut då, och har jag någon motivation för att ge mig in i Slottet utöver min blodslinjes drivkraft? Jag är Kasi, en asiatisk kvinna med mager kropp. Vår politiska rival är inte bara en rival, jag vill hämnas på honom för att han dödade min bror.

Sen ska jag ha utrustning. Som alla utforskare får jag designa ett vapen själv. Det får en fördel och en nackdel. Jag har ett armborst (+ranged, -reload). Jag har också en gammal karta, en teodolit och ett vattenpass, och så mycket matransoner jag behöver.

Sist ska även utforskaren ha två moves. Jag väljer Reshape Chaos (få en del kontroll över vad som finns i Slottet) och And Next You'll Say (förutsäg vad en fiende kommer att göra, och ge dem minus om de inte gör så).

Och då är Kasi klar att storma Slottet.

Blodslinjen Hydran
Stats: Chalices 0, Swords -1, Coins 1, Wands 1
Moves: Experimental Weaponry, A Web of Influence

Utforskaren Kasi
Stats: Iron -1, Glass +1, Sulphur 0, Mercury +1
Föremål: Armborst (+ranged, -reload), en gammal karta, en teodolit och ett vattenpass, så mycket matransoner jag behöver.
Moves: Reshape Chaos, And Next You'll Say
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Tjugofjärde figuren! Gud Jul!
Godbound
Jag har spelat Godbound! Det är då det femte spelet i den här listan på 24 spel som jag faktiskt spelat tidigare.
Godbound är ett OSR-hack där vi spelar mäktiga rollpersoner som fått gudakrafter. Det är OSR för att man ska kunna importera knäppa monster från andra OSR-spel till Godbound, i övrigt spretar det lite från standard-OSR-spelen från den tiden då det först släpptes. Vi kör.

Först ska jag ha stats. Det är de vanliga som vi känner igen från D&D och jag kan dela ut standardstats eller slå tärning - 4d6, räkna bort den lägsta tärningen, gör detta sex gånger och dela ut statsen fritt. Jag slår tärning som nån grottmänniska och får 9, 10, 11, 12, 13, 14. Tärningarna måste skämta.
Hursomhelst lägger jag ut STR 13, DEX 9, CON 11, WIS 12, INT 14, CHA 10

Steg 2 och 3 enligt boken är att notera statmodifikationer och statchecks, men jag kommer att fippla med statsen senare så jag väntar med det.

Steg 4 är att hitta på tre fakta om min figur. Ett ska handla om varifrån hen kom, ett ska handla om hur hen fick sina mundana skills, och ett ska vara relaterat till en relation eller organisation.
Jag rullar tärning igen. Det finns 16 nationer i Godbounds standardsetting och en d16 säger att jag är från Oasis States. Icke-Egypten med pyramidformade arkologier där galna inavlade gudafaraoner styr med järnhand.

Ett par ytterligare ord om settingen: Varje nation får en sida, med en sammanfattning, en enkel karta, tre problem som man kan försöka lösa i nationen, exempelnamn och exempel på rollpersoner från nationen. Sen sammanfattas hela kontinenten på en sida med världskarta och en mening per nation. Jag gillar’t.

Hursomhelst, “Exiled (Oasian) noble” finns som förslag på sidan om Oasis States och låter som en kul ursprungsfakta. “Dealer in Oasian Drugs” finns också och är vad jag sadlat om till när jag blev utsparkad i öknen från palats-arkologin. Sist väljer jag att ha en vendetta med “Sand princes” - rövarbanden som lever i öknen och rånar och plundrar. Namn är steg 16 men det finns förslag så jag passar på att välja kvinnonamnet Kalhata.

Steg 5 är själva gudagrejen. Jag har fått del av tre av Skapelsens Ord, och ska nu välja dem. Jag tänker mig en trickstergud med orden Deception, Luck och Health. Jag får vissa förmågor automatiskt för att jag har dessa Ord:
Deception ger mig 16 DEX eller CHA, beroende på om jag är smygig eller luras.
Health ger mig ett absolut skydd mot sjukdomar, jag kan diagnosticera dem, och får 16 CON.
Luck låter mig slå en d20 en gång om dagen och spara den. Jag kan sen ersätta mitt eget eller någon annans d20-slag med den sparade d20:an.
Jag höjer min CON och CHA till 16. Ni ser vad jag gjorde? Jag la mina lägsta slag där från början för att jag skulle få höja dem sen ändå. (Hade en stat redan varit 16 hade jag kunnat höja den till 18.)

I steg 7 får jag lägga sex poäng på gudomliga gåvor. Det kommer från mina Ord. Jag väljer:
Deception - Liar’s Flawless Grace. Mina lögner blir alltid trodda och kan inte avslöjas av magi.
Deception - Perfect Masquerade. Jag kan se ut som vem som helst som jag sett.
Luck - Unmarred Beneficience. Jag har alltid AC 3 som inte förbättras av rustning.
Luck - The World Against You. Jag kan orsaka olyckor inom 199 fot som gör 1d10 skada och räknas som magiska vapen.
Generisk - Effort of the Word. Jag får en extra poäng Effort - bränslet till mina gudakrafter.
Generisk - Excellence of the Word. Jag får höja en stat till 18, jag väljer DEX och säger att det kommer från Luck.

Nu tar vi steg 2 och 3. Stat modifiers kommer från en tabell, ungefär som i D&D3. Stat checks är 21 - stat, när jag slår för dem ska jag slå lika eller över med en d20. De flesta slag är omvrängda så att högt på tärningen ska vara bra vilket gör att de räknas ut lite avigt ibland. Hursomhelst:
STR 13 (+1) check 8
DEX 18 (+3) check 3
CON 16 (+2) check 5
WIS 12 (+0) check 9
INT 14 (+1) check 7
CHA 16 (+2) check 5

Steg 8 är att skriva ner mina saves. Alla saves är 15 - det högsta av två statmodifikationer, och resultatet ska jag slå lika med eller över.
Hardiness (STR/CON): 13
Evasion (DEX/INT): 12
Spirit (WIS/CHA): 13

Steg 9 och 10 är att välja vapen och rustning. Rustning behöver jag inte då det inte förbättrar mitt AC 3 från Ordet Luck. Vapen är lätt, det finns inga långa tabeller utan jag har två khopesher för de ser balla ut. Dubbla vapen räknas som ett tvåhandsvapen (d10 skada) som använder DEX som bonus på attack och skada. Jag tar med mig ett armborst (d8 skada) som backup.
Träffbonus är då DEX-bonus på allt, plus ett för min level. AC är 3 minus DEX-bonus, alltså 0

Steg 11 är hit points, de är 8 plus CON-bonus, alltså 10.

Steg 12 är Effort, bränsle till gudakrafter. Jag får två plus eventuella höjningar jag köpt, och det gjorde jag ju när jag köpte gåvor, så 3.

Steg 13, 14 och 15: Jag börjar spelet med 0 Wealth, 0 XP och 0 Dominion, och 2 Influence. Najs. Dominion är valuta jag spenderar permanent för att åstadkomma varaktiga förändringar i världen. Influence kan jag investera för att åstadkomma semi-varaktiga förändringar, och ta tillbaka men då återgår förändringen till det normala.

Steg 16 har jag delvis gjort. Jag har ett namn men ska ha ett mål också. Jag vill reformera Oasis States och åstadkomma ett alternativ till gudafaraonerna och sandprinsarna.

Och med det är min halvgudinna klar.

Kalhata
Facts: Exiled noble, Dealer in Oasian drugs, Vendetta with the Sand Princes

STR 13 (+1) check 8
DEX 18 (+3) check 3
CON 16 (+2) check 5
WIS 12 (+0) check 9
INT 14 (+1) check 7
CHA 16 (+2) check 5

Hardiness 13
Evasion 12
Spirit 13
AC 0
HP 10
Effort 3
Influence 2
Double Khopesh +4, 1d10+3
Crossbow +4, 1d8+3

Words: Deception, Luck, Health
Deception - Liar’s Flawless Grace. Deception - Perfect Masquerade.
Luck - Unmarred Beneficience.
Luck - The World Against You.
Generisk - Effort of the Word.
Generisk - Excellence of the Word. (DEX)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Och vad jar jag lärt mig av det här då?
  • Att inte åta mig dagliga grejer i December.
  • Att jag vill ta mig i kragen och läsa År Noll-spelen och The One Ring
  • Att bokmärken är väldigt välkommet i PDF:er. Eclipse Phase var, trots mitt gnällande, ordentligt bokmärkt. The One Ring verkar ha ett bokmärke per styckesrubrik och det var ju helt oanvändbart.
  • Jag hoppade över spel som jag bara har i fysisk form för jag ville inte jaga böcker i hyllan. Tror det var klokt, men därmed blev det inga gubbar till Skymningshem: I2, Västmark, D&D 3-4 eller Reign, men @Svarte Faraonen fixade ju Rävsvans spel åtminstone.
  • Tror inte det har blivit något överlapp i spel med Svarte Faraonens tråd, men han har väl några kvar att göra.
 
Last edited:

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Tänkte bara nämna den fantastiska karaktärskaparen till The One Ring. Layouten i boken gör skapandet knöligt med denna sidan gör det till en fröjd. Den innehåller så mycket från boken att det nog är ett gränsfall på intrång men C7 verkar se genom fingrarna angående den då jag inte sett några negativa kommentarer från deras sida.
Går i princip att skapa en gubbe utan att ha kollat i boken, önskar att liknade fanns till andra spel..

 
Top