Jag funderar på att köra en Kickstarter

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Vi pratade ju i en annan tråd om känslomässiga reaktioner och bedömningar av sannolikheter. Min Kickstarter var uppe i 83 backare och jag kände mig glad som en lärka, när det plötsligt kommer in en avbokning och det kändes som ett slag i solar plexus. 82 backare är ju fortfarande fantastiskt, men känslomässigt drabbade den där enda avbokningen hårt. Helt ologiskt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vi pratade ju i en annan tråd om känslomässiga reaktioner och bedömningar av sannolikheter. Min Kickstarter var uppe i 83 backare och jag kände mig glad som en lärka, när det plötsligt kommer in en avbokning och det kändes som ett slag i solar plexus. 82 backare är ju fortfarande fantastiskt, men känslomässigt drabbade den där enda avbokningen hårt. Helt ologiskt.
Ja, det är verkligen det värsta. Särskilt som de alltid kommer i svackan efter den första anstormningen. Det är inte så mycket att säga annat än att man får vara filosofisk (närmare bestämt stoisk). Det är ofrånkomligt, det händer nog i alla KSar, så det är bara att köpa och fokusera på de 82 du har (grattis och glad att vara en av dem!)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Vi pratade ju i en annan tråd om känslomässiga reaktioner och bedömningar av sannolikheter. Min Kickstarter var uppe i 83 backare och jag kände mig glad som en lärka, när det plötsligt kommer in en avbokning och det kändes som ett slag i solar plexus. 82 backare är ju fortfarande fantastiskt, men känslomässigt drabbade den där enda avbokningen hårt. Helt ologiskt.
När man pratar om stocktrading så brukar man säga att tre vinster väger emotionellt ungefär lika tungt som en förlust, även om varje enskild vinst/förlust var på samma summa pengar.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Vi pratade ju i en annan tråd om känslomässiga reaktioner och bedömningar av sannolikheter. Min Kickstarter var uppe i 83 backare och jag kände mig glad som en lärka, när det plötsligt kommer in en avbokning och det kändes som ett slag i solar plexus. 82 backare är ju fortfarande fantastiskt, men känslomässigt drabbade den där enda avbokningen hårt. Helt ologiskt.
Äh, hoppas det blir muntrare miner nu när jag uppdaterat mitt pledge från PDF-nivå till tryckt bok istället :) Dessutom ser du ut att åter ha 83 backers denna morgon!

Dubbel-munter-måndag! Kan behövas med förmiddagens bedrövliga väder samt själsdödande återgång till kontor i post-hemarbetets tid.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Lite fler tips då jag förgäves försökte hitta kickstartern: Det verkar inte finnas någon länk till kickstartern från hemsidan, och vad kanske värre är att det inte ens går att söka upp den genom kickstarters sökfunktion. Jag sökte på 'drakar' och fick ingen träff på den, sökte på 'dunder' fick ingen träff på den, dunderochdrakar gav ingen träff alls. Till slut (efter att ha sökt upp länken från det här forumet) så har jag kommit fram till att på grund av '&' och det inte är något mellanslag så måste man söka på det ganska ologiska dunderanddrakar för att få fram den.

Nu kanske inte jättemånga söker runt på kickstarter så där på måfå, men om man hört om det någonstans och är lite nyfiken och går in och söker och inte hittar något är nog risken att man inte lägger mer energi än så på att hitta en direktlänk någonstans.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Lite fler tips då jag förgäves försökte hitta kickstartern: Det verkar inte finnas någon länk till kickstartern från hemsidan, och vad kanske värre är att det inte ens går att söka upp den genom kickstarters sökfunktion. Jag sökte på 'drakar' och fick ingen träff på den, sökte på 'dunder' fick ingen träff på den, dunderochdrakar gav ingen träff alls. Till slut (efter att ha sökt upp länken från det här forumet) så har jag kommit fram till att på grund av '&' och det inte är något mellanslag så måste man söka på det ganska ologiska dunderanddrakar för att få fram den.

Nu kanske inte jättemånga söker runt på kickstarter så där på måfå, men om man hört om det någonstans och är lite nyfiken och går in och söker och inte hittar något är nog risken att man inte lägger mer energi än så på att hitta en direktlänk någonstans.
Oh! Tack för ditt idoga felsökande. Jag skall se om jag kan göra något för att förbättra detta.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Finns det någon särskild anledning till att du kör utan mellanslag? Det sticker åtminstone i mina ögon rätt rejält.
Det är väl bara gammal vana av att skriva Dungeons&Dragons på det viset. Och i det här fallet blev det tydligen inte så bra.
Det verkar som om Kickstarters sökfunktion bara kollar på orden i rubriken. Så det funkar att söka med "Dunder&Drakar", men inte "Dunder Drakar" eller "Dunder & Drakar". Man tycker att man borde ha en möjlighet att ange alternativa sökord för projektet, men jag hittar inget sådant.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Tror inte du ska bry dig för mycket om just det, för Kickstarters sökfunktion är ökänt usel i allmänhet. Själv är jag lite för mycket av typograf och korrläsare för att kunna tycka att "Dungeons&Dragons" ser bra ut i löptext också. :)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Tror inte du ska bry dig för mycket om just det, för Kickstarters sökfunktion är ökänt usel i allmänhet. Själv är jag lite för mycket av typograf och korrläsare för att kunna tycka att "Dungeons&Dragons" ser bra ut i löptext också. :)
Och du har ju helt rätt i det. Vi får se om vi kan lära den här gamla hunden att sitta. :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Vi pratade ju i en annan tråd om känslomässiga reaktioner och bedömningar av sannolikheter. Min Kickstarter var uppe i 83 backare och jag kände mig glad som en lärka, när det plötsligt kommer in en avbokning och det kändes som ett slag i solar plexus. 82 backare är ju fortfarande fantastiskt, men känslomässigt drabbade den där enda avbokningen hårt. Helt ologiskt.
Du bör isf stålsätta dig rejält när det kommer till kampanjens avslutande och du kommer att märka hur många kreditkortsbetalning som havererar. Då behöver du jaga folk med blåslampa innan Kickstarter stänger ned tidsfristen och avnoterar de backers vars kort inte kan belastas.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Du bör isf stålsätta dig rejält när det kommer till kampanjens avslutande och du kommer att märka hur många kreditkortsbetalning som havererar. Då behöver du jaga folk med blåslampa innan Kickstarter stänger ned tidsfristen och avnoterar de backers vars kort inte kan belastas.
Så är det :(
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Du bör isf stålsätta dig rejält när det kommer till kampanjens avslutande och du kommer att märka hur många kreditkortsbetalning som havererar. Då behöver du jaga folk med blåslampa innan Kickstarter stänger ned tidsfristen och avnoterar de backers vars kort inte kan belastas.
Så vad är ett rimligt bortfall av backare att räkna med där? 5%? 10%? 25%? Fler?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Så vad är ett rimligt bortfall av backare att räkna med där? 5%? 10%? 25%? Fler?
Det beror helt på målgrupp, slutdatum, och reward-nivåer. I ditt fall – med svenskar, avslut direkt efter löning, och ganska låga nivåer – bör det bara vara någon procents bortfall.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Så vad är ett rimligt bortfall av backare att räkna med där? 5%? 10%? 25%? Fler?
Varierar, men mellan 5-15% skulle jag säga. Troligen lägre mtp att du har en svensk kampanj riktad mot hyfsat savvy svenskar (antagande). Tex för KULT: Divinity Lost hade vi runt 13% som havererade när KS gör sitt första betalningsförsök. Så vi lade en vecka på att jaga/hjälpa/stötta backers få till det hela rätt, vilket på slutet medförde ett bortfall på 2,7%, vilket får ses som en mycket bra hävstång.

Poängen är att du måste ställa in dig på att du behöver jaga folk. Och de backers vars kort inte kan belastas efter 7 dagar raderas från kampanjen, så du har ingen kontaktmöjlighet via KS att nå dem. Så ta backuper på backer-listan innan detta händer.
 
Top