Jag funderar på att köra en Kickstarter

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Sen skulle jag vilja varna för att hänga upp det hela för mycket på töjmål. Det kan vara så att själva grejen med Dunder och Drakar är själva grundreglerna, och att de som backar ändå backar oavsett töjmål eller inte.

Så jag skulle först fundera på hur kan själva grundpaketet vara så bra som möjligt för att locka så många som möjligt. Och hellre ösa på lite för att få till hög kvalitet än att tänka "många backare är bra!"

Till syvende och sist är det summan som är viktigast för att realisera projektet, och jag tror inte att töjmål kommer att ge 10 gånger fler backare än utan töjmål. Hellre att man sätter upp nivåer av backning så att säga, där man lägger på extra grejer för vissa nivåer (backa med 250 spänn till, få en hardback finns bara 10, backa med 500 spänn extra och du får vara en hjälte på en teckning i boken, och lite sånt).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Sen skulle jag vilja varna för att hänga upp det hela för mycket på töjmål. Det kan vara så att själva grejen med Dunder och Drakar är själva grundreglerna, och att de som backar ändå backar oavsett töjmål eller inte.

Så jag skulle först fundera på hur kan själva grundpaketet vara så bra som möjligt för att locka så många som möjligt. Och hellre ösa på lite för att få till hög kvalitet än att tänka "många backare är bra!"

Till syvende och sist är det summan som är viktigast för att realisera projektet, och jag tror inte att töjmål kommer att ge 10 gånger fler backare än utan töjmål. Hellre att man sätter upp nivåer av backning så att säga, där man lägger på extra grejer för vissa nivåer (backa med 250 spänn till, få en hardback finns bara 10, backa med 500 spänn extra och du får vara en hjälte på en teckning i boken, och lite sånt).
Nu är väl trenden att dom flesta gått ifrån såna 'dyra nivåer', som jag förstod det för att det är för mycket jobb, men jag tror samtidigt att det kan vara ett smart sätt att dra in mycket pengar, för historiskt sett har ju alltid limiterade riktigt dyra nivåer på svenska rollspel varit de som backats i princip först.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Till syvende och sist är det summan som är viktigast för att realisera projektet, och jag tror inte att töjmål kommer att ge 10 gånger fler backare än utan töjmål.
Säkerligen inte 10 gånger fler. Men intressanta töjmål kan motivera folk som redan backat att börja pusha kickstartern på sina vänner och bekanta för att de verkligen vill ha den där tygkartan, eller de specialgjorda tärningarna. Kan ge en extra push på slutet.

(Just ja! Tärningar kan vara ett kul strechgoal!)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nu är väl trenden att dom flesta gått ifrån såna 'dyra nivåer', som jag förstod det för att det är för mycket jobb
Tricket är ju att hitta extrasaker som innebär lite jobb för skaparen men som ger stort värde för backaren. Vad det skulle kunna vara har jag ingen aning om dock.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Alltså, det vore ju sjukt kul att göra en kickstarter där hela boken byggs upp utifrån töjmål från grunden:

Utgångspunkt: handskrivna anteckningar i ett kollegieblock, men rudimentära skisser av författaren själv.

Töjmål 1 - 200 SEK: jag scannar in anteckningarna på datorn, printar med laserskrivare och sätter in i en mapp.

Töjmål 2 - 2000 SEK: jag renskriver allting på datorn, printar med laserskrivare och sätter in i en mapp. Bilderna är fortfarande skisser.

Töjmål 3 - 10000 SEK: jag kontaktar en printfirma

Töjmål 4 - 20000 SEK: Jag köper in billiga svartvita illustrationer
...
Jaaaa gör det!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Tricket är ju att hitta extrasaker som innebär lite jobb för skaparen men som ger stort värde för backaren. Vad det skulle kunna vara har jag ingen aning om dock.
Lite jobb, och liten kostnad. Ju fler backare jufler grundpaket man måste punga ut med. Förhoppningsvis har man räknat in en bekväm vinstmarginal åt sig själv också, och många kostnader tenderar jag att sjunka ju större kvantiteter man snackar om.

Men jag tror många _backare_ stirrar sig blinda på totalsumman och glömmer bort det där att en ansenlig del av de där två miljonerna (Ta i trä) kommer ätas upp av:

1) Kickstarters andel
2) Kostanden för den ursprungliga produkten
3) Eventuell skatt

Men töjmål kan ju så klart läggas in som tillägsköp, som man får betala extra för i pledge managern sen. Det har ju fördelen att kickstarter inte får någon andel av de pengarna också ;)

Fast som backer är så klart tillägsköp mindre roliga än gratissaker =D
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Men jag tror många _backare_ stirrar sig blinda på totalsumman och glömmer bort det där att en ansenlig del av de där två miljonerna (Ta i trä)
Jag tänker att det är stor skillnad på den nivån som Dunder & Drakar aspirerar på och den som Fria Ligan har som grundnivå. Och att det måste spela roll i diskussionen. Jag tror inte, med all respekt för Oldtimer, att Dunder & Drakar kommer att dra in tillräckligt med pengar för unika tärningar och tygkartor.

Och jag tror inte Oldtimer har den ambitionen heller, utan vill få till en liten kickstarter som går i mål och som stödjer utgivandet så att inte det blir förlust.

@Oldtimer jag ber om ursäkt om jag framställer din kickstarter på fel sätt. Oavsett så har du en backare här!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Jag tänker att det är stor skillnad på den nivån som Dunder & Drakar aspirerar på och den som Fria Ligan har som grundnivå.
Desto viktigare att hålla det i åtanke när man hittar på strechgoals. En av ligans kickstarters har nog marginal att täcka eventuella missberäkningar.

Ligger man mer på marginalerna kan varje extra krona man blev tvungen att lägga på att uppfylla ett överilat töjmål vara ett problem.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
För att nå framgång (mer än typ 100 ex) behöver du vanligen ha en upparbetad fanbase, malinglist-mottagare och/eller sociala medier-grupper med redan frälsta. Kampanjer som kämpar från början och inte når funding-målen på kort tid (helt inom någon timme eller så) ses ofta som "förlorade" eller "misslyckade". Och du behöver ha snygg (och helst mycket) grafik.
Ha text, bilder och layout 99% klart innan du drar igång kickstartern. Verkar som om många underskattar hur mycket jobb den sista procenten innebär.
Nu ska jag inte låtsas vara expert på kickstarters, men för mindre projekt tror jag det är smartare att börja sälja produkten och på så sätt bygga en kundkrets. Måste man nödvändigtvis ha en kickstarter kan man köra det för den feta kampanjen. Jävligt mycket jobb och lite att vinna, om man inte har ett renommé eller en produkt som säljer sig själv, som Blood Feud med sitt tydliga koncept och anslag, och ett ämne som berör/ upprör. Sorry om jag är neggig.
Utan att invända mot att citaten ovan stämmer, eller peka ut dem som "neggiga", kan jag inte låta bli att bli lite nedslagen av dem. Det är synd om (att?) crowdfunding har gått från att vara en liten aktörs möjlighet att skapa något utan för mycket risk till att endast vara en marknadföringsplattform för stora aktörer, där allt annat än succéer betraktas som misslyckanden. Finns det någon ny tjänst som mer ärligt (än Kickstarter) följer premissen "hej, jag skulle vilja göra en grej, men behöver pengar för att få tid och råd"?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Finns det någon ny tjänst som mer ärligt (än Kickstarter) följer premissen "hej, jag skulle vilja göra en grej, men behöver pengar för att få tid och råd"?
Kickstarter fungerar ju (antar jag?) utmärkt för det också. Det är bara den allmänna meningen om vad som är en framgångsrik kickstarter som har förändrats. Pengarna kommer ju in.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Kickstarter fungerar ju (antar jag?) utmärkt för det också. Det är bara den allmänna meningen om vad som är en framgångsrik kickstarter som har förändrats. Pengarna kommer ju in.
Ja, det är nog den allmänna meningen som gör mig lite nedslagen. Jag tycker att det vore härligt att följa kampanjer som precis når målet, istället för kampanjer som precis slår rekordet för hur snabbt målet nås, och som är lite så där ofärdiga när de beskrivs. Jag vet inte om Kickstarter är en så utmärkt plats för sådana projekt längre. Det har väl rimliga förklaringar i att deras motsvarigheter inte har rotts i land tidigare, men jag skulle nog vara okej med den risken.

EDIT: Jag inser att mitt resonemang inte är vattentätt här, och håller nog egentligen knappt med mig själv. Men ändå, ändå!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Utan att invända mot att citaten ovan stämmer, eller peka ut dem som "neggiga", kan jag inte låta bli att bli lite nedslagen av dem. Det är synd om (att?) crowdfunding har gått från att vara en liten aktörs möjlighet att skapa något utan för mycket risk till att endast vara en marknadföringsplattform för stora aktörer, där allt annat än succéer betraktas som misslyckanden. Finns det någon ny tjänst som mer ärligt (än Kickstarter) följer premissen "hej, jag skulle vilja göra en grej, men behöver pengar för att få tid och råd"?
Alla rollspelsföretag utom ett är små aktörer. De är ju inte privatpersoner, men små.

Kickstarter förhindrar ju inte (väl?) att du kör igång en kampanj där du skriver att du ska börja skriva på ett spel imorgon, det är klart om tio år. Ge mig pengar. Mina "råd" handlar om att folk verkar underskatta hur mycket det kostar i tid och pengar att göra rollspel. Kickstarters är ingen guldkalv. Och har man inte mycket färdigt när man launchar den kommer det ta väldigt lång tid innan köparna får vad de blivit lovade, särskilt om det kommer "oväntade" (de kommer alltid) förhinder som gör att det tar längre tid. Men är man ok med det eller har en bra tidsplan så är det väl bara att köra.

Och som sagt, jag har aldrig drivit en kickstarter och även om jag skrivit spel som kickstartats så har jag ingen insyn i hur det gjorts. Det här är mina helt egna funderingar. Jag tycker mig hört många som inte insett hur mycket jobb de har kvar med spelet när kickstartern är färdig, hur mycket jobb det är med själva kickstartern och hur lite pengar man faktiskt får in, även på produkter som drar in en massa pengar. Så helt anekdotiskt.

Och dumt att ge tipset "gör inte en kickstarter" i en tråd om tips för att göra en kickstarter.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Alla rollspelsföretag utom ett är små aktörer. De är ju inte privatpersoner, men små.

Kickstarter förhindrar ju inte (väl?) att du kör igång en kampanj där du skriver att du ska börja skriva på ett spel imorgon, det är klart om tio år. Ge mig pengar. Mina "råd" handlar om att folk verkar underskatta hur mycket det kostar i tid och pengar att göra rollspel. Kickstarters är ingen guldkalv. Och har man inte mycket färdigt när man launchar den kommer det ta väldigt lång tid innan köparna får vad de blivit lovade, särskilt om det kommer "oväntade" (de kommer alltid) förhinder som gör att det tar längre tid. Men är man ok med det eller har en bra tidsplan så är det väl bara att köra.

Och som sagt, jag har aldrig drivit en kickstarter och även om jag skrivit spel som kickstartats så har jag ingen insyn i hur det gjorts. Det här är mina helt egna funderingar. Jag tycker mig hört många som inte insett hur mycket jobb de har kvar med spelet när kickstartern är färdig, hur mycket jobb det är med själva kickstartern och hur lite pengar man faktiskt får in, även på produkter som drar in en massa pengar. Så helt anekdotiskt.

Och dumt att ge tipset "gör inte en kickstarter" i en tråd om tips för att göra en kickstarter.
Jag håller med dig! Det verkar krävas jättemycket arbete för att få en kickstarter i hamn. Jag tror att det beror på att nivån på kampanjerna, inte minst visuellt, har blivit väldigt hög, vilket gör det svårt att bryta igenom.

Jag tror alltså att vi gör samma analys av Kickstarter och min reaktion på den är att jag tycker att det är synd om något som ska fungera stöttande för små aktörer i själva verket kräver en massa merjobb. Jag hade gärna sett fler kampanjer som håller en lägre nivå (även om produkten har potential). Jag vill verkligen inte ge någon tipset "gör inte en kickstarter". Tvärtom! Gör en kickstarter, @Oldtimer!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag håller med dig! Det verkar krävas jättemycket arbete för att få en kickstarter i hamn. Jag tror att det beror på att nivån på kampanjerna, inte minst visuellt, har blivit väldigt hög, vilket gör det svårt att bryta igenom.

Jag tror alltså att vi gör samma analys av Kickstarter och min reaktion på den är att jag tycker att det är synd om något som ska fungera stöttande för små aktörer i själva verket kräver en massa merjobb. Jag hade gärna sett fler kampanjer som håller en lägre nivå (även om produkten har potential). Jag vill verkligen inte ge någon tipset "gör inte en kickstarter". Tvärtom! Gör en kickstarter, @Oldtimer!
Ja gör det och skit i mig! :)
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
Min ganska fasta åsikt som finansiär är som jag uttryckte saken på BBGs QOTD på temat att jag är inte inte intresserad av hur många år du spelat rollspel eller din entusiasm i att äntligen startart KS-kampanjen, utan din kompetens som projektledare. Att ta fram ett spel är ett produktutvecklingsprojekt och innehåller samma komplexitet, det skall därför betraktas med det synsättet. Projektplaner, riskanalyser, tidplaner och liknande är inte artefakter för sin egen skull utan produkten av omfattande planering och analys. (Agila metoder har inte ändrat detta ett dugg, jag hör till dem som anser att ett agilt projekt till och med kräver mer planering än ett traditionellt vattenfallsprojekt.) Jag tror starkt på att göra en realistisk projektplan, sedan multiplicera alla tider med π² och inte starta kampanjen förrän det som är kvar är det som kostar pengar och inte tar för lång tid. Det finns allt fler kampanjer som planerar att ta flera år på sig och ju fler år, ju större är risken att det aldrig blir något av det. Jag drar öronen åt mig om det skall ta mer än ett år utan en riktigt bra förklaring, idealet är 6-12 månader.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag tänker att det beror på vad man siktar på också? Vad menar vi med 'i hamn'? Jag menar det är väl klart att de jättestora jättelyckade kampanjerna får mest uppmärksamhet men det finns ju också fullt med lyckade kampanjer som typ den här: https://www.kickstarter.com/projects/2029996743/librarians . Nån som ville göra en ny klass till D&D la upp lite bilder, hade ett mål på 80euro och drog in 2500, superlyckat, men blir ju inga rubriker direkt.
 
Top