Jag funderar på att köra en Kickstarter

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
... för det gick ju så bra sist. ;)

Men, allvarligt, om jag nu drar igång en Kickstarter för Dunder&Drakar Basregler, är det något jag bör tänka på (annat än att se till att bli klar på utlovad tid)?

Synpunkter? Tankar? Egna erfarenheter? Glada tillrop? Pinsam tystnad?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Det mesta är skrivet redan. Såpass mycket att jag gjorde en ungefärlig uppskattning om totalt sidantal nu i helgen. Strax under 400 sidor. o_O
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Ha ett lämpligt antal trevliga töjmål som lockar finansiärer men inte ger dig framtida huvudvärk.
Just den detaljen ger mig redan nutida huvudvärk. Vad sjutton hittar man på där, liksom? Basreglerna är ju basreglerna.
Fasen vilken dålig fantasi jag har...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Låt slutdatum för kickstartern ligga straxt efter löningsdag, inte mitt i månaden eller i den senare halvan av den =)

När det gäller stretch goals tänker jag att det enklaste är illustrationer av ökad kvalitet och antal; det kan man alltid hälla pengar på utan att det egentligen kräver någon större insats. Det värsta är ju fysiska grejer som ska produceras och skeppas (T-shirts etc), näst värst är extra text man måste skriva.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Strax under 400 sidor.
Låter som en svårhanterlig bok. Om du kan renodla innehållet till säg något under 300 sidor skulle kickstartern gissningsvis locka fler finansiärer, både för att spelet blir lättare att ta till sig och för att prislappen blir mer överkomlig. Kanske kan de överblivna sidorna bli töjmål eller tilläggsprodukter i digitala form eller som tunnare häften.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Jag har aldrig kört en kickstarter själv, men lärdommar jag själv antecknar inför framtida försök är:

Ha en uppsättning genomtänkta och välplanerade strechgoals från start (oavsett om du visar alla eller håller dem hemliga), om kickstartern skjuter iväg vill du inte "i ren panik" slänger upp en massa strech goals som resulterar i massa merarbete som sinkar hela projektet, eller kostar dig massor av extra pengar.

Det finns någon slags uppfattning (tror jag) om att ej uppnådda strech goals antagligen kommer komma ut i alla fall i nån form. Det är en dålig attityd att ha från oss backare, tycker jag, men kan vara värt att ha i åtanke när sätter ordningen för strech goals, och i hur du formulerar dem.

Ta inte betalt för frakt redan i pledgen, för tar Kickstarter en procent av dem. Ta betalt för frakt i pledge managern (och ha nuvarande "shipping apocalypse" i åtanke).

Om du kommer ha flera olika komponenter, fundera på att erbjuda uppdelad leverans. Just nu som jag förstår det sitter många i skiten för att delar av kickstarten är klara, medan andra är drastiskt försenade. Så de måste sitta på lagerkostnader och hoppas på att saker inte möglar.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
En extra klass kan vara ett kul töjmål. Ett extra monster likaså.
Det finns någon slags uppfattning (tror jag) om att ej uppnådda strech goals antagligen kommer komma ut i alla fall i nån form. Det är en dålig attityd att ha från oss backare, tycker jag, men kan vara värt att ha i åtanke när sätter ordningen för strech goals, och i hur du formulerar dem.
Det känns ju inte som att man vill hålla tillbaka någon av de klasserna jag redan har skrivit, för jag vill ju att folk skall få ta del av dem. Och då blir det ju som @Rymdhamster skriver, att de kommer ut ändå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Det känns ju inte som att man vill hålla tillbaka någon av de klasserna jag redan har skrivit, för jag vill ju att folk skall få ta del av dem. Och då blir det ju som @Rymdhamster skriver, att de kommer ut ändå.
Definiera inte vilka extra klasser det blir i förväg, utan först efter att ett strechgoal är upplåst. Och avslöja inte alla bestämda klasser i förväg.

Då kommer ingen veta ifall du smög in ett par extra trots att strechgoals inte låstes upp ;)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Definiera inte vilka extra klasser det blir i förväg, utan först efter att ett strechgoal är upplåst. Och avslöja inte alla bestämda klasser i förväg.

Då kommer ingen veta ifall du smög in ett par extra trots att strechgoals inte låstes upp ;)
Det är ju en tanke... :)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Låter som en svårhanterlig bok. Om du kan renodla innehållet till säg något under 300 sidor skulle kickstartern gissningsvis locka fler finansiärer, både för att spelet blir lättare att ta till sig och för att prislappen blir mer överkomlig. Kanske kan de överblivna sidorna bli töjmål eller tilläggsprodukter i form av digitala produkter eller tunnare häften.
Var det inte någon som pratade om att reducera sidantalet i stretchgoals?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
För att nå framgång (mer än typ 100 ex) behöver du vanligen ha en upparbetad fanbase, malinglist-mottagare och/eller sociala medier-grupper med redan frälsta. Kampanjer som kämpar från början och inte når funding-målen på kort tid (helt inom någon timme eller så) ses ofta som "förlorade" eller "misslyckade". Och du behöver ha snygg (och helst mycket) grafik.
 
Top