Nekromanti Jag bygger teori igen

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Det här suger

Arvidos MC said:
Exakt vad socialt kontrakt och kreativ agenda är för något är en klurig grej. Jag pushar hårt för att rollspel är egentligen ett gäng vänner som tillsammans kommer överens om påhittade händelser. Den fysiska rollspelsboken är bara en av deltagarna i den här förhandlingen om vad som är bra rollspel i vår grupp. Därför inordas system, kreativ agenda och setting i "socialt kontrakt".
Vi har ju den här:
The Lumpley Principle
"System (including but not limited to 'the rules') is defined as the means by which the group agrees to imagined events during play."
Och:

Social Contract
All interactions and relationships among the role-playing group, including emotional connections, logistic arrangements, and expectations. All role-playing is a subset of the Social Contract.
Bara så att du inte sitter och hittar på en ny modell som är nästan identisk med en annan. :gremsmile:

Källa: The Provisional Glossary
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Det här suger

Jag satt och kladdade lite på spårvagnen. Nu börjar det falla på plats!



(Klicka länken nedan om bilden är lika ihoptryckt för er som mig)

Vad som är riktigt intressant, som jag ser nu, är att investering är detsamma som mål fast i ett annat perspektiv, tillit är halva definitionen av utmaning (att inte känna sig överväldigad), gemenskap är halva definitionen av respons (respons från de andra deltagarna) och tydlighet har också en ganska stark koppling till deltagande. (När man börjar slå upp regler eller diskutera vad som är lämplig rollgestaltning i settingen så upphör deltagande i spelet)
 

Attachments

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Det här suger

Arvidos MC said:
...tillit är halva definitionen av utmaning (att inte känna sig överväldigad), gemenskap är halva definitionen av respons (respons från de andra deltagarna)...
Om det är så, ska då inte tillit ligga under utmaning och gemenskap ligga under respons på bilden?

Annars tycker jag det är kul att du började se likheter genom att byta från cirkel till pyramid. Själv tycker jag nu se att det sociala kontraktet är summan av de förutsättningar som man har kommit överens om. Jag gillar den tanken!

/Han som dessutom tycker att pyramiden blev mycket tydligare än cirkeln så tidigare kommentarer om att ta bort förklarande text kan nu skippas
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Det här suger

Han said:
Arvidos MC said:
...tillit är halva definitionen av utmaning (att inte känna sig överväldigad), gemenskap är halva definitionen av respons (respons från de andra deltagarna)...
Om det är så, ska då inte tillit ligga under utmaning och gemenskap ligga under respons på bilden?
Jo, det tänkte jag. Finns mycket plats för justeringar, som sagt slängde jag ihop det på spårvagnen.
 
Top