Nekromanti Jag bygger rollspel utan tärningar & spelledare.

P@n

Veteran
Joined
12 May 2009
Messages
72
Location
Stockholm, haninge, vändelsö
Hallå allihoppa. Jag och mina spelkompisar har blivit tärnings och spelledar befriade. Vi har (jag) byggt vårat system själva med hjälp från spel som polaris, med mera, som inspiration. Vi är nöjda med det mesta men vi har en del saker som måste fixas.

Anledningen till att jag skriver här nu är att jag kommer behöva hjälp/tips i byggandet. Jag har skrivit här förut och fått väldigt bra svar som revilutionerade lite i vårat spel. Sen behövs ider från andra håll en bara oss, så jag kommer öppna upp här tänkte jag. Och jag behöver det inser jag för utveckling sker riktigt långsamt. Vi spelar inte så ofta och det är då man får feedback samt det är då vi brainstormar ider. Annars hade det vart en bok vid det här laget.

Målet: få systemet klart och stabilt nedskrivet, samt världen nedskriven. Min plan är sedan att lägga upp det möjligt för alla till nerladdning. p.g.a. jag har fått så mycket inspiration från texter andra lagt upp gratis. Så jag tänkte betala tillbaka.
Men om intresset är stort kan jag tänka mig söka förlag som kan tänkas hjälpa mig. Men tjäna pengar på detta är inte målet utan bara stärka rollspels kulturen.

Så jag kommer lägga upp diskusioner där jag frågar lite saker jag behöver hjälp med. Jag har tittat lite här och det verkar vara en fungerande metod för andra rollspelsmakare. Namnet på rollspelet som huvudrubrik som jag då refererar till.


Det är allt för nu. Men jag tänkte ställa en fråga här. Engelska eller svenska? Av er erfarenhet som skrivit saker tidigare. Vad föreslår ni generelt? Eller spelar det absolut ingen roll?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
P@n;n135512 said:
Det är allt för nu. Men jag tänkte ställa en fråga här. Engelska eller svenska? Av er erfarenhet som skrivit saker tidigare. Vad föreslår ni generelt? Eller spelar det absolut ingen roll?
Jag föreslår helt klart svenska. Jag skriver alla mina rollspel på svenska och det är inte bara för att jag är anglofob. Marknaden på engelska är enorm, men det är även utbudet. Du kommer att ha väldigt svårt att synas utanför sverige som okänd svensk rollspelsskapare med ett nischat (tyvärr blir alla spelledarlösa spel automatiskt bortsållade av en majoritet av spelare) och oprövat spel. Det finns en fantastisk svensk rollspelstradition som är jättehärlig att vara med i och jag skulle tycka att det vore superkul om du ville bidra till den.

Anledning nummer två är att visst, svenskar kanske kan tänka sig att spela ditt spel även om det är på engelska, men det blir i min erfarenhet alltid jobbigt med regeltermer som är på engelska. Ännu värre om du använder text som ska läsas högt. Jag tycker att det är irriterande med all svengelska som resulterar när man spelar på svenska men spelar ett spel som är skrivet på engelska. Det påverkar i alla fall min upplevelse negativt, eftersom rollspel är en såpass verbal aktivitet där språket är viktigt. Precis som jag skulle störas om det kryllade av engelska ord i en svensk roman störs jag av det när jag lyssnar på någon blanda in engelska termer i rollspel.

Men det här är bara min åsikt, och den är inte universell. Rollspelare är ofta involverade i nördkulturen, som i Sverige är 80% amerikansk, 15% japansk och 5% svensk. De flesta har inget problem med engelska, så även om jag skulle undvika ditt spel så gäller det nog inte för majoriteten.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Roligt med ett nytt spel! Jag tycker inte det spelar värst stor roll om du väljer svenska eller engelska. Fördelen med engelska är ju också att du kan använda dig av amerikanska och brittiska forum om du tycker det går långsamt här.
 
Top