Nekromanti Jag byggde en HTPC för 360 spänn!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Förra fredagen köpte jag en Raspberry Pi modell B. Det är en enkortsdator stor som ett kreditkort, med ARM-processor och 512mb minne och utan något fluff alls. Den har en HDMI-port, två USB-portar, en kompositvideo, en hörlursutgång, en micro-usb för ström (den drivs av en mobilladdare), och ett SD-kortuttag för lagring. Och den kostar 360 spänn!

Ska jag vara helt ärlig så kostade det lite mer än så - jag har inte någon mobilladdare över, så jag fick köpa en på 1 ampere för 99 kronor, och en låda är bra att ha (129 kronor till) och ett 32gb SD-kort som lagring för ca 300-lappen, eftersom det jag har sitter i mobiltelefonen där det trivs bra. Dessutom fick jag skaffa mig en licens för MPEG-2 och VC1 för typ 25 spänn ($3.60) så att jag kan spela mpg-filer, wmv-filer och dvd-isos. Så slutsumman blev ca 915 kronor för allt.

Jag stoppade in en installerare för Raspbmc, XBMC på Raspberry, på SD-kortet. Det var det enda som jag behövde en PC till. Sen sattes kortet in i Pin. Jag pluggade in en överbliven skärm, ett överblivet tangentbord och en överbliven mus, och kopplade sedan in mobilladdaren så att den fick ström. Och sen började Pin bara att ladda hem vad som behövdes. En stund senare var den klar och gjorde saker.

Det var inga större problem att få den att prata nätverk, både över samba och DLNA. Det var inget krångel alls, faktiskt. Så när det var klart och inställt så stängde jag ner min Pi och flyttade den till TV-bänken, där den för närvarande gömmer sig bakom en klase PS3-spel. Musen byttes ut mot en överbliven MCE-mottagare för Windows Media Center-fjärren, och den riktiga skärmen pluggades in. Och sen var det bara att plugga in mobilladdaren igen.

Då började mecket. Mitt mål är att kunna styra så mycket som möjligt med min Harmony One-fjärrkontroll, så att jag inte behöver bordet fullt med fjärrkontroller. Det visade sig vara meckigare än man kunde tro. Till slut hittade jag lösningen: skapa en enhet Computer-Media Center PC, Microsoft, "MCE Remote" (istället för det föreslagna Windows Media Center SE). Skapa passande aktivitet och mappa knappar. Jag valde också att ställa in så att HTPCn aldrig stängs av, utan alltid är igång.

Som tillägg så installerade jag en klase appar på en klase enheter för att styra min Pi från telefoner och paddor. Den officiella XBMC-appen i App Store funkar klockrent på min första generationens iPad. Man kan browsa innehåll på den utan att det stör vad som syns på bilden, och som fjärrkontroll är den snabbare än Harmonyn (som är laggig som faaaan!). Den officiella android-appen hade saker för sig, så jag stoppade in XBMC-appen från Yatse istället, och den verkar bättre.

På det stora hela var det förvånansvärt smärtfritt. Dess direkta föregångare, en WDTV Live HD från Western Digital, gav mer huvudvärk och var mycket mer begränsad. Det som strulade var fjärrkontrollsinställningarna.

Jag kunde ha pressat slutpriset om jag hade struntat i lådan. Den är bara bonus, egentligen. Som synes återanvände jag en massa gammalt jox. Jag hade ju en MCE-fjärr och mottagare sen tidigare, och min Harmony One pratar redan med allt annat i hemmabiohörnet. Om tidigare mobilers laddare hade haft tillräckligt med kräm och om det hade funnits ett SD-kort i huset som var snabbt nog så hade jag sluppit även den utgiften. Däremot tror jag inte att jag hade kommit undan MPEG-2- och VC-1-codec-licenser.

Prestandamässigt så klarar den att spela allt jag har utom ett par krånglande WMVer där jag bara får ljud. Den klarar till och med HD-upplösningar, så länge den slipper avkoda DTS själv utan kan passa dessa strömmar till receivern.

Så än så länge är jag nöjd!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vilket påminner mig om, nu har jag en WDTV Live HD över. Använd i ett par år. Levereras i fulskick (dvs i antistatpåse i bubbelplatskuvert), inklusive strömadapter och fjärrkontroll till högstbjudande plus porto.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tillägg: jag har ingen större erfarenhet av linux (jag har tittat på Ubuntu, typ) och har aldrig kört XBMC tidigare. Men det gick i ett nafs ändå! Så uppskattningsvis så borde vem som helst med någorlunda datorvana och viss google-fu kunna klara av att göra det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Filformatskinkighet? Har hört att den (Pi med XBMC) ogillar mkv:er och mp4:or och sånt. Jag kollar nästan uteslutande på mkv-grejer numera, när jag inte använder skiva.

Jag har en WD HDTV Live nu och trivs rätt bra med den sedan jag upptäckte att den fixar 1080p mkv:er och så, men ibland saknar jag XBMC som jag brukade köra på min första X-box (XBMC kommer ju från X-boxvärlden från början; X-box Media Center). Jag gillade dess interface, men har avskräckts av storleken på vanliga HTPC:er. Så det har fått bli WD HDTV Live de senaste åren.

Vilket strul märkte du med WD'n? Hur löste XBMC'n det?

//Krank, som på sistone mest kollat in Nvidiadrivna Androidboxar, men de verkar dyra och ha otillräcklig prestanda...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
krank said:
Filformatskinkighet? Har hört att den (Pi med XBMC) ogillar mkv:er och mp4:or och sånt. Jag kollar nästan uteslutande på mkv-grejer numera, när jag inte använder skiva.
Jag har märkt två saker. Det ena är att vissa WMVer inte spelas. Det ska finnas en lösning som kräver att man kompilerar om XBMC (har min google-fu sagt), men eftersom jag har noll koll på hur man gör det så väntar jag tills en lösning pushas ut.

Det andra är att vissa textningar inte visas, vilket är rätt så störande när jag tittar på diverse fan-subbad anime. Det verkar förekomma i MKVer, men inte alla.

Annars äter den det mesta, inklusive ogg och flac.

krank said:
Vilket strul märkte du med WD'n? Hur löste XBMC'n det?
Dels behövde WDn logga in på nätverket varje session, dels blev jag irriterad på (avsaknad av) responsen i dess fjärr, och dels blev jag irriterad på att fjärren var så begränsad.

XBMC kommer ihåg nätverksinloggningar och sköter sånt åt mig. App-responsen och tangentbordsresponsen är blixtsnabb i XMBC, men Harmonyn är fortfarande seg. Däremot är det smidigare att gå ner flera sidor i listan, så den är ändå marginellt bättre. Uppspelningen dör inte bara för att man går upp en nivå i filträdet till skillnad från WDn, och fjärren kan ju göra saker till skillnad från WDn. Och det går att bygga spellistor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Krille said:
Dels behövde WDn logga in på nätverket varje session, dels blev jag irriterad på (avsaknad av) responsen i dess fjärr, och dels blev jag irriterad på att fjärren var så begränsad.

XBMC kommer ihåg nätverksinloggningar och sköter sånt åt mig. App-responsen och tangentbordsresponsen är blixtsnabb i XMBC, men Harmonyn är fortfarande seg. Däremot är det smidigare att gå ner flera sidor i listan, så den är ändå marginellt bättre. Uppspelningen dör inte bara för att man går upp en nivå i filträdet till skillnad från WDn, och fjärren kan ju göra saker till skillnad från WDn. Och det går att bygga spellistor.
Ah; just de problemen/behoven har jag inte, men ska man ha spellistor och sådant är XBMC'n väldigt kompetent. Det där med att fråga efter namn och lösen varje gång slutade min WD med för några firmwareuppdateringar sedan, har inga såna problem nu. Min harmony leker dessutom snällt och hyfsat snabbt med den och ger mig de funktioner jag använder (meny, info, play, pause, stop är väl ungefär mina behov); det jag stör mig mest på är bläddringsseghet ibland och att skärmtangentbordet är så dåligt.

Jag avvaktar nog ett tag till. Jag har ingen receiver och inga direkta planer på att skaffa en, och jag vill inte att min mediaspelare ska dö om jag skulle råka på en alltför tung fil eller så. Byter jag ut WD'n blir det nog mot något med fetare prestanda. Dock måste jag erkänna att Raspberry Pi-lösningen verkar riktigt schysst och framför allt prisvärd!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
krank said:
Dock måste jag erkänna att Raspberry Pi-lösningen verkar riktigt schysst och framför allt prisvärd!
...så länge man inte räknar in fjärrmottagare, tangentbord, nätverkskabel, HDMI-kabel, SD-kort, mobilladdare och låda. :gremgrin:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Krille said:
Det andra är att vissa textningar inte visas, vilket är rätt så störande när jag tittar på diverse fan-subbad anime. Det verkar förekomma i MKVer, men inte alla.
Det här kan ju vara en dealbreaker :gremfrown:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
fråga: behövde du tangentbordet alls efter att OS och XBMC var installerat?
Jag funderar på att installera en på jobbet och sen confa upp den hemma, om det går via iOS-appar. (har inga tangentbord hemma)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
En sak som kan vara värd att nämna är att i många fall så funkar TV-fjärrkontrollen rakt av, utan konfiguration, om man kör video via HDMI-kabel.

En kollega upptäckte det medan han satt och labbade med sin Raspberry och satt obekvämt med en för kort muskabel, och hans grabb sade "Kan man inte använda fjärrkontrollen?" och började knappa på den, och det funkade utmärkt.

HDMI har funktioner för fjärrkontrollsdelning/styrning, och XBMC/RaspMC har stöd för det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Krille said:
krank said:
Dock måste jag erkänna att Raspberry Pi-lösningen verkar riktigt schysst och framför allt prisvärd!
...så länge man inte räknar in fjärrmottagare, tangentbord, nätverkskabel, HDMI-kabel, SD-kort, mobilladdare och låda. :gremgrin:
Haha... Fortfarande mer prisvärt, gissar jag, än den apparat som ligger närmast för mig: en Asus Eee Box EB1033-B0130. 2700:- ser det ut att gå på.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Jag hoppade på tåget tidigt och har kört min Pi med RaspBMC sedan juli. Precis som du säger Krille, så blir det sisådär dubbelt till tredubbelt dyrare att sätta upp systemet jämfört med kostnaden för själva Pi:en. Själv låter jag den ligga i dess lilla pappkartong med utskurna hål för kontakterna; investerade även i en strömförsörjd USB-hubb och ett trådlöst tangentbord.

Använder även Yatze-appen för fjärrstyrning från Android, då XBMCs egna vägrade fungera (tydligen någon miss från utvecklarnas sida).

Media strömmar jag över nätverket och jag kan inte komma ihåg någon fil den inte kunnat spela upp alls. Jag minns dock att vissa serieavsnitt i mp4 har haft en tendens att låsa bilden på vissa ställen (återspolning eller omstart gör ingen skillnad) så då fick man manuellt hoppa förbi. Annars ser jag likt krank mycket på mkv:er men bara upp till 720p då min gamla teve endast har 1080i. Med sådana filmer har jag aldrig haft några problem.

På det hela taget är jag mycket nöjd med vad jag fick för pengarna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
chrull said:
Krille said:
Det andra är att vissa textningar inte visas, vilket är rätt så störande när jag tittar på diverse fan-subbad anime. Det verkar förekomma i MKVer, men inte alla.
Det här kan ju vara en dealbreaker :gremfrown:
Ja, jag letar fortfarande efter en lösning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
chrull said:
fråga: behövde du tangentbordet alls efter att OS och XBMC var installerat?
Sedan jag väl fick ordning på fjärrstyrning via app samt fjärrkontroll så har jag inte petat på tangentbordet. Det kanske är praktiskt som reserv om skiten kraschar, och jag vet inte om det fysiskt krävs ett tangentbord närvarande ("Keyboard not present, press F1 to continue" du vet), men utöver det vet jag inte vad jag ska med det till.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Krille said:
chrull said:
Krille said:
Det andra är att vissa textningar inte visas, vilket är rätt så störande när jag tittar på diverse fan-subbad anime. Det verkar förekomma i MKVer, men inte alla.
Det här kan ju vara en dealbreaker :gremfrown:
Ja, jag letar fortfarande efter en lösning.
Jag hade problem med en viss anime *hostGITSAC* på boxeen (som byggerpå XBMC) och upptäckte sen att det funkade så länge jag bytt till rätt ljudspår innan jag bytte till rätt sub-språk. Vilket dessutom var felmärkt tror jag. Kan det vara samma fel?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Detta är coolt, men tillåt mig erbjuda ett alternativ.

- Apple TV (generation 2, inte den som nu säljs i butik, den kan inte jailbreakas ännu)
- Jailbreaka och köp och installera FireCore

Detta sköter alla filformat du kan kasta på den, antingen från din PC/Mac eller från din NAS (jag är helt beroende av min NAS för detta dock, den laddar ner allt åt mig på nätterna). Den har subtitles och automatisk nedladdning av dem som funkar för det mesta. Plus är att de vanliga Apple-grejerna funkar prima (AirPlay, iTunes, etc) och att interfacet är väldigt simpelt och snyggt. XBMC, Plex och en massa annat finns som plugins om du prompt måste ha dem.

För fjärrkontroller har jag gått lite overkill. Jag har köpt en IR-sändare med WiFi, som kan ta emot kommandon via HTTP. Sedan finns det en mycket kompetens iPhone-app, Roomie Remote, som pratar med den. Kort sagt - jag behöver inte längre en enda fjärrkontroll eller IR-mojäng, allt sköts via en app på iPaden eller iPhonen.

ATV har funkat strålande och med mycket lite pill. IR-HTTP-lösningen kräver mer pill helt klart, men när det väl funkar är det skönt att gräva ner alla fjärrisar och bara använda prylen man ändå har med sig i soffan.

Den stora nackdelen med denna lösningen är just att andra generationens AppleTV inte säljs längre och är svår att få tag på. Men har du en så har du tur!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
chrull said:
Krille said:
chrull said:
Krille said:
Det andra är att vissa textningar inte visas, vilket är rätt så störande när jag tittar på diverse fan-subbad anime. Det verkar förekomma i MKVer, men inte alla.
Det här kan ju vara en dealbreaker :gremfrown:
Ja, jag letar fortfarande efter en lösning.
Jag hade problem med en viss anime *hostGITSAC* på boxeen (som byggerpå XBMC) och upptäckte sen att det funkade så länge jag bytt till rätt ljudspår innan jag bytte till rätt sub-språk. Vilket dessutom var felmärkt tror jag. Kan det vara samma fel?
Nä, det finns bara ett ljudspår på den jag provade.

Efter lite google-fu så verkar det vara ett problem med libass, biblioteket som hanterar subtitles i bland annat MKV på just Raspberry. OpenELEC, en annan mediacenter-dist, verkar ha löst det nyligen, så det är väl mest en tidsfråga innan det sipprar till RaspBMC.

Det ska även gå att patcha såskoden och kompilera om manuellt, men det känns som lite över min nivå.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Krille said:
Det ska även gå att patcha såskoden och kompilera om manuellt, men det känns som lite över min nivå.
När folk börjar säga sånt här så slutar jag generellt att lyssna. Jag vill ha saker som funkar, och jag är beredd att betala för det.

Innan jag köpte boxee boxen så hade jag en ZBOX hemma. En HTPC som uppenbarligen designades med just xbmc i åtanke. Den fick vara hemma hos mig i tre veckor innan den skeppades tillbaka. Tre veckor utan att få den leverera något annat än boot-bild till TVn. Prövade Windows, Ubuntu och DSL. Bytte kablar, portar, drivrutiner. Kollade forum, support etc. Exakt där insåg jag att jag inte ville sitta och knåpa med sånt här, jag ville ha något som faktiskt fungerade utan en jävla massa pill.

Men nu är ju boxeen dödförklarad och ska inte uppdateras, så ska jag uppgradera så blir det något annat. En kollega hade en R-PI över och erbjöd sig låna ut den till mig, så jag är lite sugen på att testa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
RipperDoc said:
- Apple TV (generation 2, inte den som nu säljs i butik, den kan inte jailbreakas ännu)
- Jailbreaka och köp och installera FireCore
En jailbreakad aTV ska man kunna lägga in XBMC på också =)

Om man nu får tag på en jailbreakbar eller färdigjailbreakad vill säga. Det finns ju visst sug efter dem...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jepp, jag har både XBMC och FireCore, men XBMC kräver mer klick och inställningar än FireCore, som använder samma gränssnitt som ATV gör normalt. Så jag använder mycket sällan XBMC.
 
Top