Nekromanti Jag behöver något nytt att läsa

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Läste ut konfluxsviten i går och behöver nu någonting nytt.

Kriterier:
På svenska
Fantasy/SF/Space opera/annat fantastiskt
Bra
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
anth;n201835 said:
Betyder det svensk författare, eller kan det vara utländsk författare översatt till svenska?
Det går utmärkt med en utländsk författare översatt till svenska.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Läs Den sista Önskningen och Ödets Svärd av Andrzej Sapkowski. Det är de två novellsamlingarna som är de första delarna (och enda på svenska) av Wied?min/ Häxkalren / The Witcher. Novellerna är bättre än de efterkommande romanerna (eller, jag har med handen på hjärtat bara läst den första romanen som jag inte var superförtjust i) och den svenska översättningen är långt bättre än den engelska.

Det är noveller av olika längd om hur Häxkarlen Geralt bekämpar monster och onda män, oftast med en klassisk saga som grund och med en twist som handlar om hur slug Geralt är eller så. Inte helt sällan ligger han med nån också.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Det var rejält länge sedan jag läste en bok, men då var det Lev Grossmans "Magikerna". Det är typ en amerikansk Harry Potter för vuxna.

Det är en trilogi egentligen. Men det går att läsa första boken och sedan vara nöjd.

Jag tyckte väldigt mycket om första boken, mindre om andra och har inte gett mig på tredje än. Men som sagt, det går att nöja sig efter första.
 
Top