Nekromanti Jag behöver hjälp med Mythos i Call of Cthulhu

Kung Kadaver

Veteran
Joined
20 Jun 2002
Messages
19
Location
Lund
Jag skulle behöva några goda råd hur man gör hanterar ett Mythos-problem i Call of Cthulhu. Situationen är som följer: Jag har just börjat spela Cthulhu Dark Age. Mina kunskaper i Mythoset är minst sagt sparsamma. En av mina spelare däremot har sedan länge varit en inbiten Cthulhu-fanatiker. Därmed dyker situationen upp att spelaren kan mythos mer än spelledaren....

Nu är frågan hur hanterar man detta problem? Är det ens ett problem?
Hittils har jag valt att modifiera mythos lite för att få tillbaka "övertaget" till SL, men jag tror inte att detta på sikt skapar ett nytt problem. Om jag rotar runt i mythoset för mycket försvinner den Lovcraftianska tochen på Cthulhu som jag trots allt vill åt...
Jag vill ögärna spela med en rollperson med hög skill i Cthulhu Mythos. Jag tror att skräckrollspel är bäst då rollpersonerna (och spelarna för den delen) vet så lite som möjligt. Överraskningsmoment och osäkerhet är mycket lättare att arbeta med då.

Alla goda råd mottages tacksamt!!!

MVH
Kung Kadaver
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Tvärtom så kommer den "Lovecraftianska touchen" inte alls av DETALJERNA i mythoset, utan av känslan av det öförståeligt kryptiska onämnbara OKÄNDA.

Om något så går hela Lovecraft-stämningen åt skogen när man kör på samma gamla vanliga välbekanta monster.

Personligen så tycker jag att CoC och t ex de publicerade kampanjerna har ett alldeles eget stuk, som förvisso är mycket bra men inte har så mycket med Lovecraft-stämning att göra. Ett bättre exempel på "Lovecraftiansk" stämning, om det nu är vad man eftersträvar, är serien NisseNytt-scenarion med "Mörkret mellan stjärnorna" och "Ur Afgrunden" (vid det här laget har det kanske hunnit komma ett tredje som jag inte känner till?).

Så, som slutsummering, så tror jag nog du gör helt rätt i att ändra runt, så länge som du försöker bevara ANDAN i mythoset.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag vill ögärna spela med en rollperson med hög skill i Cthulhu Mythos. Jag tror att skräckrollspel är bäst då rollpersonerna (och spelarna för den delen) vet så lite som möjligt. Överraskningsmoment och osäkerhet är mycket lättare att arbeta med då."

Det finns ett skäl till att du inte vill spela med en rollperson med högt Cthulhu Mythos. Denne person har med stor sannolikhet lågt i SAN också, så han blir galen fort och tidigt och är därmed ute ur spelet. Det tvingar den spelaren att tillbringa en massa tid med att göra en ny rollperson, och det tvingar dig att tillbringa en massa tid med att introducera den nya rollpersonen.

"Fan, jag blev bättre!" är en kommentar man sällan hör, och hör man den så är det nästan alltid i samband med Cthulhu Mythos. Den vill man helt enkelt inte ha högt i.

En stor del av mythoset bygger på ett enkelt faktum: Jorden är en liten lugn fläck i ett kaotiskt hav, och därför är det mänskliga psyket inte gjort för att hantera verklighetens sanna natur. Det är hela grunden i mythoset. Allt annat, från Old Snotface (Cthulhu själv) till alla mystiska kulter, är bara olika applikationer av denna princip. Alla konstiga äldre gudar och sådant verkar snarast vara påhittade för stunden för att få ihop en ståry som passar med den principen.

...en idé som slår mig precis nu är att inte bygga ett äventyr på de normala monstren och mythos-grejset. Bygg den på en bok istället. Ge den närmast övernaturliga förmågor, så att den är jefligt svår att göra sig av med. Den dyker helt enkelt upp hos den person som boken har utsett som ägare. I den så står tillräckligt mycket för att göra en normal rollperson totalknas (ex vis SAN-loss 0/1 per uppslag och +1% Cthulhu Mythos per uppslag, och den har 200 sidor). Inte nog med det, boken är dessutom den där lockande sorten som hela tiden vill att man ska läsa den (lite som Härskarringen).

Sen sätter du givetvis upp boken på Vatikanens förbjudna lista, och skickar ut en särskild grupp med riktigt otrevliga folk från Vatikanen för att återbörda/förstöra boken.

Boken kan gärna innehålla ett par lämpliga anti-vatikanfolkbesvärjelser som man kan hitta om man läser den noggrant. Summon Byakhhee kan nog vara praktiskt om man vill få kardinaler och annat att kräla i vanvett eller fly i panik. Det gör att boken för det första är farlig (man blir knas om man läser den), och för det andra är praktisk (den är jättebra för att undvika vatikanens utsända). Så du vill använda den, men samtidigt vill du inte använda den.

Det stora skräckmomentet är förstås att Vatikanen, precis som de äldre gudarna som nämns i boken, inte bryr sig ett dugg om dig. De kan möjligen få för sig att frälsa din själ, men deras enda mål är att få tag på och förstöra boken, som på något sätt alltid kommer tillbaka till dig. Och de kan hitta på precis vad som helst för att få tag på den, och de dominerar hela Europas andliga liv, så de har fanimej makt som få!

Varsågod: en plott som bara i förbigående tar med Cthulhu Mythos, men ändå är fast förankrad i den, och trots det har tokmycket möjligheter att skrämma skiten ur dina spelare.
 

Kung Kadaver

Veteran
Joined
20 Jun 2002
Messages
19
Location
Lund
Tackar så mycket för idéerna! Ploten med boken var mycket intressant. Skall ta och jobba in något sådant i min kampanj. Får passa mig en aning dock.... En av spelarna i min grupp är rejält aktiv på forumet.... Det skulle inte förvåna mig om han tjuvläser dina idéer.....
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Får passa mig en aning dock.... En av spelarna i min grupp är rejält aktiv på forumet....
Du behöver ju inte ta idéerna rakt av. Bara du förstår principen bakom dem så kan de ju i slutändan framställas på vilket sätt som helst. Grejen är ju inte att det är fråga om en bok, utan det skulle lika gärna kunna vara en artefakt, en geografisk plats, en ritual eller vad som helst. Bara det är något lockande som också är farligt på det ödesdigra CoC-sättet: När man till sist tar ett steg för mycket och där det sedan tycks vara kört för all framtid. Krille kom på två lysande mekanismer för att uppnå detta; boken var omöjlig att göra sig av med, och vatikanen ville få tag på boken och förstöra den. På så vis tvingas spelarna i kläm.

Men när du väl förstår principen så kan du ju hitta på liknande förhållanden som ger samma effekt fast som ändå kan kännas fräscha för dina spelare även om de skulle hänga här.

Nå, Genom att sätta mythoset i bakgrunden kan du uppnå väldigt stark CoC-känsla utan att du behöver använda omedelbara referenser till gudar och varelser som spelarna kan känna till. Det är det viktiga. Frånsett från det så kan du ju spinna vidare på de här tankegångarna i hur många äventyr som helst.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
asså, jag ville bara klämma in att Mythos egentligen inte är en skill, utan helt enkelt vetenskap om just mythos. att ha en karaktär som vet mycket om mythos skulle indirekt innebära en helt galen människa. med tanke på att mycket vill ha mera ^^
och vill du att den karaktären skall vara länge i en kampanj så får du nog nollställa även den mätaren på honom. en utav mina karaktärer tog självmord när han hade 13% i mythos, och det är ju hyfsat mkt.

men om du vill testa så äre ju bara att rocka på för fan !. han kan ju inte annat än bli galen/dö/hitta på andra dumheter.

nej fan, konvent om 8 timmar. hare bara allesammans, ill be back som day. ( again )
 
Top