Nekromanti Jag behöver hitta en password manager

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
I sommras blev ett av mina högsäkerhetslösenord knäckt på en ställe, pga inställningar jag gjort var det inte mycket av ett problem för mig förutom att byta lösenord.
Men när jag kollade upp det visade det sig att två hashes av lösenord läckt för mig, då jag inte vet var och inte var sugen på att spendera de sju-nio år som det tog för dem att knäcka det så började jag ersätta alla mina lösenord med nya.
Problemet är att det är ett helvete att komma ihåg alla lösenord och vart de hör till, många kör ju också att man bara får göra ett visst antal försök inom en viss tidsrymd och därefter måste man vänta tillräkligt länge för att glömma vilka man försökt.

Så ja jag behöver en password manager.
Saker som krävs:
Lösenord ska sparas lokalt och krypterat.
Jag ska ha tillåtelse att läsa igenom källkoden.
Det ska funka på windows.

Saker som är bra.
Möjlighet att generera lösenord med kraven som sidor har så jag inte måste redigera dem för att funka.
Att jag kan köra det på Android.
Någorlunda användbart gränssnitt.
Att det finns något ställe att kolla om säkerhetshål upptäcks.

Saker som går bort.
Krav på uppkoppling för mer än införskaffning.
Installationsmaterial finns endast på mindre pålitliga källor, ex Sourceforge, shady nedladdningssidor etc.

Jag ser gärna mer än ett förslag.
Tack på förhand.
/Luna Lovegood
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
KeePass uppfyller alla krav, men laddas från sourceforge. Det kan även generera lösenord, men man inte själv ställa in krav. De brukar vara a-z, A-z, 0-9, så det borde funka för typ alla sidor. Det faller nog platt på de övriga "bra att ha"-kraven också.

Det finns tyvärr inte till android, men väl till diverse linuxdistributioner. Inte för att det hjälper dig, men det hjälper mig :)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Björn Wärmedal;n201798 said:
KeePass uppfyller alla krav, men laddas från sourceforge. Det kan även generera lösenord, men man inte själv ställa in krav. De brukar vara a-z, A-z, 0-9, så det borde funka för typ alla sidor. Det faller nog platt på de övriga "bra att ha"-kraven också.

Det finns tyvärr inte till android, men väl till diverse linuxdistributioner. Inte för att det hjälper dig, men det hjälper mig :)
Det funkar på windows, å andra sidan.

Übereil
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag är nöjd med LastPass. Funkar bra både i Google Chrome i Windowsmiljö och i Android. Jag kör upplåsning med fingeravtryck i mobilen. Den kan generera nya lösenord där du bestämmer längd, specialtecken, siffror, versaler, m.m.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Dock uppfyller LastPass inte ett av kraven - det är inte open source. För mig har bekvämlighetsfaktorn uppvägt nackdelen med closed source, och jag har inget emot mjukvaror som synkar mot molnet (LastPass kan ju köras i offlineläge), men trådstartaren verkar ha striktare krav än vad jag har =)
 
Top