Nekromanti Jag är ny här, och behöver lite vägledning...

Ooiman

Veteran
Joined
22 Oct 2008
Messages
7
Location
Rivera (Floda)
Hej allihopa!

Jag är ganska obekant med rollspel över lag, men hade möjligheten att delta till en session av DoD för ett tag sedan.
Var lite kluven till konceptet, men är nu sugen på att fortsätta på nytt.

De jag spelade med första gången har jag dessvärre ingen kontakt med idag, men jag och några andra vänner tänkte ge det här en ärlig chans.

Så kort och gott, jag behöver hjälp med att komma igång med DoD.
  • Vilka delar av det här forumet ska/kan jag vända mig till?
  • Vilka andra forum borde jag besöka?
  • Någon som vet var jag kan få tag på allt material som man kommer behöva, både som DM och som spelare?
All hjälp jag kan få uppskattas!

Tack! :D
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Halloj!
Ooiman;n3240 said:
Vilka delar av det här forumet ska/kan jag vända mig till?
Rollspelsdelen, DoD har inget eget forum, längre :/
?
Ooiman;n3240 said:
Vilka andra forum borde jag besöka?
Borde och borde, men du kanske kan hitta något på riotminds forum ( http://www.riotminds.se/ )
Ooiman;n3240 said:
Någon som vet var jag kan få tag på allt material som man kommer behöva, både som DM och som spelare?
Det beror på vilken version vi snackar om, är det Riotminds version finns det en hel del på http://medusagames.blogspot.se/ äldre material (som du givetvis har användning för oavsett) har Riotminds publicerat som gratis PDFer på hemsidan.

Hoppas det hjälpte och välkommen :)
Krille said:
Med tanke på hans taggar så tror jag att han menar Dungeons&Dragons, inte Drakar och Demoner. Och i så fall är d20-forumet en bra start.
Arntsen said:
Taggarna är ändrade det var taggat med drakar när jag svarade, ellet så sov jag redan när jag svarade... fast jag är fan 100 på att det var taggat så, för jag kollade väl taggarna? Jooo, måste jag gjort, skitsamma, ni andra har pekat åt rätt håll nu ändå :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ooiman;n3240 said:
Hej allihopa!

Jag är ganska obekant med rollspel över lag, men hade möjligheten att delta till en session av DoD för ett tag sedan.
Var lite kluven till konceptet, men är nu sugen på att fortsätta på nytt.

De jag spelade med första gången har jag dessvärre ingen kontakt med idag, men jag och några andra vänner tänkte ge det här en ärlig chans.

Så kort och gott, jag behöver hjälp med att komma igång med DoD.
  • Vilka delar av det här forumet ska/kan jag vända mig till?
  • Vilka andra forum borde jag besöka?
  • Någon som vet var jag kan få tag på allt material som man kommer behöva, både som DM och som spelare?
All hjälp jag kan få uppskattas!

Tack! :D
Hej och välkommen!

Det första du bör göra är att lära dig lite förkortningar: DoD betyder Drakar och Demoner. Dungeons & Dragons förkorta DnD eller D&D! Se bara hur förvirrad Arntsen blev :)

Skämt åsidor, för alla frågor som har med Dungeons and Dragons att göra är det "Dungeons & Dragons och d20"-forumet som är korrekt. Det första folk kommer fråga dig om är dock vilken version av D&D det är som du pratar om, så se till att du har med det i din post. Nuvarande version kallas D&D4 eller 4E, kommande (till sommaren?) kallas D&D Next och eftersom speltestdokument släppts rätt fritt så händer det att folk spelar det redan. Utöver dem så spelar folk här i stort sett alla versioner av D&D, och en hel del kloner och hemmabyggen baserade på dem. Alla diskuteras till och från på D&D-forumet.

Om du vill hitta andra forumet att besöka så måste vi också veta vilken version det rör sig om. På de flesta internationella forum som snackar D&D är det rätt heta "edition wars" med folk som bråkar om vilken version som är bäst, eller mer sant: varför just den där du spelar suger. Det har lätt till att flera forum blir helt omöjliga att få något vettigt ur om man inte råkar spela versionen av D&D som majoriteten på det forumet föredrar.

Vart du kan få tag på allt material du kan behöva så beror det såklart också på vilken version det rör sig om. Men är det Pathfinder (även känd som version 3.75) eller 4E det gäller så kan alphaspel.se, lekbergs.se, sfbok.se, webhallen.com eller amazon.co.uk vara bra alternativ. Gäller det äldre versioner så finns det antagligen en klon gratis (och lagligt, vi länkar inte till olagliga nedladdningar här på rollspel.nu) på nätet någonstans. D&D-forumet kommer kunna guida dig rätt. Eller ge dig så många tips att du inte riktigt vet vart du ska ta vägen.

Välkommen!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Välkommen till hobbyn!

När det kommer in nytt folkoch ber om tips så blir många av oss gamla alldeles till oss och vill dela med oss av allt i hela världen, så det är bara att suga åt sig som en svamp :)

Du säger att du var lite kluven till konceptet, men vill prova igen. Det låter fantastiskt bra. Värt att veta är att rollspelshobbyn idag är helt otroligt differentierad och det finns en otroligt mängd spel där ute. Skulle det vara så att du och dina vänner inte riktigt går ihop med spelet ni testar, har svårt att förstå mekaniken eller känner att det "inte är för er" på något sätt, så dyk in i underforumet Rollspel här på sajten och beskriv upplevelsen. Det finns folk här som kan ge tips om allt från att byta färg på tärningarna, lägga upp problem och äventyr på andra sätt, ta genvägar i reglerna eller rentav hitta ett eller flera andra spel som kanske passar er bättre.

För att börja spela behöver man i princip en regelbok (många spel delar upp grundreglerna i en spelarbok och en spelledarbok, så två i så fall), ett gäng tärningar och papper och penna. Det får man till exempel tag i på de ställen chrull tipsade om, och jag skulle gärna lägga till collectorspoint.se på listan.

Håll gärna lite koll i Evenemang och kontakt också - det kan vara en forumsträff eller annat intressant event på gång nära dig.

Vad var det för spel och upplaga du testade sist? Vad fick dig sugen på mer?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ooiman;n3240 said:
Jag är ganska obekant med rollspel över lag, men hade möjligheten att delta till en session av DoD för ett tag sedan.
Var lite kluven till konceptet, men är nu sugen på att fortsätta på nytt.
Om du var kluven till konceptet kan det vara intresse att du berättar exakt vad du var kluven till.
Även om du hade tänkt spela samma version som som den du spelade första gången kanske det finns en annan version, eller t.o.m. ett annat spel, som passar dig bättre.
Det finns bokstavligt talat tusentals olika rollspel så det finns garanterat minst ett rollspel som passar just dig.

Guide till forumet:
- Presentaionsforumet: det här forumet har du redan kommit på hur du använder.
- Rollspel: ett forum för alla rollspel som inte har ett eget forum.
- Officiella rollspelsforum och specifika spel: alla forum för spel som har specifika forum (Dungeons & Dragons-forumet är antagligen mest intressant för dig).
- Evenemang och kontakt: få tag på spelare, spelgrupper, forumsträffar, konvent.

Eftersom vi ännu inte vet vilket rollspel du vill spela är det lite svårt att tipsa om andra sidor. Har du bara bestämt dig för spel och version kommer du att få hur många länkar som helst.

Vill du komma i kontakt med spelare IRL kan det vara en fördel att berätta var i Sverige du bor.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm

StreetBushido

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
16
Jag har ingen direkt hjälp att komma med, men vill ändå passa på att välkomna dig till hobbyn!

Det är alltid kul med nytillskott!
 

Ooiman

Veteran
Joined
22 Oct 2008
Messages
7
Location
Rivera (Floda)
Förstod att det blev lite hopblandat tidigare. D&D är spelet jag är ute efter, inte DoD.

Tack för tipsen och välkomnandet, allihopa.
anth said:
Jo, vi hade räknat ut att det var DnD. Men vilken version spelade du? :)

(DnD har just fyllt 40 och varenda version från 1974 till versionen som kommer att släppas i augusti i år spelas fortfarande)
Ooiman said:
Version 3.5
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Pathfinder är det nya D&D 3.5. Pazio, som tidigare gav ut äventyr och supplement till D&D 3.5 tröttnade på den dåliga liscensen som D&D4 fick och bestämde sig för att uppdatera D&D 3.5, ge ut det som ett komplett, eget spel och sen fortsätta ge ut bra äventyr.

Så kika på Pathfinder om du vill ha D&D 3.5 fast bättre, levande och med bra äventyr.
 
Top