Nekromanti Jag är färdig!!!!

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Nu har jag äntligen efter ett antal totalrevideringar och tvärvändnigar blivit klar med Omnimodus, mitt universalrollspel som jag hållt på med till och från under de senaste fem åren. Det saknas visserligen fortfarande korrektur av ett par kapitel men det är det ju liksom inte jag som ska göra :gremgrin:.
Ta jättegärna en titt och kom med synpunkter. Har det varit värt besväret eller skulle jag ägnat tiden åt någon dokusåpa i stället.
Du hittar grundreglerna i pdf-format under menyvalet "Regler" på http://hem.legend.se/omnimodus/
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Avundsjuk!

Jag vill att också mitt ska bli färdigt! :gremfrown:

Likväl får jag svälja avundsjukan och gratulera dig! :gremsmile:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Har bara skummat igenom texten. Ser bra ut men jag saknar exempel. Speciellt på hur man gör en rollperson. Svårt att greppa balanseringen av Grundegenskapsvärden tills jag läste texten två gånger.

Ska slutsumman av grundegenskaper vara noll trots modifieringar av åldersgrupp? Jag antar att det inte ska vara så.

Förhöjd Grundegenskap - ligger denna fördel utanför den ordinarie balanseringen av Grundegenskaperna? Jag antar det.


Slutligen undrar jag i vilket program ni skapat figurbilderna?
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Tack för att du tagit dig tiden att läsa igenom reglerna :gremgrin:. De flesta av oss här (inklosive jag själv) verkar ofta för upptagna av våra egna projekt för att engagera oss i andras.

Jo, du har nog rätt i att det kunde behövas exempel på rollpersonsskapande, kansk ska fixa till ett sådant till version 1.0

Svaret på dina frågor är:

Nej, åldersmodifikationen gör att slutsumman inte blir noll.

och

Ja, Förhöjd grundegenskap ligger utanför den ordianrie balanseringen av grundegenskaperna.

Figurerna är gjorda i Poser 5 (Figuren i skämtreklamen är däremot gjord i Poser 4)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Grattis! :gremsmile:

Det är cred att få någonting färdigt, särskilt rollspelsprojekt, för dom kan lätt bli oändliga. Nåväl, efter en genomläsning tänkte jag komma med några synpunkter. Jag kommenterar inte stavfel och sådant, för det var ju inte korrläst än.

Först den kritik du vill ha:

1. Som PAX sa: fler exempel tack :gremsmile: Det går visserligen att få grepp om reglerna som de presenteras, men lite exempel hade gjort förståelse enklare. Regler i rollspel är ju ofta hierarkiskt uppbyggda; man behöver känna till tidiga regler för att förstå de senare. Därför är exempel så bra, för de bekräftar att man förstått (eller missförstått) en viss regel. På så vis får man snabbt reda på om man behöver läsa igenom det föregående stycket igen eller om man kan gå vidare.

2. Fundera på att ha med en lathund eller checklista för rollpersonsskapande. Det gör det enkelt att kolla om man missat någon central punkt och snabbar upp rollpersonsskapandet i framtiden, då man bara snabbt kan kolla listan.

3. Grundegenskaper: generellt sett har man minus i en eller flera och max en grundegenskap har ett positivt värde som aldrig överstiger 1, är det rätt uppfattat? Det här är mer en fråga än en kommentar såklart :gremsmile:

4. Förflyttning. Är det någon poäng med det här värdet? I strid spelar det egentligen inte så stor roll och det verkar inte visa hur fort man kan springa. Så vad används det till?

5. Två vapen: verkar vara en lite dyr kunskap om den måste skaffas separat för varje vapenkombination. Känns inte som det ligger i linje med resten av systemet.

6. Erfarenhet: Vad är "tid" i tabellen? sekunder? år?

7. Handlingar: varför är just dessa fyra handlingar extra noggrannt beskrivna? Nu antar jag att man bör syssla mycket med fotvandring och hoppande om man använder Omnimodus. Är det så? Detaljgraden för dessa handlingar känns väldigt omotiverad.

8. Strid. Ska inte klaga så mycket över att det är en stor ping-pongmatch :gremwink: Men vad jag verkligen skulle vilja se är att motståndarens försvarsvärde är den svårighetsgrad som ens anfall måste uppnå för att man ska träffa någon. Systemet liksom ber om ett sådant upplägg :gremsmile: Fummeltabellerna känns rätt menlösa också, med bara 2 utfall, hade man inte kunnat ha med resultaten som exempel till SL istället?

9. Vapen: Oj nu kom detaljerna. Stickskada, Huggskada, Krosskada och penetration? Behövs verkligen alla de här värdena? Fundera också över brytvärde, vad gör ditt system för att detta inte bara glöms bort i stridens hetta så som ofta sker?

10. Nackdelar och expertkunskaper. Eh, varför är inte expertkunskaper i kapitlet om Kunskaper?

11. Mjuka men sega rustningar: denna regel känns förvirrad och överflödig. Bestäm dig för hur skydd ska funka och håll fast vid det.

12. Personligen tycker jag inte så mycket om extraregler som gör saker och ting mer detaljerade än resten av systemet (som träffområden i ditt fall). Bättre att hålla en mer konsekvent nivå på alla regler. Men det är mest en personlig preferens.


Nu till sån kritik du kanske inte vill ha:

1. Inget nytt. Nu är jag trist, men varför ska man använda ditt system egentligen? Vad ger det jämfört med alla andra system? Ingenting verkar vara direkt bättre gjort än i de många universiella system som redan existerar. Eller? Käfta emot nu! :gremwink:

2. Det universiella. Ditt spel är tänkt att vara ett universialrollspel. Jag har två problem med det:
a) För det första så verkar spelet inte vara så värst generellt, varken om jag tänker på det i termer av genre eller spelstil/spelmål. När jag läser reglerna så ser jag det stödja relativt realistiska kampanjer i historiska miljöer och nutid, där målet med spelet är att "simulera" en "verklighet". Hur skulle de här reglerna fungera med superhjältar? Som wuxia-spel? Dokusåpaspel? etc, etc. Men det här är en vanlig begränsning för "universialrollspel", få regeluppsättningar klarar allt. Kanske beror det på bristen på exempel, men i ditt fall känns det svårt att se reglerna i andra sammanhang än just simulationistiska, historiska äventyr.
Och just simulationsinriktningen är ännu en grej som inte gör att det hela känns speciellt universiellt. Det finns inga regler som stödjer andra typer av rollspel, där exempelvis storyn eller ett tema är det väsentliga. Kanske skulle sådana begränsningar komma fram lite tydligare i spelets inledning? Redan nu så är du där och nosar förvisso. Du skriver "Omnimodus [...] är tänkt att kunna
användas till alla typer av spelvärldar[...]". Vad du är ute efter, tolkar jag det som, är att Omnimodus passar till en viss typ av rollspelande, i vissa genrer, men i alla miljöer. Är jag snett ute? Hojta till i så fall.
b) Hmm... nu blev a) lång, men den var den viktigaste punkten. B är egentligen en fråga: hur ställer du dig inför påståendet (vilka flera skulle skriva under på) att det är viktigt med spelspecifika regler, på så sätt att ett spel blir bättre om reglerna är direkt anpassade till genre/spelsätt/setting? Okej, lite elak fråga, men man skulle kunna vända lite på den och säga så här istället: vad fick dig att skapa ett universialsystem istället för ett spel med mer specifika regler?


Oki... det var allt för mig :gremsmile: Hoppas jag inte framstod som taskig, då får du, tja, vara elak tillbaka :gremlaugh:
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Tack för engagemanget :gremlaugh:

Jag ska upp tidigt i morgon så jag måste hoppa i säng nu.
Jag återkommer med kommenterer av alla dina funderingar lite mer detaljerat i morgon.

Rent generellt kan man väl säga att den allmänna meningen vrakr vara att det behövs mer exempel så innan jag lägger ut den slutgiltiga (d.v.s. helt korrekturlästa versionen) så ska jag förlänga kapitel två (rollpersonen) och åtta (strid) med varsin sida så att jag får plats med exempel på de olika momenten.

Åter igen, tack för att du tog dig tid att läsa igenom och kommentera :gremlaugh:
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Ok, som utlovat kommer här mina kommenatarer till alla dina synpunkter.

1. Som PAX sa: fler exempel tack Det går visserligen att få grepp om reglerna som de presenteras, men lite exempel hade gjort förståelse enklare. Regler i rollspel är ju ofta hierarkiskt uppbyggda; man behöver känna till tidiga regler för att förstå de senare. Därför är exempel så bra, för de bekräftar att man förstått (eller missförstått) en viss regel. På så vis får man snabbt reda på om man behöver läsa igenom det föregående stycket igen eller om man kan gå vidare.
Ni har båda helt rätt, jag ska bättra mig :gremlaugh:

2. Fundera på att ha med en lathund eller checklista för rollpersonsskapande. Det gör det enkelt att kolla om man missat någon central punkt och snabbar upp rollpersonsskapandet i framtiden, då man bara snabbt kan kolla listan.
Jag har tänkt göra ett lathund och tabellblad för skapande av rollpersoner och ett för strid. De kommer att vara separata blad med alla regler man behöver. Därför kommer jag inte att lägga in en sådan lista i boken.

3. Grundegenskaper: generellt sett har man minus i en eller flera och max en grundegenskap har ett positivt värde som aldrig överstiger 1, är det rätt uppfattat? Det här är mer en fråga än en kommentar såklart
Här verkar du ha missuppfattat saker och ting helt och hållet. Men vi kan väl skylla det på avsaknaden av exempel :gremwink:
En normal, ung människa har genomsnittsvärde noll på sina grundegenskaper om inte spelledaren valt en annan nivå. De enskilda grundegenskapernas värden kan varaiera från minus tre till plus tre.

4. Förflyttning. Är det någon poäng med det här värdet? I strid spelar det egentligen inte så stor roll och det verkar inte visa hur fort man kan springa. Så vad används det till?
Här håller jag inte med dig. I strid spelar förflyttningens stor roll eftersom den avgör hur långt du kan röra dig under en runda och alltså även vilka fiender du kan nå fram till på en runda, vilka du kan springa ifrån o.s.v. Den avgör dessutom hur snabbt du kan springa men det framgår inte speciiellt tydligt i avsnittet om förflyttning så det ska jag förtydliga.

5. Två vapen: verkar vara en lite dyr kunskap om den måste skaffas separat för varje vapenkombination. Känns inte som det ligger i linje med resten av systemet.
Det kanske du har rätt i, jag kanske borde nöja med ha den i tre varianter, närstrid, kastvapen och skjutvapen. Jag ska fundera på saken.

6. Erfarenhet: Vad är "tid" i tabellen? sekunder? år?
Jag misstänker att du förstått att det är dagar men det är otydligt så jag ska se till att förtydliga det och tackar för att du upptäckte det åt mig.

Handlingar: varför är just dessa fyra handlingar extra noggrannt beskrivna? Nu antar jag att man bör syssla mycket med fotvandring och hoppande om man använder Omnimodus. Är det så? Detaljgraden för dessa handlingar känns väldigt omotiverad.
Japp, omnimodus är i första hand skapat för simulering av väldigt långa och kusliga hinderlopp som genomförs efter intagande av alkohol :gremwink:
Nej, skämt å sido så är de fyra handlingarna bara exempel för att man skall ha en riktlinje för var man lägger svårighetsgrader och hur man kan tolka resultat. Jag kommer kanske att lägga till fler i någon kommande version men de här fick räcka tills vidare.

8. Strid. Ska inte klaga så mycket över att det är en stor ping-pongmatch Men vad jag verkligen skulle vilja se är att motståndarens försvarsvärde är den svårighetsgrad som ens anfall måste uppnå för att man ska träffa någon. Systemet liksom ber om ett sådant upplägg Fummeltabellerna känns rätt menlösa också, med bara 2 utfall, hade man inte kunnat ha med resultaten som exempel till SL istället?
Om man bortser från pingisen så är det ju precis så som systemet är uppbyggt. Du måste slå över försvararens försvarsslag för att lyckas med ett anfall.
Jo fummeltabellerna är väl inte skojigast i världen man kanske ska tipsa SL om att han kan välja att sed dem som riktlinjer men jag tror att jag behåller dem som tabeller i alla fall så får spelledaren välja hur kreativ han vill vara.

9. Vapen: Oj nu kom detaljerna. Stickskada, Huggskada, Krosskada och penetration? Behövs verkligen alla de här värdena? Fundera också över brytvärde, vad gör ditt system för att detta inte bara glöms bort i stridens hetta så som ofta sker?
De olika skadetyperna behövs egentligen i första hand för rustningarnas skull. Dessutom är huggvapen och stickvapen väldigt olika effektiva när det gäller att tillfoga allvarliga skador på olika delar av kroppen.
Penetrationen skulle man kanske kunna strunta i och man kan säkert göra det i de flesta spelvärldar. I vissa typer av spelvärldar, i första hand futuristiska sådana, är det dock ganaska användbart. Attacker som tränger igenom det mesta men som inte gör så mycket skada. Exempelvis tunna strålar från energivapen behöver ett eget sätt att hanteras på.

10. Nackdelar och expertkunskaper. Eh, varför är inte expertkunskaper i kapitlet om Kunskaper?
För att de är extraregler och därför skall befinna sig i kapitel 12-15.

11. Mjuka men sega rustningar: denna regel känns förvirrad och överflödig. Bestäm dig för hur skydd ska funka och håll fast vid det.
Det här är ju också en extraregel så jag lämnar det till de som skall spela att avgöra om de vill använda denna regel eller inte

12. Personligen tycker jag inte så mycket om extraregler som gör saker och ting mer detaljerade än resten av systemet (som träffområden i ditt fall). Bättre att hålla en mer konsekvent nivå på alla regler. Men det är mest en personlig preferens.
Omnimodus är skapat för att jag ska kunna använda det i alla mina spelgrupper. Den ena spelgruppen omfattar min son och hans två morbråder med ett åldersspann som sträcker sig från åtta till femton. Vi kör D&D-liknande fantasy och då kör vi bara med grundreglerna. I en annan spelgrupp kör vi i spelvärlden somnium som utspelar sig på 1930-talet. Där använder vi reglerna för blödning men inte de för kroppsdelar eftersom man inte använder rustningar kan man lika väl ta reda på vart ett anfall träffade i samband med att man slår för eventuella allvarliga eller kritiska skador. I min tredje spelgrupp kör vi fantsy i min egen spelvärld. Men här består spelarna till största delen av gamla rollspelsrävar på drygt trettio med tjugo års rollspelsvana och de vill ha lite mer detaljer.

1. Inget nytt. Nu är jag trist, men varför ska man använda ditt system egentligen? Vad ger det jämfört med alla andra system? Ingenting verkar vara direkt bättre gjort än i de många universiella system som redan existerar. Eller? Käfta emot nu!
Sorry, jag väljer att till störstadelen hålla med. Jag tycker inte det finns någon anledning att skapa hjulet igen. Omnimodus är inte speciellt nyskapande. Även om jag inte medvetet plockat olika regler från olika spel så har över tjugo års rollspelserfarenhet gjort att jag vet vad jag gillar och inte.
Jag tycker att D20, BRP, GURPS och T10 är sämre men det är min persliga åsikt och jag kan inte förvänta mig att alla andra ska hålla med mig. Kan dock nämna att om Krille bara formulerat sin T10-licens lite annorlunda så skulle Omnimodus blivit ett T10 projekt i stället.
Systemet är i första hand skapat för att jag ska använda det. Det är alltid kul om man kan få någon annan att använda det men det är inte dess huvudsyfte. Fast det finns faktiskt en spelgrupp där jag inte är inblandad alls, som använder det i en fantasy-kampanj med en egenhändigt konstruerad värld.
En annnan anledning till att jag valt att göra ett Universellt system är för att jag ska slippa göra fler spelsystem och i stället skall kunna koncentera mig på att skriva på mina spelvärldar.
I övrigt är jag medveten om att det är hopplöst att locka folk till ett indipendentprojekt eftersom de flest som intresserar sig för sådana har ett eget som de brinner för. Ett universellt system är nog dessutom den svåraste sorten.
Jag hoppar på de som funderar på egna världar och vill ha ett system att utgå ifrån men i övrigt får jag nog vänta tills jag har en färdig spelvärld eller ett färdigt äventyr innan jag kan få någon större skara användare.

2. Det universiella. Ditt spel är tänkt att vara ett universialrollspel. Jag har två problem med det:
a) För det första så verkar spelet inte vara så värst generellt, varken om jag tänker på det i termer av genre eller spelstil/spelmål. När jag läser reglerna så ser jag det stödja relativt realistiska kampanjer i historiska miljöer och nutid, där målet med spelet är att "simulera" en "verklighet". Hur skulle de här reglerna fungera med superhjältar? Som wuxia-spel? Dokusåpaspel? etc, etc. Men det här är en vanlig begränsning för "universialrollspel", få regeluppsättningar klarar allt. Kanske beror det på bristen på exempel, men i ditt fall känns det svårt att se reglerna i andra sammanhang än just simulationistiska, historiska äventyr.
Och just simulationsinriktningen är ännu en grej som inte gör att det hela känns speciellt universiellt. Det finns inga regler som stödjer andra typer av rollspel, där exempelvis storyn eller ett tema är det väsentliga. Kanske skulle sådana begränsningar komma fram lite tydligare i spelets inledning? Redan nu så är du där och nosar förvisso. Du skriver "Omnimodus [...] är tänkt att kunna
användas till alla typer av spelvärldar[...]". Vad du är ute efter, tolkar jag det som, är att Omnimodus passar till en viss typ av rollspelande, i vissa genrer, men i alla miljöer. Är jag snett ute? Hojta till i så fall.
b) Hmm... nu blev a) lång, men den var den viktigaste punkten. B är egentligen en fråga: hur ställer du dig inför påståendet (vilka flera skulle skriva under på) att det är viktigt med spelspecifika regler, på så sätt att ett spel blir bättre om reglerna är direkt anpassade till genre/spelsätt/setting? Okej, lite elak fråga, men man skulle kunna vända lite på den och säga så här istället: vad fick dig att skapa ett universialsystem istället för ett spel med mer specifika regler?
a) Du har nog rätt i att reglerna passar bäst till, ganska realistiskt simulativt spel (Det är trots allt den jag föredrar). Däremot tycker jag att det funkar bra i nästan alla sorters spelvärldar och jag har använt det i så väl SF och Fantasy-världar som i historiska miljöer och nutid.

b) När det gäller speciella regler för specilla väldar så kan jag nog bara hålla med i vissa fall och bara när det gäller väldigt speciella spel som exempelvis vampire där blodet naturligtvis måste vävas in i reglerna o.s.v. Har man relativt enkla regler så tycker jag inte att det behövs i de flesta typerna av spelvärldar.
Den sista (enligt dig elaka frågan) har jag väl delvis redan besvarat. Jag tycker att det är mycket skojigare att bygga världar än att bygga regler. Jag har en ganska bestämd uppfattning om hur jag vill ha reglerna och därför funkar det bra för mig på det här viset. Även om jag behöver lägga till ett par färdigheter och kunskaper med mer till de olika världarna så är grovjobbet gjort en gång för alla.

Slutligen vill jag åter igen tacka för kommentareran och om du kritiserar på det här viset när du är elak måste du vara hopplöst mjäkig när du är snäll. Jag tycker det var väldigt konstruktiv kritik.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Förbättrad version av kapitel två.

Nu har jag förbättrat kapitel två i enlighet med nippros kritik. Jag har bifogat den nya versionen, dock utan bilden eftersom filen blir för stor för att bifogas om jag har kvar den.

Den stora förändringen jag har gjort är att jag infört en exempelrollperson. Både i form av ett ifyllt rollformulär och i exempel på olika steg av skapandet av en rollperson.

Dessutom har jag utökat texten om förflyttning för att det skall vara lättare att översätta värdet i förflyttning till en greppbar hastighet.

Hoppas ni tycker det blev bättre. :gremlaugh:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Är påven katolik?

Äh retas lite, men förutom "kattolik" så ser förbättringarna bra ut! Det blev genast mycket enklare att förstå processen när exemplet fanns med. Att förflyttning förklarades bättre är också trevligt och värdena där verkar realistiska (även om en 100-meterslöpare verkar behöva vara rätt ful eller korkad för att ha möjligheten till 20 i förflyttning :gremwink: ).

Bara två små synpunkter:

1. Jag skulle gärna sett att exempelrollformuläret kom sist i kapitlet, det är ju ett "resultat" av det som kommit innan.

2. Nu kanske det bara är jag, men det vore ändå trevligt med en kort checklista i slutet av kapitlet som verkligen snabbade upp skapandet. Bara något enkelt i stil med:

1. Justera grundegenskaper (max +/.3 från normal värden)
2. Fördela skapelsepoäng på färdigheter/kunskaper/whatnot
3. Beräkna sekundära värden: förflyttning, tålighet
4. etc...

Ja du förstår grejen, en lista man kan "bocka av" sin nya rollperson, ungefär som White Wolf brukar ha i sina böcker. Det brukar vara supersmidigt när man är hyfsat van vid systemet och vill slänga ihop en figur lite snabbt.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Re: Är påven katolik?

Äh retas lite, men förutom "kattolik" så ser förbättringarna bra ut! Det blev genast mycket enklare att förstå processen när exemplet fanns med. Att förflyttning förklarades bättre är också trevligt och värdena där verkar realistiska (även om en 100-meterslöpare verkar behöva vara rätt ful eller korkad för att ha möjligheten till 20 i förflyttning ).
jaha, jag antar att du tolkate det som hans religion. Jag bara medade att han inte är speciellt lik en katt. :gremwink:
När det gäller 100-meterslöpare så krävs det +3 i smidighet och fördelen snabbfotad för att man skall komma upp i 20. Så vissa nerdragningar av andra grundegenskaper måste nog göras. I verkligheten är det väl dock så att vi har ganska olika medelvärden. Funderar för övrigt på om man kanske inte borde beräkna förflyttningen med 12+FYS+SMI i stället med tanke på att man sällan ser några taniga 100-meters löpare.


1. Jag skulle gärna sett att exempelrollformuläret kom sist i kapitlet, det är ju ett "resultat" av det som kommit innan.
Jo, kanske detmen jag tycker det kan vara bra att man sett resultatet när man kommer till de olika stegen.

2. Nu kanske det bara är jag, men det vore ändå trevligt med en kort checklista i slutet av kapitlet som verkligen snabbade upp skapandet. Bara något enkelt i stil med:

1. Justera grundegenskaper (max +/.3 från normal värden)
2. Fördela skapelsepoäng på färdigheter/kunskaper/whatnot
3. Beräkna sekundära värden: förflyttning, tålighet
4. etc...
Jodå, en sådan lista ska jag helt klart göra, men den kommer jag att göra som ett löst blad som även ska innehålla åldringstabellen och listor med alla fördelar, färdigheter och kunskaper.
 
Top