Nekromanti Jag är en nybörjare och undrar......

Robin

Veteran
Joined
25 Jul 2000
Messages
18
Location
Visby
Hej !
Jag är en nybörjare och undrar om det finns något rollspel som rekommenderas.


MVH Robin
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Västmark

Inte Drakar och Demoner i alla fall! (Trots att jag besöker det här forumet för tillfället.)

Jag skulle faktiskt rekommendera Västmark av Krister Sundelin. Det slår faktiskt det mesta, trots att det är helt gratis! Du kan själv ladda ner det från http://www.foxtail.nu

Annars föreslår jag Viking (utgivet av NeoGames) - det beställer du med fördel bättre begagnad från http://www.hobbyspel.com/svenskt

/Pauli "Baldyr" Paananen

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

DILDÅ

Veteran
Joined
25 Jul 2000
Messages
1
Ja då

Ja
Drakar och Demoner Expert Är Det Bästa Spelet Som Finns
MVH/
Hampus
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Re: Västmark

Trots de buggar som Drakar och Demoner har så lär du ändå inte finna ett bättre nybörjar spel. Maken till enkla regler får man leta efter (dock inte sagt att Västmarks är komplicerade - känner inte ens till dem /images/icons/smile.gif) och det är trots allt det viktigaste i början.
Behöver man ännu mer komplicerade regler sedan å kan man ju alltid gå vidare till något nytt...

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Västmark

"Trots de buggar som Drakar och Demoner har så lär du ändå inte finna ett bättre nybörjar spel. Maken till enkla regler får man leta efter"

Man behöver dock inte leta särskilt länge. Vägen, Quo Vadis? och Ansgar, samtliga utgivna av Västerås Stift, är bättre nybörjarspel. De är ännu enklare än Drakar&Demoner (de följer samma princip men är kraftigt förenklade) och har en kasse med genomtänkta och utmärkt förklarade introduktionsäventyr med efterföljande diskussion. Jag kan inte för allt i världen hitta några bättre introduktionsrollspel någonsin.

Och om du bara är ute efter enkla regler, kolla in TWERPS nånstans här på www.rollspel.nu. Fast TWERPS är inte en god introduktion. Där är de ovan tre nämnda spelen överlägsna.

"dock inte sagt att Västmarks är komplicerade - känner inte ens till dem"

Skyll dig själv. /images/icons/wink.gif

Och Västmark är faktiskt enklare än Drakar&Demoner.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Enkla regler?

Jag skulle inte vilja kalla Drakar och Demoner för ett enkelt spel - snarare ett simpelt spel. Med det menar jag att reglerna är omoderna och inte särskilt genomtånkta. Därför tror jag inte att en nybörjare tjänar på att börja med Drakar och Demoner. Det finns mängder av betydligt bättre rollspel och spelsystem, om man bara ser sig omkring lite. Speciellt för nybörjare, som annars lätt kan få för sig att rollspel går ut på att "förbättra gubben" och annan koboldism.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Twerps

Twerps finns inte längre här på www.rollspel.nu, endast en recension av spelet och hänvisning till var man kan köpa det. Vi planerar att kontakta tillverkarna för att få ett definitivt godkännade av att ha en översättning av reglerna upplagda, men tills dess är spelet borttaget.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ghostbusters, Star Wars

Ghostbusters, verkar vara ett väldigt bra nybörjarspel. Liksom klassiska Star Wars från West End Games. Båda med enkla regler, en setting alla känner till och charm :)
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Ghostbusters

Hm, jag är inte helt säker på att alla nybörjarrollspelare är sådär väldigt bekanta med åttiotalskomedier... ;)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

virus

Veteran
Joined
24 Jul 2000
Messages
78
Location
Umeå
Mutant är hyfsat lätt att lära sig(då menar jag mutant 2090 eller vad det heter..nya mutant kanske), men det beror på om du hellre vill spela fantasy...
dessutom kan det vara svårt att få tag på den versionen av mutant

själv började jag med Sagan om ringen rollspelet

// [color:white]virus</font color=white>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Mutant är hyfsat lätt att lära sig(då menar jag mutant 2090 eller vad det heter..nya mutant kanske), men det beror på om du hellre vill spela fantasy...

Mutant (då gäller det inte Mutant Chronicles) är ju i grund och botten samma regelsystem som i Drakar och Demoner. Skillnaden är att i DoD Expert och DoD 91' års utgåva, ändrades från %, dvs 1-100 skala, till 1-20 skala istället.

Dessutom skiljer reglerna om världen och så, men det beror på vilken tid spelet utspelas under.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Re: Enkla regler?

Förhärligar det till koboldism? Nja, jag tror snarare att man oftast har en sådant stadium i början (givetvis beror detta också - vanligen - på åldern) och att det inte systemet i sig är den stora bidragande faktorn.

Och att Drakar och Demoner är ett utbrett spel gör det ytterligare till en fördel - det finns mycket material, av intressant karaktär, till det. Som nybörjare, enligt vad jag minns det, så är inte reglerna det viktiga utan snarare de äventyr man kan få uppleva och då slår DoD de flesta (åtminstone svenska ) rollspelen med hästlängder...


- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Re: Västmark

Man behöver dock inte leta särskilt länge. Vägen, Quo Vadis? och Ansgar, samtliga utgivna av Västerås Stift, är bättre nybörjarspel.

Mycket möjligt - men de är å andra sidan inte heller lika enkla att få tag i som DoD. Visst kanske en del ytterst välsortimenterade butiker har det, men Tradtion har det t.ex. inte (åtminstone här i Örebro).

Drakar och Demoners regler är däremot enkla och tillsammans med mängder av modulerna så utgör de en mycket bra grund för en nybörjare.

Skyll dig själv.
Och Västmark är faktiskt enklare än Drakar&Demoner.


Möjligt - och är man intresserad utav Västmarks typ av värld så ska man nog defintivt ta en titt på spelet också - det är ju som sagt var helt gratis. /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
DoD kontra Vägen som nybörjarspel

"Drakar och Demoners regler är däremot enkla och tillsammans med mängder av modulerna så utgör de en mycket bra grund för en nybörjare."

Anhåller om avvikande åsikt. Just mängden med tillbehör är avskräckande och begränsande för nybörjaren. Nybörjaren tänker allt för ofta "måste jag ha det här också för att kunna spela." Med Vägen får man inte bara ett komplett, konsekvent och enkelt regelsystem, man får dessutom tre riktigt bra introduktionsäventyr. Man behöver inte mer som nybörjare - tvärtom är det förvirrande och övertungt. Vägen är helt enkelt allt det som Drakar&Demoner slarvade bort i och med Drakar&Demoner Expert: snabbt, smidigt, enkelt, flexibelt och skoj.

Visst, det finns inte så mycket till det (inget alls, om man ska vara petig, utom två andra spel i samma serie, Quo Vadis? och Ansgar) - men det behövs inte heller! Nybörjaren är inte ute efter något som det finns femtielva miljoner moduler till. Nybörjaren är ute efter något som han kan spela nu på stubben. Där funkar Vägen betydligt bättre än Drakar&Demoner.

Dessutom, vad ska man med miljoner moduler till? En gång i tiden spelade jag maffekampanjer med den vita boken i den blå boxen. Den var ungefär lika tjock som Vägen, utom det att det var inkomplett och hade sämre introduktionsäventyr, och senare utgåvor har inte bättrat på nybörjarvärdet något märkbart. Bäst ur nybörjarsynpunkt av alla Drakar&Demoner var andra och tredje utgåvan (svart bok i svart respektive svartgrön box) utan Expert, men sedan har det gått stadigt neråt.

Vidare hävdar jag bestämt att ända sedan Expert så har Drakar&Demoner blivit allt mer komplicerat och olämpligt för nybörjare. Nu är det poäng hit, poäng tid, köp och sälj som får Stockholmsbörsen att ligga i lä, tabeller upp och tabeller ner... sådant ska definitivt inte finnas i ett nybörjarspel.

Nej, alla andra kvaliteer åsidosatta (elak kommentar: om det nu finns några), Drakar&Demoner är inte det spel jag skulle sätta i händerna på en gröngöling. Det är bättre än Eon, men det säger ju ingenting: ur nybörjarsynpunkt är det mesta bättre än Eon... /images/icons/wink.gif Ett nybörjarspel ska vara enkelt och lättbegripligt. Plocka upp vilken Drakar&Demoner som helst från Expert eller senare, glöm bort att du har ett antal år i gemet, titta på det noggrant och tänk dig att du inte kan nåt. Du kommer upptäcka med samma klarsyn som Hubbleteleskopet att Drakar&Demoner inte är ett bra nybörjarspel.

Att Vägen skulle vara svårt att få tag på... tja, jag köpte mitt här på Lekcenter i Skövde. Om Tradition i Örebro inte har det så får de skärpa sig. Tradition påstås ju trots allt vara en spelbutik.

Annars kan man vända sig till:

Västerås Stift
Att: Len Howard
Västra Kyrkogatan 9
722 15 VÄSTERÅS

Där borde man kunna få tag på det ganska enkelt.

"Möjligt - och är man intresserad utav Västmarks typ av värld så ska man nog defintivt ta en titt på spelet också - det är ju som sagt var helt gratis."

Man bör nog ta en titt på det i alla fall, om man bara är intresserad av att se vad som finns och vilka framsteg spelindustrin har gjort sedan DoD Expert.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Enkla regler?

"Nja, jag tror snarare att man oftast har en sådant stadium i början (givetvis beror detta också - vanligen - på åldern) och att det inte systemet i sig är den stora bidragande faktorn."

Det tror inte jag. Jag tror att det handlar om att ge rätt stimuli till nya spelare. Ge dem intrycket att det handlar om att bunta ihop och slå ihjäl så gör de det. Ge dem intrycket att det handlar om att uppleva spännande äventyr så gör de det. Drakar&Demoner ger inte riktigt rätt stimuli från början. Det är först när man tröttnar på Erf-hysterin och jakten på försvunna skatter som man får en "okoboldism" i Drakar&Demoner.

Jag har sett så många andra rollspel peka ut andra saker (till exempel rollinteraktionen, upptäckarlustan, den fantastiska miljön, skräckkänslan längs med ryggraden eller intrigerandet) som möjliga aktiviteter och undertrycka Erf- och magiska prylar-hysterin så snyggt att jag sedan ca 1990 undrat varför detta aldrig kom in i Drakar&Demoner. Jag hoppades förgäves 1991 och 1994. Till slut tröttnade jag och skrev Västmark istället.

Myten om nya unga spelare som härjar i grottor tror jag till stor del är gamla nostalgiska minnen från rävar som jag själv. Jag har under det senaste decenniet träffat på många nya spelare som inte ens vet vad en kobold är och än mindre uppför sig som en, och jag kan knappast skylla på Drakar&Demoner för det.

"Som nybörjare, enligt vad jag minns det, så är inte reglerna det viktiga utan snarare de äventyr man kan få uppleva och då slår DoD de flesta (åtminstone svenska ) rollspelen med hästlängder..."

Varför då? Jag kan lova att man kan uppleva minst lika häftiga äventyr i de flesta rollspel.

Handen på levern, Drakar&Demoner har en fördel, men inte för nybörjare. Det är Den femte konfluxen.

Resten låter jag helst bli.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Enkla regler?

Min erfarenhet är faktiskt att det är spelet (liksom spelledaren och kampanjen) som gör kobolden, inte låg ålder eller brist på spelerfarenhet. Jag har just nu några spelare som är nästan tio år ungre än jag, och vi har inga koboldtendenser kring spelbordet. Detta tror jag beror främst på att vi använder ett spelsystem där det inte ens förekommer några spelvärden - eller några regler för erfarenhet. Spelarna kan helt enkelt koncentrera sig på att spela sin roll, på inlevelse samt på kampanjen (Den femte konfluxen). De äldre spelarna i spelgruppen är endast marginellt duktigare rollspelare, om alls - trots större erfarenhet av rollspel.

Sedan anser jag inte att det finns speciellt mycket material att köpa till DoD. Det mesta har gått ur tryck och att införskaffa t ex en magimodul till vilken upplaga som helst är numera mycket svårt - och dyrt. Jag vet för att vi driver ett spelantikvariat på Internet: http://www.hobbyspel.com/antikvariat - där säljer vi förresten även Quo Vadis, som Krille rekommenderade som nybörjarspel. Jag kan inte annat än att hålla med - speciellt framför Drakar och Demoner.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Re: Enkla regler?

Sedan anser jag inte att det finns speciellt mycket material att köpa till DoD.

Jag syftade inte heller på regler av de oliak slag - utan det mest viktiga för en nybörjargrupp, nämligen äventyr. De finns ganska gott med kvarvarande exemplar i spelaffär (återigen dock här i Örebro).
Men annars kan man ju alltid handla på Legend Hobbyspel /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Re: DoD kontra Vägen som nybörjarspel

Anhåller om avvikande åsikt. Just mängden med tillbehör är avskräckande och begränsande för nybörjaren.
Nybörjaren tänker allt för ofta "måste jag ha det här också för att kunna spela."



Anhållan beviljad /images/icons/smile.gif
Nu menar jag kanske inte sådana regelmoduler som Handböckerna och så, för där har du en viss poäng,utan snarare
på alla äventyr som har släppts till spelet (och i viss mån Ereb & Chronopia som setting då...). Det viktigaste
för nybörjare är äventyr - och sådant finns det en del av (oavsett som egna moduler eller osm inbakade i andra saker).
Visst, kan Vägens introäventyr vara bra - men fortfarande så tror jag nog inte det håller. Nybörjarna vill ha mer
än tre äventyr att spela (hur länge kan de vara? tre spelomgångar?) och då måste det nog finnas att ta av.

Plocka upp vilken Drakar&Demoner som helst från Expert eller senare, glöm bort att du har ett antal år i gemet,
titta på det noggrant och tänk dig att du inte kan nåt.


Faktum är jag ganska klart minns tiden då jag började spela - och det som står kvar grundmurat är att det faktiskt var
lättare att förstå Expert än grundreglerna (fast det kan nog bero på andra orsaker /images/icons/smile.gif).

Om Tradition i Örebro inte har det så får de skärpa sig.

De hade någon reklambroschyr om Ansgar - räknas det? /images/icons/smile.gif
Nej, de är dåligt sortimenterat - enligt vad jag har hört så pririteras de dåligt - samt en ytterligare sak. Jag tror inte det
skulle sälja. Det verkar bara finans fyra saker som går här (i söttre skala) - GW, Pokemon, Magic & WoD.

Man bör nog ta en titt på det i alla fall, om man bara är intresserad av att se vad som finns och vilka framsteg spelindustrin har gjort sedan DoD Expert.

Och det där var nog ett de mest fasliga brott mot jantelagen jag sett på länge /images/icons/smile.gif.
Får väl ta och slänga ett öga på det...

Och slutligen för att minska antalet trådarna så tar jag upp en annan sak från tråd #2:

Varför då? Jag kan lova att man kan uppleva minst lika häftiga äventyr i de flesta rollspel.

Jag menade inte att DoD var överlägset alla andra rollspelsmässigt - utan snarare att det fanns en större uppskörd med utgivna äventyr.
Något som jag kommer och tänka på är spelet Gemini som direkt saknar utgivna äventyr (eller det fanns i en specialbox om jag inte missminner mig), men
istället så har de som ambition att skicka ut gratis äventyr til lspelare. Det är värt en eloge - något som fler spelföretag borde tänka på att göra...

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jantelagen suger!

"Visst, kan Vägens introäventyr vara bra - men fortfarande så tror jag nog inte det håller. Nybörjarna vill ha mer
än tre äventyr att spela (hur länge kan de vara? tre spelomgångar?) och då måste det nog finnas att ta av."


Det viktiga med introduktionsrollspel är att introducera nya rollspelare till hobbyn. När de väl får blodad tand är risken stor att de fortsätter med andra och tyngre rollspel, till exempel ditt älskade Drakar&Demoner. Men innan dess är Drakar&Demoner IMHO mest ivägen.

Men det finurliga med Vägen är att det är såpass likt Drakar&Demoner att det inte är speciellt svårt att använda Drakar&Demoner-äventyr till Vägen. Så man behöver knappt alls skaffa Drakar&Demoner om man bara har Vägen.

Undrar om konstruktörerna gjorde det medvetet? /images/icons/wink.gif

"Och det där var nog ett de mest fasliga brott mot jantelagen jag sett på länge"

Hähä! Jo, det måste jag erkänna, jag är läbbans stolt över Västmark. Det är inte för intet som det är flaggskeppet på Rävsvans Förlag.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top