Nekromanti Jag är dålig på film och förstår inte detta medium

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Bolongo;n177201 said:
Den är mind-blowing för en publik som aldrig läst filosofi. Men den har bara sitt koncept, sedan görs inte så värst mycket med det.

Då är Matrix (den första) mer intressant, eftersom den inte bara har en setting, utan någon sorts plot också.
Jag har inte sett Inception men jag kan tänka mig att den kvalar in i den grupp filmer jag i en annan tråd kallade "den lagom smarta filmen".

Tillräckligt smart för att ha någonting extra, någonting man inte fattar förrän i absoluta slutet, eller kanske måste kolla upp efteråt eller diskutera för att fatta, men ändå tillräckligt lättbegriplig för att folk ska förstå allt så snart de kollat upp den där grejen. Så blir folk impade. Om folk fortfarande inte förstår efter en KORT analys kommer de inte uppskatta filmen.

Eh... jag har ju som sagt inte sett just den filmen så jag vet inte om det stämmer. Men Nolan har ju, liksom Fincher, gjort flera "lagom smarta" filmer enligt min definition. Och de är allmänt hyllade.

Men OBS! Jag har inget förakt mot detta, även om det kanske låter så! Tycker tvärtom mycket om många filmer av detta slag.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Inception är bara jävligt tråkig. Det kan finnas enkla spoilers nu! Jag förstår att filmen är gjord på ett sådant sätt att vi som åskådare ska fundera på vilken nivå i sömnen saker utspelar sig. Men det händer ju inget spännnande alls. Karaktärerna handlar som om de nyligen fått strokes och actionscenerna är bara långtråkiga.

Matrix som någon nämnde är bra mycket mer underhållande.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Vet att jag gillade Inception... men jag kan inte igentligen säga varför. Bl.a för att det var så pass länge sedan som jag såg den, så jag har inte ett färskt minne av den... men även för att jag inte försökte analysera filmens mening eller något alls.

Jag såg den... jag gillade den... och jag bryr mig inte om varför igentligen. XD
 
Top