Nekromanti Jag är dålig på film och förstår inte detta medium

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Igår efter jag såg färdigt en film så gick jag över direkt till datorn och satte mig ned. Jag dubbelkollade.

Jo, filmen hade vunnit flera priser på filmfestivalen i Cannes, bland annat bästa regissör,
I Metacritic snittade den 8 av 10, på Rotten Tomatoes ligger filmen på 72%.

Och jag har inte sett något värre, långsammare, klumpigare, sämre filmat på många, många år. Så vad är det jag inte förstår?
Jag tog mina diplom som jag fick i Filmkunskap och slängde dem i papperskorgen när jag insåg att alla dessa studier var meningslösa. Jag fattar inte film längre.
Jag talar såklart om filmen The Assassin.

Now don't get fooled by the trailer and get tricked into thinking that this movie has an editor...
Denna film borde hetat Serious Faces, Staring People, inspirerat av Crouching tiger, hidden dragon. Filmskaparen verkar ha glömt bort att film som medium faktiskt har ljud och kamera, vilket innebär att man kan filma vad folk tittar på och höra dem säga saker, istället för att filma en tyst person utan att göra några klipp alls. Här är ett klipp från filmen, som påvisar lite vad jag menar.

Extremt långsam, panning scen (vill tillägga här att scenen har tjugo sekunder till av "gång och fnitter" från konkubinerna/dansarna som inte är med i det här klippet). Det är lite som att se klassikern Ran, fast utan episk story, utan intressanta karaktärer och utan någon form av inbjudande dialog.

Så storyn... Uhm... Jag ska försöka, eftersom karaktärerna hellre stirrar på varandra stoiskt än pratar så är det svårt, men ungefär såhär går det...

700 år efter kristus finns det en mäktig provins (Weibo) i utkanten av Imperiet som blivit så mäktig så den viker sig mer och mer från "The courts" linje. Vi får också veta att den nuvarande Dynastins makt håller på att tyna bort, men det spelar ingen roll såklart, för filmen ska ändå inte handla om episk politik. Filmen ska vara förvirrande, inte intressant!
Så en prinsessa från hovet åkte till den här provinsen för många år sedan för att försäkra sig om goda relationer och gifter sig med guvernören. Guvernören har flera barn och snart finns i hans familj ett gäng döttrar och söner.
En av sönerna blir förlovad med sin kusin, och det är den kusinen som är huvudkaraktären. Hon stack iväg när hon var tio med en ninja-nunna-prinsessa som tränade henne att mörda. När huvudkaraktären Yinniang sen misslyckas med ett lönmörd för att hon visar nåd, tycker hennes tränare att det är rimligt att hon ska åka och mörda sin kusin som hon var förlovad till för att ge henne lita styrka.
(SPOILER ALERT! Givetvis utför hon inte ordern! Jäkla stolpskotts-tränare...)

Problemet filmen lider av är, som ovan nämnt, att den är EXTREMT långsam och ändå misslyckas med att berätta en historia, ge karaktärerna personlighet, ge dem motivationer, etc. En scen i slutet av filmen är bokstavligen talat kameran som dras i en cirkel över ett gäng getter som äter gräs. I ett enda klipp. I tolv sekunder.
En annan är en serie på tre klipp, i mitten av filmen, som först visar några sjöar (där inget händer/ingen är), sen några träd (där inget händer/ingen är) följt av en scen där en karaktär som varit i filmen i två minuter vaknar på morgonen och legger lite vedkobbar på sin eldstad... Och sen ingenting. Hela det här tog nästan 75 sekunder.

Där är också något slags behov att filma så klumpigt som möjligt, tex. när de har en episk strid mellan vakter och lönmördare så filmas allt på typ 100 meters håll... GENOM ETT BUSKAGE! Så du kan inte se fanskapet, bara lite viftande mantlar och grejs.

Jag ger den här 1/5, bara för de hade jävligt snygga kostymer, hår och byggnader.
Med det sagt rekommenderar jag filmen om du verkligen inte har något annat att göra. Det är skitroligt att sitta och räkna sekunder mellan när någon säger något, eller göra ett märke i ett anteckningsblock varje gång en scen avslutas som inte hade behövts i filmen för att dra storyn frammåt (ta med dig flera block...)


Anyways, please. Förklara för mig. Varför är den här filmen ens i närheten i poäng av Ran, House of Flying Daggers, Hero eller Crouching Tiger, Hidden dragon?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det är inte så svårt, Mundo.

Ja, filmen är verkligen skittråkig och händelsefattig. Ett blekt eko av de andra filmerna du nämner. Ett rejält bottennapp.

Men att vinna priser kan man göra ändå. Ta bara Leonardos Oscar. Ser man den som en hedersoscar för lång och trogen tjänst, javisst.

Men Best Actor för Revenant? Inte en chans. Best Athlete eller Best Endurance vad gäller uthållighet i att filma rollen, kanske.

Jag föreslår att du slutar sätta festivaltyckares åsikter högre än dina egna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mundo;n176925 said:
jag har inte sett något värre, långsammare, klumpigare, sämre filmat på många, många år. Så vad är det jag inte förstår?
Det finns en saga av H.C. Andersen: "Kejsarens nya kläder"
Det kan vara så enkelt att du är barnet som utropar: "men han har ju inga kläder!" :)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Filmens betyg från "folket" är inte lika hög som bland kritiker dock... så på vissa sätt och vis så är den nog mer en kritiker film mer än något annat. En sån där film som börjar närma sig gränsen på "Oscar bait" typ av filmer.

Kritiker tenderar att titta på många andra saker i en film som den stora massan helt enkelt inte bryr sig ett dugg om.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Just scenen du länkade till var ju briljant filmad. En ruggig närvaro i kameran. En berättare som prioriterar ett offer före en gärningsman.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Mundo;n176925 said:
Anyways, please. Förklara för mig. Varför är den här filmen ens i närheten i poäng av Ran, House of Flying Daggers, Hero eller Crouching Tiger, Hidden dragon?
Har inte sett filmen heller så kan inte säga så mycket om dess innehåll, men tycker du säljer in den bra med det där klippet tillsammans med påpekandet att det finns många fler möjligheter att bara njuta av det visuella. Kanske borde försöka se den i veckan.

Men om vi tar frågeställningen så tycker jag att den är lite märklig. Kollade in filmerna du nämner på IMDB:

Ran har 8,3 (vilket tar den mitt in i IMDB top 250)
House of Flying Daggers har 7,6
Hero har 7,9
Crouching Tiger, Hidden Dragon har 7,9

Att jämföra med The Assassin som har 6,4. Vilket jag tycker är superlångt ifrån med IMDB-mått mätt. Det hinner kilas in några tusen filmer däremellan i rankingen. Mer relevant fråga: Varför är den här filmen i princip identisk i poäng med American Pie 3, Polisskolan, Porky's och The Blob?

Ska vi titta på Rotten Tomatoes så ser vi ju av bara farten att Star Wars VII har 92% vilket också är tämligen obegripligt, men det är ju inte den vi ska prata om!

The Assassin! 50% på Rotten Tomatoes. Om man tittar på vad vanligt fölk tycker. Kritiker (som gett 79%) är ju en grupp som har filmintresse utöver det vanligt fölk har och kritiker gillar troligen i viss utsträckning inte riktigt samma sak som vanligt fölk. Jag menar även jag, som inte har några diplom i filmkunskap att kasta i väggen men väl ett tilltagande filmintresse som drar åt cinematografin framför allt, blir rejält sugen på att se filmen efter att ha sett de där urläckra klippen du försedde oss med.

Tycker inte på något sätt att filmen ligger i närheten av de där andra filmerna du nämner, om man kollar Rotten Tomatoes heller!

Ran - 96% hos kritiker, 95% hos vanligt fölk.
House of Flying Daggers - 88% hos kritiker, 82% hos vanligt fölk.
Hero - 95% hos kritiker, 86% hos vanligt fölk.
Crouching Tiger, Hidden Dragon - 97% hos kritiker, 86% hos vanligt fölk.

The Assassin - 79% hos kritiker, 50% hos vanligt fölk.

Slutsatsen blir att vi inte behöver fundera på varför filmen får samma poäng som de andra för det får den inte. Den har gått hem ganska bra hos kritiker och vunnit priser, priser som delas av ut av folk med specialintressen som skiljer sig från vanligt fölk.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Länken du länkade för att bevisa din poäng var ju fantastisk.
Jag känner att jag nu vill se den filmen.

Är jag snäll kanske jag förklarar den för dig efteråt :p
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Alltså, nu känner jag att jag har lurat er allihopa, för den där länken får det att verka som om det händer saker i den här filmen. Det gör det alltså inte.

Men för all del, se filmen. Det är underhållande på sitt eget lilla vis.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
roboman;n177019 said:
Ran - 96% hos kritiker, 95% hos vanligt fölk.
House of Flying Daggers - 88% hos kritiker, 82% hos vanligt fölk.
Hero - 95% hos kritiker, 86% hos vanligt fölk.
Crouching Tiger, Hidden Dragon - 97% hos kritiker, 86% hos vanligt fölk.

The Assassin - 79% hos kritiker, 50% hos vanligt fölk.

Slutsatsen blir att vi inte behöver fundera på varför filmen får samma poäng som de andra för det får den inte. Den har gått hem ganska bra hos kritiker och vunnit priser, priser som delas av ut av folk med specialintressen som skiljer sig från vanligt fölk.
Jag drog slutsatsen mer från "The assassin - 79 hos Kritiker. House of Flying dagger, 82 hos 'vanliga dödliga'. Det är bara 3 procent skillnad, alltså torde hos of flying daggers bara vara marginellt mer underhållande. Jag gjorde inte lika bra research som dig där, men tänkte bara jag skulle förklara hur jag tänkte.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Mundo;n177069 said:
Jag drog slutsatsen mer från "The assassin - 79 hos Kritiker. House of Flying dagger, 82 hos 'vanliga dödliga'. Det är bara 3 procent skillnad, alltså torde hos of flying daggers bara vara marginellt mer underhållande. Jag gjorde inte lika bra research som dig där, men tänkte bara jag skulle förklara hur jag tänkte.
Ja just de två enheterna är helt klart lika.

På tal om att vara dålig på film och inte förstå mediet så har jag lidit stora svårigheter när jag haft dött av tråk för en del allmänt älskade filmer. Exempel:

- Gudfadern II - absolut en bra film men den är så rörig och kan verkligen inte mäta sig med den första
- Taxi Driver - jag tyckte bara det var så kolossalt tråkigt
- The Untouchables - Supertråkig! Bra musik men det räcker inte!
- Lost in Translation - menlöst och förfärligt trist
- Dark Days - folk måste sluta säga att det här är en bra dokumentär för det är det inte
- Det femte elementet - nej men sluta, stoppa tillbaka de där rymdorcherna
- Stalker - VAD ÄR DET HÄR ENS!?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
roboman;n177072 said:
dött av tråk för en del allmänt älskade filmer.
Mmm, jag vet vad du menar. Andra filmer för mig, så klart, men samma känslor.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
*räcker upp handen*

Hej, mitt namn är Michael... och jag tycker att väldigt många filmer... som anses vara the best of the best, cream of the crop, de bästa filmerna som någonsin skapats, must see movies, majoriteten av "Best Movie of the Year" oskars vinnar filmer, det var bättre förr, konst i film format... och andra hyperbol uttryck om dessa filmer... är oerhört tråkiga eller ointressanta filmer. XD
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har aldrig förstått Inception... Jag och tre vänner gick på bio för att se den för att alla hade sagt att den var så djup och awesome.

Efter filmen infann sig en underlig tystnad mellan mig och mina vänner som aldrig inträffat tidigare eller senare. Det visade sig att vi alla tre var helt förstörda av hur dålig vi tyckte den var.

Så fort vi sa att vi inte gillade den så fick vi till svars av bättre vetande att vi var för dumma för att förstå den... Jag är med i mensa och anser mig inte dåligt bildad på något sätt, men jag kanske är helt dum i huvudet för jag avskyr fortfarande Inception och kan inte se storheten i den. Detta trots att DiCaprio är bland mina favoritskådespelare.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
För mig är det Nycken till Frihet och Scarface som jag tycker är superdåliga, men som alla andra gillar.

Dessutom: av nån anledning ogillar jag alla Koreanska filmer jag har sett. Där är det nog bara Old Boy som är hyllad av massorna, om man ska vara noga.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Ibland är man mot strömmen i gillande, ibland ogillande. Jag har en och annan film som folk i allmänhet inte fattar varför jag tycker är fantastisk. Som vissa Åsa-Nisse-filmer med John Elfström...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Minimoni;n177138 said:
Jag har aldrig förstått Inception...
Den är mind-blowing för en publik som aldrig läst filosofi. Men den har bara sitt koncept, sedan görs inte så värst mycket med det.

Då är Matrix (den första) mer intressant, eftersom den inte bara har en setting, utan någon sorts plot också.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Voldstagg13;n177199 said:
Ibland är man mot strömmen i gillande, ibland ogillande. Jag har en och annan film som folk i allmänhet inte fattar varför jag tycker är fantastisk. Som vissa Åsa-Nisse-filmer med John Elfström...
Jag kan nog tänka mig att man, om man sveper ett gäng Åsa-Nisse-filmer, kommer kunna dela ut alldeles fullgoda betyg till vissa av dem.

Jag fick själv, i söndags, en plötsligt lust att se Polisskolan! Så nu har jag sedan dess sett de 6 första filmerna (kniper väl den sista ikväll kan jag tänka mig). Och jag känner mig som något av ett proffs på Polisskolan nu när jag sett minst en om dagen. Som Polisskolan-proffs kan jag känna att det är helt orimligt hur filmernas betyg bara rasar och rasar ju längre i serien vi kommer. Folk som bannar att den sjätte filmen ens fick göras till exempel.

URSÄKTA!? Har ni ens sett de andra!? Sexan är den första filmen som faktiskt handlar om någonting, som inte bara är en samling löst sammanhållna sketcher! Femman och sexan är de enda där skurkarna presenteras tidigt i filmen. Femman och sexan är de enda som INTE bara består av att en bunt nya karaktärer introduceras och olika knasiga situationer uppstår när de ska bli poliser.

Ja så där upprörd kan man bli om man är nyblivet proffs på Polisskolan.

Ca 5 sekunder god musikalisk humor med Polisskolan-tema som bonus: https://www.youtube.com/watch?v=tLkgvOEn0Iw&feature=youtu.be&t=125
 
Top