Jag älskar noir - ska jag köpa Noir?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
Dock blir det ofta så, kan jag meddela. Och det är något som kan vara väl värt att reflektera över.
5. Och gileaditerna besatte vadställena över Jordan för
efraimiterna. Då nu någon av de efraimitiska flyktingarna sade:
»Låt mig komma över», frågade Gileads män honom: »Är du en
efraimit?» Om han då svarade nej,
6. så sade de till honom: »Säg 'schibbolet'[2].» Sade han då
»sibbolet», därför att han icke nog lade sig vinn om att uttala
ordet rätt, så grepo de honom och höggo ned honom där vid
vadställena över Jordan. På detta sätt föllo vid det tillfället
fyrtiotvå tusen efraimiter.
 
M

monkiBonki

Guest
1: Nerver av stål - Magiskt bra på att vara som noir film. Det är väldigt indie och kräver en hel del från spelarna. Men fan vad bra det är.
Har kollat in, verkar mycket lovande. Tror inte vi är riktigt där med mina spelgrupper (alla två) än, men en av dem spelar iaf Fiasco, annorlunda men improvisation iaf.

2: A dirty world - Mer traditionellt men med mekanik som helt och hållet kretsar kring karaktärernas moral och deras förfall. Inte lika bra som Nerver av stål, men inget noir spel kommer vara det.
Hmm, kanske man får göra en 'investering', kan tänka mig att det är ett lägre insteg än NaS. Gillar när du skriver "mekanik som helt och hållet kretsar kring karaktärernas moral". Gillar ämnena i sig och fenomenet karaktärsdriv specifikt, skall def försöka få till spel. Tack.

3: Shadowrun - Är ett idiotiskt spel om cyborg alver, men det har en massa film noir material som är bättre än det borde vara.
Jag har tidigare snubblat på märkliga referenser till SR, här på forumet och annorstädes. Dock utan att veta mer än namnet, verkar -hmm- 'spännande' XD

Jag hade inte rekomenderat noir. Settingen är weird och ganska ocharmig medan systemet är långsamt och klunkigt.
Har vacklat, delvis haft känslan av det du beskriver. Funderar på att kanske investera i PDF:en, inte för att jag misstror dig men kanske för inspiration. (Yay or nay?)

(Måste dock understryka - du har tokigt kondenserade beskrivningar vilket uppskattas *upptumme!* Sen lyssnade jag igenom Spelhyllan S1A3 (bra podd, tror jag läst nånstans på forumet att du är gäst) och inser att 1) du har hunnit med toookigt mycket stoff för recensioner och därmed 2) du vet antagligen vad du pratar om så 3) du 'träffar rätt' med dina beskrivningar)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
Har vacklat, delvis haft känslan av det du beskriver. Funderar på att kanske investera i PDF:en, inte för att jag misstror dig men kanske för inspiration. (Yay or nay?)

(Måste dock understryka - du har tokigt kondenserade beskrivningar vilket uppskattas *upptumme!* Sen lyssnade jag igenom Spelhyllan S1A3 (bra podd, tror jag läst nånstans på forumet att du är gäst) och inser att 1) du har hunnit med toookigt mycket stoff för recensioner och därmed 2) du vet antagligen vad du pratar om så 3) du 'träffar rätt' med dina beskrivningar)
Tack :gremsmile: :gremblush::gremsmile:

Jag tänker att det är en Yay för inspiration. Det finns gratis äventyr på scenariobiblioteket om du vill läsa lite officelt Noir innan du köper något :) http://www.scenariobiblioteket.se/?product_cat=noir
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
5. Och gileaditerna besatte vadställena över Jordan för
efraimiterna. Då nu någon av de efraimitiska flyktingarna sade:
»Låt mig komma över», frågade Gileads män honom: »Är du en
efraimit?» Om han då svarade nej,
6. så sade de till honom: »Säg 'schibbolet'[2].» Sade han då
»sibbolet», därför att han icke nog lade sig vinn om att uttala
ordet rätt, så grepo de honom och höggo ned honom där vid
vadställena över Jordan. På detta sätt föllo vid det tillfället
fyrtiotvå tusen efraimiter.
Inte helt olikt hur D&D-spelare hanterades här i wrnu:s ungdom. “Hur föredrar du progression?” “Levels!” — Halshuggning.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,196
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Noir har ett fantastiskt regelsystem. Delar av grundmekaniken känns lite föråldrad numera, men spelet har ett av de bästa eldstridssystemen någonsin och fullkomligt badar i noir-känsla. Systemet är också busenkelt att köra i historiska settingar, om man skulle föredra det. Jag har kört en Noir-kampanj i 30-talets Shanghai tex.
 
Top