Nekromanti Jacob's Ladder - mitt bidrag till Game Chef 2013

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Hej!
Nu är det äntligen klart, mitt rollspel till årets Game Chef 2013. Rollspelet heter Jacob's Ladder och kan laddas ner från boningen.org.

Humanity has built a space elevator, the first goal towards the stars. As they travel up, they take some things with them and other things are left behind. What will you sacrifice to save mankind?

Det har varit en rolig upplevelse och jag gillar formatet, att leverera 4000 ord på endast nio dagar. Det är sådant som triggar igång kreativiteten. Spelet är helt klart och innehåller även rollforumlär. Det bör gå att spela med minimala förberedelser. Det tar endast en kväll en kväll, några kompisar och tre stycken D6:or.

Allesammans ladda ner! Spela! Kommentera!

http://www.boningen.org/jacobs-ladder

Mäster Johan
johan@boningen.org
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Jag gillar det starkt! Enkelheten och spelets olycksbådande namn ger mig direkt lust att pröva det. Jag tycker att hindren i spelet var inspirerande och övergripande.

Det enda jag är lite skeptiskt till i nuläget är att spelarna får slå om slag när spelledaren aktiverar synder. Jag får känslan av att det kan ge ett antiklimax för spelarna om de rullar briljant och spelledaren ber dem slå om alla tärningar utan att det spelas ut en mellanscen. Jag skulle nog hellre se det som att synden skapar en komplikation som måste lösas med en dygd med minst 1 lyckad tärning innan hindret kan stoppas.

Jag ska i alla fall pröva så fort som möjligt.
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Roligt att du har läst och är sugen att testa spelet. Det är på något vis det första steget att det finns något lockande som gör att man vill spela det. Det finns ju hur många rollspel som helst som aldrig spelas.

Jag var först lite osäker på om den bibliska tematiken skulle kännas problematisk eller märklig. Men på det hela taget ger det just en ytterligare dimension.

Intressant förslag angående synderna! Jag kan hålla med om att det finns risk för negativa känslor hos spelarna och det är inte bra. Om jag väljer att utveckla spelet vidare är ditt förslag ett troligt val. Därför att det ger spelledaren ett verktyg att komplicera scenen utan att den bara automatiskt misslyckas. Det ger roligare en scen och bättre spelande helt enkelt.

Berätta gärna hur det gick, vad som var kul eller kräks, om du får möjlighet att pröva Jacob's Ladder.

Mäster Johan
boningen.org
 
Top