Nekromanti Jättemyrstackar - hur gör man dem intressanta?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Det här är en upp och ner-vänd avgjutning av en myrstack:

Om man förstorade upp ett sånt tunnelkomplex borde man ha en ypperlig plats för ett grottkräl, och vilken värld vore bättre att göra detta i än i en mutant-liknande värld (så ja, det här är egentligen tänkt till Mutanter och Manicker, men tänk Mutant så länge =).

Men hur gör man en jättemyrstack intressantare än bara "gå in och döda jättemyror"? Och vad kan man tänka sig för anledningar att faktiskt ge sig ner i en jättemyrstack? Vad kan man hoppas finna där?

Kolla för övrigt in den här sidan överlag:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Myror bygger sina stackar av saker de hittar på marken. Saker de kan ha hittat på marken i zonen de uppenbarligen kommer ifrån kan ju vara vilka skatter som helst.

Dessutom kan ju myrorna i de högre kasten vara intelligenta så längst inne i stacken finns det såklart ett helt hov och tronrum och grejjer till drottningen.
Eventuellt är ju myrorna dessutom insekter av typen som skapar zombies av mindre svagare varelser, vilket gör att det kan finnas lite alla möjliga slavar i tunnlarna.

Men framförallt ser jag bara framför mig hur en grupp äventyrare hittar ett rejält lasergevär i väggen, tyvärr visar det sig vara ett bärande lasergevär, så när de försöker sno det rasar rummen omkring dem ihop.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
*Intelligenta mutantlusar som har skapat ett symbiotiskt samhälle med myrorna.

*myrorna använder fornskrot för att stadga sin struktur.

*De har byggt sin stack mitt i ett forntida kollapsat bunkerkomplex och deras grävande har öppnat upp många av de forntida bunkerrummen. Kanske mutantmyrorna till och med skapades här?

Behövs det mer?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Byggnadsmaterialet kunde vara intressant. Stackarna kan nog se rätt olika ut beroende på i vilken miljö de ligger i. Default är väl att de bygger av träd, så stacken ligger kanske mitt i ett enormt kalhygge. Annars kan ju myrorna fuska och bara flytta hela hus och byggnader med allt vad de kan tänkas innehålla i form av prylar från forntiden. Kunde vara en intressant upplevelse att vandra runt i mellan blandade byggnader som ligger lite hipp som happ. Kan tänka mig att det ser ut som gigantiska skrotupplag vid första anblicken.

Myrorna kanske samlar på sig något intressant loot som fyller någon funktion för drottningen. Kopparledningar eller något annat värdefullt kanske. Eller också så gör de räder i grannskapet och stjäl med sig folk och fä att ha till mat. Om några av dem är lite smartare kan de bygga egna maskiner av saker de hittar, en superdator t ex eller bara strömförsörjning för hela stacken.

Kanske myrorna själva kan utsöndrar något som kan ha ett värde, kanske myrägg är en delikatess.

Är några lite smartare så kan man kanske handla med dem också.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Cybot said:
Behövs det mer?
Längst in i bunkern sitter det en man med lustig antennförsedd hjälm och röd dräkt, han kontrollerar egentligen hela stammen, men är uråldrig och rätt förvirrad vid det här laget...

 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Varför ge rollpersonerna ett val? Gå på Quakemodellen.

"Ni vaknar upp i ett dunkelt, oregelbundet utrymme. Det lilla ljus som finns i rummet kommer från små, svaga ljuspunkter i väggar, tak och golv. Det finns en öppning i utrymmet och från öppningen hör ni högfrekventa gnisslande ljud vilka börjar tillta i styrka..."
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Stacken råkar vara byggd ovanpå komplexet spelarna ska in i.

Eller så ska de bara trösta den. De har det inte lätt, myrstackarna.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Enda orsaken till att jag skulle ägna något större intresse om myror är om David Attenborugh skulle presentera dem.

Så jag antar att David Attanburg, den berömde kryptologen ska spela in någon film eller skriva en avhandling om jättemyrorna. Framför allt ska han för första gången dokumentera existensen av den teoretiska drottningen.

Målet är alltså att ta sig längst ner stacken, obemärkta, undvika eventuella vakter, tvingas att stanna vid de mest olämpligt tillfällen för att dokumentera arbetarnas rörelsemönster. Ta sig till de mest olägliga platser i stacken för att filma. Attanburg bryr sig naturligtvis inte om några medhjälpare skulle råka illa ut. För att slutligen nå ner till stackens centrum och hitta. Ja vad?
 
Top