Jag påminns om en diskussion bara härom dagen jag var med i, om ett järtecken vi tittar på än idag; sambandet mellan mängden rönnbär och mängden snö!
Själva diskussionen bottnade i två olika, motstående tolkningar av innebörden där en var typ "om grenarna dignar av rönnbär kommer grenarna digna av snö" mot den andra som var "grenen kan inte bära dubbla bördor, så blir det mycket rönnbär blir det ingen snö". En diskussion som blev än mer intressant då vi inte kunde vara komma överens om träden i år faktiskt hade mycket eller lite rönnbär...
Sen något mindre relevant i dag är varifrån man hör göken;
Västergök är bästergök
Östergök är tröstergök
Norrgök är sorggök
Södergök är dödergök
Jag gillar båda dessa exempel på rent naturliga fenomen som man tror kan varsla om framtiden, för det är inget flashigt. Rönnbären är något mer "komplicerat" att använda då de utlovar ett så pass tydligt resultat; det blir mycket eller lite snö. Gökarna tycker jag är mer intressant eftersom de är så pass ospecificerade; göken gal i söder, så döden är ibland oss. Vem kommer dö? Du? Jag? Hästen? Elden i spisen? Glädjen? Mindre relevant, men lättare att uppfylla =D
Här tycker jag exempevis södergök/dödergök defintivt kan ses som en slags förbannelse; göken gol i söder, alltså måste någonting dö. Och det kan ju föranleda alla möjlga taktiker för att se till att den/det som dör inte är en själv. På den mer "harmlösa" sidan skulle detta kunna innebära att man "dödar" elden genom att kväva den. Eller att man slaktar en höna till middag (inte särskilt harmlöst för hönan). Men en mörkare approach skulle kunna vara att byn drar lott om vem som ska dränkas i ån för att tillfredsställa göken.
Och riktigt intressant kan det blir när någon från en by som följer enda exemplet kommer till en by som följer andra exemplet. För om byn nu måste dränka någon, varför inte dränka utbölingen? Och å andra sidan; om södergök kräver ett dödsoffer och folk i byns enda reaktion är att börjar planera för middagen, kommer du kanske själv ta till drastiska metoder för att skydda dig själv i det läget?
Sen påminns jag om en Warhammer novell (jag tror Riders of the Dead?) där Kislevitiska kosacker studerade molnen och tog nöje i att beskriva vad de tyckte molnen liknade för varandra, och de trodde att när man såg ett moln för andra gången i sitt liv så var ens livscirkel sluten och ens död var förestunande. Rätt coolt tyckte jag! Återigen inget flashigt, och väldigt personligt.
I Tschai - Äventyrens planet har planeten (Tschai) två månar. Enligt en av nomadklanerna som lever där är ena månen god och den andra ond, och den ena tycks ha en smått erratisk omloppsbana (eller om det bara var något ena prästen i klanen hittade på för att få som han ville) och deras förhållanden sinesemellan siade om framtiden och om månarnas vilja. Något som till viss del även förekommer i Warhammer Fantasy där Morrslieb beter sig märkligt och siar om kaos inflytande.
Men jag gillar överlag ganska jordnära järtecken som innehåller mycket tolkningsutrymme, i alla fall för vardagsbestyr. Stora flashiga saker som kometer lämpar sig bäst för världsomvälvande händelser.