Nekromanti Järnvekling [Rätt långt, ganska matigt]

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Ett koncept, ett halvt regelsystem - en vision, typ.

<font size="6"> Järnvekling </font size>

Okej, först en premiss:
I samma veva som Morgoth drog igång sitt Fagins Hand hade även jag planer på ett mörkt och skitigt 1800-talslir i en alternativ brittisk spelvärld. Men Morgoth hann först, och därför var jag inte det minsta sugen på att göra något åt mina visioner. Men jag tyckte fortfarande om konceptet.
Nu har Mog-man lagt ner sitt Fagins Hand.
Så, om ni sitter här och läser konceptet till mitt spel och tycker att det är förbannat likt FH, då har ni inte fel. Det tycker nämlighen jag också.

-

I mörkret på gatan rör sig några figurer fram
och tillbaka i regnet. De är sådana som du och
jag ser ner på; kriminella, småtjuvar, smugglare,
bovar, rånare - skurkar, helt enkelt.
Man tittar ner på dem och undrar hur de orkar
med livet. Det måste vara ett miserabelt liv
de lever, där nere i mörkret, fukten, kylan och
hungern. De är sådana som du och jag tittar på
och kallar för olycksfåglar, sorgebarn, odågor
och veklingar.
Nu är du en av dem.


I Järnvekling spelar du en av invånarna i slummen. Närmare bestämt en av invånarna i slummen i en psuedobrittisk 1860-talsstad. Men du får inte luras av vad det verkar som, för nu snackar vi om mörkerromantik. Trots att det är mörkt, skitigt, bråkigt och fuktigt finns där alltid ljus, glädje och hopp. Även om det är jobbigt ibland - man måste faktiskt kämpa för att överleva, för att få mat och för att ha någonstans att sova om nätterna - så finns det en gnista hos alla som lever där. Annars skulle man aldrig överleva.

Kanske är det olycksfåglar och veklingar som berättelsen handlar om. Ingen kan säga att de lever ett bra liv, men livsgnistan som finns ger järnstyrka åt olycksfåglarna och veklingarna - de blir till järnveklingar.

Jag kallar Järnvekling för ett mörkt och regnigt, surrealistiskt och lekfullt sagorollspel i ett alternativt, psuedobrittiskt artonhundratal.

Vi börjar från början i denna kökkenmödding av intetsägande ord, så ska vi se om de inte faktiskt kan betyda någonting ändå.

Mörkt och regnigt, det råder väl inget tvivel om? Jag har förklarat att det handlar om människor i slummen i ett alternativt brittiskt 1860-tal.

Vidare kallar jag spelet för surrealistiskt och lekfullt. Det är det absolut. Det är nämligen inget rent mörker som finns i spelet, utan även goda mängder ljus. Även om det handlar om veklingar så handlar det faktiskt om järnveklingar, och de flyr undan den uppenbara och påträngande misären på olika sätt. En del är olika sorters dagdrömmare och odågor som helt flyr undan verkligheten på olika sätt. En del flyr undan genom alkoholens yra. En del, mer extrema och udda fall, flyr undan genom att fördriva dagarna lekandes och konverserandes med sina låtsasvänner. Andra gör det bästa av vardagen och bedriver en slags verklighetsflykt genom att hitta små spännande händelser och göra varje dag till ett litet äventyr. Det skulle jag vilja kalla för lekfullt, att ge odågornas verklighet en extra dimension genom att göra dem till olika former av eskapister. Surrealism är ju dessutom mer eller mindre vad de olika figurerna i slummen sysslar med. De ger liv åt drömmar och främmande idéer på olika sätt.

Dessutom skulle jag vilja påstå att spelet är surrealistiskt på ett annat, mer påträngande, sätt också. Inte nog med att figurerna ofta är olika sorters drömmare - i spelvärlden finns rena drömmar förverkligade. Har du otur kan din rollfigur bli överfallen mitt i natten i en mörk gränd av något lurvigt. Eller slemmigt. Jag säger inte att det är spelets fokus, men man har utan problem möjlighet att servera Cthulhu-liknande scenarion i det här spelet.

Efter mörkt och regnigt, surrealistiskt och lekfullt kallar jag spelet för sagorollspel. Jag finner själv en stark sagokänsla i att vad som helst kan få rymmas i den här världen, att det mesta är möjligt. Dessutom ser jag framför mig rollfigurer som är mycket som sagofigurer - smått karikatyriska, fantastiska och spännande. Deras liv blir ständigt till äventyr, och det är inget konstigt med det.

Jag inspireras till det här spelet av Oliver Twist, en berättelse som i mångt och mycket är ett trovärdigt porträtt, men som på samma gång innehåller de mest fantastiska människor och händelser på ett lekfullt och sagoaktigt sätt. Jag inspireras inte bara av Charles Dickens roman, utan också av Victor Hugos Ringaren i Notre Dame och Les Misérables (som jag tror heter Samhällets Olycksbarn på svenska). Skillnaden är den att Victor Hugo inte tillät sig samma friheter med verkligheten som Dickens gjorde i Oliver Twist. Dickens bok om den stackars pojken Oliver Twist är en av de största inspirationskällorna, och det är den där sagokänslan tillsammans med realismlitteraturens råhet, fukt, mörker och kyla som jag vill fånga. Jag skulle kalla det för mörkerromantik i allra högsta grad.

Slutligen säger jag att spelet är i ett alternativt, psuedobrittiskt artonhundratal. Det torde förklara sig själv, men om det inte gör det kan jag förtydliga att spelvärlden består i något som är väldigt likt slummen i en 1860-talsstad i Storbritannien. Men det är inte Storbritannien, utan ett alternativt Storbritannien. Det är psuedobrittiskt artonhundratal, helt enkelt.


Japp. Järnvekling - ett mörkt och regnigt, surrealistiskt och lekfullt sagorollspel i ett alternativt, psuedobrittiskt artonhundratal.
Vad säger ni?

-

Som sagt är det här i mångt och mycket vansinnigt likt Mogges Fagins Hand. Otroligt nog lyckades både han och jag komma på ett nästan identiskt koncept, med den enda skillnaden att han faktiskt började göra något konkret av det. När han la ner spelet, och jag släppte min egen spärr att börja spåna på det här, inspirerades jag såklart av hans visioner, men jag gör ändå mitt spel av det här.

Mogge hade någon slags grej om att slummen liksom blev mörkare och farligare ju mer passiv man var för mörkrets påträngande - om jag har förstått det rätt (rätta mig om jag har fel, Morgoth) - men något sådant har inte jag. Här handlar det snarare om att göra tvärtom. Där man i Morgoths spel skulle öppna ögonen och upptäcka fasorna och förunderligheten i slummen, där sysslar man snarare i mitt spel med att fly undan det uppenbara och påträngande - mörkret och fukten.

Men snälla, missförstå mig rätt: det är inget dagdrömmarspel à la Risings Eskapix, utan flykten undan mörkret och kylan består i att figurerna hittar något ljusare och trevligare i slummens mörker. Det hela blir till en äventyrlig och lekfull mörkerromantik.

Mogge skulle också göra det mycket till ett spel, och inte bara ett rollspel.

"Tilläggas bör att rollspelet i sex bokstäver av tio faktiskt är ett spel. Särskilt Fagins Hand går ut på att ha kul av att spela [...] Fagins Hand är inte ett fullfjädrat rollspel, det är en hybrid, innehållandes lika mängder rollgestaltande som kortspelande."

Jag ska inte göra det till lika mycket av ett spel, utan i den bemärkelsen hålla det ganska mycket som ett "vanligt" rollspel.

-

Konceptet och spelidén, vad ska man göra i Järnvekling egentligen?

* Det kan å ena sidan bli till ett spel som väldigt mycket liknar Fagins Hand i känsla och vad man sysslar med på spelsessionerna.
* Det kan å andra sidan bli till ett ruggigt Cthulhu-liknande lir med mysterier och (hot om) läbbiga monster.
* Det kan å tredje sidan bli till ett rollgestaltning-social-dricka whisky-partyrollspel-sitta på puben och prata strunt-det regnar utanför rutan-rollspel.
* Det kan å fjärde sidan sidan bli till ett fartfyllt actionrollspel där man gör häftiga kupper, rånar folk, flyr över hustaken och skjuter med pistol i gränderna.
* Det kan å femte sidan bli ett konstigt Alice i Underlandet-liknande spel där man får leka med låtsaskompisar, dagdrömma och föra udda konversationer medan man fångar råttor och äter dem i brist på annat.
* Det kan å sjätte sidan bli ett mörkerromantiskt deckarlir i en alternativ London-slum där man jagar mördare och löser gåtor.

... men själv kommer jag nog göra det till en blandning av allt det där.

-

Så, nu hoppas jag att jag har lyckats göra en någorlunda rättvis beskrivning av min vision av det här spelet. Jag har alltså inte tagit upp Mogges nerlagda spel, utan jag gör ett eget som bara råkar vara ganska likt hans spel. :gremsmile:


Zap,
som redan nu har mycket mer att avslöja om regelsystem och känsla för den som är intresserad, men det tar vi en annan gång.
 

Jotta

Veteran
Joined
21 Mar 2003
Messages
8
Location
Stockholm
Vad mysigt!

Jag tyckte jättemycket om det här. Jag gillar Oliver Twist jättemycket, oh Alice i underlandet, och fastnade verkligen för det här. Jag gillar tanken att man kan stöta på sagofolk i mörka arthonhundratalsgator och sånt, kanske bli indragen i ett äventyr som tummar på både utseendet på verklighetens uppbyggnad och hur vi möter den.

Vad finns det för varelser och sånt? Finns det småfolk, som i Gullivers resor, eller kanske något annat?

Jag gillade det här jättemycket, se till att bli klar med det!

-Jotta
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Småfolk, surrealism och Alice

Det här med Alice-känslan och rena sagofigurer är absolut inget centralt, utan jag har bara sagt att jag inte blockerar för det, egentligen.

"Vad finns det för varelser och sånt? Finns det småfolk, som i Gullivers resor, eller kanske något annat?"

Tja, det hade jag ju verkligen inte tänkt mig. Det som jag tänkte mig som något Alice-liknande kunde vara en rollfigur med låtsaskompisar eller udda fantasier. Småfolk och knoddar och vättar och sådant hade jag inte tänkt mig.

Vad det gäller surrealistiska varelser tänker jag mig snarare lurviga monster, det ena olikt från det andra.

Nå, det kändes lite konstigt att du såg sagovarelser framför dig, när de enda overkliga varelser jag tänkt mig var olika sorters monster. Det ska absolut inte vara tätt mellan monstrerna, men man kan ändå veta med sig att de lurar i skuggorna. En del har inte ens sett ett monster, och en del kanske såg sin mamma bli uppäten av ett.

Vi snackar alltså inte om något gulligt spel här, utan ett liv i den mörka och regniga slummen som inte är så taskigt som det verkar. Mörkerromantik, snarare än att mörkret egentligen är gulligt.

Är du med? Jag tror nog att jag var en aning otydlig på mina ställen i det första inlägget, så det är inte konstigt att du missförstod mig.

Mer Oliver Twist och mindre Alice, även om man kan hitta lite lösa uppsla och idéer i Alice.

Nå, du sa ju att du gillar Oliver Twist jättemycket, och då borde det här spelet inte slå fel, för Oliver Twist är ju en av de största inspirationskällorna.

Fast...

"kanske bli indragen i ett äventyr som tummar på både utseendet på verklighetens uppbyggnad och hur vi möter den."

Det är inte en omöjlig kampanjidé, men det är inte heller något centralt tema i spelet.

Zap
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Spänn av!

Du behöver inte ursäkta dig hela tiden;

Jag har alltså inte tagit upp Mogges nerlagda spel, utan jag gör ett eget som bara råkar vara ganska likt hans spel. - Men snälla, missförstå mig rätt: det är inget dagdrömmarspel à la Risings Eskapix

Det viktigaste, tror jag, är hur själva produkten utfaller, och eftersom varken Fagins Hand eller Eskapix är fullbordade produkter så har du inget att oroa dig för. Bell var inte först med telefonen, han uppfann den bara!

---

Det här verkar väldigt mysigt, Zaphod (och namnet är jättetrevligt)!
Öh... keep it up!

Mogge - förresten hittade jag ett stycke som jag nästan brast ut i skratt när jag läste, just eftersom det liknade något jag skrivit till Fagins Hand extremt mycket: "Har du otur kan din rollfigur bli överfallen mitt i natten i en mörk gränd av något lurvigt. Eller slemmigt. Jag säger inte att det är spelets fokus, men man har utan problem möjlighet att servera Cthulhu-liknande scenarion i det här spelet."
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Spänn av!

"Du behöver inte ursäkta dig hela tiden;"

Förlåt :gremgrin:

Äh, japanese way, eller något.
Allvarligt talat handlar det inte om att ursäkta sig, utan om att förklara dels vad spelet är och dels vad det inte är - Även om jag kanske gör det på ett lite ursäktigt vis.

Hä hä. Struntsamma.

"Öh... keep it up!"

Skönt att du gillar konceptet iaf, och jag förstår att du inte kunde säga mycket annat än "keep it up" eller "suger bäverdase" eller "rått koncept".
Nå, jag kommer med en regelbas vad det lider, och då ska jag klämma dig på alla åsikter! :gremwink: Stay tuned.

"förresten hittade jag ett stycke som jag nästan brast ut i skratt när jag läste, just eftersom det liknade något jag skrivit till Fagins Hand extremt mycket: 'Har du otur kan din rollfigur bli överfallen mitt i natten i en mörk gränd av något lurvigt. Eller slemmigt. Jag säger inte att det är spelets fokus, men man har utan problem möjlighet att servera Cthulhu-liknande scenarion i det här spelet.' "

Vad skrev du då?

Zap
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Spänn av!

Tänkte faktiskt anmärka på det själv, jag tror du hade tjänat på att spänna av mer. :gremwink:
(Jag sa det samma om IndieCon-presentationen som du kanske minns.)

Iaf.. Jag tror inte att det kommer bli ofokuserat, även om jag förstår oron för det, och ofta tänker i sådana banor själv. Det kan ju bli svårt att balansera, men om man noga väger vad man skriver i spelmaterial så borde det gå. Se bara på Terone. Eller Staden.

Men det där med monster undrar jag över. Är det verkligheten eller är det fantasy? Monstren får mig att undra. Lurviga monster? Då tänker jag på fragglarna, fantasy. Jag tror du tjäna grymt på att utveckla dom, det som känns mest lockande är stämningen ur Frankenstein (Den riktiga boken, inte alla töntiga tecknade serier.)/Jack the Ripper/Vargarnas Pakt, vilket jag antar är lite Cthulhu, i det att dom är lite okända och 1800-talsvetenskap på något sätt.

Om du utvecklar stämningen mer konkret med politik, grupperingar, företeelser och så vidare så kan det bli riktigt trevligt. Jag känner inte för att spela whiskey-med-regn-utanför-rutan om inte världen engagerar med en egen stämning. Än så länge känns det faktiskt inte så tändande med ett till 1800-talsspel. Och namnet tände mig inte heller! :gremelak: Jag menar.. Jag har inte så mycket att säga, precis som Mogge. Det blir väl bra.. Antar jag. Men jag vet ju inte. Än.

Men samtidigt säger jag emot mig själv lite där, när jag nu sagt att det nog kan gå bra att ha spelet öppet för olika stilar, vilket kanske förutsätter en öppen sagostruktur, i stil med Terone eller Staden.


/Arvidos, som tycker att Tord Nygren borde illustrera rollspel.
<font size=0>Rena Arketyps-illustrationerna (pluttig illustration)</font>
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Nu börjar vi nosa på några av kärnfrågorna

Du har många och en aning splittrade frågor och åsikter, och jag gillar vad du tycker och tänker på. Det är skönt med någon som ställer en mot väggen och frågar de där frågorna som är viktiga för spelets koncept.

"Tänkte faktiskt anmärka på det själv, jag tror du hade tjänat på att spänna av mer."

Fast här handlade det nog inte om den sortens avspändhet. Vad jag förstod så snackade Mogge mest om att jag använde rätt många ursäktande och lågstatusformuleringar i mitt inlägg. Är det du snackar om också, eller är det något annat. Den avspändhet som jag hade behövt i IndieCon-presentationen var väl snarare att sänka pretentionerna och ambitionen i mina formuleringar?

Well, dags att sluta besvära forumets andra besökare med mina personliga problem, och börja diskutera spelet istället?

"Jag tror inte att det kommer bli ofokuserat, även om jag förstår oron för det, och ofta tänker i sådana banor själv. Det kan ju bli svårt att balansera, men om man noga väger vad man skriver i spelmaterial så borde det gå. Se bara på Terone. Eller Staden."

Precis. Det här är något viktigt, och jag kommer få tänka väldigt mycket på vad jag beskriver, hur jag beskriver det och vad jag lägger fokus på, för att det här spelet ska bli rätt.

Grejen med det här spelets fokus och sådant är att konceptet bara beskriver en miljö och en övergripande känsla som är absolut. I övrigt kommer det stå rätt öppet med saker som vad man rent konkret ska göra på spelsessionerna, mer specifik känsla i spelet, om det ska vara fokus på det sociala, känslan, handlingen, sagan, verklighetsflykten eller mörkret och regnet.

Det är på sätt och vis ganska öppet och har uppslag och möjlighet till mycket. Men på samma gång är det något av ett nischspel, då miljön och figurerna är ganska låsta. Det är ett spel som utspelar sig i det alternativa Storbritanniens slumområden, och man spelar invånare i den slummen. Figurerna och miljön är ganska låst, men i övrigt finns det uppslag till mycket.

Gränsen mellan ett ofokuserat spel och ett strukturellt öppet spel är hårfin, och mitt problem är bara att landa på rätt sida.

"Men det där med monster undrar jag över. Är det verkligheten eller är det fantasy? Monstren får mig att undra. Lurviga monster? Då tänker jag på fragglarna, fantasy. Jag tror du tjäna grymt på att utveckla dom, det som känns mest lockande är stämningen ur Frankenstein (Den riktiga boken, inte alla töntiga tecknade serier.)/Jack the Ripper/Vargarnas Pakt, vilket jag antar är lite Cthulhu, i det att dom är lite okända och 1800-talsvetenskap på något sätt."

Fantasy?
Well, det är absolut inga dussinmonster det handlar om. Det är unika bestar, den ena olik från alla andra. Självklart ska jag utveckla bestarna mer - spelet är ju bara på ett tidigt konceptstadium än så länge.
Jag lockas också av känslan i Frankenstein - råa, elaka, skitfarliga bestar. De är väldigt mystiska, och man vet aldrig vad man kan vänta sig av dem. De flesta känner nog inte till så mycket om dem, och om man inte beger sig ut i de mörkaste gränderna om nätterna så slipper man nog stöta på dem alls. Fast jag kan samtidigt tänka mig någon slags bestiarier, som sysslar med att försöka kartlägga och genom kunskap bemästra dessa bestar.

"Om du utvecklar stämningen mer konkret med politik, grupperingar, företeelser och så vidare så kan det bli riktigt trevligt. Jag känner inte för att spela whiskey-med-regn-utanför-rutan om inte världen engagerar med en egen stämning."

Självklart. Jag tänker mig någon slags världsbeskrivning som är helt tillåten för alla spelare att läsa - en världsbeskriving innifrån slummen, som beskriver vardagliga situationer, samtalsämnen, människor och stämning.
Järnvekling kommer inte vara som staden - att det bara är en ungefärligt beskriven spelvärld som kan te sig lite hur som helst. Spelvärlden är en av de få saker som verkligen kommer vara låsta, och det enda i spelet som kommer vara riktigt absolut. Man kan självklart utöka med mer konkreta företeelser än de jag beskriver, men spelvärlden kommer vara tydligt definierad.

"Än så länge känns det faktiskt inte så tändande med ett till 1800-talsspel."

Sure. Det där är en personlig åsikt. Om folk gillar spelet eller inte, det gör egentligen ingen skillnad. Visst är det mycket roligare om folk kan bli inspirerade av och tycka om det jag gör, men rollspelsmakande är i grund och botten något jag gör för skapandets skull. I ärlighetens namn vet jag inte ens om jag själv kommer spela det här spelet.

"Och namnet tände mig inte heller!"

Tackar för informationen. Det behöver det inte göra. Jag själv är lite förtjust i namnet, men det kan komma att ändras. Jag tycker bättre om att ha ett arbetsnamn än att inte ha något alls.

"Men samtidigt säger jag emot mig själv lite där, när jag nu sagt att det nog kan gå bra att ha spelet öppet för olika stilar, vilket kanske förutsätter en öppen sagostruktur, i stil med Terone eller Staden."

Sant.
Grejen med det här spelet är att vissa saker är väldigt öppna och att andra saker är väldigt låsta. Jag tänker mig att det vore bra om jag gjorde en tydlig och konkret lista över vad spelet är och vad det inte är - och framförallt vad det kan vara, vad som lämnas åt spelgruppen.

Nu hinner jag inte mer, även om det finns mer att säga. Måste kila.

Zap
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Spänn av!

Vad skrev du då?

<blockquote><font class="small">Citat Fagins Hand Beta 0.1:</font><hr />
Fagins Hand är inte skräck. Spelet är inte tänkt att skrämma folk med, som många skulle kunna anta vid ett första ögonkast. Spelet handlar egentligen inte om att bli jagad av någonting rufsigt mitt i natten, men det har goda förutsättningar att hända ändå. Fagins Hand är inte skräck per genre, men precis som i andra spel kan rollpersonerna bli rädda.[/quote]

...hm, nu när jag kollade igenom den gamla betan hittade jag fler saker som var konstigt lika det du skrev i det här inlägget. Har du tjuvkikat i mitt material, Rasmus? ;-)
Nä, jag har ju inte visat det för någon, så det är väl en händelse.

Förresten, tack! Du har försett mig med en ljuv nostalgitripp! Idag kollade jag in min gamla förteckning över underliga varelser som skymtats i slummen. Hur kunde jag ha glömt saker som "Fladderhus", "Le Lefant" och "Lycanix"?

Mogz - "Fagins Hand är inte på något sätt historiskt korrekt. Det utspelas i en pseudobrittisk värld, men det är väldigt viktigt att komma ihåg att sagan går före korrektheten. Skillnaden mellan Fagins Hand och ett historiskt korrekt artonhundratalsrollspel är som skillnaden mellan Oliver Twist och Les Miserables. Båda är fullkomliga och mycket användbara inspirationskällor, ändå är Oliver Twist mycket mer värd på grund av sin sagoaktiga lekfullhet."
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Spänn av!

He he he.

Vad du inte vet är att jag har spioner anställda att stjäla filer från din hårddisk.

Nä, allvarligt talat så var det roligt att jag plockade flera stycken saker som du aldrig visat för någon. Själv har jag bara läst en del av allt material du har lagt upp på forumen, och jag känner allvarligt talat inte alls igen den här formuleringen. Creepy... ;-)
Särskilt ditt första citat var skrämmande lik min text, men även:

"Fagins Hand är inte på något sätt historiskt korrekt. Det utspelas i en pseudobrittisk värld, men det är väldigt viktigt att komma ihåg att sagan går före korrektheten. Skillnaden mellan Fagins Hand och ett historiskt korrekt artonhundratalsrollspel är som skillnaden mellan Oliver Twist och Les Miserables. Båda är fullkomliga och mycket användbara inspirationskällor, ändå är Oliver Twist mycket mer värd på grund av sin sagoaktiga lekfullhet."

Det var åtminstone väldigt likt vad jag tycker. Läbbigt. :gremlaugh:

Zap
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Vänta lite nu!

Du citerade ju densamma betan tidigare: Tilläggas bör att rollspelet i sex bokstäver av tio faktiskt är ett spel. Särskilt Fagins Hand går ut på att ha kul av att spela, alltså är regelsystemet särskilt anpassat för att ha kul.

-har jag kanske visat den här betan för folk tidigare?

Mogz
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Jag väntar.

Nej, men jag har en liknande fil på min hårddisk.

Den har ett avhugget kapitel ett, där det första läsbara är det där om "Tilläggas bör att rollspelet i sex bokstäver av tio faktiskt är ett spel."

Det sista som står i den filen är ur kapitel två, några ofokuserade rader om urbaniseringen, regimen och drottningen.

Samma fil som den du gav länk till nu, men den senare versionen hade 19 sidor, medan min version har 3. :gremlaugh:

Zap
 
Top