Nekromanti [Järn] Trollvinter

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nu är startmiljön Trollvinter klar och uppladdad på Helmgasts webb.

https://helmgast.se/jarn/material-till-jarn

Det var lite intressant att titta tillbaka på ett rollspel som jag gjorde för nästan ett kvarts sekel sedan. Alla designmisstag jag gjorde. Hur jag faktiskt sket i det som var det viktiga i spelet. Det är väldigt mycket ett barn av sin tid.

Så jag tog kampanjen och skrev om den och utökade den (den är typ dubbelt så stor som i original-Trollvinter), kastade ut en massa om allt annat än misslor (heraldik, språkbesläktning, älvafolk och en massa sånt), skapade regler för misslabyn istället för klanen, och ritade kartor! För det hade faktiskt inte funnits förut i Trollvinter.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Måste erkänna att bilden jag får i mitt huvud av Missladal är Mumindalen fast med små byar istället för ett par stora hus. Om man skulle köra med det så skulle det ju intyga på en än stor kulturkrock när de rör sig utanför dalen o träffar på en standar högmedeltid fantasy/saga miljö.

Vad man än tycker om misslorna så blev de en del av den svenska rollspelskulturen. Från Trollvinter smög misslorna sig in i först Eon och sedan i Hjältarnas tid (med ett gästspel i Birger Barbaren). Nu är de även här i Järn.
Det här får mig att undra, när får vi se misslor interagera med ankor?
 
Last edited:
Top